Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
621/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä soisin vieraille vaikkei itse käyttäiskään. Se on vieraanvaraisuutta.

Vierailija
622/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.

Alkoholi ei ole mikään kunnioittamisen väline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän häät, teidän tarjoilut.

Ihmisen päässä on vikaa, jos juhla menee pilalle siitä, ettei saa hapokasta päihdettä päähänsä. Ainahan voitte jo etukäteen mainita tästä asiasta, niin että ne loppasuut, jotka tulevat paikalle vain alkoholin vuoksi, ymmärtävät havaita kalenterissaan juuri silloin jonkin toisen menon ja jäävät teidän tilaisuudestanne pois.

Vierailija
624/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotelo ei taida kestää viinaa enää kummallakaan....on tullut iso morkkis ja se on viinan syytä ei henkilön :DDD

Vierailija
625/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä soisin vieraille vaikkei itse käyttäiskään. Se on vieraanvaraisuutta.

Tervetuliasmalja ja avecit halukkaille tai haluttomillekin ettei leimaa kahvin kanssa. Riittävää huomiointia eikä vaikuta liian tiukkapipoiselta.  Ruokajuomaksi vissyä.

Vierailija
626/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku henkilö ei kykene juhlistamaan ilman alkoholia, niin silloin on alkoholiongelmainen.

Tai sitten yksinkertaisesti ujo. Minulle monen kymmenen hengen tilaisuudet ovat ahdistavia, pari drinkkiä rentouttaa sen verran, että en pakene paikalta heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Olen myös hyvä keksimään tekosyitä, joten onnistun usein välttämään paikalle menon kokonaan.

Vierailija
627/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.

Ei tarvi olla minkään uskonnon edustaja tai alkoholisti tms, että juhlissa ei ole alkoholia. Ja oletus että joka häissä tarjoillaan juomia niin kertoo vain sinusta. Yhtä hyvin sitä voisi olettaa esim että joka häissä tarjotaan karjalanpaistia, mansikkakakkua, tietynlaista musaa jne.

quote=Vierailija]Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.

Jos vieraat tulevat pitkän matkan takaa häihin niin eiköhän se yöpymispaikka etsitä ihan vain sen takia että saadaan nukkumispaikka. Tai järjestellään kyydit häihin sen mukaan missä häät vietetään, miten kaukana sijaitsee kotoonta yms vaikuttavat seikat. Ilman mitään sellaista, että alkoholin takia suunnitellaan kaikki yöpymisestä lähtien.

Vierailija
628/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Ei taida olla ihan pelkästä omasta katsomuksesta kiinni, jos suvussa on toipuvia alkoholisteja.

Onko juhlien onnistuminen tosiaan viinalasillisesta kiinni?

Näemmä on 😁

Aloin vain pohtimaan sitä, miksei samalla logiikalla häissä olisi tupakkabuffettia. Kyllähän ihmiset yhdistävät monesti tupakoimisen ja alkoholinkäytön. Ei muuta kuin melkoiset sauhut viinatarjoilun ohessa, perusteena se, että laillistahan tupakkakin on.

Sitten loppuillan ohjelmanumerona vielä hapansilakan maistelu, niin on hääväki freesinä aamulla.

Vierailija
629/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät kuullostaa ihanalta. Jos jonku on pakko ryyppää niin sen voi tehdä häiden jälkeen. Ja se joka maksaa myös määrää tarjoilun. Ihanata hääonnea teille!

Vierailija
630/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.[/quote]

Kutsuja on monenlaisia ja niihin voi halutessaan laittaa lisätietoja, mitä haluaa ilmoittaa. Ne on omia oletuksia vain, jos olettaa et jokaisissa häissä tarjotaan alkoholia. Alkoholin tarjoilu tai tarjoilematta jättäminen ei kerro aina automaattisesti että miksi niin tehdään. Joku tekee päätöksen oman arvomaailmansa mukaan, toinen opittujen tapojen mukaan tms.

Eiköhän vieraat suunnittele häihin tulemisen, yöpymisen, kulkemisen sen perusteilla missä häät sijaitsee, tarviiko yöpaikkaa varata jne ilman että alkoholin takia vain niin tehdään.

Vierailija
631/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Ei taida olla ihan pelkästä omasta katsomuksesta kiinni, jos suvussa on toipuvia alkoholisteja.

Onko juhlien onnistuminen tosiaan viinalasillisesta kiinni?

Näemmä on 😁

Aloin vain pohtimaan sitä, miksei samalla logiikalla häissä olisi tupakkabuffettia. Kyllähän ihmiset yhdistävät monesti tupakoimisen ja alkoholinkäytön. Ei muuta kuin melkoiset sauhut viinatarjoilun ohessa, perusteena se, että laillistahan tupakkakin on.

Sitten loppuillan ohjelmanumerona vielä hapansilakan maistelu, niin on hääväki freesinä aamulla.

Juu. Viina- ja tupakkatarjoilun lisäksi häihin kuuluu olennaisena osana karjalanpaisti.

Ei ole kunnon häät ilman karjalanpaistia, jossa on morsiamen isän metsästämää hirveä! Julmaa on ja ihmisoikeuksien vastaista, jos häissä ei olisi karjalanpaistia.

Vierailija
632/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätyskellot soi, jos jonkun mielestä häät eivät voi olla hyvät ilman alkoholia. Olen ollut useissa uskovaisten viinattomissa häissä, ja omissakin oli pelkästään kuohuviini alkoholillisena. Oikein on ollut mukavia häitä :)

Vierailija
633/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuja on monenlaisia ja niihin voi halutessaan laittaa lisätietoja, mitä haluaa ilmoittaa. Ne on omia oletuksia vain, jos olettaa et jokaisissa häissä tarjotaan alkoholia. Alkoholin tarjoilu tai tarjoilematta jättäminen ei kerro aina automaattisesti että miksi niin tehdään. Joku tekee päätöksen oman arvomaailmansa mukaan, toinen opittujen tapojen mukaan tms.

Eiköhän vieraat suunnittele häihin tulemisen, yöpymisen, kulkemisen sen perusteilla missä häät sijaitsee, tarviiko yöpaikkaa varata jne ilman että alkoholin takia vain niin tehdään.

Ei, esimerkiksi ihan jo käytännössä alkoholittomat häät päättyvät jo ennen iltauutisia ja suurin osa vieraista on poistunut jo kauan ennen sitä. Ei siis ole keskimäärin yöpymistarvetta pitkänmatkalaisillakaan.

Vierailija
634/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän toteutuksesta. En mäkään käytä alkoholia paljonkaan. Jos juhlien on tarkoitus kestää yöhön asti, niin sitten se viinilasillinen tai siideri voi olla joillekin kynnyskysymys. Onko paikassa mahdollista ostaa itse alkoholia? 

Jos itse olisin tuossa miettimässä tarjoiluja sijassasi ja päätyisin alkoholittomaan, niin luulen että tekisin sen siten että kertoisin tavalla tai toisella kutsussa jo, ettei tarjolla ole viinaksia. Mutta järjestäisin varmaan alkoholittoman drinkkibaarin paikalle.  

Vierailija
635/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näin. olen ollut kerran häissä ja oli ihan syvältä. en ole sen jälkeen mennyt kenenkään häihin oli alkoholia tai ei. häät on ihan  syvältä.

Vierailija
636/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuri näin. olen ollut kerran häissä ja oli ihan syvältä. en ole sen jälkeen mennyt kenenkään häihin oli alkoholia tai ei. häät on ihan  syvältä.

Kerro toki lisää. Liittyikö alkoholinkäyttö siihen, että koit häiden olevan syvältä?

Vierailija
637/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomat häät kuullostaa ihanalta. Jos jonku on pakko ryyppää niin sen voi tehdä häiden jälkeen. Ja se joka maksaa myös määrää tarjoilun. Ihanata hääonnea teille!

RyypäTÄ.

Vierailija
638/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani järjesti alkottoman hääjuhlan mökillään. Hän oli kutsunut 5 pariskuntaa. 4 pariskuntaa perui kun saivat paria päivää aiemmin tietää ettei siellä tarjota, eikä myöskään saa itse ottaa mukaan alkoholia ollenkaan, koska morsian ei halua katsoa kännäämistä. Kukaan näistä ei ollut mikään kännääjä, mutta ajatus siitä että pitäisi jaksaa juhlia pitkälle yöhön ilman yhtään tömpsyä, ja jäädä vielä yöksikin,  vaikka kotiinkin voisi ajaa jo illansuussa kun ei kerran alkoholiakaan tullut otettua oli monelle liikaa. Olivat siis luulleet että on ihan alkoholiakin, kun oli yöpaikatkin saanut varata. Jokainen sitten keksi oman tekosyynsä miksi eivät pääsekään. Tai ainakin voisi omat tuoda, kun mökillä oli tarkoitus grillailla ja käydä saunassa.

Tunnustan etten itsekään pysy hereillä kovin pitkään jos ei ole hieman hiprakassa. Koskaan en kännää, mutta tasaiseen tahtiin, 1 juoma per tunti, niin pysyy virkeämpänä. Voin olla ilmankin, ja juhlakaluthan sen itse päättää, mutta viimeistään kasilta lähden kyllä sitten kotiin nukkumapuuhiin. Ja kerkeäähän siinä vielä ravintolaankin juhlatamineissa hörpylle kun lähtee aikaisin jo pois.

Vierailija
639/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.[/quote]

Anteeksi, nyt kyllä särähti monet seikat tässä tekstissä.

Ensiksi minkä takia oletat että joka häissä on alkoholitarjoilu? Ja jos alkoholitarjoilua ei ole, niin se on automaattisesti esim. Uskonnollisen syyn takia?

Toiseksi hääkutsuun ei ole mikään pakko tai velvollisuus laittaa tietoa alkoholitarjoilusta. Toki niin saa tehdä jos kokee sen hyväksi ilmoittaa.

Kolmanneksi vieraat pääsääntöisesti itse suunnittelevat kulkemisensa, yöpymisensä häihin ja muutenkin ovat vastuussa omasta käytöksestään häissä, nautitaanko sitä mahdollista alkoholia häissä jne. Eli vaikka alkoholia olisi tai ei häissä, niin vieraat itse ovat vastuussa siitä kuinka suunnittelevat ja toimivat häissä.

Vierailija
640/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, esimerkiksi ihan jo käytännössä alkoholittomat häät päättyvät jo ennen iltauutisia ja suurin osa vieraista on poistunut jo kauan ennen sitä. Ei siis ole keskimäärin yöpymistarvetta pitkänmatkalaisillakaan.

Saattaa olla yöpömistarve olla vieraalla, jos tullee vaikka 800km päästä juhliin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän