Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholittomissa häissä ja kyllähän siellä vieraat vilkuilivat kelloa aika paljon ja lähtivät iltaysiltä baariin jatkamaan juhlintaa. Hääpari ihmetteli joukkopakoa paikalta mutta siinähän ihmettelivät. Jos tunnelma ei oikein missään vaiheessa rentoudu tai vapaudu, kukaan ei osallistu niihin nöyryyttäviin hääleikkeihin eikä kukaan halua enää kolmatta kierrosta pöydillä seisonutta ruokaa. Moni toteaa että nyt on ähötetty tarpeeksi monta tuntia, näkemiin!
Ei mitenkään peiliin katsomisen paikka, kun pitää olla prosentteja että osaa olla iloinen ja vapautunut (toivottavasti) itselle tärkeiden ihmisten suuressa juhlassa?
Kyllä se ähötys on merkki sosiaalisten taitojen puutteesta.
Jos häät ovat sellaiset joista viinit ruoan kanssa puuttuvat, onnittelumaljaa ei ole, tanssia ei saa mutta pönöttää pitäisi tuntikaupalla, jätän lahjan ostamatta ja tulen paikalle verkkareissani. Näin osoitan vastaavaa kunnioitusta isäntäväelle kuin he osoittavat minulle vieraana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholittomissa häissä ja kyllähän siellä vieraat vilkuilivat kelloa aika paljon ja lähtivät iltaysiltä baariin jatkamaan juhlintaa. Hääpari ihmetteli joukkopakoa paikalta mutta siinähän ihmettelivät. Jos tunnelma ei oikein missään vaiheessa rentoudu tai vapaudu, kukaan ei osallistu niihin nöyryyttäviin hääleikkeihin eikä kukaan halua enää kolmatta kierrosta pöydillä seisonutta ruokaa. Moni toteaa että nyt on ähötetty tarpeeksi monta tuntia, näkemiin!
Ei mitenkään peiliin katsomisen paikka, kun pitää olla prosentteja että osaa olla iloinen ja vapautunut (toivottavasti) itselle tärkeiden ihmisten suuressa juhlassa?
Tule sinne häihin saarnaamaan, sama ongelma lähes kaikilla vierailla! :) Ovatko kaikki vieraat viallisia vai onko hääparin ymmärrys rajallinen?
Omissa häissäni ei ole ollut tippaakaan alkoholia.
Miksi alkoholia pitäisi olla. Miksi sitä pitäisi juhlia, kun molemmat saivat elinkautisen.
"Juhlat" joissa ollaan kuivin suin voivat tosiaan olla hääparin näköiset, mutta kestoltaan usein jäävät melko lyhyiksi. Itselle haluaisin mieluummin häät joissa myös hääväki viihtyy..
Nämä raivoraittiit ovat niitä samoja joiden on vaikeaa hyväksyä hääparin haluavan lapsettomat häät..
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
Alkoholittomiakin on jos se antaa hiukan juhlavamman säväyksen kuin keltainen jaffapullorivistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen sosiaalinen taito on istua hiljaa ja olla häiritsemättä ketään vaikka vieressä istuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos häät ovat sellaiset joista viinit ruoan kanssa puuttuvat, onnittelumaljaa ei ole, tanssia ei saa mutta pönöttää pitäisi tuntikaupalla, jätän lahjan ostamatta ja tulen paikalle verkkareissani. Näin osoitan vastaavaa kunnioitusta isäntäväelle kuin he osoittavat minulle vieraana.
Tämä! Ken leikkiin lähtee seleikin kestäköön
Vierailija kirjoitti:
"Juhlat" joissa ollaan kuivin suin voivat tosiaan olla hääparin näköiset, mutta kestoltaan usein jäävät melko lyhyiksi. Itselle haluaisin mieluummin häät joissa myös hääväki viihtyy..
Parit joiden häät ovat viinittömät ja ruoka huonoa (arkista, mautonta) tahtovatkin että vieraat häipyvät heti kun niiden lahjat on saatu, ei niiden haluta sinne "jäävän asumaan"
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on jossain muualla silloin jos ihminen ei osaa rentoutua ja juhlia ilman viinaa.
Summa summarum, häissä voidaan hyvin tarjota alkoholitonta tai vaikka pelkkää vettä juotavaksi, mutta sitten ei pidä ihmetellä kun vieraat eivät viivy kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on jossain muualla silloin jos ihminen ei osaa rentoutua ja juhlia ilman viinaa.
Tule pitämään aiheesta puhe juhlakansan eteen kun nämä nauttivat viinilasillisen tai pari ruoan kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholijuomalla tarkoitetaan juotavaksi tarkoitettua alkoholipitoista ainetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 80 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Alkoholijuomia ovat muun muassa olut, siideri, viini, likööri, viina, vodka ja rommi.
Hauska tuo sun lista. Mitä juomaa ajattelet, kun mainitset viinan erikseen? Jaloviina vai kenties ihan rehellinen Koskenkorva? :D
Tuo teksti lista löytyy ihan netistä, en muista miltä sivustolta. Eikä noista mitään ole erikseen lihavoitu siellä. Olet nytten itse ottanut tuon viina kohdan esille.
Okei. Viina on minusta yleisnimi kaikille väkeville alkoholijuomille, joten ihmettelin, miksi se on listattu erikseen. Vähän samaan tapaan kuin listattaisiin ajoneuvoja tyyliin: Toyota, Ford, Volkswagen, henkilöauto, Citroen.
No siksi on listattu eri juomia, koska ne on erilaisia alkoholilaatuja. Alkoholit yleisesti jaetaan mietoihin-ja väkeviin juomiin, joihin kuuluvat tietyt juomalaadut.
Samalla tavalla auto on se yleisnimi niinkuin alkoholi ja sitten on erikseen erisnimet just alkoholien laadut ja autojen merkit, jotta ne tunnistetaan ja tiedetään mistä puhutaan.
Alkoholittomat häät on vähän kuin musiikiton konsertti. Kummallekkin voi olla oma kannattajakuntansa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomat häät on vähän kuin musiikiton konsertti. Kummallekkin voi olla oma kannattajakuntansa.
Onko tuo runouden muodossa oleva mielipide? 😆
Kerrotko AP vielä hääjuhlan osoitteen. Voin tulla järjestämään "peräkonttikirppiksen". Luulen että on kysyntää :D
Sekin on ihan järjetön kielto ettei saa tanssia. Ei perustu yhtään mihinkään kuten ei moni muukaan uskisjuttu. Terveellisempää liikuntaa saa hakea.