Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
761/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.

Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.

Vierailija
762/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kirjoitti:

Häät ovat vieraille maailman tylsin juhla.

Ilman alkoholia siitä ei selviä yksikään vieras.

Piste.

Kannattaa sitä omaa suhtautumista häihin ja alkoholiin miettiä uudestaan, ei kuulosta okei ajatukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti niin että monen kirjoittajan mielestä alkoholia pitää olla juhlissa ja jos ei ole niin se on kamalaa, tylsää ja jopa ei tulla juhlaan jos ei ole alkoholia? Aika huolestuttavaa jos ei pysty juhlissa olemaan ilman alkoholia. Tai jos pystyy niin se on kauheeta ja mielellään äkkiä sitten juhlasta lähdetään.

Vierailija
764/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni osallistuisi. Kireä ilmapiiri ja vaikeaa rentoutua kun pakko olla kuivin suin. Todennäköisesti pitäisi ottaa pari taskumattia ainakin mukaan.

Minä taas en mielelläni osallistu häihin, jos siellä juodaan. En pysty rentoutumaan ihmisten keskellä, kun ovat humalassa.

Yhden ainoan kerran olen ollut häissä, joissa oli reilusti boolia ja miehet kävivät vetämässä kirkasta pihalla. Sulhanen oli niin hoiperteleva, että häävalssinkin jättivät väliin, ja morsianta itketti. En tiedä johtuiko se sulhasen tilasta vai siitä ylipäänsä, että oli aika holtiton meno. Kun ottaa huomioon, että juhlapaikka oli kaukana maaseudulla, meitä autoilijoita oli enemmän kuin neljännes, jotka oltiin kuivin suin ja ehkä meillä kaikilla yhteistä, että ärsytys oli kova. Lapsia kävi sääliksi siellä hääpaikassa. Sellaisiin häihin ei tee mieli osallistua enää ikinä.

Vierailija
765/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.

Ja pidätkö alkoholin käyttöäsi /ajatteluasi ok:na? Ei kyllä vaikuta siltä.

Näin se vain maailma makaa. Suurin osa vieraista jaksaa olla vain rajatun ajan juhlissa, joissa ei ole tarjoilua. Asia ei muutu, vaikka kuinka pitäisit heitä alkoholisteina ja vääränlaisina vieraina, tai kuinka haastaisit. Oma alkoholinkäyttöni ei ole itselleni ongelma, mutta täysin vesiselvissä juhlissa sosiaalinen  ja small talk -kiintiöni tulee parin tunnin päästä täyteen. Ja näin käy suurimmalla osalla muistakin, koska alkoholittomista juhlista vieraat lähtevät melko pian aterian jälkeen. Tiedän tämän, koska olen monissa ollut.

Vierailija
766/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei sitten tarvitse teidän häihinne edes kutsua, kun tarjoilua ei kerran ole-

Vierailija
767/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissämme tarjottiin tervetuliaismalja, eikä muuta alkoholitarjoilua ollut. Se ei estänyt osaa vieraista humaltumasta, kun toki kävivät katsomassa, onko auton vararenkaassa ilmaa. Tämä siis 1990-luvulla. Suvussa perinteisiä kännin joka paikassa vetäviä ei kovin montaa ole. Vieraita oli noin 150.

Vierailija
768/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni osallistuisi. Kireä ilmapiiri ja vaikeaa rentoutua kun pakko olla kuivin suin. Todennäköisesti pitäisi ottaa pari taskumattia ainakin mukaan.

Ja alkoholin kanssa ei oo tietenkään mitään ongelmaa, kun noin ajattelet?

Ei tietenkään. Alkoholi vähän relaksoi ja virkistää ja auttaa aikaa kulumaan. Se on raskasta olla sosiaalinen vähän tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Tarvitaan pientä nostetta että juhlapäivän jaksaa.

Vierailija
769/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan sitä mennä mutta en viivy kovin pitkään ja annan halvan häälahjan jos tiedossa ettei juomapuoleen ole panostettu.

Vierailija
770/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tosiaan pysty juhlimaan ilman alkoholia?

Vierailija
771/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pystyn, mutta keskivertohäissä en todellakaan halua. Niin paljon odottelua ja laimeaa keskustelua, kesto pahimmillaan kahdeksan tuntia.

Eri

Vierailija
772/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista kirjoitti:

Häät ovat vieraille maailman tylsin juhla.

Ilman alkoholia siitä ei selviä yksikään vieras.

Piste.

Kannattaa sitä omaa suhtautumista häihin ja alkoholiin miettiä uudestaan, ei kuulosta okei ajatukselta.

Miksi häistä olisi jotenkin pakko pitää? Usein ovat nimenomaan pitkäpiimäisiä mukajuhlia, joissa vieraiden mukavuus on monella tavalla jätetty huomiotta.

Vierailija
773/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika huolestuttavaa jos ei pysty juhlissa olemaan ilman alkoholia."

Alkoholin käyttöni ei ole minulle ongelma ja se on muutenkin asia mitä sinun ei tarvitse miettiä. Toivon että lopettaisit tuollaiset höpinät ja antaisit ihmisten nauttia edes juhlissa.

Vierailija
774/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn, mutta en halua, vaan juhlin mielummin muualla. Miksi jankutat? Miksi et pysty ymmärtämään, että suurin osa ihmisistä nyt vain haluaa ottaa juhlatilanteissa ja vapaa-ajalla kohtuudella nautintoaineita. Jos järjestää ison juhlan ilman niitä, ottaa sen riskin, että vieraat eivät viihdy. Kiukuttelu ja ad hominem ei nyt asiaa auta.

Vierailija
775/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Vierailija
776/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä alkoholilliset/-holittomat juhlat, on hyvä miettiä jo juhlapaikkaa valittaessa. On paljon juhlapaikkoja, joilla on A-oikeudet, jolloin ehkä myös juhlapaikka olettaa, että osa tuotosta tulee alkoholin myynnistä, tapahtuu tämä sitten niin, että juhlijat istuvat baaritiskillä omalla rahalla tai, että "piikki on auki". On myös paljon juhlapaikkoja, joissa ei ole alkoholinkäyttö sallittu tai se rajoittuu alkumaljaan, esimerkiksi monet seurakuntien juhlatilat ovat tällaisia. Toinen huomion arvoinen seikka on vieraat. Itse en järjestä alkoholipitoisia juomia mitenkään juhliin, koska osalla juhlaväestä on alkoholiongelma, on sekä kuivilla tällä hetkellä olijoita että heitä, jotka juovat jokatapauksessa kaksin käsin. En halua aiheuttaa kenelläkään ylimääräisiä houkutuksia. Mielestäni tämä tulisi meidän, joilla ei ole alkoholiongelmaa ymmärtää. Jos juhlat eivät kiinnosta ilman alkoholia, kertoo se jo jotain ongelmasta.

Vierailija
777/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Häissä pitää olla alkoholia ja lasten olisi syytä poistua kello 18 jälkeen kun bileet alkaa.

Vierailija
778/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte. Jos jollekin on niin tärkeää viinan vetäminen, niin ei teidän tarvitse heitä miellyttää, menkööt muualle ryypeksimään. Ilman alkoa voi pitää hyvin hauskaa. Tämä suomalainen mentaliteetti on täysin sairas, joka käänteessä pitäisi lutrata.

Tässä oli erinomainen esimerkki siitä sairaasta suomalaisesta mentaliteetista alkoholin suhteen. Juomien nauttiminen juhlissa on aina  ryypeksimistä ja lutraamista. Eihän niistä juhlavista juomista mitään iloa kellekään voi olla, kadotukseen mennään  niin että kilinä kuuluu vaan.

Vierailija
779/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu juhlasta. Jos joutuisat häät niin ihan ok alkottakin mutta jos ohjelmaa suunniteltu koko illaksi niin eihän sitä jaksa ja tylsää

Vierailija
780/957 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut häissä, joissa OLISI tarjottu alkoholia 😃 koska olen ollut vain pienimuotoista häissä. En osaisi edes kuvitella kutsuvani omiin häihini ihmisiä jotka ovat tapahtumasta niin ahdistuneita että oloa pitää helpottaa alkoholilla. En muutenkaan ole tekemisissä ihmisten kanssa joille alkoholi on vaatimus että voi harrastaa sosiaalista kanssakäymistä.

Tämän allekirjoitan täysin. Hyvin sanottu.

Kaikki omat juhlamne, myös häät ovat olleet tätsin alkoholittomia. Olen absolutisti, eikä puolisokaan ole käyttänyt alkoholia kuin parin saunakaljan verran nuoruudessaan.

Ei minulle ole tullut edes mieleen, että pitäisi olla jotkut alkumaljat. Tuntuisi kovin teennäiseltä nostella jotain alkoholitonta sampanjaa/viiiniä, (mitä niissä nyt yleensä onkaan en tiedä)

Ei kukaan ole alkoholittomuutta ihmetellyt, meillä tosin panostetaan ruokaan ja yhdessäoloon. (Ei mitään teennäisiä leikkejä tms.)

Äkkiseltään ei tule mieleen että olisin ollut missään ystäväpiirin illanvietoissa tai juhlissa, joissa olisi alkoholia tarjoiltu. Ihania, mukavia juhlia ovat olleet.

Minustakin ketjun kommentit kuulostavat kovin huolestuttavilta, ikäänkuin suomalaiset olisivat järestään alkoholisteja, kun eivät kykene olemaan päivääkään ilman. Outoa.