Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Itse kävisin kirkossa ja ehkä ruokailemassa mutta en jäisi illaksi selvinpäin kuuntelemaan jäykkiä puheita ja katselemaan tappavan tylsiä hääleikkejä. Ja saan ihmisten kanssa kyllä keskustella arjessa ihan tarpeeksi, että en iltaani viettäisi ventovieraiden kanssa jaaritellen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävisin kirkossa ja ehkä ruokailemassa mutta en jäisi illaksi selvinpäin kuuntelemaan jäykkiä puheita ja katselemaan tappavan tylsiä hääleikkejä. Ja saan ihmisten kanssa kyllä keskustella arjessa ihan tarpeeksi, että en iltaani viettäisi ventovieraiden kanssa jaaritellen.
Onpa ankeaa suhtautumista häihin.
Vierailija kirjoitti:
"Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?"
Tarjoilu on hääparin asia. Hääpari voi järjestää alkoholittomat ja tupakattomat häät. Alkoholia ei tarvitse tarjoilla häissä. Jos alkoholia tarjoillaan, niin alkoholia ei pidä missään nimessä tuputtaa häävieraille. Tarjolla tulee olla myös alkoholittomia vaihtoehtoja.
Alkoholittomiin häihin myös lapset ovat tervetulleita ja autonkuljettajat ovat selvin päin. Juhlat ovat aidosti iloiset. Juhlissa ei tule turhaa draamaa alkoholin liikakäytön ja juopuneitten ihmisten käytöksen johdosta. Nykyisin jokainen juhlatila kieltää tupakoinnin tiloissaan. Savuttomille vieraille ei ole mukavaa, että pääsisäänkäynnin edessä vedetään Norttia.
Olen ollut monissa perhejuhlissa ja häissä joko raskaana tai imettänyt lasta. Ja en käytä alkoholia juuri muutenkaan. Lasillinen punaviiniä menee laivan puffet-pöydässä perheen miniristeilyllä kerran vuodessa.
Aika rapsakkaasti menee taas holhoavan hysterian puolelle, jos yritetään kieltää jossain sivummalla tupakoiminenkin... Ei muuten tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ankeaa suhtautumista häihin.
Häät nyt yleisesti ottaen on aika ankea juhla. Noloja ja typeriä hääleikkejä ja ne puheet on yhtä helvataa kuunneltavana. Voisihan sen toki tehdä tyylilläkin, mutta harvemmin on tullut sellaista nähtyä.
Ja aloittajan ei kannata suunnitella alkoholittomana kovin pitkiä juhlallisuuksia. Väki tylsistyy eikä suurin osa tosiaankaan jää kuivin suin iltaa istumaan.
Kaikki sivut lukeneena aiheesta, niin aika monella on selvästi alkoholin kanssa jonkun sortin ongelmia. Esimerkkeinä: ei voilla kuivin suin juhlissa, taskumattia vaan mukaan, alkoholittomat juhlat on oletuksena hirveää pönötystä, kyllä suurinosa kuulemma haluaa bailandot ja paljon juomaa juhliin...
Vierailija kirjoitti:
Tappavan tylsät hääleikit mainitaan usein keskusteluissa. Voisiko ihmiset jo luopua niistä kokonaan? Olisi vaan ruokailua ja seurustelua ja sen jälkeen halukkaille alkoholipitoiset jatkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappavan tylsät hääleikit mainitaan usein keskusteluissa. Voisiko ihmiset jo luopua niistä kokonaan? Olisi vaan ruokailua ja seurustelua ja sen jälkeen halukkaille alkoholipitoiset jatkot.
Eli itse haluat, toivot alkoholipitoisia jatkoja? Jokainen hääpari järkkää omanlaisensa hääjuhlat.
"Eli itse haluat, toivot alkoholipitoisia jatkoja?"
Tottakai. Toivon että kaikenlaisten vieraiden toiveet olisi huomioitu. Nyt kesällä kun on vielä lomakausikin niin ottaisin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
"Eli itse haluat, toivot alkoholipitoisia jatkoja?"
Tottakai. Toivon että kaikenlaisten vieraiden toiveet olisi huomioitu. Nyt kesällä kun on vielä lomakausikin niin ottaisin mielelläni.
No ei mahdollista kaikkien mieltymyksiä, toiveita toteuttaa, ihan sen jo järkikin sannoo.
Saahan sitä järkätä millaiset häät haluaa. On sitten eri asia viihtyykö vieraat.
Konnas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.
Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.
Näin se vain maailma makaa. Suurin osa vieraista jaksaa olla vain rajatun ajan juhlissa, joissa ei ole tarjoilua. Asia ei muutu, vaikka kuinka pitäisit heitä alkoholisteina ja vääränlaisina vieraina, tai kuinka haastaisit. Oma alkoholinkäyttöni ei ole itselleni ongelma, mutta täysin vesiselvissä juhlissa sosiaalinen ja small talk -kiintiöni tulee parin tunnin päästä täyteen. Ja näin käy suurimmalla osalla muistakin, koska alkoholittomista juhlista vieraat lähtevät melko pian aterian jälkeen. Tiedän tämän, koska olen monissa ollut.
Myötähäpeä. Suomalainen junttius. Juoppo rahvas. Yyh. Onneksi ei tarvitse kaikkien kanssa olla tekemisissä eikä kutsua juhliinsa. Noloa porukkaa.
Ei tämä mikään suomalainen erikoisuus ole, vaan ihan kaikkialla länsimaissa on näin. Olen asunut Saksassa, Kreikassa ja Iso-Britanniassa ja enpä usko, että siellä kenellekään tulisi mieleenkään, ettei juhlissa olisi tarjolla alkoholijuomia. Ilman muuta on, se on itsestäänselvyys ja osa normaalia sosiaalista kanssakäymistä.
Minä olen ollut alkoholittomissa häissä, koska hääpari oli molemmat uskovaisia ja absolutisteja. Onnittelumaljoina alkoholitonta kuoharia ja ruuan kanssa sit ihan perus kotikaljaa, mehua ja vettä. Alkoholittomuus ei haitannut menoa mitenkään, mutta mm. häävalssia ja edes vähän tanssia muutenkin olisi kaivattu.
Vierailija kirjoitti:
Konnas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.
Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.
Näin se vain maailma makaa. Suurin osa vieraista jaksaa olla vain rajatun ajan juhlissa, joissa ei ole tarjoilua. Asia ei muutu, vaikka kuinka pitäisit heitä alkoholisteina ja vääränlaisina vieraina, tai kuinka haastaisit. Oma alkoholinkäyttöni ei ole itselleni ongelma, mutta täysin vesiselvissä juhlissa sosiaalinen ja small talk -kiintiöni tulee parin tunnin päästä täyteen. Ja näin käy suurimmalla osalla muistakin, koska alkoholittomista juhlista vieraat lähtevät melko pian aterian jälkeen. Tiedän tämän, koska olen monissa ollut.
Myötähäpeä. Suomalainen junttius. Juoppo rahvas. Yyh. Onneksi ei tarvitse kaikkien kanssa olla tekemisissä eikä kutsua juhliinsa. Noloa porukkaa.
Ei tämä mikään suomalainen erikoisuus ole, vaan ihan kaikkialla länsimaissa on näin. Olen asunut Saksassa, Kreikassa ja Iso-Britanniassa ja enpä usko, että siellä kenellekään tulisi mieleenkään, ettei juhlissa olisi tarjolla alkoholijuomia. Ilman muuta on, se on itsestäänselvyys ja osa normaalia sosiaalista kanssakäymistä.
No britit nyt on ihan juoppoa pubikansaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sivut lukeneena aiheesta, niin aika monella on selvästi alkoholin kanssa jonkun sortin ongelmia. Esimerkkeinä: ei voilla kuivin suin juhlissa, taskumattia vaan mukaan, alkoholittomat juhlat on oletuksena hirveää pönötystä, kyllä suurinosa kuulemma haluaa bailandot ja paljon juomaa juhliin...
Suomalaisten Cooperin testi: 12 minuuttia ilman alkoholia.
Olen ollut alkoholittomissa häissä ja kyllähän siellä vieraat vilkuilivat kelloa aika paljon ja lähtivät iltaysiltä baariin jatkamaan juhlintaa. Hääpari ihmetteli joukkopakoa paikalta mutta siinähän ihmettelivät. Jos tunnelma ei oikein missään vaiheessa rentoudu tai vapaudu, kukaan ei osallistu niihin nöyryyttäviin hääleikkeihin eikä kukaan halua enää kolmatta kierrosta pöydillä seisonutta ruokaa. Moni toteaa että nyt on ähötetty tarpeeksi monta tuntia, näkemiin!
Vierailija kirjoitti:
Eikö se täydellinen ja ehdoton absolutismi kerro yhtälailla ongelmasta alkoholin suhteen? Jotenkin huvittaa tämä asenne, että "ennen otan käärmeen käteeni etc " . Kyllä sitä voi joskus ottaa jotain alkoholipitoistakin, ei siihen kuole. Itse välttelen niitä, jotka jakavat ihmisiä hyviin ja huonoihin tällaisen asian perusteella.
No, sinua varmasti huvittaa, mutta opi se, että joidenkin on vain viisainta pysyä alkoholista kokonaan erossa. Ei kaikki pysty siihen, että ottaa vain joskus. Vaikkei kuolekaan, mutta seuraus on se, että sitten sitä ollaan koko ajan ottamassa. Alkoholismi ei ole mikään leikin asia. Moni alkoholisti juo ja on alkoholisti just näiden kaikenlaisten ympäristön paineiden vuoksi, kun ei voi olla juomatta, koska porukka ympärillä muotoilee asiat siten, että raittius olisi turhaa ja kaikki perustelut olla juomatta monella tapaa huvittavia, typeriä jne.
Olen ollut kohta 15 vuotta raittiina, koska minun juomisen takia on yksi ihmishenki mennyt. Ja kun kerran minun juomisen takia on ihmishenki mennyt, niin silloin se on meikäläisen juomiset juotu. Jos joku tulee minulle tarjoamaan alkoholia, käännyn ja lähden menemään toiseen suuntaan. Jokaisella alkoholista kieltäytyvällä henkilöllä on vähintään hyvä syy olla kajoamatta alkoholiin.
Erikoinen ketju kerta kaikkiaan.
Ihmiset puolustavat kynsin ja hampain aivan suutuksissaan omaa oikeuttaan saada alkoholitarjontaa ihan kenen tahansa häissä, vaikka se ei hääparin omiin toiveisiin ja tapoihin kuuluisi millään muotoa.
Only in Finland
Kivat alkoholittomat häät voi järjestää lounasaikaan. Vieraille on jo kutsun ajankohdasta selvää, että on kyse herttaisesta perhejuhlasta, ei juhlavasta illallisesta tai rennosta bileillasta.
Pidätte juhlien keston napakan mittaisena, omat kustannukset kohtuullisena ja vieraiden ajan- ja rahankäytön kohtuullisena suhteessa saatuun juhlaelämykseen.
"Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?"
Tarjoilu on hääparin asia. Hääpari voi järjestää alkoholittomat ja tupakattomat häät. Alkoholia ei tarvitse tarjoilla häissä. Jos alkoholia tarjoillaan, niin alkoholia ei pidä missään nimessä tuputtaa häävieraille. Tarjolla tulee olla myös alkoholittomia vaihtoehtoja.
Alkoholittomiin häihin myös lapset ovat tervetulleita ja autonkuljettajat ovat selvin päin. Juhlat ovat aidosti iloiset. Juhlissa ei tule turhaa draamaa alkoholin liikakäytön ja juopuneitten ihmisten käytöksen johdosta. Nykyisin jokainen juhlatila kieltää tupakoinnin tiloissaan. Savuttomille vieraille ei ole mukavaa, että pääsisäänkäynnin edessä vedetään Norttia.
Olen ollut monissa perhejuhlissa ja häissä joko raskaana tai imettänyt lasta. Ja en käytä alkoholia juuri muutenkaan. Lasillinen punaviiniä menee laivan puffet-pöydässä perheen miniristeilyllä kerran vuodessa.