Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
kyllä suomalaiset on niin juoppoa kansaa että jos ei ole alkoholia niin juhlat loppuvat kyllä lyhyeen ihmiset lähtevät koteihinsa heti kun kehtaavat.
Omissa häissäni ei ollut paljoa alkoholia, vain 170 litraa.
Kun hääporukkaa oli kuitenkin 200 henkeä.
Oluet, siiderit, lonkerot, viinit.
Jälkiruoka kahvin kanssa brändyä.
Hyvät kekkerit, tunnelma oli hyvä, ihmiset painoivat menemään.
Kyllä hauskaakin voi olla, vaikka olis alkoholia.
Jokainen pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta ei alkoholi mielestäni tarkoita automaattisesti mitään örvellystä. Olen kerran ollut häissä, joissa alkoholia oli hyvin niukasti, eli juurikin se lasillinen ruuan kanssa.
Minua tämä ei sinänsä haitannut, koska olin raskaana enkä siten olisi juonut muutoinkaan. Mutta luoja ne olivat tylsimmät häät ikinä!!! Siis kukaan ei uskaltautunut edes tanssimaan, bändi soitti tyhjälle tanssilattialle hiljaisen yleisön edessä jotka kankeasti taputtivat jokaisen kappaleen jälkeen. Niin kiusallista.
Suomalaiset vain ovat sellaista kansaa, että juhlissa, joissa kaikki ei ole entuudestaan keskenään tuttuja, usein tarvitaan se pieni suojakänni että homma lähtee käyntiin.
Sen sijaan olen ollut useissa häissä, joissa on alkoholitarjoilu ja näissä on ollut todella hauskaa vaikka olisi itse kuskina ja selvinpäin. Ylilyöntejä on vain harvoin, kyllä valtaosa ihmisistä osaa käyttää alkoholia fiksusti. Ja niille jotka eivät osaa tilataan taksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli koronan vuoksi pienimuotoiset häät, vain molempien vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat. Mieheni puolen suku ei käytä lainkaan alkoholia ja minun sukuni taas käyttää (ruualla punaviiniä, saunaoluet yms.) Päätimme valita kultaisen keskitien; alkujuomia alkoholillisena ja alkoholittomana ja halukkaille ruokajuomaksi kaadot viiniä. Tämän lisäksi juhlapaikalla oli maksullinen baari, josta halutessaan sai kaikenlaisia cocktaileja ja mocktaileja. Toimi mainiosti! Eli lyhyesti; tehkää juuri niinkuin itse haluatte, mutta miettikää myös vieraita ja minkälaise hääjuhlan haluatte (juhlien jatkot harvoin venyvät aamutunneille alkoholittomissa häissä, saa korjata jos olen väärässä).
Miehen suku katseli sinun sukusi pämppäämistä? Vai mihin tuota maksullista baaria vielä tarvittiin?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sinun paljosi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sinun paljosi on?
Mikään alkoholi ei loppunut kesken, kaikki sai juodakseen. Kenenkään ei tarvinnut olla kuivin suin ja hääohjelma toimi!
Paljon olisi ollut se kun olisin kertonut em määrät henkilöä kohden 2-3 kertaiseksi. Ja lisännyt väkevien juomien määrää entisestään.
Mutta nuokin tarjoilut painoittui mietoihin, mikä oli hyvä häiden kulun kannalta. Kirkasta viinaa meni ehkä vain 5-10 litraa, mikä on vähäinen määrä kokonaisuudesta. Nyrkkisääntönä aikuista miestä kohden voi budjetoida maltilliset 0,5 litraa kirkasta.
Jos etukäteen tietää, että alkoholiongelman tapaista on vierailla, on varmaan ihan hyvä harkita ettei jää ikäviä muistoja juhlista. Jos joku on alkoholismista toipumassa, en tarjoaisi juhlissa kenellekään.
Useimmissa häissä joihin olen osallistunut, on tarjottu alkoholia. Ja tuotu omia. Vieraat on sitten lähteneet sopivaksi arvioimaansa aikaan. Kyllä joillakin on aina mennyt vähäsen yli...
Miehen suvulla on myös alkoholiongelmaa. He eivät edes osallistu juhliin joissa ei tarjota viinaa. Vaikka miten yrittää olla suvaitsevainen, on ällöttävää kun keski-ikäiset miehet ovat niin lapsellisia, ettei osata olla ihmisten ilmoilla ilman. Ja ikinä ei pukeuduta hyvin. Juhla kuin juhla niin farkut ja t-paita/huppari.
Kutsuja saa pitää sellaiset häät kuin haluaa.
Kutsutut saavat päättää menevätkö niihin häihin vai ei.
Jos oma vakaus on kovin jyrkkä alkoholin suhteen niin se saattaa karsia joitain vieraita. Jos toivomus on, että mahdollisimman moni osallistuu, niin ehkä hieman lievennystä. Mutta siis, kutsuja päättää ja myös kutsuttu päättää.
Muutenkaan tietysti kaikki kutsutut eivät aina pääse häihin, erilaisista syistä.
Mutta toisille se syy saattaa olla alkoholittomuus, no toisille saattaa olla alkoholillinen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: vaikka kutsujat haluaisivat, että on alkoholittomat häät ja myös haluaisivat, että kaikilla on hauskas ja häät ovat rennot niin se ei halusta huolimatta ehkä toteudu.
Vain Suomessa 😂
Olen ollut monissa holittomissa häissä maailmalla ja välillä on miehet keskenään ensimmäisinä tanssilattialla ja aamuun asti on bailattu.
Yksiin häihin joku oli tuonut jonkun epämääräisen viinipullon jonnekin sivupöydälle mutta taisi sekin jäädä juomatta.
Kauneimmat ja ihanimmat häät oli ne, missä ei ollut lainkaan alkohilia. Ihmisiä yhteensä n.40 ja vaikka oli juhannus ja häät pidettiin morsiamen vanhempien mökillä, niin kukaan ei kaivannut kännäämistä. Tunsin n. puolet häävieraista ja niitä muitskin olen paei kertaa myöhemmin juhlissa tavannut. Näistä häistä on jo noin 20v, mutta jokainen muistaa niitä lämmöllä ja kauniisti puhuen vieläkin. Suosittelen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi ihmiset eivät pysty pitämään hauskaa ilman alkoholia
Siihen on sellainen syy kuin alkoholiriippuvuus.
Se johtuu just siitä riippuvuudesta, ettei pystytä lähtemään alkoholittomiin häihin, eikä ylipäätään pystytä edes miettimään hauskanpitoa ilman alkoholia, koska se nyt ei vaan tule kuuloonkaan, että hauskaa voisi olla selvinpäin.
Kohta, lokakuussa, tulee 14 vuotta viimeisestä huikasta. Sen jälkeen en ole ottanut pisaraakaan mitään alkoholipitoista juomaa. Näin absolutistina näen asian niin, että jos haluaa juhlia jotain tapahtumaa, niin alkoholin voi korvata hyvällä ruoalla. Syö jotain, mitä tulee syötyä yhtä harvoin tai harvemmin kuin mitä niitä juhlia on. Esim. häiden koukkuna voisi olla hyvä ruoka, eli sinne pääsee syömään paremmin kuin kotona ja miten yleensäkin on tapana arkena syödä. Sillä siitä tulisi ruoan osalta erikoisempi tilanne, juhla, ja hyvä olo. Toisin kuin juomalla sitä iänikuista alkoholia, joka sitten monilla menee siihen, että seuraavana aamuna on jäätävä krapula. En näe mitään järkeä siinä, että juhlitaan niin, että sitä seuraa huono olo.
Monille pääpaino ei ole alkoholissa, joten he voivat ottaa sen yhden tai kahden lasillisen ja siinä on sitten alkoholin juomiset sillä kertaa. Tavoitteena ei ole päästä juomaan itsensä humalaan, vaan lasillinen pari riittää. Ja jos näin vähäinen alkoholimäärä riittää, niin kokeillahan voi myös olla yhdet häät kokonaan ilman alkoholia.
Ei ole mitään velvollisuutta juoda alkoholia.
Onnea 14 raittiista vuodesta, kuulostaa siltä että ennen maistui liikaakin? määrittelet itsesi absolutistiksi? Sori, olet loppuikäsi vain ja ainoastaan entinen alkoholisti, nyttemmin raitistunut.
Absolutisti kun ei ole koko elämänsä aikana nauttinut pisaraakaan.
Järjestäkää holittomat. Teidän häät, te päätätte.
Häät on nyt niin teennäistä pönötystä ja tekohymyä ,sitte vielä ne hassunhauskat leikit hihhhiiihhhehehhee.
Kuivaa pihviä ootetana pai tuntia ja jutellana mukavia ihmisille joita koskaan ees nähny,eikä ees kiinnostas nähä.
Jokainen vaan oottaa että pääsis jo pois, sitte grillin kautti kotiin ja pullo auki viimestään.
Ei kukaan kestä sellasia selvinpäin, ehkä jos on hemmetin kova lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi ihmiset eivät pysty pitämään hauskaa ilman alkoholia
Siihen on sellainen syy kuin alkoholiriippuvuus.
Se johtuu just siitä riippuvuudesta, ettei pystytä lähtemään alkoholittomiin häihin, eikä ylipäätään pystytä edes miettimään hauskanpitoa ilman alkoholia, koska se nyt ei vaan tule kuuloonkaan, että hauskaa voisi olla selvinpäin.
Kohta, lokakuussa, tulee 14 vuotta viimeisestä huikasta. Sen jälkeen en ole ottanut pisaraakaan mitään alkoholipitoista juomaa. Näin absolutistina näen asian niin, että jos haluaa juhlia jotain tapahtumaa, niin alkoholin voi korvata hyvällä ruoalla. Syö jotain, mitä tulee syötyä yhtä harvoin tai harvemmin kuin mitä niitä juhlia on. Esim. häiden koukkuna voisi olla hyvä ruoka, eli sinne pääsee syömään paremmin kuin kotona ja miten yleensäkin on tapana arkena syödä. Sillä siitä tulisi ruoan osalta erikoisempi tilanne, juhla, ja hyvä olo. Toisin kuin juomalla sitä iänikuista alkoholia, joka sitten monilla menee siihen, että seuraavana aamuna on jäätävä krapula. En näe mitään järkeä siinä, että juhlitaan niin, että sitä seuraa huono olo.
Monille pääpaino ei ole alkoholissa, joten he voivat ottaa sen yhden tai kahden lasillisen ja siinä on sitten alkoholin juomiset sillä kertaa. Tavoitteena ei ole päästä juomaan itsensä humalaan, vaan lasillinen pari riittää. Ja jos näin vähäinen alkoholimäärä riittää, niin kokeillahan voi myös olla yhdet häät kokonaan ilman alkoholia.
Ei ole mitään velvollisuutta juoda alkoholia.Onnea 14 raittiista vuodesta, kuulostaa siltä että ennen maistui liikaakin? määrittelet itsesi absolutistiksi? Sori, olet loppuikäsi vain ja ainoastaan entinen alkoholisti, nyttemmin raitistunut.
Absolutisti kun ei ole koko elämänsä aikana nauttinut pisaraakaan.
No, mitä sanaa kukakin haluaa käyttää. Absolutisti vai raitistunut alkoholisti, niin pääasia ja oleellisinta on se että tässä on kohta 14 vuotta eletty ilman alkoholia.
Se kyllä maistui silloin aikoinaan liikaa, ihan liikaa, eikä pullon tai tölkin avaamisesta seurannut koskaan mitään hyvää. Se on pitkä tarina ja ne juomat tulivat maksamaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: vaikka kutsujat haluaisivat, että on alkoholittomat häät ja myös haluaisivat, että kaikilla on hauskas ja häät ovat rennot niin se ei halusta huolimatta ehkä toteudu.
Vain Suomessa 😂
Olen ollut monissa holittomissa häissä maailmalla ja välillä on miehet keskenään ensimmäisinä tanssilattialla ja aamuun asti on bailattu.
Yksiin häihin joku oli tuonut jonkun epämääräisen viinipullon jonnekin sivupöydälle mutta taisi sekin jäädä juomatta.
Joo, nyt oli kyse Suomesta. Miten tuo sinun älyvapaa uikutuksesi maailmasta siis liittyy yhtään mitenkään yhtään mihinkään?
Mitään bailuja ei Suomessa ole eikä tule alkoholittomissa häissä. Täällä ei miehet lähde tanssimaan keskenään ensimmäisenä tanssilattialle. Se nyt on vain fakta.
Vierailija kirjoitti:
Häät on nyt niin teennäistä pönötystä ja tekohymyä ,sitte vielä ne hassunhauskat leikit hihhhiiihhhehehhee.
Kuivaa pihviä ootetana pai tuntia ja jutellana mukavia ihmisille joita koskaan ees nähny,eikä ees kiinnostas nähä.
Jokainen vaan oottaa että pääsis jo pois, sitte grillin kautti kotiin ja pullo auki viimestään.
Ei kukaan kestä sellasia selvinpäin, ehkä jos on hemmetin kova lääkitys.
No, jos ne häät otetaan tolta kannalta, noin negatiivisella asenteella ja tosissaan, niin sittenhän on parempi kun jättää kokonaan lähtemättä niihin. Kutsun saapuessa voit sanoa päin naamaa, että no ei vois vähempää kiinnostaa tulla teidän häihin pönöttämään teennäisesti ja tekohymy päällä oottamaan sitä kuivaa pihviä kahta tuntia ja siinä sivussa sitten juttelemaan mukavia joillekin tuikituntemattomille nevahööd ihmisille, jotka ei kiinnosta pätkän vertaa ja toivottavasti ei jatkossa enää törmätä. Mutta jos siellä on semmoiset kunnon viinatarjoilut, että juominkien jälkeen ei selvitä grillille, eikä kotiinkaan vähään aikaan, niin sitten voin tulla teidän häihinne.
Tämän kun teet kaikille selväksi, niin ei ole jatkossa sitä pelkoa ja vaaraa, että kävisi kutsu jonkun häihin. Ja tuskin paljo muihinkaan tilaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Järjestäkää holittomat. Teidän häät, te päätätte.
Juuri niin, järjestäkää oman päätöksenne mukaan. Mutta älkää holittomana odotelko niistä häistä mitään illanistujaisia. Sitä ei nimittäin tule tapahtumaan vaan porukka lähtee kotiinsa tai jonnekin muualle vähemmän kuivakkaille jatkoille.
Vieraana juhannushäissä kirjoitti:
Kauneimmat ja ihanimmat häät oli ne, missä ei ollut lainkaan alkohilia. Ihmisiä yhteensä n.40 ja vaikka oli juhannus ja häät pidettiin morsiamen vanhempien mökillä, niin kukaan ei kaivannut kännäämistä. Tunsin n. puolet häävieraista ja niitä muitskin olen paei kertaa myöhemmin juhlissa tavannut. Näistä häistä on jo noin 20v, mutta jokainen muistaa niitä lämmöllä ja kauniisti puhuen vieläkin. Suosittelen siis.
Joo, sinä et varmaan kaivannut alkoholia. En hetkeäkään usko, että voit millään tasolla puhua mitään siitä, kaipasivatko muut häävieraat alkoholia vaiko eivätkö kaivanneet.
Ja kestivätköhän nämä häät pitkään? Jotenkin epäilen, että kyse ei ollut illanistujaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta aloituksesta kuultaa läpi vahva asenteellisuus ja holhoaminen. Puhutaan "viinanhuuruisista juhlista" ja siitä, että kenenkään ei tarvitse pelätä ylilyöntejä. Ap:n vahva moralisointi ja se, että alkoholittomuudesta tehdään numero, olisi minulle suurempi ongelma kuin se, mitä häissä tarjotaan tai ei tarjota.
Olen ollut yhden kerran häissä, joissa ei ollut alkoholitarjoilua. Olin silloisen poikaystäväni seuralaisena, ja ulkopuolisen näkökulmasta häät olivat kyllä aika ikävät. Olimme tuolloin vielä opiskelijoita, samoin kuin hääpari, ja juhla oli toteutettu opiskelijabudjetilla. Oli haluttu isot ja perinteiset maalaishäät, mutta budjetti ei riittänyt sellaisten laadukkaaseen toteutukseen. Koristeina oli muun muassa tuikkukynttilöitä pilttipurkeissa. Ruoka oli perinteistä aika mitäänsanomatonta hääruokaa, joka haettiin linjastolta, ja ohjelma koostui pelkistä puheista ja hääleikeistä, joita oli pitkästyttävää seurata, kun ei juurikaan tuntenut hääparia. Tuttu juttu -leikki tuntui kestävän tuntikausia. Musiikkia ei ollut. Luulen, että tämä oli budjettikysymys. Tuohon aikaan ei ollut mitään Spotifyta, ja dj:n tai bändin hankkiminen olisi maksanut. Kauhein hääleikki oli sellainen, jossa vieraille arvottiin tehtäviä, joita heidän tulisi hääparin hyväksi tehdä seuraavan vuoden sisällä. Minulle ja poikaystävälläeni osui ikkunoiden pesu. En mennyt pesemään ikkunoita. Myönnän, että kun juhlat olivat näinkin ankeat, olisi muutama viinilasillinen kohottanut tunnelmaa.
Ymmärrän, että häistä halutaan oman näköiset, mutta olisi kohteliasta huomioida vieraatkin jotenkin. Jos halutaan pitää selvästi parin hyvin tuntevalle sisäpiirille tarkoitetut juhlat, voisi vierasjoukon rajata tätä silmällä pitäen. Jos taas halutaan isot häät, voisi huomioida sen, että kaikki eivät tunne paria ja että osa tulee pitkän matkan päästä häihin, järjestämällä ohjelman ja ruokailun puitteet sellaisiksi, että niistä nauttivat muutkin kuin parin lähisukulaiset ja parhaat kaverit.
Antaisin ap:lle siis ohjeeksi, että pidä häät joko niin pieninä, että kaikki kutsuvieraat tietävät ennalta alkoholittomasta elämäntavastanne eivätkä sitä ihmettele, ja todella haluavat juhlia juuri teidän tärkeää päiväänne, tai sitten kompensoitte alkoholitarjoilun puutetta oikeasti tasokkaalla ruoalla ja ohjelmalla.
Miten koristelut, musiikki ja ohjelma liittyivät alkoholin tai sen puuttumiseen? Jos on alkoholia, niin rumat koristelut, huono musiikki ja tylsä ohjelma ei niin haittaa?
No siinähän sinä juuri siihen vastasit. Alkoholin kanssa se umpitylsä hääohelma ei haittaa niin paljon.
Niinpä niin. Mahdollisimman lyhyt aika ilman alkoholia onnistuu, ei ongelmaa. Mutta jos pitäisi olla puolikin vuorokautta ilman alkoholia, niin ei ei ei, ei missään nimessä. Nyt olisi hyvä tarkastella sitä omaa suhdetta alkoholiin. Nenän valkaisu viikko on hyvä aloittaa viimeistään siinä kohtaa, kun käsivarsi koukistuu automaattisesti aina, kun avaa suunsa.😊