Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana.
Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä.
Mutta jos kaikki olisivat olleet kännissä, niin ei ongelmaa?
Eihän sitä lasten rippi- ja valmistujsisjuhlissakaan juoda, hyvä jos alkumaljan verran. Eikä hautajaisissakaan viinejä tarjoilla. Miksi ei menisi häätkin ilman alkoa?
alkoholittomat häät ovat loistoidea - muslimimaassa
Suomessa juhlat ilman viinaa ovat seurat!
Miksi pitää häitä, jos ei ole varaa järjestää kuin säälittävät rahankeruujuhlat. Lasillinen tai pari viiniä kuuluu tarjota juhla-aterialla. Ei ole pakko ottaa, vaan voi juoda vettäkin.
Hääpari ei muista, että kaikille muille kuin hääparille itselleen häät ovat tylsä pakkopulla. Yhtä tylsät kuin hautajaiset.
Olen ollut alkoholittomissa häissä - ne olivat oikein mukavat juhlat, joista nauttivat kaikki.
Ja asiahan on niin, että te pidätte juuri sellaiset juhlat kuin itse haluatte. Jos joku kutsutuista vieraista ei voi tulla alkoholitarjoilun puuttumisen vuoksi, se on varmaan ihan hyvä juttu. Hän tuskin olisi kovin miellyttävä vieras viinapäissäänkään.
Jos haluaa tunnin juhlat, alkoholiton (viinitön) on loistava tapa pitää lyhyt pakkopullajuhla. Ohjelmakin on aina sama ja myötähäpeää herättävä.
Kutsussa voi mainita, koska lahjojen hinta määräytyy tarjoilujen mukaan. Karjalanpaisti, vesi ja kuivakakku 10 e per nokka.
Ei ne ole häät eikä mitkään, joissa ei ole yhtäkään tappelua.
Tottakai, kunnolla viinaa tarjolle!
Kaikkein fiksuimmat ja järkevimmät käyvät maistraatissa ja jättävät hömppäjuhlat pitämättä. Säästyy rahaa ja aikaa. Omalle perheelle voi järjestää juhla-aterian vaikka jälkeenpäin, tupaantuliaiset tms. Muita ei rahasteta.
Olen ollut useammissa häissä, joissa ei ole ollut alkoholitarjoilua! Ei mikään ongelma. Anna palaa vaan, kaikki juhlat saa järjestää juuri mieleisekseen :) Tosi säälittävä ajatus (jota täällä viljellään) ettei juhla ole juhla ilman alkoholia. Jos ei osaa juhlia ilman alkoholia niin harvinaisen ankea ja masentava ihminen on kyseessä. Aivan mahtavissa alkoholittomissa häissä olen ollut. :)
häät ovat pilalla jos ei saa viinaa
näin se vain on, olen itse absolutisti
Herramme ja Pelastajamme Jeesus Kristus itse kavahti viinin loppumista Kaanaan häissä ja muutti veden viiniksi, ensimmäisenä ihmetekonaan.
Ottakaa siitä siis opiksi. Siis tarve veden muuttamisesta viiniksi kumpusi saidan sulhasen häihin tuomasta liian niukasta viinimäärästä ja tuon nuukailun johdosta piti itseään Vapahtajaamme vaivata. Eli riittävästi viiniä pöytään. Vapahtajamme ei ole enää keskuudessamme eikä ainakaan ole teidän häissänne. Sen kortin varaan ei siis kannata laskea.
Parhaat ja aidosti tunnelmalliset juhlat ovat olleet juuri ne, joissa ei ole lainkaan alkoholia. Tai pelkkä tervetjliaismalja. En ymmärrä miksi ihmiset ovat niin viinaan neneviä, että eivä kestä toisiaan jos eivät ole kännissä. Kovin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholittomissa häissä - ne olivat oikein mukavat juhlat, joista nauttivat kaikki.
Ja asiahan on niin, että te pidätte juuri sellaiset juhlat kuin itse haluatte. Jos joku kutsutuista vieraista ei voi tulla alkoholitarjoilun puuttumisen vuoksi, se on varmaan ihan hyvä juttu. Hän tuskin olisi kovin miellyttävä vieras viinapäissäänkään.
"-ne olivat oikein mukavat juhlat, joista nauttivat kaikki. "
- Millä mandaatilla puhut kaikkien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"-ne olivat oikein mukavat juhlat, joista nauttivat kaikki. "
- Millä mandaatilla puhut kaikkien puolesta?
Jos kaikki olivat iloisia ja kehuivat juhlia jälkeenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
Ei taida olla ihan pelkästä omasta katsomuksesta kiinni, jos suvussa on toipuvia alkoholisteja.
Onko juhlien onnistuminen tosiaan viinalasillisesta kiinni?
Tässä tulee mieleen, että onko suomalaiset juhlat niin ankeita ja tylsiä, että suomalainen tarvitsee viinaa niistä selviytymiseen? Mitä jos järjestäisi häät tai mitkä tahansa juhlat niin, että kukaan ei edes huomaisi, jos viina puuttuu`? Itse en välitä viinasta, enkä näistä iänikuisistä samalla tavalla järjestetyistä pönötysjuhlista.
Näitä vastauksia kun luin (en tosin kaikkia), niin pakko on todeta. että suomalaiset on juoppojuhlijoita. Alkoholia PITÄÄ olla, muuten ei ole kivaa.
En ymmärrä.
Olen itsekin nuorempana käyttänyt alkoholia viihteellä ollessani, mutta aikuistuttuani ei ole tavaksi eikä tottumukseksi tullut. En kaipaa alkoholia yhtään, ei miehenikään. Miten ihmeessä ihmiset ei osaa olla yhdessä ja pitää hauskaa ilman juominkeja?
Ja kyllä, olen ollut häissä, joissa ei ole tarjottu alkoholia kuin siinä alkumaljassa. Ne oli kauniit, hyvät ja hyvin suunnitellut kesähäät. Lapsiakin oli paljon, joten ei sitä kännäämistä kaivannutkaan kukaan.
Ja olemme olleet juhlissa, joissa on ollut alkoholitarjoilu, ne on sitten aika pitkälle menneet sen viinan voimalla. Yksistä juhlista lähdimme pois kesken illan, kun meni niin liialliseksi. Oli kaunis kesäilta ja ajeltiin sitten vain muuten ympäriinsä ja ihailtiin kauniita maisemia, nähtiin kaksi ilvestä. Se jäi meille muistoksi niistä juhlista. Kai me ollaan sitten ankeita ihmisiä.
Juuri näin