Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
641/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei osaa juhlia ilman viinaa. On alkoholilla kovinsuuri merkitys elämässä sitten. Mielelläni kuuluisin täysin alkoholittomaan yhteisöön.

Vierailija
642/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät pitää olla vihittävien näköiset, eikä niiden pointti ole olla jotain muuta vain vieraiden miellyttämiseksi. Se on teidän juhla ja teette siitä teidän näköisen. Kutsuttavista suuri osa varmaan tietääkin, että teillä ei kulu juurikaan alkoholia.

Mun mielestä siis nykypäivänä voi kyllä halutessaan pitää alkoholittomat häät. Kannattaa silti panostaa siihen juomatarjoiluun. Eli vaikka alkoholittomia viinejä ja oluita tai sitten jos oikeen haluatte panostaa, niin ruokajuomaksi tuunatut mehut kuten fine dining -ravintoloissa.

Rohkeesti vaan suunnittelemaan oman näköisenne häät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

quote=Vierailija]Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.

Kutsuja on monenlaisia ja niihin voi halutessaan laittaa lisätietoja, mitä haluaa ilmoittaa. Ne on omia oletuksia vain, jos olettaa et jokaisissa häissä tarjotaan alkoholia. Alkoholin tarjoilu tai tarjoilematta jättäminen ei kerro aina automaattisesti että miksi niin tehdään. Joku tekee päätöksen oman arvomaailmansa mukaan, toinen opittujen tapojen mukaan tms.

Eiköhän vieraat suunnittele häihin tulemisen, yöpymisen, kulkemisen sen perusteilla missä häät sijaitsee, tarviiko yöpaikkaa varata jne ilman että alkoholin takia vain niin tehdään.

Ei, esimerkiksi ihan jo käytännössä alkoholittomat häät päättyvät jo ennen iltauutisia ja suurin osa vieraista on poistunut jo kauan ennen sitä. Ei siis ole keskimäärin yöpymistarvetta pitkänmatkalaisillakaan.

Saattaa olla yöpömistarve olla vieraalla, jos tullee vaikka 800km päästä juhliin?

On se silti kohteliasta ilmaista että kyseessä on parin tunnin hymistely, niin voi valita vaivautuuko tuollaista matkaa taittamaan.

Vierailija
644/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan oleta että juhlassa on aina alkoholia tarjolla tai sitä pitäisi olla mukamas. Itse osaan huolehtia otanko holia vai en, itse huolehdin kyyti/yökyläjutut enkä vaadi tai tarvi mitään ilmoitusta erikseen, onko juhlassa holia. Aikuinen ihminen on itse vastuussa siltikin toimistaan, vaikka kutsussa ei mainittaisi holista.

Vierailija
645/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

quote=Vierailija]Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.

Kutsuja on monenlaisia ja niihin voi halutessaan laittaa lisätietoja, mitä haluaa ilmoittaa. Ne on omia oletuksia vain, jos olettaa et jokaisissa häissä tarjotaan alkoholia. Alkoholin tarjoilu tai tarjoilematta jättäminen ei kerro aina automaattisesti että miksi niin tehdään. Joku tekee päätöksen oman arvomaailmansa mukaan, toinen opittujen tapojen mukaan tms.

Eiköhän vieraat suunnittele häihin tulemisen, yöpymisen, kulkemisen sen perusteilla missä häät sijaitsee, tarviiko yöpaikkaa varata jne ilman että alkoholin takia vain niin tehdään.

Ei, esimerkiksi ihan jo käytännössä alkoholittomat häät päättyvät jo ennen iltauutisia ja suurin osa vieraista on poistunut jo kauan ennen sitä. Ei siis ole keskimäärin yöpymistarvetta pitkänmatkalaisillakaan.

Saattaa olla yöpömistarve olla vieraalla, jos tullee vaikka 800km päästä juhliin?

On se silti kohteliasta ilmaista että kyseessä on parin tunnin hymistely, niin voi valita vaivautuuko tuollaista matkaa taittamaan.

Yleensä kutsussa ilmoitetaan klo ajat? Tai muuten kerrotaan minkälaisesta juhlasta kyse? Monelle hääjuhlaan tuleminen ei ole pelkkää"hymistelyä" vaan että nähdään rakkaita ystäviä, sukulaisia jne.

Vierailija
646/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin itsekin järjestää alkoholittomat häät, jos olisin nyt menossa naimisiin. En ole mikään absolutisti, mutta häiden kaltaiseen perhejuhlaan alkoholi ei välttämättä kuulu millään tavalla. En haluaisi lapsilta kiellettyjä häitä, vaan ehdottomasti suvun pikkuiset myös mukaan juhlimaan. Onnittelumaljana voi tarjota jotain iloisen kuplivaa juomasekoitusta ja juomapöytään keksii kyllä mukavia alkoholittomia juomia vaikka kuinka paljon. Jos häät ovat kesällä helleaikana, riittävästi juotavaa täytyy olla tarjolla, muutakin kuin vettä ja tiivistemehua! Kutsukortissa voi mainita pienesti, että toivomme vieraiden huomioivan, että juhlimme ilman alkoholituotteita tms.

Vierailija
647/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kutsussa ilmoitetaan klo ajat? Tai muuten kerrotaan minkälaisesta juhlasta kyse? Monelle hääjuhlaan tuleminen ei ole pelkkää"hymistelyä" vaan että nähdään rakkaita ystäviä, sukulaisia jne.

Montako hääkutsua olet saanut, joissa on päättymisaika? Muu maailma on saanut niitä noin nolla. Ja alkoholittomat häät, joissa olen ollut, on sellainen parin tunnin hymistelytapahtuma, riippumatta siitä kuinka rakkaita sukulaiset toisilleen ovat. En ajaisi sellaista matkaa kenenkään takia, koska ihminen joka moista edellyttää, ei minusta piittaa pätkääkään.

Vierailija
648/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako hääkutsua olet saanut, joissa on päättymisaika? Muu maailma on saanut niitä noin nolla. Ja alkoholittomat häät, joissa olen ollut, on sellainen parin tunnin hymistelytapahtuma, riippumatta siitä kuinka rakkaita sukulaiset toisilleen ovat. En ajaisi sellaista matkaa kenenkään takia, koska ihminen joka moista edellyttää, ei minusta piittaa pätkääkään.

Tarkoitin että klo ajoilla, että monelta juhla alkaa ja mahdollisesti päättyy, koska joissakin paikoissa voi olla niin paljon juhlia edessäpäin, että kokoo päivää tai edes montaa tuntia ole mahdollista viettää juhlapaikassa. Kokemusta on.

Vierailija
649/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi järjestää häät vain tervetulomaljoilla ja ruokajuomilla, tai myös kokonaan ilman alkoholia. Itse tunnette parhaiten teidän sukunne ja lähipiirinne ja tiedätte mikä teidän tapauksessa toimii.

Minä inhoan liikaa juovia ihmisiä, jotka muuttuvat humalassa ärhäköiksi. Pahimpia ovat tappelijat, jotkut tulevat muuten vain riidanhakuisiksi inttäjiksi, ikäviä hekin. Jos sellaisia on lähipiirissä, eikä halua jättää heitä kokonaan kutsumatta, voi olla parempi rajoittaa juomatarjoilua.

Vierailija
650/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet häät käyneenä sanon, että itse suunnittelen kyydit ja yöpaikat sen mukaan esimerkiksi missä juhlat sijaitsee enkä sen mukaan onko mahdollisesti juhlissa alkoholia. Toki jos juo alkoholia juhlissa niin se on hyvä itse ottaa huomioon, millä pääsee kotiin tai hotelliin. Eli vaikka tiedossa olisi tai ei olisi että onko juhlissa alkoholia, niin jokaisen itse on suunniteltava kyydit, yöpaikat siitä huolimatta.

Vierailija
651/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ois ankeet häät! En menis ollenkaan. 548

Vierailija
652/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Siis mitäh?! 🤣 En oo kyllä ikinä kuullut tämmöistä settiä. Jos mä saan kutsun häihin ja meen sinne ja oon hoitanut kuljetuksen, yöpaikan, niin en mä häihin menoa suunnittele sen takia että häissä on alkoholia tarjolla.

Vierailija
653/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisissa häissä, että hääpari tarjosi kuohuviinit, mutta muuten sai ostaa juomansa itse baarista. Toimi noinkin ja suitsii joitain pihejä. Valitettavasti ei taida toimia alkoholistien kohdalla.

Mutta ehdottomasti häät voivat olla oikein onnistuneet ilman alkoholiakin.

Vierailija
654/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarjoaisin alkumaljan sekä ruoan kanssa viiniä, mutta sen jälkeen vieraat saisivat itse ostaa baarista juomansa. Säästyy siltä päänvaivalta, että täytyy perustella alkoholittomuutta. Ja harvemmin ihmiset alkavat kittaamaan viinaa, jos siitä pitää maksaa.

Vierailija
655/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Ai alkoholin takia vaan ihmiset tulee häihin ja sen mukaan järkkäävät kyydit, yöpymiset ja panostavat holin takia juhlapäivään? Ja jos holia ei ole niin tulee turhia järjestelyitä ja odotuksia? Pitää siis saada tieto etukäteen onko alkoholia tarjolla ja sitäkautta suunnitella alkoholin mukaan häihin tuleminen jne. järjestelyt.

Tämänkaltaisista jutuista huomaa heti, että alkoholin kanssa on ongelmia tai alkoholi kuuluu liian isoon osaan elämään.

Vierailija
656/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.[/quote]

Vinkkinä ei kannata olettaa automaattisesti olevan ja syy olematta olemiseen voi olla mikä vaan, juhlan luonnekin riippuu monesta seikasta.

Vierailija
657/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsujat päättää, mitä tarjotaan juhlissa. Hyvin voi olla alkoholiton. Voi tarjota pelkkää kalakukkoa ja piimää. Tai pelkkiä muurinpohjalettuja ja simaa. Kutsuja päättää, olkaa luovia. Itse olemme tarjonneet viiniä hautajaisissa, ristiäisissä, yo juhlissa ja muissa . Mutta eihän se ole pakollista.

Vierailija
658/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.[/quote]

Häh😆 nyt kannattaa pohtia omaa holin käyttöään vakavasti, tämä kuulostaa alkoholi riippuvaisen puheilta. KAIKKI suunnitellaan alkoholin mukaan. Plus pitää tietää etukäteen onko alkoholia juhlassa.

Vierailija
659/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja suunnittelee sellaiset häät, kun tuntuu hyvältä. Mihinkään juhlaan ei todellakaan tarvitse ottaa mukaan alkoholia, jos niin ei halua.

Vierailija
660/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten oot vajaa. Hanki aivot kun alkuperäiset on näemmä juotu pilalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä