Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Aloittaja, rohkeasti pidä vaan holittomat häät.
MEikäläinen ei jalallakaan astu alkoholittomiin häihin. Pitäkää tunkkinne pihit moukat.
Oon ollut häissä, joissa ei ollut alkoholia. Uskonto oli vahvasti edustettuna.
Hienoa, että teette muiden vuoksi päätöksen. Häät voi olla vähän tylsät, mutta kukasn ei retkahda
Jalasjärvellä sukulaisten häissä, koko "kylä" oli paikalla n. 300 vierasta. Järkyttävää kun paikalliset ihmiset tulivat autoineen sekä asuntoautoilla ja -vaunuilla juhlapaikan pihalle. Joivat omissa kuppikunnissaan vaunuissa tai autoissaan kirkkaita. Sitten ajelivat umpitunnelissa koteihinsa. Vuokrattu juhlapaikka sisällä oli tyhjä. Oli pohjanoteeraus ja junttia. Sikäläinen tapa ollut aina. Loukkaavaa käytöstä ihmisiä kohtaan jotka matkustavat pidemmältä laittavat rahaa matkaan, vaatteisiin ja lahjoihin. Sen jälkeen muiden alkoholittomat häät ovat olleet parempia eikä mitään teeskentelyä.
Taas vuosia vanha keskustelu, koska uusia ei synny moden ansiosta.
En minä ainakaan häihin ryyppäämään tule, vaikka alkoholia olisi kuin tarjolla. Mutta kyllä juhlaruoka kieltämättä vähän latistuu, jos sen kanssa on vettä tai maitoa. Minusta sopiva määrä alkoholijuomia häissä on alkumalja ja ruoan kanssa pari lasia viiniä. Enempää ei tarvita, mutta jos tuo määrä puuttuu, eikä hääparilla ole mitään uskonnollista tai muuta vakaumusta, niin tuntuu kieltämättä sitten pihiltä.
.Hääjuhlaan kuuluu alkoholitarjoilu jos on juhlaruoka ja juhlavaatteet. Hieno paikka. Onnittelumalja, kaksi kaatoa viiniä ruuan kanssa, kakkukahvit ja konjakki tai likööri. Kukaan ei näistä vielä humallu! Tämän jälkeen usein vanhukset ja lapset lähtevät kotiin. Tanssin yhteydessä voi tarjota mietoa boolia.
Ne ketkä ei käytä alkoholia, saavat tietysti alkoholittoman vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan häihin ryyppäämään tule, vaikka alkoholia olisi kuin tarjolla. Mutta kyllä juhlaruoka kieltämättä vähän latistuu, jos sen kanssa on vettä tai maitoa. Minusta sopiva määrä alkoholijuomia häissä on alkumalja ja ruoan kanssa pari lasia viiniä. Enempää ei tarvita, mutta jos tuo määrä puuttuu, eikä hääparilla ole mitään uskonnollista tai muuta vakaumusta, niin tuntuu kieltämättä sitten pihiltä.
Kustannus kysymys myös. Jos pitää valita ruuan laadun suhteen/määrän tai alkoholin kokonaan pois jättämisen niin mie valitsisin holin pois.
Vierailija kirjoitti:
.Hääjuhlaan kuuluu alkoholitarjoilu jos on juhlaruoka ja juhlavaatteet. Hieno paikka. Onnittelumalja, kaksi kaatoa viiniä ruuan kanssa, kakkukahvit ja konjakki tai likööri. Kukaan ei näistä vielä humallu! Tämän jälkeen usein vanhukset ja lapset lähtevät kotiin. Tanssin yhteydessä voi tarjota mietoa boolia.
Kuuluuko muihin juhliin holi jos on puvut ja kaikki hienompaa? Kaikille ei kuulu juhliin holit, se ei ole mikään ehdoton ohje että pitäisi muka olla holia juhlissa.
Olen ollut useammissa häissä, joissa ei ole tarjoiltu alkoholia. Meidän suvussa on aika paljon uskovaisia. Mutta joo, sinällään en ole huomannut koskaan, että ei-uskovaiset ihmiset olisivat olleet jotenkin pettyneitä alkoholittomuuteen. Asia on ollut heille selvä. Eli ei hirveästi kannata miettiä, mitä muut ajattelevat tarjoilustanne. Ja jos asia jotenkin vaivaa, niin siitä voi kertoa vaikka kutsussa ja toisaalta ostaa alkoholitarjoilusta säästyneillä rahoilla vaikka laadukkaampaa ruokaa.
Onpa tylsät häät. Sekä alkoholittomat, että toki myös överiviinanhuuruiset. Mitä jos olisi silleen sopivasti hyviä viinejä. Ei mitään kaljaa ja siideriä ja viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin monen kirjoittajan kohdalla, että alkoholi on ongelma. Hyvin harvoin sitä myönnetään. Ongelmaa piilotellaan tyyliin jutuilla häissä pitää olla alkoholia, ja jos ei ole niin ne on pskat. Tai jätetään tulematta häihin jos ei ole alkoholia.
Tuossa juuri piilee se pointti. Eli sinä määrittelet ja diagnosoit kuka on alkoholisti ja kuka ei. Ja muut kaltaisesi. Ihminenhän ei ole alkoholisti siksi ettei tule sinun kuviin häihisi, kun olet pyhittänyt hääpäiväsi muiden opettamiselle, ja jopa ihan kiellät ketään juomasta pisaraakaan ihan kuin se olisi sinun asiasi tehdä.
Tuo on se syy miksi ihmiset eivät halua mennä häihin joissa ei ole alkoholia, ellei sitten jaa samaa äärimielipidettä kuin juhlakalu itse. Oma hääjuhlakin käytetään sen kyttäämiseen kuka on alkoholisti omasta mielestäsi ja kuka ei.
Jos ihminen ei tule juhliisi, hän on alkoholisti. Ihan sama mikä se syy on, koska ethän sinä sitä usko, vaan holisti on.
Sitä varten pidetään oikein häät että saadaan selville kuka se onkaan juoppo ja kuka ei. Kuka tuollaisessa juhlassa viihtyy? Muut samanmieliset?
Tuosta syystä juuri en mene häihin jos saan tietää ettei siellä tarjoilla alkoholia ollenkaan. Ei se ole mitään juhlimista että morsiuspari kyttää koko ajan ihmisten eleitä ja ilmeistä että tuon tekee nyt varmasi viiniä mieli, ALKOHOLISTIHAN SE!!!
Loistava idea ja itse varmasti kallistuisin samaan.
Hääjuhlissa baari, jossa itse maksetaan?
Maksetaanko ruuastakin? Jätetäänkö juomarahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muihin juhliin holi jos on puvut ja kaikki hienompaa? Kaikille ei kuulu juhliin holit, se ei ole mikään ehdoton ohje että pitäisi muka olla holia juhlissa.
No nyt on löytynyt uusi sana mun inhokkilistalle.
Holi peittoaa jo oksun ja ranutkin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin monen kirjoittajan kohdalla, että alkoholi on ongelma. Hyvin harvoin sitä myönnetään. Ongelmaa piilotellaan tyyliin jutuilla häissä pitää olla alkoholia, ja jos ei ole niin ne on pskat. Tai jätetään tulematta häihin jos ei ole alkoholia.
Ei se alloholi ole se ongelma, vaan että juhlanne ovat karmivan tylsät. Tietysti ovathan ne siten teidännäköiset, eipä sillä.
Olen ollut alholittomissa häissä kerran, mutta vierailla oli piilopulloja ja nurkan takana käytiin sauhuilla, joten päihteettömyys ei kyllä onnistunut. Hauskaa oli, tuli yläasteen limudisko mieleen, kun jengi yritti näytellä selvää,