Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
521/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen perinteisemmän tavan kannalla, eli jokainen juo sen, mitä parhaaksi näkee. Juopot taksilla kotiin.

Vierailija
522/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea, että haluatte alkoholittomat häät. Arvostan ja kunnioitan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kyllä me tuomme kyllä omat viinat. Pääseepä hetkeksi ulos kun käy takakontilla 🙂

Vierailija
524/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on kasvanut alkoholistiperheessä, eikä erityisesti halua nähdä humalaisia ihmisiä, koska se oikeasti nostaa traumat pintaan. Etenkin tuollaisessa tilanteessa, jossa paikalla on myös sukulaisia, ja lapsuudessa sukujuhlat oli niitä, jotka meni aina pieleen juomisen takia.

Joten häät oli alkoholittomat ja mielestäni erittäin ymmärrettävää ja ihan miellyttävää oli. Hääparin juhlahan se on. Ehdin kännätä myöhemminkin.

Vierailija
525/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, järjestäkää se baari edes, jossa jokainen voi juomaa ostaa.

Kerran ollut häissä, jossa itse siinä seurakunnan omistamassa rakennuksessa, jossa varsinainen hääjuhla pidettiin, ei saanut alkoholia tarjoilla. Kaikki paikalliset tiesivät homman ja siksi parkkipaikalla olikin koko ajan usempi auto peräkontti auki, josta sitten juomaa löytyi pirtuboolista lähtien. Hyvät häät oli siis siltikin, vaikka itse hääjuhlatila oli ns. kuiva.

Mutta kertokaa siis edes kutsutuille, mikä on homman nimi, että osaavat varautua!

Vierailija
526/957 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta aloituksesta kuultaa läpi vahva asenteellisuus ja holhoaminen. Puhutaan "viinanhuuruisista juhlista" ja siitä, että kenenkään ei tarvitse pelätä ylilyöntejä. Ap:n vahva moralisointi ja se, että alkoholittomuudesta tehdään numero, olisi minulle suurempi ongelma kuin se, mitä häissä tarjotaan tai ei tarjota.

Olen ollut yhden kerran häissä, joissa ei ollut alkoholitarjoilua. Olin silloisen poikaystäväni seuralaisena, ja ulkopuolisen näkökulmasta häät olivat kyllä aika ikävät. Olimme tuolloin vielä opiskelijoita, samoin kuin hääpari, ja juhla oli toteutettu opiskelijabudjetilla. Oli haluttu isot ja perinteiset maalaishäät, mutta budjetti ei riittänyt sellaisten laadukkaaseen toteutukseen. Koristeina oli muun muassa tuikkukynttilöitä pilttipurkeissa. Ruoka oli perinteistä aika mitäänsanomatonta hääruokaa, joka haettiin linjastolta, ja ohjelma koostui pelkistä puheista ja hääleikeistä, joita oli pitkästyttävää seurata, kun ei juurikaan tuntenut hääparia. Tuttu juttu -leikki tuntui kestävän tuntikausia. Musiikkia ei ollut. Luulen, että tämä oli budjettikysymys. Tuohon aikaan ei ollut mitään Spotifyta, ja dj:n tai bändin hankkiminen olisi maksanut. Kauhein hääleikki oli sellainen, jossa vieraille arvottiin tehtäviä, joita heidän tulisi hääparin hyväksi tehdä seuraavan vuoden sisällä. Minulle ja poikaystävälläeni osui ikkunoiden pesu. En mennyt pesemään ikkunoita. Myönnän, että kun juhlat olivat näinkin ankeat, olisi muutama viinilasillinen kohottanut tunnelmaa.

Ymmärrän, että häistä halutaan oman näköiset, mutta olisi kohteliasta huomioida vieraatkin jotenkin. Jos halutaan pitää selvästi parin hyvin tuntevalle sisäpiirille tarkoitetut juhlat, voisi vierasjoukon rajata tätä silmällä pitäen. Jos taas halutaan isot häät, voisi huomioida sen, että kaikki eivät tunne paria ja että osa tulee pitkän matkan päästä häihin, järjestämällä ohjelman ja ruokailun puitteet sellaisiksi, että niistä nauttivat muutkin kuin parin lähisukulaiset ja parhaat kaverit.

Antaisin ap:lle siis ohjeeksi, että pidä häät joko niin pieninä, että kaikki kutsuvieraat tietävät ennalta alkoholittomasta elämäntavastanne eivätkä sitä ihmettele, ja todella haluavat juhlia juuri teidän tärkeää päiväänne, tai sitten kompensoitte alkoholitarjoilun puutetta oikeasti tasokkaalla ruoalla ja ohjelmalla.

Miten koristelut, musiikki ja ohjelma liittyivät alkoholin tai sen puuttumiseen? Jos on alkoholia, niin rumat koristelut, huono musiikki ja tylsä ohjelma ei niin haittaa?

Vierailija
527/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi ihmiset eivät pysty pitämään hauskaa ilman alkoholia

Vierailija
528/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monissa häissä, missä olen ollut, on tarjottu tyyliin alkumalja kuohuvaa, ja ruoan kanssa pari lasia viiniä. Ihan hauskaa on niissä häissä ollut, joten ihan hauskaa on pidetty ilman alkoholiakin, kun sen tarjoilu on ollut noin vähäistä.

Vierailija
529/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka juhlissa pitäisi olla alkoholia tarjolla? Taitaa suomalaiset olla aika juoppoja.

Vierailija
530/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joka juhlissa pitäisi olla alkoholia tarjolla? Taitaa suomalaiset olla aika juoppoja.

Eiköhän se kuulu juhlakulttuuriin, tuskin Suomi ihan ainoa maa on, missä näin toimitaan.

Vierailija
531/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni aina ihmetyttää näissä keskusteluissa ne lukuisat kommentit juopoista, kännäämisestä ja viinan vetämisestä, jos tarjolla on yksikin alkoholijuoma jossain juhlissa. Ei se kenestäkään kännääjää tai juoppoa tee, jos yhden kuohuviinilasillisen juhlissa nauttii. Eikä tee silloinkaan, vaikka nauttisi jotain alkoholijuomaa lasin pari viikottain ilman juhliakin.

Vierailija
532/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä.

Panostaisin silti hyviin juomiin. Eli muutakin kuin pelkkää vichyä tai pommacia.

Vierailija
533/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni aina ihmetyttää näissä keskusteluissa ne lukuisat kommentit juopoista, kännäämisestä ja viinan vetämisestä, jos tarjolla on yksikin alkoholijuoma jossain juhlissa. Ei se kenestäkään kännääjää tai juoppoa tee, jos yhden kuohuviinilasillisen juhlissa nauttii. Eikä tee silloinkaan, vaikka nauttisi jotain alkoholijuomaa lasin pari viikottain ilman juhliakin.

Jotain maakuopassa asuvia uskovaisia.

Vierailija
534/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissäni ei ole ollut pisaraakaan viinaa. En ole uskovainen.

Vierailija
535/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on sellainen syy kuin alkoholiriippuvuus.

Se johtuu just siitä riippuvuudesta, ettei pystytä lähtemään alkoholittomiin häihin, eikä ylipäätään pystytä edes miettimään hauskanpitoa ilman alkoholia, koska se nyt ei vaan tule kuuloonkaan, että hauskaa voisi olla selvinpäin.

Kohta, lokakuussa, tulee 14 vuotta viimeisestä huikasta. Sen jälkeen en ole ottanut pisaraakaan mitään alkoholipitoista juomaa. Näin absolutistina näen asian niin, että jos haluaa juhlia jotain tapahtumaa, niin alkoholin voi korvata hyvällä ruoalla. Syö jotain, mitä tulee syötyä yhtä harvoin tai harvemmin kuin mitä niitä juhlia on. Esim. häiden koukkuna voisi olla hyvä ruoka, eli sinne pääsee syömään paremmin kuin kotona ja miten yleensäkin on tapana arkena syödä. Sillä siitä tulisi ruoan osalta erikoisempi tilanne, juhla, ja hyvä olo. Toisin kuin juomalla sitä iänikuista alkoholia, joka sitten monilla menee siihen, että seuraavana aamuna on jäätävä krapula. En näe mitään järkeä siinä, että juhlitaan niin, että sitä seuraa huono olo.

Monille pääpaino ei ole alkoholissa, joten he voivat ottaa sen yhden tai kahden lasillisen ja siinä on sitten alkoholin juomiset sillä kertaa. Tavoitteena ei ole päästä juomaan itsensä humalaan, vaan lasillinen pari riittää. Ja jos näin vähäinen alkoholimäärä riittää, niin kokeillahan voi myös olla yhdet häät kokonaan ilman alkoholia.

Ei ole mitään velvollisuutta juoda alkoholia.

Vierailija
536/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienet häät ja porukka tuntee toisensa ei ehkä alkoholittomuus haittaa. Juttua ja yhdessäoloa saattaa syntyä. Mutta on hyvä ilmoittaa etukäteen, ettei tarjolla ole alkoholia. Esimerkiksi kulkemisen ja yöpymisen kannalta hyvä tietää.

Mutta jos on isompi porukka koolla ja kaikki ihmiset eivät tunne toisiaan niin on aika tönkköä. Voin kuvitella, että suomalaiset eivät kovin helposti mene juttelemaan tuntemattomille tai jutttelu on kankeaa ja virallista.

Se on sitten paljolti istumista ja hiljaa olemista. Kuuluvuuskin on monesti huono puheissa ja leikeissä. Sitäpaitsi puheiden ja leikkien ideat aukeavat vain juuri niille, jotka paremmin tuntevat hääparin.

Myös tuo auton takakontilla käynti on aika yleistä.

Eli alkoholittomuuden syvin olemus ei kuitenkaan täyty.

Tosi on, että tanssiminen on "sujuvampaa" kun ei olla täysin selviä.

Ihmisten luonteenlaatu on toki erilainen, mutta pääosin suomalaiset ovat aika jäykkiä ja sulkeutuneita juhlissa selvinpäin.

Vaikka tahtoisi, ettei niin olisi, niin usein silti on.

Vierailija
537/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: vaikka kutsujat haluaisivat, että on alkoholittomat häät ja myös haluaisivat, että kaikilla on hauskas ja häät ovat rennot niin se ei halusta huolimatta ehkä toteudu.

Vierailija
538/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koronan vuoksi pienimuotoiset häät, vain molempien vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat. Mieheni puolen suku ei käytä lainkaan alkoholia ja minun sukuni taas käyttää (ruualla punaviiniä, saunaoluet yms.) Päätimme valita kultaisen keskitien; alkujuomia alkoholillisena ja alkoholittomana ja halukkaille ruokajuomaksi kaadot viiniä. Tämän lisäksi juhlapaikalla oli maksullinen baari, josta halutessaan sai kaikenlaisia cocktaileja ja mocktaileja. Toimi mainiosti! Eli lyhyesti; tehkää juuri niinkuin itse haluatte, mutta miettikää myös vieraita ja minkälaise hääjuhlan haluatte (juhlien jatkot harvoin venyvät aamutunneille alkoholittomissa häissä, saa korjata jos olen väärässä).

Vierailija
539/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
540/957 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli koronan vuoksi pienimuotoiset häät, vain molempien vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat. Mieheni puolen suku ei käytä lainkaan alkoholia ja minun sukuni taas käyttää (ruualla punaviiniä, saunaoluet yms.) Päätimme valita kultaisen keskitien; alkujuomia alkoholillisena ja alkoholittomana ja halukkaille ruokajuomaksi kaadot viiniä. Tämän lisäksi juhlapaikalla oli maksullinen baari, josta halutessaan sai kaikenlaisia cocktaileja ja mocktaileja. Toimi mainiosti! Eli lyhyesti; tehkää juuri niinkuin itse haluatte, mutta miettikää myös vieraita ja minkälaise hääjuhlan haluatte (juhlien jatkot harvoin venyvät aamutunneille alkoholittomissa häissä, saa korjata jos olen väärässä).

Jännä tuo, että koko svusta kukaan ei käytä alkoholia. Ilmeisesti jotakin lahkolaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä