Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa häissäni ei ollut paljoa alkoholia, vain 170 litraa.
Kun hääporukkaa oli kuitenkin 200 henkeä.
Oluet, siiderit, lonkerot, viinit.
Jälkiruoka kahvin kanssa brändyä.
Hyvät kekkerit, tunnelma oli hyvä, ihmiset painoivat menemään.
Kyllä hauskaakin voi olla, vaikka olis alkoholia.
Mikähän sinun paljosi on?
Mikään alkoholi ei loppunut kesken, kaikki sai juodakseen. Kenenkään ei tarvinnut olla kuivin suin ja hääohjelma toimi!
Paljon olisi ollut se kun olisin kertonut em määrät henkilöä kohden 2-3 kertaiseksi. Ja lisännyt väkevien juomien määrää entisestään.
Mutta nuokin tarjoilut painoittui mietoihin, mikä oli hyvä häiden kulun kannalta. Kirkasta viinaa meni ehkä vain 5-10 litraa, mikä on vähäinen määrä kokonaisuudesta. Nyrkkisääntönä aikuista miestä kohden voi budjetoida maltilliset 0,5 litraa kirkasta.
Aivan.
170 litraa ei ole paljon, kun osallistujia on 200.
Se on hyvä et on tarjolla, ja jokainen arvioi itse, minkä verran juo.
Kaikki eivät juo.
Ikävin tilanne on sellainen, missä joku ei lähde vaikka tanssilattialle, sen takia ettei oo juonut.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai alkoholiton tarjoilu on ok.
Jos on jollekulle ongelma, hän voi jäädä pois.
Alkoholiton tarjoilu häissä on sama kuin hautajaiset ilman vainajaa.
Niin tai varautua, peräkonttibaari on hyvä varmuusvara.
Näitähän näkee edelleenkin.
[/quote]
Ei häissä todellakaan mitään Pommacia tarjoilla, vaan oikeaa kuohujuomaa, hinta 10-15€/pullo! On kuule ihan yhtä juhlavaa kuin joku kuohuviini.[/quote]
Pommac sopii ihan hyvin, on aika hintavaakin.
Menee häät aikamoiseksi pönötykseksi jos ei ole alkoholia. Itse en ole ollut tuollaisissa häissä, mutta muutama kaveri on. Ovat lähteneet heti pois, kun ovat kehdanneet. Kohtuudella, tosin aina osa ottaa liikaa. Olkoon se heidän häpeänsä.
Täysin alkoholittomat häät on melko tylsät. Pari kertaa tullut oltua. Ihmiset kaipaa ruoan kanssa viiniä ja esim bändi menee ihan hukkaan.
Jos haluaa täysin alkoholittomat häät ilman pelkoa kenenkään päihtymyksestä niin toimisiko ns kirkkokahvit parhaiten. Eli melko aikainen vihkiminen ja sen perään perinteinen parin tunnin kahvitilaisuus. Illanvietot selvin päin isoissa porukoissa on tuhoon tuomittu. Ihmiset käy sitten omilla pulloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Teidän häät, te päätätte. Eivät vieraat siihen kuole, jos eivät saa yksissä juhlissa alkoholia. Jos jotakuta ärsyttää, jääköön kotiinsa.
Totta kai juhlien järjestäjä päättää, mutta ei pidä myöskään närkästyä, jos poisjääjiä on runsaammin ja paikalle tulleistakin iso osa vilkuilee kiusaantuneena kelloa, että koska kehtaa häipyä.
Itselleni ainakin on ylivoimaisesti tärkein asia se, että juhlaväki viihtyy järjestämissäni juhlissa. Jos havaitsen, että merkittävä osa paikallaolojoista ei viihdy, niin oma fiiliskenikin on täysin maassaa ja sitä kautta juhlat totaalisesti epäonnistuneet.
Meillä oli skoolausmaljat, ei muuta alkoholia. Häät oli päivällä, joten ei siihen nyt oikein mikään "piikki auki" sopinut.
Illaksi ja yöksi mentiin kavereiden kanssa sitten yhdelle rantahuvilalle saunomaan ja viettämään yhdessä iltaa, ja siellä nyt oli sitten jotain tarjolla ja joillain omiakin mukana. Mutta ei mitään isompaa kännäilyä, aamulla piti jokaisen ajella sieltä poiskin.
Kahdella serkullani on ollut alkoholittomat häät.
En nauttinut, mutta en ole nauttinut myöskään kolmannen serkkuni alkoholillisista häistä. Mukavimmissa muistamissani häissä (ei omat) oli alkoholitarjoilu, mutta mukavuus loppui kun joku (en minä) tuli liian känniin.
Laitatte ihan sellaiset häät kuin haluatte. Kumpikin idea (kokonana alkoholiton / baari josta voi ostaa itse) kuulostaa hyvältä. Tosin jos on vieraissa toipuvia alkoholisteja niin ehkä se kokonaan alkoholiton toimisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Omissa häissäni ei ole ollut pisaraakaan viinaa. En ole uskovainen.
Olen ollut vuosien varrella lukuisissa häissä. Viinaa ei ole tarjottu yksissäkään häissä. Alkoholijuomia on kyllä ollut yleensä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Yrtti kirjoitti:
Olen ollut vain alkoholittomissa häissä ja itsekin pidin aikoinani alkoholittomat häät. Paljon rennompi ja syvällisempi juhla kun juopot eivät ole pilaamassa tunnelmaa.
Jos tarjoaa alkoholia kohtuullisesti, vaikka alkumalja ja kaksi lasia viiniä ruoan kanssa, niin miten ne juopot silloin voisivat pilata tunnelman?
-Vaativat lisää ja kun ei anneta, niin käyvät itse autonsa takakontilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrtti kirjoitti:
Olen ollut vain alkoholittomissa häissä ja itsekin pidin aikoinani alkoholittomat häät. Paljon rennompi ja syvällisempi juhla kun juopot eivät ole pilaamassa tunnelmaa.
Jos tarjoaa alkoholia kohtuullisesti, vaikka alkumalja ja kaksi lasia viiniä ruoan kanssa, niin miten ne juopot silloin voisivat pilata tunnelman?
-Vaativat lisää ja kun ei anneta, niin käyvät itse autonsa takakontilla jne.
Alkoholittomissa häissäkö eivät käy?
Onneksi lähipiirissäni ei ole juoppoja, joiden takia pitäisi miettiä tarjoilut uusiksi.
Alkoholin juominen ei kuulu nykyaikaan, se on menneisyyden jäänne josta tulisi päästä eroon. Onneksi nykynuoriso on tämän ymmärtänyt ja entistä suurempi osuus on taysraittita. Niin sanotuissa alemmissa yhteiskuntaluokissa alkoholia toki vielä käytetään paljon, mutta vähenee sielläkin.
Ehdottomasti pitäkää alkoholittomat häät jos siltä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa häissäni ei ole ollut pisaraakaan viinaa. En ole uskovainen.
Olen ollut vuosien varrella lukuisissa häissä. Viinaa ei ole tarjottu yksissäkään häissä. Alkoholijuomia on kyllä ollut yleensä tarjolla.
Näimpä.
On yleinen ja hyväkin trendi, ettei tiukkaa viinaa aina tarvita.
Moni pärjää ihan hyvin, kun ottaa muutaman lasin viiniä, paljon mielummin, ihmiset käyttävät mietoja alkoholijuomia.
Myöskin juhlien kulun ja onnistumisen kannalta miedot on hyviä.
En käytä alkoholia, mutta oma kokemukseni on, että jos alkoholia ei tarjota, häiden keskipisteeksi kannattaa valita vihkiminen, jonka jälkeen voidaan kuunnella muutama harkittu asiallinen puhe, syödä hyvin ja kahvitella. Sen jälkeen juhlien on syytä päättyä. Mitään leikkejä alkoholittomiin häihin ei kannata järjestää.
Jos tahtoo juhlien jatkuvan, viina on välttämätöntä. Alkoholia käyttämättömänä selväpäisenäkin on kiusallista katsoa, kuinka tunnelma lässähtää, eivätkä ihmiset enää keksi tarkoitusta olla paikalla.
Missä vain on nousuhumalassa olevia ihmisiä, siellä on myös ääntä, kanssakäymistä ja tutustumista. Viina nyt vain vaikuttaa sillä tavalla.
Kannatan reilusti alkoholittomia häitä. Holiton alkumalja voisi olla kuitenkin kiva, jos se teidän pirtaan sopii.
Joidenkin/ehkä monienkin mielestä viinit lisää juhlavuutta, mutta sitäkö te haluatte?
On häät juhla ilman viinaakin, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.
Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo.
Niin ja kysyn aina neuvoa myyjältä, kun en itse tiedä viineistä mitään. He sitten suosittelevat viinit ruuan mukaan.
Kossu käy kalaruokien kera mutta jos sitä ei ole niin hernekeittokin katotaan kalaruuaksi. Ja ryyppääminen kuitenki alkaa ennemmin tai myöhemmin, kuka sitä toista jaksaa katsoa aina selvinpäin.
kokemuksella kehoitan aloittaa viimeistään häistä alkaen josko se sulhanenkin sais römpsää hääyönä eikä vain morsian.......
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin juominen ei kuulu nykyaikaan, se on menneisyyden jäänne josta tulisi päästä eroon. Onneksi nykynuoriso on tämän ymmärtänyt ja entistä suurempi osuus on taysraittita. Niin sanotuissa alemmissa yhteiskuntaluokissa alkoholia toki vielä käytetään paljon, mutta vähenee sielläkin.
Ehdottomasti pitäkää alkoholittomat häät jos siltä tuntuu
Kunhan jauhoissa ja höpöheinissä löytyy...
Tottakai alkoholiton tarjoilu on ok.
Jos on jollekulle ongelma, hän voi jäädä pois.