Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
781/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Erämaahan eksyin kerran Vihertävän keitaan näin Mut se kulki saman verran minkä kuljin sinne päin Taisi olla kangastusta Silmissäni näky tuo Vaikka jatkui matkustusta Koskaan tullut en sen luo ...

Juhlan tuntua?

Vierailija
782/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako tämän av-palstan otanta edustaa enimmäkseen työttömiä, syrjäytyneitä juopottelijoita? Liekö tuo alkoholiongelma osasyynä huono-osaisuuteen?

Ei kukaan normaali ihminen voi kokea ongelmaksi sitä, että häissä ei ole alkoholitarjontaa. Ikäänkuin se alkoholi olisi jotenkin OLETUS, että häissä TÄYTYY olla alkoholia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekkään juo pahemmin, mutta eikö se kuulu nostaa shampanja malja parille? Ihan vaan toivottaakseen onnea

Vierailija
784/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekkään juo pahemmin, mutta eikö se kuulu nostaa shampanja malja parille? Ihan vaan toivottaakseen onnea

Siis edes alkoholiton versio? Piti vielä lisätä

Vierailija
785/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis edes alkoholiton versio? Piti vielä lisätä

Kerran olin tällaisissa häissä, oikein korostettiin, että on alkoholitonta sampanjaa ja alkoholitonta olutta ja alkoholitonta viiniä.

Miksi? Jos kerran tuntee tarvetta näille juomille, niin tarjoaa sitten alkoholia, eikä mitään feikkejä.

Paljon luonnolisempaa, että tarjotaan kokakolaa, eikä mitään alkoholijäljitelmiäilmanalkoholia.

Vierailija
786/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkumaljat ovat sellaisia tapoja, joita alkoholikulttuuri on luonut. Jos ei käytä alkoholia, ei ole tarvetta maljoillekaan.

Se nimittäin olisi yhyä pöljää, kuin tarjoilla tupakan sijaan tikkareita.

Hei mennääs nyt tohon pihalle vetään nopeet tikkarit.

Tai tyylikkäämmin kullatusta sikarikotelosta tarjoilisi lakupatukoita hienostuneemmille häävieraille, koska se nyt vaan KUULUU tapoihin....

Eli, EI tarvitse.

Vierailija
787/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.

Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.

Näin se vain maailma makaa. Suurin osa vieraista jaksaa olla vain rajatun ajan juhlissa, joissa ei ole tarjoilua. Asia ei muutu, vaikka kuinka pitäisit heitä alkoholisteina ja vääränlaisina vieraina, tai kuinka haastaisit. Oma alkoholinkäyttöni ei ole itselleni ongelma, mutta täysin vesiselvissä juhlissa sosiaalinen  ja small talk -kiintiöni tulee parin tunnin päästä täyteen. Ja näin käy suurimmalla osalla muistakin, koska alkoholittomista juhlista vieraat lähtevät melko pian aterian jälkeen. Tiedän tämän, koska olen monissa ollut.

Myötähäpeä. Suomalainen junttius. Juoppo rahvas. Yyh. Onneksi ei tarvitse kaikkien kanssa olla tekemisissä eikä kutsua juhliinsa. Noloa porukkaa.

Vierailija
788/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kiitos ei kiitos. Vaivaannuttavaahan se olisi häissä ilman tarjoilua olla.

Vierailija
789/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 1992 häissämme ei ollut alkoholia edes alkumaljoissa. Ei myöskään ollut tanssia. Emme kumpikaan olleet mitään uskovaisia tms. Häät olivat meidän suunnittelemat. Hauskaa oli. Tiedän kuitenkin että yksi sukulaismies ei tullut paikalle kun tiesi että joutuu olemaan kuivin suin.

Vierailija
790/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät ovat hieman tylsiä, mutta toki hääpari itse päättää.

Jos joku vieraista on alkoholiongelmainen, hänellä taatusti omat juomat mukana ja on noloa, jos yksi/muutama kännissä kaakattaa.

Meillä miehen sisko aina joka juhlissa kännissä, on kyse hautajaisista, ristiäisistä, ihan mistä vain. Oma pullo viinaa laukussa.

Vierailija
791/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se täydellinen ja ehdoton  absolutismi kerro yhtälailla ongelmasta alkoholin suhteen? Jotenkin huvittaa tämä asenne, että "ennen otan käärmeen käteeni etc " . Kyllä sitä voi joskus ottaa jotain alkoholipitoistakin, ei siihen kuole. Itse välttelen niitä, jotka jakavat ihmisiä hyviin ja huonoihin tällaisen asian perusteella.

Vierailija
792/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se täydellinen ja ehdoton  absolutismi kerro yhtälailla ongelmasta alkoholin suhteen? Jotenkin huvittaa tämä asenne, että "ennen otan käärmeen käteeni etc " . Kyllä sitä voi joskus ottaa jotain alkoholipitoistakin, ei siihen kuole. Itse välttelen niitä, jotka jakavat ihmisiä hyviin ja huonoihin tällaisen asian perusteella.

Niin, jos on alkoholisti niin se on ehdoton juomattomuus pidettävä ettei retkahda juomaan. Sitten on monia joille se alkoholi ei ole niin tärkeä elämässä, että ei ajatella/oleteta esim. saunakaljat on aina oltava mukamas tai pitäisi juhlissa olla punkut ja paukut kuulemma.

Vierailija
793/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.

Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.

Näin se vain maailma makaa. Suurin osa vieraista jaksaa olla vain rajatun ajan juhlissa, joissa ei ole tarjoilua. Asia ei muutu, vaikka kuinka pitäisit heitä alkoholisteina ja vääränlaisina vieraina, tai kuinka haastaisit. Oma alkoholinkäyttöni ei ole itselleni ongelma, mutta täysin vesiselvissä juhlissa sosiaalinen  ja small talk -kiintiöni tulee parin tunnin päästä täyteen. Ja näin käy suurimmalla osalla muistakin, koska alkoholittomista juhlista vieraat lähtevät melko pian aterian jälkeen. Tiedän tämän, koska olen monissa ollut.

Ja vastaat kaikkien vieraiden puolesta sen mitä itse ajattelet alkoholista, häistä?

Vierailija
794/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä miten vastataan kaikkien vieraiden puolesta mitä itse ajattelee aiheesta ja näin oma mielipide on yhtä kuin kaikkien mielipide.

Vierailija
795/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En osaisi edes kuvitella kutsuvani omiin häihini ihmisiä jotka ovat tapahtumasta niin ahdistuneita että oloa pitää helpottaa alkoholilla. "

Ikävää tälläinen keittiöpsykologia. Haluaisin vain viettää mukavan päivän ja toivon että vieraat olisi hyvin huomioitu tarjoilussa.

Vierailija
796/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi surkealta, jos niinkin iloisessa ja isossa juhlassa kuin häät, ei olisi alkoholia ollenkaan. Sukulaisten alkoholiongelmat ovat heidän omiaan, ei teidän tarvitse heistä olla vastuussa, eikä omia juhlianne suunnitella heidän mukaansa. Kuohuvaa voi tarjota, ja ruuan kanssa viiniä, ja sitten maksullinen baari siitä kiinnostuneille. Jos juhlat jatkuvat iltaan/yöhön asti (on tanssia esim.) niin sitten aivan erityisesti täysi alkoholittomuus tuntuisi melko surkealta. Riippuu paljon juhlien kestosta ja kokonaisuudesta tietysti.

Surkeeta kun ei olisi alkoholia? Voi luoja.

Vierailija
797/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika huolestuttavaa jos ei pysty juhlissa olemaan ilman alkoholia."

Alkoholin käyttöni ei ole minulle ongelma ja se on muutenkin asia mitä sinun ei tarvitse miettiä. Toivon että lopettaisit tuollaiset höpinät ja antaisit ihmisten nauttia edes juhlissa.

No kuka muka miettii randomien kirjoittajien juomistapoja? Ja millä oikeudella joku sanelee että mitä tänne ei saa kirjoittaa sen perusteella että se koetaan höpinöiksi tms.

Vierailija
798/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori sukulaiseni meni naimisiin. pitivät alkoholittomat häät, koska molempien sukujen puolella oli päihdeongelmaisia ja sukujen aiemmat juhlat olivat olleet aina hyvin alkoholikeskeisiä. Ilmoittivat tästä etukäteen kaikille sukulaisille. Juhlien jälkeen oli pienet jatkot ihan heidän lähimmille ystäville (max 20 henkeä), jossa oli alkoholia tarjolla.

Vierailija
799/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan pysty juhlimaan ilman alkoholia?

Pystyn, mutta en halua, vaan juhlin mielummin muualla. Miksi jankutat? Miksi et pysty ymmärtämään, että suurin osa ihmisistä nyt vain haluaa ottaa juhlatilanteissa ja vapaa-ajalla kohtuudella nautintoaineita. Jos järjestää ison juhlan ilman niitä, ottaa sen riskin, että vieraat eivät viihdy. Kiukuttelu ja ad hominem ei nyt asiaa auta.

No mie itse ajattelen näin: en oleta ihmisiä samalaisiksi keskenään että käyttävät päihteitä niin ja näin ja tälläisissä tilanteissa ja ajateltaisiin päihteistä samalla tavalla.

Vierailija
800/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan pysty juhlimaan ilman alkoholia?

Pystyn, mutta en halua, vaan juhlin mielummin muualla. Miksi jankutat? Miksi et pysty ymmärtämään, että suurin osa ihmisistä nyt vain haluaa ottaa juhlatilanteissa ja vapaa-ajalla kohtuudella nautintoaineita. Jos järjestää ison juhlan ilman niitä, ottaa sen riskin, että vieraat eivät viihdy. Kiukuttelu ja ad hominem ei nyt asiaa auta.

No mie itse ajattelen näin: en oleta ihmisiä samalaisiksi keskenään että käyttävät päihteitä niin ja näin ja tälläisissä tilanteissa ja ajateltaisiin päihteistä samalla tavalla.

Ja en oleta myöskään että suuri osa käyttää tottakai päihteitä.