Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Minusta järjestäjä saa ihan itse päättää, millaiset juhlat haluaa. Jos haluaa pitää alkoholittomat häät, niin ei kun vaan. Jos joku vieras sinne oman taskumatin toisi, niin siinähän sitten tissuttelisi jossain vessassa. Samaa ajattelen, jos joku haluaa esimerkiksi kokonaan vegaaniset häät. Enkä siis itse ole vegaani ja juon myös alkoholia. Mutta minusta juhlat saavat olla järjestäjänsä näköiset. Jos kutsuttua hirveästi ahdistaa, niin sitten ei mene ko. juhliin.
Olen kuullut että hauskaa voi pitää ilman alkohooliakin - mutta toisaalta, miksi ottaisit riskin?
Meillä oli ihanat maalaishäät, joissa tarjottiin hiukan alkoholia, mutta hyvin maltillisesti. Ja hauskaa oli silti kaikilla.
Ilma oli kaunis ja vieraat odottelivat ulkosalla hääparin saapumista. Virkistäytymiseen oli varattu kylmää sahtia ja vaihtoehdoksi raikasta kaivovettä. Kun sitten tulimme valokuvauksesta, nostettiin alkumaljaksi kuohuviiniä.
Alkupalalautanen oli katettu valmiiksi pöytään, sen kanssa tarjottiin olut ja raikas snapsi. Pääruoka oli buffetpöydässä ja vieraat saivat itse ottaa pöytäänsä joko valko- tai punaviiniä, mitä kukin nyt halusi. Oluella saattoi myös jatkaa, mutta snapsia ei enää pääruuan kansaa tarjottu.
Jälkiruuan kanssa oli lasi portviiniä ja kahvin avecina konjakkia tai likööriä. Päivällisen jälkeen kannettiin tarjoilupöytiin boolimaljat ja alettiin vapaamuotoisempi juhlinta. Boolia oli kolmea lajia, joista yksi oli alkoholiton. Siinä se juomatarjoilu sitten olikin, mutta juhlinta oli silti iloista ja reipasta. Hauskat häät voi siis järjestää myös kohtuullisen kevyellä juomalinjalla.
Hieno esinerkki siitä, että hyvä häätunnelma syntyy ilman runsasta alkoholitarjoiluakin. Tässä on vain normaalit ruokajuomat ja pientä virkistystä ennen ja jälkeen hääaterian ja hauskaa näyttää olleen kaikilla.
Kesämorsian kirjoitti:
Meillä oli ihanat maalaishäät, joissa tarjottiin hiukan alkoholia, mutta hyvin maltillisesti. Ja hauskaa oli silti kaikilla.
Ilma oli kaunis ja vieraat odottelivat ulkosalla hääparin saapumista. Virkistäytymiseen oli varattu kylmää sahtia ja vaihtoehdoksi raikasta kaivovettä. Kun sitten tulimme valokuvauksesta, nostettiin alkumaljaksi kuohuviiniä.
Alkupalalautanen oli katettu valmiiksi pöytään, sen kanssa tarjottiin olut ja raikas snapsi. Pääruoka oli buffetpöydässä ja vieraat saivat itse ottaa pöytäänsä joko valko- tai punaviiniä, mitä kukin nyt halusi. Oluella saattoi myös jatkaa, mutta snapsia ei enää pääruuan kansaa tarjottu.
Jälkiruuan kanssa oli lasi portviiniä ja kahvin avecina konjakkia tai likööriä. Päivällisen jälkeen kannettiin tarjoilupöytiin boolimaljat ja alettiin vapaamuotoisempi juhlinta. Boolia oli kolmea lajia, joista yksi oli alkoholiton. Siinä se juomatarjoilu sitten olikin, mutta juhlinta oli silti iloista ja reipasta. Hauskat häät voi siis järjestää myös kohtuullisen kevyellä juomalinjalla.
Nuo teidän häänne olivat kuvauksen perusteella varsin mukavat mutta eivät kuuluneet kategoriaan alkoholittomat, joita otsikko koskee. Alkoholittomimissa häissä ei juoda alkoholia tippaakaan.
Olen ollut aikuisiällä kaikissa paitsi yksissä häissä selvin päin, koska paikalle piti mennä omalla autolla ja olkn kuski. Tylsäähän niissä oli, muttei siksi, etten saanut viinaa, vaan siksi etten tuntenut juuri ketään paitsi puolisoni. Yksissä en tuntenut edes vihkiparia, yksissä vain sulhasen ulkonäöltä jne.
Omat lakkiaiseni olivat alkottomat, eikä se haitannut ketään. Suvun alkoholisti oli kyllä kännissä, mutta hänellä oli oma pullo povarissa.
Eli pidä vaan ap juuri sellaiset häät kuin haluat. Jos vieraat ovat kaikki suunnilleen tuttuja toisilleen, suurimmalla osalla on kivaa joka tapauksessa. Sillä avecilla, joka ei tunne ketään, ei ole kivaa, vaikka viinaa olisi saavikaupalla.
Kesämorsian kirjoitti:
Miten paljon sinusta on paljon alkoholia, jos tässä esimerkissä ollaan oltu "kohtuullisen kevyellä" linjalla? Vai oliko boolia vain kuppi per juhlija?
Vierailija kirjoitti:
Kesämorsian kirjoitti:
Miten paljon sinusta on paljon alkoholia, jos tässä esimerkissä ollaan oltu "kohtuullisen kevyellä" linjalla? Vai oliko boolia vain kuppi per juhlija?
Alkumaljaa sai halutessaan toisenkin kaadon, mutta useimnat tuytyivät yhteen. Mieto booli oli alkoholipitoisuudeltaan siiderin luokkaa, vahvempi booli kuin kevyttä valkoviiniä. Ja alkoholiton tietenkin nollalinjaa. Boolia oli varauduttu tekemään pari litraa per juhlija, mutta booliaineksia jäi yli. Osa vieraista oli autolla ja he tietenkin ihan raittiuslinjalla.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Minä en ole käyttänyt alkoholia häissäni enkä muutenkaan.
Sitä ei kysytty.
Oikein ihan reppanaa vetää jotain alkoholia.
Olkaa reilusti itsenne näköisten häiden järjestäjiä. Joku tuo ehkä autoon pullon, mutta fiksu ei siihen sorru.
Nykyään on alkoholittomia juomia saatavana, jos haluatte tarjota juvlavampaa.
Onnea tulevaan💕
Tulisin mielummin häihin, joissa ei ole alkoholitarjoilua. Mitä isommat häät, niin sitä todennäköisempää, että jollekin alkoholi ei sovi ollenkaan. Alkoholisti ei voi vältellä ilmaista viinaa, vaan imee sitä niin paljon, kun vain pystyy. Loppuillan tapahtumista ei kukaan halua puhua mitään. Älkää pilatko juhlianne alkoholilla, jos ette sitä itsekään käytä.
Just toiseen ketjuun kirjoitin, mitkä olivat kiusallisimmat häät joissa olen ollut.
Enoni häät. Kestivät kolme tuntia, eikä siellä juurikaan kukaan keskustellut. Se oli piinaa. Suomalaisia jöröjukkia lähes sata hääjuhlissa ja todella hiljaista.
Jälkeenpäin oli juttua, että semmoista se on alkottomisssa häissä.
Lähes kaikki häät joissa olen käynyt ovat olleet alkottomia, tai ainakin hyvin vähällä alkoholitarjoilulla (esim. alkumalja ja 2 kaatoa viiniä ruuan kanssa). Ne yhdet häät jotka muistan joissa oli alkoa, olin autolla. Kaikissa häissä viihtyisyys oli suoraan suhteessa siihen, kuinka paljon väkeä tunsin. Alkoholi ei saanut minua viihtymään sen paremmin tai huonommin.
Häät ilman alkoholia on kuin hautajaiset ilman ruumista
Vierailija kirjoitti:
Tulisin mielummin häihin, joissa ei ole alkoholitarjoilua. Mitä isommat häät, niin sitä todennäköisempää, että jollekin alkoholi ei sovi ollenkaan. Alkoholisti ei voi vältellä ilmaista viinaa, vaan imee sitä niin paljon, kun vain pystyy. Loppuillan tapahtumista ei kukaan halua puhua mitään. Älkää pilatko juhlianne alkoholilla, jos ette sitä itsekään käytä.
Eihän häiden ole pakko olla kumpaakaan ääripäätä. Miksi vaihtoehtoina ehdotetaan alkoholittomia häitä tai sitten viinan juontia? Aika monet häät, missä itse olen ollut, ovat olleet alkoholilliset häät. Kuitenkin tarjoilu on ollut hyvin maltillista. On tarjottu alkumalja ja ruoan kanssa on voinut ottaa vaikka kaksi lasia viiniä, siinä kaikki. Joissakin häissä on ollut loppuillasta baari,josta on voinut itse ostaa juomia, jos on halunnut. Ravintolahinnat ovat niin korkeita, ja yleensä melkein kaikilla on lapsiakin mukana, joten aika maltillista se ostaminen häissä on ollut.
Omista häistään voi tehdä sellaiset kuin haluaa.
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta aloituksesta kuultaa läpi vahva asenteellisuus ja holhoaminen. Puhutaan "viinanhuuruisista juhlista" ja siitä, että kenenkään ei tarvitse pelätä ylilyöntejä. Ap:n vahva moralisointi ja se, että alkoholittomuudesta tehdään numero, olisi minulle suurempi ongelma kuin se, mitä häissä tarjotaan tai ei tarjota.
Olen ollut yhden kerran häissä, joissa ei ollut alkoholitarjoilua. Olin silloisen poikaystäväni seuralaisena, ja ulkopuolisen näkökulmasta häät olivat kyllä aika ikävät. Olimme tuolloin vielä opiskelijoita, samoin kuin hääpari, ja juhla oli toteutettu opiskelijabudjetilla. Oli haluttu isot ja perinteiset maalaishäät, mutta budjetti ei riittänyt sellaisten laadukkaaseen toteutukseen. Koristeina oli muun muassa tuikkukynttilöitä pilttipurkeissa. Ruoka oli perinteistä aika mitäänsanomatonta hääruokaa, joka haettiin linjastolta, ja ohjelma koostui pelkistä puheista ja hääleikeistä, joita oli pitkästyttävää seurata, kun ei juurikaan tuntenut hääparia. Tuttu juttu -leikki tuntui kestävän tuntikausia. Musiikkia ei ollut. Luulen, että tämä oli budjettikysymys. Tuohon aikaan ei ollut mitään Spotifyta, ja dj:n tai bändin hankkiminen olisi maksanut. Kauhein hääleikki oli sellainen, jossa vieraille arvottiin tehtäviä, joita heidän tulisi hääparin hyväksi tehdä seuraavan vuoden sisällä. Minulle ja poikaystävälläeni osui ikkunoiden pesu. En mennyt pesemään ikkunoita. Myönnän, että kun juhlat olivat näinkin ankeat, olisi muutama viinilasillinen kohottanut tunnelmaa.
Ymmärrän, että häistä halutaan oman näköiset, mutta olisi kohteliasta huomioida vieraatkin jotenkin. Jos halutaan pitää selvästi parin hyvin tuntevalle sisäpiirille tarkoitetut juhlat, voisi vierasjoukon rajata tätä silmällä pitäen. Jos taas halutaan isot häät, voisi huomioida sen, että kaikki eivät tunne paria ja että osa tulee pitkän matkan päästä häihin, järjestämällä ohjelman ja ruokailun puitteet sellaisiksi, että niistä nauttivat muutkin kuin parin lähisukulaiset ja parhaat kaverit.
Antaisin ap:lle siis ohjeeksi, että pidä häät joko niin pieninä, että kaikki kutsuvieraat tietävät ennalta alkoholittomasta elämäntavastanne eivätkä sitä ihmettele, ja todella haluavat juhlia juuri teidän tärkeää päiväänne, tai sitten kompensoitte alkoholitarjoilun puutetta oikeasti tasokkaalla ruoalla ja ohjelmalla.
Jos tarjoaa alkoholia kohtuullisesti, vaikka alkumalja ja kaksi lasia viiniä ruoan kanssa, niin miten ne juopot silloin voisivat pilata tunnelman?