Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (1002)
Kyllä siellä on jollain kuitenkin se peräkonttibaari. Eli ihmiset, jotka eivät osaa juhlia ilman alkoholia, saavat kyllä annoksensa.
Eriasteiset alkoholiongelmaiset täällä möykkää holin nimeen.
Me haluamme kumppanini kanssa ehdottomasti alkoholittomat häät. Häissämme ei myöskään ole sijaa lapsille jotta aikuiset voivat nauttia hyvästä tunnelmasta koko juhlan ajan.
Ihmisillä, jotka haluavat alkoholittomat häät, on alkoholiongelma, Normaali ihminen voi ottaa pari paukkua, jos huvittaa. Jos ei kuitenkaan ota, se ei tee pyhimykseksi.
Ehkä jonain päivänä elämme yhteiskunnassa, jossa alkoholittomat häät ovat yhtä tavallinen asia kuin kannabiksettomat, kokaiinittomat tai peukuttomat häät.
Ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on Suomessa laillinen päihde, itse asiassa ainoa laillinen päihde tuo alkoholi on. Päihdettä se on, oli sitä sitten shamppanjassa tai kalliissa viinissä, toki se makuunkin vaikuttaa, mutta vaikka sitä joisi maun vuoksi niin silti sillä on päihdyttävä sivuvaikutus makuvaikutuksen ohella. Toki viineissä ja oluessa se on oleellinen osa makua myös, mutta tuskin kukaan juo kirkasta alkoholia maun tähden vaan nimenomaan päihtyäkseen, konjakki ja viskikin alkaa olla siinä ja siinä voiko kukaan sanoa puhtaasti makunautinnon talia niitä juovansa. Mutta: koska se on laillinen päihde niin sen käytön osalta saa päätöksen tehdä henkilö itse juhlissa, ei sitä tarvitse morsiamen ja sulhasen päättää toisten osalta nauttiiko joku juhlavieras tätä päihdettä vai ei. Yleensä Suomessa juhlissa on juhlien järjestäjiltä kohteliasta tarjota alkoholia päihteeksi juhlavieraille, tätä odotetaan ja juhlavieraista suuri osa todennäköisestä närkästyy ja ku
Kahvi on myös riippuvuutta aiheuttava päihde, laillinen.
Kaikki häät jossa olen ollut, on vietetty ilman alkoholia Todella mukavaa on ollut. Ja hyvät muistot jääneet. Taisi jossain ruuan kanssa olla perhekaljaa..
Olen ollut monissa alkoholittomissa häissä, kivaa on ollut. Omissamme tarjottiin lasi kuohuviiniä ja yksi lasillinen viiniä ruoan kanssa. Kukaan ei ollut humalassa ja juhlat olivat ihanat. Kännihäät ovat menneisyyttä.
Nipotushäihin ei tarvitse osallistua. Jos ei lapset saa osallistua, ei tarvitse minunkaan. Jos alkoholi on jonkun mielestä laitonta häissä, pysyn normaalisuomessa - siiä laillisessa. Kaikista mukavinta on pysyä kotona. Vetoan yleensä selkäkipuihin ne on nimittäin pahoja, jos niitä on. Akuutti selkäkipu yllättää monesti aamulla, jos pitää lähteä johonkin, niin ei pidä. Kyllä joku syö minunkin kasviskakkupalani. Hah hah.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki häät jossa olen ollut, on vietetty ilman alkoholia Todella mukavaa on ollut. Ja hyvät muistot jääneet. Taisi jossain ruuan kanssa olla perhekaljaa..
Missäpäin maailmaa häät ovat alkoholittomat?
Totta puhuen en ole ikinä kuullutkaan alkoholittomista häistä, poislukien uskisipiirien jutut.
ne on teidän häät. te voitte ja saatte päättää. Jos jollekkin ei passaa, se on sille voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on jollain kuitenkin se peräkonttibaari. Eli ihmiset, jotka eivät osaa juhlia ilman alkoholia, saavat kyllä annoksensa.
Ihmettelen, millaisia ystäviä ja sukulaisia näin kirjoittavilla ihmisillä on. Omaan ystävä- ja sukulaispiiriini ei kuulu ketään, joka ei osaisi juhlia ilman alkoholia. Siitä huolimatta, että tunnen vain kaksi absolutistia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä, jotka haluavat alkoholittomat häät, on alkoholiongelma, Normaali ihminen voi ottaa pari paukkua, jos huvittaa. Jos ei kuitenkaan ota, se ei tee pyhimykseksi.
Miksi sitä pitäisi muiden ryyppääminen kustantaa ja katsoa känniset ihmiset omissa juhlissa, jos ei itse aion juoda? Eihän kukaan tilaa juhliin ruokaa, josta ei pidä vain vieraiden takia pl. erikoisruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monissa alkoholittomissa häissä, kivaa on ollut. Omissamme tarjottiin lasi kuohuviiniä ja yksi lasillinen viiniä ruoan kanssa. Kukaan ei ollut humalassa ja juhlat olivat ihanat. Kännihäät ovat menneisyyttä.
Enpä ole kuullutkaan kännihäistä. Olen ollut lukuisissa häissä, ja kaikissa on tarjoiltu alkoholia kaksia häitä lukuunottamatta. Kännihäissä tai missään baaritarjoiluhäissä en ole ollut koskaan.
Minusta häiden juhlaruokailuun kuuluu ehdottomasti pari lasia viiniä. Jotenkin lässähtää, jos ruoan kanssa litkutetaan pelkkää vettä, tai kaikkein kauheinta, olisi tarjolla maitoa. Sen enempää alkoholia en itse kaipaa häihin, ja samoin on ollut lähes kaikissa häissä, missä olen ollut. Kai se ehdoton alkoholittomuuden korostaminen liittyy usein alkoholiongelmaan, niinhän aloituksessakin luki, että suvussa on alkoholisteja. Omassa suvussani ei ole ketään sellaista, niin mietin, että jos jollakin on tarve juoda, tuoko hän omat pullonsa, vaikka alkoholia ei tarjottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi pilaa kaikki juhlat.
Millä tavoin esim. alkumalja ja lasi viiniä ruoan kanssa on pilannut juhlia, joissa olet ollut?
Yksissä häissä oli kananmunaton täytekakku. Polteltiin ringissä sätkiä. Olemme jumalan luomia olentoja. Keho on meidän temppeli.
Huonoja kokemuksia on alkoholipitoisista häistä joissa hääpari oli tukevassa humalassa. Kello oli vasta 18, kun ilmoittivat kuuluvalla äänellä, että menevät levähtään ja panemaan. Vieraat oli 21 saakka yksinään ja lähtivät kotiin. Pitäkää vaan alkoholittomat häät, mutta laittakaa kutsukortteihin, että "ei alkoholitarjoilua, eikä omia juomia" Silloin nämä juopot tajuavat jäädä kotiin.
Sydämelliset Onnittelut.
Upeaa, että holittomat Häät. Tämä on yhä enemmän tulevaisuutta, fiksuutta ja hienoa hommaa.
Miksei myös savuton ja vapetusvapaa alue?
Hääpari päättää oman tärkeän päivän ohjelman ja tarjoilun.