Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
601/957 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika? Täysin sama asia kuin lapsettomat häät.

Vierailija
602/957 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi edes pitää mitään kalliita juhlia. Lähtekää maistraatista suoraan häämatkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi. Käyttäisin pe-tai la iltani oikeissa juhlissa tai mieluummin vaikka kotona.

Vierailija
604/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika? Täysin sama asia kuin lapsettomat häät.

Lapsettomissa häissä on kaikilla hauskaa, alkoholittomissa ei.

Vierailija
605/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletusarvo on, että häissä on alkoholia? Eihän monissa muissakaan juhlissa välttämättä ole. Minulle alkottomat häät kelpaisi. Olen ollut myös häissä joissa oli baari, josta sai ostaa. Sitä pidin kyllä kummallisena (vaikka sujuikin örvellyksittä). Itse haluaisin tarjota tai sitten pitää alkottomat.

Vierailija
606/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alkottomissa häissä. Osalla vieraista oli oma pullo mukana, josta kävivät illan mittaan naukkailemassa (me emme). Mielestäni alkottomuus ei vaikuttanut juhlafiilikseen mitenkään. Näissä häissä ei ollut myöskään musiikkia, se oli mielestäni isompi tunnelman latistaja. Panostakaa ohjelmaan. Ehkä se maksullinen baari olisi ok (olen ollut myös tällaisissa häissä), jos nyt joku alkoholia kaipaa. Mutta teidän hääthän ne ovat, ja voitte niistä tehdä ihan itsenne näköiset. Jos jollekin juhlien pääasia on kännääminen, eikä morsiusparin juhlistaminen, niin onko sillä niin väliä vaikka jäisi pois häistä.

Vierailija
607/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholittomat häät ovat minusta ok, jos niiden ei ole tarkoitus olla mitkään koko illan kestävät juhlat, joissa on ohjelmaa ja loppuilta tanssitaan. Mutta jos on tarkoitus, että vieraat osallistuu kaikenlaisiin ohjelmanumeroihin ja loppuillaksi tulossa dj/bändi, ja odotetaan porukan tanssivan, niin moni, esim, minä, tarvitsen siihen pienen määrän alkoholia. Syöminen ja seurustelu sujuu mukavasti ilmankin, mutta sen jälkeen alkaa taatusti väsyttämään ja tahdon ajoissa kotiin, ellei sitten ole pienessä hiprakassa, jolloin jaksaa paremmin valvoa ja muutenkin on rennompi isossa porukassa.

Vierailija
608/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsussa voi mainita, koska lahjojen hinta määräytyy tarjoilujen mukaan. Karjalanpaisti, vesi ja kuivakakku 10 e per nokka.

Ai, mä olen aina luullut, että lahjojen hinta määräytyy sen mukaan, mitä kukakin pystyy antamaan. Ja ehkä vielä sen mukaan, että läheisimmät sukulaiset antavat ehkä eniten.

Vierailija
609/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut. Kutsussa jo luki ja oli parhaat häät ikinä! Kenelläkään ei ollut mitään omia pulloja, vieraat kunnioittivat hääparia.

Vierailija
610/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä menisi alkoholittomiin häihin, ainakaan en viihtyisi lainkaan, parasta on kun pikkuhiljaa väki humaltuu ja rentoutuu ja jollakin menee överiksi, hyvät naurut ja parit panotkin olen saanut sellaisissa häissä

Vierailija
611/957 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama onko alkoholia vai ei, autolla kuitenkin paikalle ja sieltä myös pois. Mutta miksi ihmeessä sitä alkoholia pitäisi olla? Ei se juhlasta yhtään juhlavampaa, onko lasissa viiniä vai piimää, juhlan ja viihtyvyyden tekee ihan muut asiat.

Vierailija
612/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku henkilö ei kykene juhlistamaan ilman alkoholia, niin silloin on alkoholiongelmainen.

Vierailija
613/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalaiset tekevät viinistä ongelman. Sitä voi olla juomatta, jos ei kiinnosta, mutta kyllähän se kuuluu osana ruokatarjoilua. Humalahakuista juomista en ymmärrä lainkaan, enkä ole pitkään aikaan ollut juhlissa, jossa olisi humalaisia. Suomalaiset ovat oppineet juhlimaan sivistyneesti.

Vierailija
614/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Siltä näyttää, kun lukee monia juttuja täällä.

Vierailija
615/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku henkilö ei kykene juhlistamaan ilman alkoholia, niin silloin on alkoholiongelmainen.

No kyllä.

Vierailija
616/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten mehukestit.

En ole ollut holittomissa häissä eikä holittomuus olisi itselle ongelma, mutta varmasti monelle on. Häistä puuttuisi juhlan tuntu, jos ei edes kuohuviiniä tarjota. Jos ei halua maksaa alkoholista, niin antaisi vieraille kuitenkin mahdollisuuden ostaa viinansa. Sellaisissa häissä olen ollut, joissa hääpari tarjoaa skumpan ja yhden kaadon, muut maksetaan itse. Ei siellä mitään örvellystä ollut. Mutta en ole ollut sellaisissa wt-häissä, joissa kaadetaan väkisin kurkusta kiljua.

Vierailija
617/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama onko alkoholia vai ei, autolla kuitenkin paikalle ja sieltä myös pois. Mutta miksi ihmeessä sitä alkoholia pitäisi olla? Ei se juhlasta yhtään juhlavampaa, onko lasissa viiniä vai piimää, juhlan ja viihtyvyyden tekee ihan muut asiat.

Sanos muuta. Monelle näyttää juhlasta tekevän juhlavamman numero yksi alkoholi, ei niinkään väliä muut vaikuttavat seikat juhlassa.

Vierailija
618/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin naimisiin vielä, voisin pitää hyvinpienet alkoholittomat häät. Vieraiksi vain kaikkein läheisimmät.

Vierailija
619/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin alkoholittomat häät on melko tylsät. Pari kertaa tullut oltua. Ihmiset kaipaa ruoan kanssa viiniä ja esim bändi menee ihan hukkaan.

Jos haluaa täysin alkoholittomat häät ilman pelkoa kenenkään päihtymyksestä niin toimisiko ns kirkkokahvit parhaiten. Eli melko aikainen vihkiminen ja sen perään perinteinen parin tunnin kahvitilaisuus. Illanvietot selvin päin isoissa porukoissa on tuhoon tuomittu. Ihmiset käy sitten omilla pulloillaan.

Siis kaikkiko muka kaipaa viiniä ruuan kanssa? Onpa osattu vastata kaikkien puolesta, että kaikki haluaa samalla tavalla.

Bändin katsominen menee muka hukkaan, jos ei ole alkoholi tarjoilua? Tää on kyllä eka kerta kun tälläisen selityksen kuulen. Koskeeko tuo bändi homma vain häissä vai yleensä joka konserttia, esiintymistä missä puhutaan, lauletaan ja soitetaan?

Nämä seikat kyllä kertoo että alkoholin käyttö on vääristynyt tai on alkoholi riippuvainen.

Vierailija
620/957 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas freesi idea. no miksei nyt ruokailu ja sitten kotiin-häät kelpaisi? mielestäni ovat turhia juhlia muutenkin. aikansa eläneitä. hitto, kun olisi itsekin tuon aikanaan tajunnut. morsmaikkuna olo olisi  ollut niin paljon helpompaa ilman niitä typeriä leikkejä ja lauluja. bändi maksoi maltaita, ja viinakset tosiaan nieli tuhansia. hyvä idea, kannatan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi