Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
741/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
742/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholijuomalla tarkoitetaan juotavaksi tarkoitettua alkoholipitoista ainetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 80 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Alkoholijuomia ovat muun muassa olut, siideri, viini, likööri, viina, vodka ja rommi.

Hauska tuo sun lista. Mitä juomaa ajattelet, kun mainitset viinan erikseen? Jaloviina vai kenties ihan rehellinen Koskenkorva? :D

Hauskana pitämäsi lista löytyy netistä. Viina on oma alkoholilajinsa, eikö se ollut tiedossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
744/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholijuomalla tarkoitetaan juotavaksi tarkoitettua alkoholipitoista ainetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 80 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Alkoholijuomia ovat muun muassa olut, siideri, viini, likööri, viina, vodka ja rommi.

Hauska tuo sun lista. Mitä juomaa ajattelet, kun mainitset viinan erikseen? Jaloviina vai kenties ihan rehellinen Koskenkorva? :D

Tuo teksti lista löytyy ihan netistä, en muista miltä sivustolta. Eikä noista mitään ole erikseen lihavoitu siellä. Olet nytten itse ottanut tuon viina kohdan esille.

Okei. Viina on minusta yleisnimi kaikille väkeville alkoholijuomille, joten ihmettelin, miksi se on listattu erikseen. Vähän samaan tapaan kuin listattaisiin ajoneuvoja tyyliin: Toyota, Ford, Volkswagen, henkilöauto, Citroen.

No ei ole yleisnimi viina kaikille väkeville alkoholeille. Eri asia on sitten, miten itse kukin määrittelee alkoholit ja niiden yleisnimet.

No tarviiko tästäkin asiasta saivarrella, viisastella ja hiusta halkoa? Antaa jokaisen puhua asioista omin sanoin. Jos joku ei ymmärrä, niin se on hänen pölhöyttä.

Tämähän on jo yli kolme vuotta vanha aloitus, mutta aihe yhä ajankohtainen.

Tuohan on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Jos joku haluaa pitää alkoholittomat häät, niin kutsuu niihin vain ne henkilöt, joille se sopii, ettei juhlapaikalla ole alkoholia tarjolla. Niiden, joille häiden alkoholittomuus ei tule kuuloonkaan, niin heidän ei tarvitse saapua paikalle ollenkaan. Ymm.

Kai nyt sen verran toisia tunnetaan ja asiasta voi keskustella etukäteen ja kertoa, että näihin sitten sisältyy sellainen juttu, ettei häissämme tarjota alkoholia. Jos tämä ei ole ok, niin sitten ei tarvitse tulla häihin. Ja asia tulee jo tässä kohtaa selväksi, toisin kuin toimimalla siten, että pistetään vain kutsukortit postiin, ja suurimmalle osalle vieraista tulee vasta sitten juhlapaikalla valtavana pettymyksenä, kun täällä ei olekaan alkoholia tarjolla. Ei kai tuo sen vaikeampaa.

Vierailija
745/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo teksti lista löytyy ihan netistä, en muista miltä sivustolta. Eikä noista mitään ole erikseen lihavoitu siellä. Olet nytten itse ottanut tuon viina kohdan esille.

Okei. Viina on minusta yleisnimi kaikille väkeville alkoholijuomille, joten ihmettelin, miksi se on listattu erikseen. Vähän samaan tapaan kuin listattaisiin ajoneuvoja tyyliin: Toyota, Ford, Volkswagen, henkilöauto, Citroen.

No ei ole yleisnimi viina kaikille väkeville alkoholeille. Eri asia on sitten, miten itse kukin määrittelee alkoholit ja niiden yleisnimet.

No tarviiko tästäkin asiasta saivarrella, viisastella ja hiusta halkoa? Antaa jokaisen puhua asioista omin sanoin. Jos joku ei ymmärrä, niin se on hänen pölhöyttä.

Tuohan on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Jos joku haluaa pitää alkoholittomat häät, niin kutsuu niihin vain ne henkilöt, joille se sopii, ettei juhlapaikalla ole alkoholia tarjolla. Niiden, joille häiden alkoholittomuus ei tule kuuloonkaan, niin heidän ei tarvitse saapua paikalle ollenkaan. Ymm.

Kai nyt sen verran toisia tunnetaan ja asiasta voi keskustella etukäteen ja kertoa, että näihin sitten sisältyy sellainen juttu, ettei häissämme tarjota alkoholia. Jos tämä ei ole ok, niin sitten ei tarvitse tulla häihin. Ja asia tulee jo tässä kohtaa selväksi, toisin kuin toimimalla siten, että pistetään vain kutsukortit postiin, ja suurimmalle osalle vieraista tulee vasta sitten juhlapaikalla valtavana pettymyksenä, kun täällä ei olekaan alkoholia tarjolla. Ei kai tuo sen vaikeampaa.

Ihan mielenkiinnosta mitä saivartelua, viisastelua tuossa on? Toki jokainen itse ajattelee alkoholit eri laatuihin, eri asia on sitten viralliset määritelmät. Ei minulla muuta.

Vierailija
746/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan oo kieltänyt kertomasta omia määritelmiään tai miten ne ajattelee. Kaksi eri asiaa on omat määritelmät ja viralliset määritelmät, vai miksikä sitä kutsutaankaan. Voihan sitä viisastella tai mitä lie niin omia kuin virallisia määritelmiäkin. Jokainen niin eri tavalla tulkitsee jutut hiuksen halkomiseksi tms. Mutta, pääasia on että jokainen saa puhua asioista omin sanoin ja termein.

Vierailija
747/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan oo kieltänyt kertomasta omia määritelmiään tai miten ne ajattelee. Kaksi eri asiaa on omat määritelmät ja viralliset määritelmät, vai miksikä sitä kutsutaankaan. Voihan sitä viisastella tai mitä lie niin omia kuin virallisia määritelmiäkin. Jokainen niin eri tavalla tulkitsee jutut hiuksen halkomiseksi tms. Mutta, pääasia on että jokainen saa puhua asioista omin sanoin ja termein.

Niin se on kyllä totta, että jos joku ei ymmärrä niin se on omaa pölhöyttä.

Vierailija
748/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta mitä saivartelua, viisastelua tuossa on? Toki jokainen itse ajattelee alkoholit eri laatuihin, eri asia on sitten viralliset määritelmät. Ei minulla muuta.

No se kun niin kovasti puututtiin tuohon yleisnimi-sanan käyttöön tuossa yhdessä kommentissa.

Ja jännä että minunkin kommentin alkuosaan takerruttiin niin, että jäi sitten kokonaan loppuosa huomiotta. Juuri siten on viisain toimia, että tekee heti alussa selväksi, ettei häissä tarjoilla alkoholia. En jaksa toistaa, lukekaa.

Vierailija
749/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Netistä otettu, viralliselta sivulta, ei ole kenenkään Maija Meikäläisen vauva.fi kommentti.)

(Pointti ei ollut selvästikään tuoda minkään tietyn alkoholin tuomia mielikuvia virallisesta tietoiskusta/listasta, eli tämän kirjoittajan joka pitää tekstiä hauskana jonkun randomin kirjoittamana niin itse mainitsee viinan ja ehdottelee mahdollisia mielikuvia.)

(niin löytyy netistä se teksti.)

(Kummallinen tuo auto esimerkki kaikenkaikkiaan. Oliko se joku näpäytys vai eikö ole mietitty loppuun esimerkkiä vai?)

(Niin, viinaa ei ole kaikki väkevät, niissä on jotkut määritelmät.)

No se kun niin kovasti puututtiin tuohon yleisnimi-sanan käyttöön tuossa yhdessä kommentissa.

Ja jännä että minunkin kommentin alkuosaan takerruttiin niin, että jäi sitten kokonaan loppuosa huomiotta. Juuri siten on viisain toimia, että tekee heti alussa selväksi, ettei häissä tarjoilla alkoholia. En jaksa toistaa, lukekaa.

Vierailija
750/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain häissä joissa tarjoillaan alkoholia. En pidä. Aina joku joka ottaa liikaa ja pilaa kaiken.

Holittomat häät olisi minulle vieraana unelma. Itse otan kohtuudella ja vain sellaisessa seurassa jossa tiedän ettei muilla(kaan) tule ylilyöntejä.

Itse en kutsuisi yhtään mihinkään tilaisuuteen henkilöä, jolla on niin kova alkoholiongelma, että heti ottaa liikaa ja pilaa sitten samantien kaiken. En varsinkaan elämän tärkeimpään juhlatilaisuuteen. Eikä muutenkaan mitään tuiki tuntematonta pidä kutsua, kun ei siitä yhtään mitään tiedetä, kuten sitä millaiseksi muuttuu alkoholia saatuaan. Ja kenestä tiedetään, että se on ongelmatapaus, niin EI vieraslistalle. Joku taso pitää olla.

Itse olen absolutisti, joten en välitä lähteä mihinkään juopottelua katselemaan. Ja jos olisin menossa naimisiin, niin ne olisivat alkoholittomat. Ja jos se ei jollekin sovi, niin ei tarvitse tulla häihin.

Jotkut täällä sanoo, että jos ei itse juo, niin ei tarvitse tyrkyttää omaa elämäntapaa muille ja olla tarjoilematta alkoholia häissään. Kun olisi niin kuivaa. Itse ovat alkoholin käyttäjinä tyrkyttämässä omaa elämäntapaa raittimmille, kun vaativat, että alkoholia pitää olla juhlapaikalla. Ei kyllä yhtään kunnioiteta sitä, että joku haluaa pitää alkoholittomat häät. Suurin osa porukasta on yhä 2023 jossain määrin, joko enemmän tai vähemmän alkoholikoukussa, vaikka tässä viime aikoina on uutisoitu, että suomalaisten alkoholin käyttö on laskenut ja kansa raitistunut. Ja höpö höpö. Päinvastoin.

Huono merkki, jos toisen järjestämät alkoholittomat häät nähdään jonain uhkana ja ennenkaikkea hyökkäyksensä ja henkilökohtaisena loukkauksena omaa itseä kohtaan. Viimeistään siinä kohtaa on syytä pysähtyä ja tarkastella rehellisesti omaa suhdettaan alkoholiin. Ei ole tervettä pahastua siitä, että hääjuhlissa tai missä tahansa juhlissa, tilaisuudessa ei ole alkoholitarjoilua. Sekö se on pääasia, että pääsee ottamaan alkoholia?

Vierailija
751/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Netistä otettu, viralliselta sivulta, ei ole kenenkään Maija Meikäläisen vauva.fi kommentti.)

(Pointti ei ollut selvästikään tuoda minkään tietyn alkoholin tuomia mielikuvia virallisesta tietoiskusta/listasta, eli tämän kirjoittajan joka pitää tekstiä hauskana jonkun randomin kirjoittamana niin itse mainitsee viinan ja ehdottelee mahdollisia mielikuvia.)

(niin löytyy netistä se teksti.)

(Kummallinen tuo auto esimerkki kaikenkaikkiaan. Oliko se joku näpäytys vai eikö ole mietitty loppuun esimerkkiä vai?)

(Niin, viinaa ei ole kaikki väkevät, niissä on jotkut määritelmät.)

Omat tulkintani juttuihin löytyy sulkujen sisältä.

Vierailija
752/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä ei ollut alkoholia lainkaan. Meillä oli juuri 3 vuotta täyttänyt pikkumies ja odotin toista lasta 7. kuukaudella. Vihkiminen maistraatissa ja siellä oli mukana 5 vierasta. Sen jälkeen käytiin valokuvaussessiossa ja häävastaanotto oli ravintolassa vasta illemmalla klo 18 alkaen. Minun, mieheni ja poikamme lisäksi paikalla oli 14 juhlavierasta. Kolmen ruokalajin illallinen ja juomana oli jäävettä ja coca colaa. Ihana ilta kerta kaikkiaan. Noin kymmenen maissa lähdettiin kotiin.

Vierailija
753/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisiin voisi jopa osallistua.

Vierailija
754/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni osallistuisi. Kireä ilmapiiri ja vaikeaa rentoutua kun pakko olla kuivin suin. Todennäköisesti pitäisi ottaa pari taskumattia ainakin mukaan.

Vierailija
755/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan tulee se kirjoittaja/kirjoittajat kertomaan et miedot alkoholit mieltää kaikki siidereiksi tai käyttää esimerkkinä kohta jotain polkupyörä merkkejä ja niitä luettelee ja väliin laittaa polkupyörä😆😆 ja ei halua tajuta että alkoholeja on erilaisia, eikä erota nettisivuston virallista tietoiskuu jonkun randomin kirjoitusta, kirjoitustapaa.

Ja tietenkin lopuksi laittaa et juttujani saivarellaan jne. 😆😆

Vierailija
756/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni osallistuisi. Kireä ilmapiiri ja vaikeaa rentoutua kun pakko olla kuivin suin. Todennäköisesti pitäisi ottaa pari taskumattia ainakin mukaan.

Ja alkoholin kanssa ei oo tietenkään mitään ongelmaa, kun noin ajattelet?

Vierailija
757/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta varmaan tulee se kirjoittaja/kirjoittajat kertomaan et miedot alkoholit mieltää kaikki siidereiksi tai käyttää esimerkkinä kohta jotain polkupyörä merkkejä ja niitä luettelee ja väliin laittaa polkupyörä😆😆 ja ei halua tajuta että alkoholeja on erilaisia, eikä erota nettisivuston virallista tietoiskuu jonkun randomin kirjoitusta, kirjoitustapaa.

Ja tietenkin lopuksi laittaa et juttujani saivarellaan jne. 😆😆

*kirjoituksesta, kirjoitustavasta

Vierailija
758/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä alkoholia, koska isäni oli alkoholisti ja kuoli alkoholin aiheuttamiin sairauksiin 52-vuotiaana. Hän oli ollut myös väkivaltainen juotuaan liikaa, minkä takia äidillä on siitä traumoja.

Minulle tulee myös turvaton olo, jos ihmiset päihtyvät, joten meidän juhlissa ei ole ikinä ollut kuohuviinilasillista enempää alkoholitarjoilua. Mies käyttää alkoholia lähinnä tuopillinen ulkomailla rantabaarissa tai mökillä pari olutta saunan jälkeen. Yhdessä ollaan oltu 23 vuotta, enkä ole ikinä nähnyt häntä päihtyneenä. Hän on kertonut nuorena kokeilleensa juomista, mutta sai niin huonon olon ja oksenteli, että kokeiluksi jäi.

Meidän häissä ei tarjottu alkoholia, mutta ne oli kartanolla, jossa vierailla oli mahdollisuus ostaa baaritiskiltä ihan mitä itse halusivat. Jotkut osti, suurin osa ei ostanut. Oli meillä kyllä maljat siinä alussa, mutta se oli ihan elintarvikevärillä vaaleanpunaiseksi värjättyä Pommacia.

Vierailija
759/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK mikäli on lyhyet juhlat. Kahvihäät tai parin tunnin ruokailu lyhyine ohjelmanumeroineen. Missään nimessä ei kannata järjestää koko illan ohjelmaa tai tansseja, jos vieraiden viihtyminen on sivuseikka. Suurin osa lähtee aterian jälkeen mikäli tarjoilua ei ole, itsekin lähtisin. Kohteliaisuudesta tulisin paikalle kuitenkin.

Vierailija
760/957 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat vieraille maailman tylsin juhla.

Ilman alkoholia siitä ei selviä yksikään vieras.

Piste.