Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Kuulin, että ykaissä häissä ei tarjottu viiniä siksi, että morsian oli raskaana. Ajattelin, että eihän raskaana oleva juo, mutta miksi lapsivahingosta rangaistaan koko hääväkeä.
Jollekin ihmiselle ystävän tai sukulaisen häät voivat olla ainoat juhlat jonne hänet ylipäänsä kutsutaan koko vuotena tai johon on mahdollista osallistua esim nyt korronan jälkeen, joten voisi se tuntua aika turhauttavalta istua koko hääjuhla läpi monta tuntia pelkällä vedellä, maidolla ja kahvilla. Kaikki eivät ole rapajuoppoja mutta joillakin sosiaalinen elämä esim iästä tai sairauksista johtuen niin niukkaa että jkutsuja juhliin ei vaan tule. Ajatelkaa itsekin sitten kun ette ole enää kolmekymppisiä levottomat-sarjan mannekiineja, kun ei tule enää joka kesä 10 hääkutsua!
En voi kuin kuvitella miten kuivakat, pitkäveteiset, sekä vaivaannuttavat ovat suomalaiset perinteiset häät täysin ilman voitelumaljoja No, jos haluaa että vieraat ovat lähteneet klo 18 mennessä niin kaipa se sitten toimii. Oikeesti, todella tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin ihmiselle ystävän tai sukulaisen häät voivat olla ainoat juhlat jonne hänet ylipäänsä kutsutaan koko vuotena tai johon on mahdollista osallistua esim nyt korronan jälkeen, joten voisi se tuntua aika turhauttavalta istua koko hääjuhla läpi monta tuntia pelkällä vedellä, maidolla ja kahvilla. Kaikki eivät ole rapajuoppoja mutta joillakin sosiaalinen elämä esim iästä tai sairauksista johtuen niin niukkaa että jkutsuja juhliin ei vaan tule. Ajatelkaa itsekin sitten kun ette ole enää kolmekymppisiä levottomat-sarjan mannekiineja, kun ei tule enää joka kesä 10 hääkutsua!
Vähän tähän liipaten olisi mukava näin miehenä saada pukea hieno puku päälle muuallekin kuin hautajaisiin. Mutta ei, firmankin joulujuhlat ovat muuttuneet pikkujouluiksi, joihin kunnolla pukeutuvaa katsotaan kuin halpaa makkaraa, että mikä tuokin luulee olevansa.
Yhden kerran olen ollut alkoholittomissa häissä, jotka järjestettiin perinteisen kaavan mukaan. Samanlaista melko pitkäveteistä pönöttämistä kuin holillisissakin häissä. Erons oli ettei illalla porukka jäänyt myöhään juhlimaan vaan ohjelman & ruokailun jälkeen kaikki häipyivät aika nopeasti koteihinsa tai omille jatkoille.
Yhdet parhaimmista häistä, joihin olen osallistunut, olivat uskovaisen ystäväni alkoholittomat häät. Hienoa ohjelmaa (ei perinteisiä hääleikkejä), hyvä ruokatarjoilu ja musiikkia.
Käsittääkseni kukaan vieraista ei kaivannut sitä alkoholitarjoilua.
En ymmärrä tuollaista. Jos ei itse juo, miksi kukaan ei voi juoda? Alkoholi kuuluu hyviin juhliin.
Suomalaisten juhlissa on pääosassa aina Alkoholi. Hääparista tai synttärisankarista ihan yks hailee, kunhan on viiinaaaa tarjolla.
Junttia kansaa ilmeisesti hamaan tappiin asti.
Mulle on ihan sama tarjotaanko alkoholia, kun en sitä itse juon. Hyvää ruokaa odotan.
Jokainen järjestää itsensä näköiset hääjuhlat. Pitäkää rohkeasti sellaiset juhlat kuin haluatte, kunhan vieraita ei loukata ja tarkoitus on hyvällä mielellä juhlistaa hääparia. Minusta alkoholittomat juhlat on hieno vaihtoehto, ja jos jotkut eivät sen takia viihdy pitkään, se on heidän ongelmansa, kertoo jo jonkinlaisen alkoholiongelman olemassaolosta, jos ei yhtä iltaa tai juhlaa vio viettää ilman viinaa. Juhlien onnistuminen ei ole alkoholista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Yhdet parhaimmista häistä, joihin olen osallistunut, olivat uskovaisen ystäväni alkoholittomat häät. Hienoa ohjelmaa (ei perinteisiä hääleikkejä), hyvä ruokatarjoilu ja musiikkia.
Käsittääkseni kukaan vieraista ei kaivannut sitä alkoholitarjoilua.
Minulla on sama kokemus ja tanssiakin oli, tanssi ei ole syntiä. Aivan erityisen hienot ja isot häät.
Kerran olin häissä missä oli holittomien mehujen lisäksi tarjolla vain siidereitä ja viinejä. Itse en kumpaakaan kykene juomaan eikä hääpaikalta päässyt hakemaan kaupastakaan olutta / lonkeroa joten sai sitten häiden edetessä seurata muiden perseilyä.
Ei ollut edes kahvin kanssa konjakkia.
Vähän kuivaa se alko loppuillasta olemaan vaikka niille saikin nauraa... Sukujen akat juo pitkästä aikaa ekan lasin viiniä ja voluumit nousee. Ukot juo enemmän ja vähemmän kaatamalla, jossain vaiheessa alkaa kyllä tehdä mieli poistua tai poistaa heidät.
Ainakaan minua ei vaivaisi alkoholittomat häät, kunhan on kunnon ohjelmaa, ja alkoholiin menevät rahat voi käyttää vaikka kunnon bändin palkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.
On kyllä hullua jos aikuinen ihminen ei yksiä juhlia pärjää ilman alkoholia. Hyviä juhlajuomia on myös alkoholittomana, miksi sellainen ei käy?
Minusta häiden tulee olla ennen kaikkea hääparin näköiset.
Omat häämme oilivat täysin alkoholittomat. En edes tiennyt, että siinä olisi ollut jotain poikkeavaa. Kännääminen ei mielestäni sovi perhejuhliin.
Minusta on jotenkin surullista lukea tätä ketjua. Ei siksi, etteikö hääpari saisi tarjota alkoholia tai olla tarjoamatta, vaan siksi, että on niin monia vastaajia, joiden suvussa tai ystäväpiirissä ei ilmeisesti tunneta minkäänlaista kohtuukäyttöä. Yksi lasi viiniä ruoan kanssa on ilmeisesti ihan vieras ajatus, kun vaihtoehtona on vaan alkoholiton tarjoilu tai viinan juonti ja kännääminen. Jotenkin kamalaa.
Takakontti on onneksi keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minua ei vaivaisi alkoholittomat häät, kunhan on kunnon ohjelmaa, ja alkoholiin menevät rahat voi käyttää vaikka kunnon bändin palkkaamiseen.
Näinpä, olen ollut kerran alkoholittomissa häissä. Lähdettiin kotiin siinä neljän tienoilla, suurin osa vieraista oli liuennut jo aiemmin. Alkoholia tai ei, jollain ne vieraat ois hyvä saada viihtymään.
Olin tänä vuonna alkoholittomissa häissä. Lähinnä kummastusta aiheutti keski-ikäinen nainen joka ihmetteli eikö ruuan kanssa ole viiniä. Huoh.
Ensin kehotit hankkimaan alkoholia juhliin ja sitten toivotat omanlaisia alkoholittomia juhlia. Eivät juhlta enää ole alkoholittomat, jos niissä tarjoillaan alkumaljat ja ruoan kanssa viiniä.