Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.
Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.
Tähän vielä täydennyksenä, että lasken vieraan kulttuurin häiksi myös pohjalaiset häät, koska siellä tiedän suhtautumisen sekä alkoholiin että yleisesti siihen miten ihmisen kuuluu olla, poikkeavan siitä mitä muualla maassa olen tottunut näkemään ja kokemaan 😄 Jos saisin kutsun pohjalaisiin häihin, kyselisin paremmin tietäviltä tarkat ohjeet, miten siellä pitää olla ja toimia, ettei aiheuta pahennusta.
Minä olen ollut omieni lisäksi yhdeksissä. Ne ovat olleet kaikki alkoholittomia. Alkoholitonta kuohuviiniä,,valkkaria ja hyvää ruokaa. Kakkua, kahvia ja iloista ohjelmaa sekä tanssia. Vieraat ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat voineet kulkea autolla. Meillä suvun kesken ei ole koskaan seurusteltu alkoholin voimalla.
Olen ollut kerran. Ne olivat lapsettomat häät, joissa hääparilla uskonnollinen vakaumus. Häät olivat todella tylsät, mutta ei se alkoholittomuudesta johtunut. Ei vaan jaksa kiinnostaa typerät leikit yksi toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Omat häämme oilivat täysin alkoholittomat. En edes tiennyt, että siinä olisi ollut jotain poikkeavaa. Kännääminen ei mielestäni sovi perhejuhliin.
Varmasti ihan viisas päätös, jos alkoholin käyttö on teidän piireissä pelkkää kännäämistä ja perseet olalle -meinikiä.
Meille on myös tulossa (ainakin melkein) alkoholittomat häät. Menemme maistraatissa naimisiin ja juhlimme kakkukahvien merkeissä. Nostamme kylläkin maljat, mutta en ole vielä päättänyt tarjoammeko kuohuviiniä vai jotain alkoholitonta kuohua. Emme ole absolutisteja, mutta haluamme pitää pienet häät, joten emme näe tarvetta tarjota alkoholia parin tunnin kahvitteluiden aikana.
Jos kyseessä päivätilaisuus tai muuten lyhyen kaavan mukaan vedetyt häät, niin mikäs siinä. Jos tarkoitus on juhlia pidemmän kaavan mukaan ja pitää iltajuhla, niin kannattaa varautua siihen että osa porukasta poistuu paikalta välittömästi ns. pakollisten kuvioiden jälkeen joko kotiin tai juhlimaan paikalliseen ravintolaan.
Meidän omissa häissä ei tarjoiltu alkoholia. Menimme naimisiin maistraatissa 15 jälkeen keskiviikkona. Minusta se oli hyvä kahvitteluaika ja panostin siihen. Meillä kotona oli kaikkea ja jäi reilusti yli. Meillä oli tosin pienet häät mieheni paniikkihäiriön vuoksi. Meinasimme karata jo kahdestaan naimisiin. Mutta päädyimme kutsumaan molempien vanhemmat ja veljemme perheineen. Molemmilla veljillä jo lapsia. Muistan häämme iloisena ja rentona tapahtumana. Yksi elämämme onnellisimmista päivistä. Tehkää mikä tuntuu teistä hyvältä! Se päivä on teidän!💞
Voihan ruuan kanssa olla yksi tai kaksi annosta jos se tuntuu luontevalta, jos ei niin jättäkää kokonaan välistä. Häät saa mun mielestä olla hääparin näköiset. Omissa häissä ei ollut alkoholitarjoilua ollenkaan, ei kiinnostanut pätkääkään mitä mieltä sukulaiset siitä olivat. Ystäviä se ei haitannut koska omaavat samat elintavat, en ole heistä yhtäkään koskaan nähnyt kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ruuan kanssa olla yksi tai kaksi annosta jos se tuntuu luontevalta, jos ei niin jättäkää kokonaan välistä. Häät saa mun mielestä olla hääparin näköiset. Omissa häissä ei ollut alkoholitarjoilua ollenkaan, ei kiinnostanut pätkääkään mitä mieltä sukulaiset siitä olivat. Ystäviä se ei haitannut koska omaavat samat elintavat, en ole heistä yhtäkään koskaan nähnyt kännissä.
Alkoholia voi käyttää olematta kännissä.
Tuohan oikeastaan riippuu ihan siitä, millaiset häät aiotte järjestää. Jos aiotte järjestää tyyliin pienen kahvitilaisuuden vihmisen jälkeen, niin kuin itse teimme, se oli hyvin selkeä järjestää siten, että tarjolla oli lähinnä alkumaljoja ja olisikohan ollut ruokaviiniä alkohollisena. Sitten jos tarkoituksena on saada porukkaa jäämään paikalle istumaan pitkää iltaa, niin sellaisessa yrityksessaä alkoholittomana suurin osa häipyy aika aikaisin. Ja jos nyt aiotte järjestää niitä typeriä tuntikausien hääleikkejä siihen hääjuhlaan, niin älkää nyt hemmetti alkoholittomana järjestäkö, niitä ei kukaan kestä selvin päin.
Joka tapauksessa suosittelisin informoimaan siitä vieraita jollain tavalla, etteivät turhaan esimerkiksi yöpaikkoja järjestele illanistujaisia odotellessaan.
Meillä oli alkoholittomat häät. Vieraat tulivat syömään ja lähtivät :D Miehen suku ei tullut ollenkaan paikalle.
Alkoholiko se on pääasia hääjuhlissa :D Näyttää olevan. Katajainen kansa..
Itse olen ns. alkoholin suurkuluttaja, mutta en voi ajatella, että alkoholi olisi jotenkin merkittävä tekijä häissä. Pitäkää ihmeessä alkoholittomat häät ja mainitkaa se jo kutsussa. Itse kävisin ihan yhtä mielelläni alkoholittomissa häissä, kuin tavallisissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ns. alkoholin suurkuluttaja, mutta en voi ajatella, että alkoholi olisi jotenkin merkittävä tekijä häissä. Pitäkää ihmeessä alkoholittomat häät ja mainitkaa se jo kutsussa. Itse kävisin ihan yhtä mielelläni alkoholittomissa häissä, kuin tavallisissa.
Minustakin se kannattaa ehdottomasti mainita. Muuten saattaa tulla jälkeenpäin ikäviä yllätyksiä, kun jotkut järjestelevät kyytejä tai peräti yöpaikkoja, ja tulee turhaa rahanmenoa, kun voisi vaan ajella häistä jo alkuillasta kotiin.
En voi edes kuvitella muita häitä kuin alkoholittomia.
Kyllä täysin alkottomat häät kuulostavat...No, puisevilta, ellei kyseessä ole pieni kahvitilaisuus. Mutta sellaisessakin on yleensä skumppatarjoilu.
Minä en ole käyttänyt alkoholia häissäni enkä muutenkaan.
Tämä ajattelutapa, että jätetään parin ongelmaisen vuoksi kokonaan alkoholi pois, on yksi tyyppiesimerkki siitä, miten alkoholiriippuvaisen henkilön riippuvuus vaikuttaa ja sairastuttaa myös lähipiirin ihmiset. Pikkuhiljaa riippuvuussairaus alkaa hallita muidenkin, kuin itse riippuvaisen elämää, ja aletaan tiedostamatta kun ottaa vastuuta riippuvaisen elämästä/valinnoista mm. säätelemällä tarjoilujen määrää hänen vuokseen. Lievimmästä päästä tämä esimerkki toki on, mutta liittyy ilmiöön. Olen kyseisen ilmiön vaikutuspiirissä itsekin pitkään elänyt, ja lopulta irtautunut. Nyt voin ottaa lasillisen, tai olla ottamatta, ja on vapauttavaa, kun ei "tarvitse" vahtia toisten juomisia eikä tarjoilujen prosentteja!
Olen ollut vain alkoholittomissa häissä ja itsekin pidin aikoinani alkoholittomat häät. Paljon rennompi ja syvällisempi juhla kun juopot eivät ole pilaamassa tunnelmaa.
Alkottomatkin juhlat voi olla kivat, MUTTA siitä olisi hyvä saada ennakkovaroitus. Hääjuhlissa yleensä aina on juomatarjoilu ja vieraat siksi järjestelevät kyydit ja mahdollisen hotelliyöpymisen, jos tulevat pidemmän matkan takaa tai haluavat muuten panostaa juhlapäivään. Jos juhlaan voikin kulkea autolla, voi tulla pahaa silmää turhista järjestelyistä ja odotuksista juhlan luonteen suhteen.
Itse oletan automaattisesti häissä olevan juomatarjoilut, ellei pariskunta ole uskonnollinen tai jonkun muun kulttuurin edustaja, jolloin varautuisin siihen, että alkoa ei ole ja muutenkin juhlan luonne poikkeaa tavallisesta kaavasta.