Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Meillä oli alkoholittomat, mukana oli sekä absolutisteja että viinaan menevää porukkaa
Jos totta puhutaan, niin asiahan menee näin. Häissä on usein paljon myös toisilleen tuntemattomia ihmisiä. Niin kauan, kun ollaan selvinpäin, niin tunnelma on hieman vaivautunut ja koko juhlaporukka muodostaa omat kuppikunnat niiden henkilöiden kanssa, jotka tuntee. Mutta annas olla, kun ruvetaan alkoholia ottamaan, niin johan tunnelma vapautuu ja siinä ovat kavereita kaikki keskenään, ja juttu luistaa.
Minulle on ihan sama, että paljonko tämä kommentti kerää alapeukkua, mutta mielestäni alkoholi kuuluu häihin, sillä ilman sitä niistä tulee sellaiset pakkopulla-häät monelle vieraalle ja koko tapahtuma pysyy enemmän tai vähemmän kuppikuntaisena. Eikä varmasti juuri kenellekään jää mieleen, että olipa ihanat ja tunteikkaat häät. Mieleen jää lähinnä "tulipahan käytyä-fiilis".
Näin se on, jos totta puhutaan kirjoitti:
Jos totta puhutaan, niin asiahan menee näin. Häissä on usein paljon myös toisilleen tuntemattomia ihmisiä. Niin kauan, kun ollaan selvinpäin, niin tunnelma on hieman vaivautunut ja koko juhlaporukka muodostaa omat kuppikunnat niiden henkilöiden kanssa, jotka tuntee. Mutta annas olla, kun ruvetaan alkoholia ottamaan, niin johan tunnelma vapautuu ja siinä ovat kavereita kaikki keskenään, ja juttu luistaa.
Minulle on ihan sama, että paljonko tämä kommentti kerää alapeukkua, mutta mielestäni alkoholi kuuluu häihin, sillä ilman sitä niistä tulee sellaiset pakkopulla-häät monelle vieraalle ja koko tapahtuma pysyy enemmän tai vähemmän kuppikuntaisena. Eikä varmasti juuri kenellekään jää mieleen, että olipa ihanat ja tunteikkaat häät. Mieleen jää lähinnä "tulipahan käytyä-fiilis".
Tämä. Kyllä tunnelma vapautuu ihan toisella lailla, kun alkoholia on tarjolla. Ja ihan turha vaiva holhota aikuisia ihmisiä. Ne jotka haluavat ryypätä tajun kankaalle, ottavat taatusti oman viinapuollon taskuun varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette naimisiin jos ette halua panostaa? Miettikää vielä. Olla voi yhdessä ilman häähöpinää
Mitä minä luen? Sulle on häihin panostaminen viinan juontia. Kyllä moni on tosi juntti.
Olen ollut häissä joissa tarjolla oli alkoholia vähän, eli onnittelumaljan heti alussa ja pieni viinilasi ruokailun yhteydessä kanssa.
Morsian ei itse käytä alkoholia ja mielestäni tällaiset häät sopi oikein hyvin heidän tyyliinsä ja viihdyin myös oikein mainiosti.
Uskon, että olisin ihan yhtä hyvin viihtynyt ilman noita kahta alkoholiannosta.
Periaatteessa minulla ei ole mitään alkoholittomia häitä vastaan, olen ollut häissä selvinpäin muiden juodessa alkoholia ja on ollut hauskaa. Mutta kokemukseni mukaan kaikki alkoholittomat häät ovat olleet muutenkin surkeat tunnelmaltaan, ruokatarjoilultaan ja puitteiden osalta. Nuorempana tuli tunnollisesti käytyä kaikki opiskelukavereiden ja työkavereiden häät, ja alkoholittomat olivat aina todella ankeat ja syyt alkoholittomuuteen uskonnolliset. Tästä oppineena ei tulisi mieleenkään enää lähteä jonnekin kauemmas (tai lähemmäs) alkoholittomiin häihin. Toisaalta ymmärrän, että Suomessa on paljon ihmisiä joilta juominen lähtee ihan lapasesta, eikä varmasti ole kivaa seurata vaikka isän/äidin sammumista kesken hääjuhlan. Jos tilanne on tuollainen, niin sitten pitäisin päiväjuhlan pelkkine kahvitteluineen sukulaisille ja aikuisille ystäville omat iltajuhlat.
Dziisus teitä juopposuomalaisia!!
Jätä ennemmin vaikka ruokatarjoilut pois. Ei sitä kännissä ruokaa kaipaa, kunhan vain viinaa on.
Olen ollut alkoholittomiksi häissä. Porukalla oli omat viinat autoissa ja siellä parkkipaikalla vasta kävikin kuhina. Lopuksi suuri osa vieraista ”karkasi” kesken juhlien parempiin bileisiin. En suosittele alkoholittomia häitä.
Päätätte täysin itse oman linjanne alkoholin suhteen. Jos alkoholi ei ole yhtään teidän tyylistänne, ei häissä ole pakko olla alkoholitarjoilua.
Mutta tuo kun on sanottu niin kuitenkin suosittelen maltillista tarjoilua häätilaisuuteen. Tyypillisesti tosiaan häihin tullessa eivät muut vieraat ole vielä aivan tuttuja ja kestää aikansa, että syntyy keskusteluyhteys. Pieni alkoholitarjoilu auttaa tässä huomattavan paljon, keskivertoihminen on paljon parempi keskustelija pienten jälkeen.
Melkein kaikki vaikuttavat kijoitustensa perusteella alkoholisteilta, joko juovilta tai juomattomilta.
Omituista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana.
Kenellä ei ole suvussa "kännikaloja"?
Mutta tosiaan, on tärkeää normalisoida se, ettei perheen/suvun juhlissa ole asiallista käyttää alkoholia.
Ihan sama, häät on niin tylsä juhla, että en osallistu on alkoa tai ei.
Käytän rahani itseeni, en välitä tulla syömään kuivia läskinpalasia ja katsomaan typeriä leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kyllä tunnelma vapautuu ihan toisella lailla, kun alkoholia on tarjolla. Ja ihan turha vaiva holhota aikuisia ihmisiä. Ne jotka haluavat ryypätä tajun kankaalle, ottavat taatusti oman viinapuollon taskuun varmuuden vuoksi.
Tämän huomasi yksissä häissä tosi selvästi. Oli syöty ja kahviteltu, vähän ohjelmaa. Väki pönötti pöydissä. Sitten sivupöydälle tuotiin olutta ja siideriä ja boolimalja. Ihmiset hakivat juotavaa, alkoivat liikkua salissa ja kiersivät jututtamassa tuttuja, uskallettiin jo nauraakin. Tunnelma muuttui hetkessä. Ei siksi että kukaan olisi ehtinyt humaltua, ihan vain siksi että juomaa oli tarjolla.
Olen ollut sellaisissa, mutta ne olivat muutenkin aika omituiset häät, keittoruokakin loppui kesken, eikä muuta ruokaa ollut. Hääväki oli syvästi uskonnollista, joten alkoholittomuus johtui siitä. Minusta alkoholittomat häät ovat kieltämättä ankeat, jotenkin juhliin kuuluu ruoan kanssa se viinilasillinen. Meillä oli omissa häissä aika pieni budjetti, joten tarjosimme vain kuohuviiniä alkumaljaksi ja pari lasia viiniä halukkaille ruoan kanssa. Itse sai sitten ostaa juomaa omalla rahallaan, kuka enemmän halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ajattelevaista, että miettii vieraiden kulkemisen. Vai olisiko itselle ok tulla ja lähteä taksilla ja huomata, että olisi voinut hyvin tulla omalla autolla.
Saati niin, että olisi varannut hotellihuoneen turhaan. Koska oletus useimmiten on, että häissä tarjotaan alkoholia jossain muodossa. Moni vieras ei hienotunteisuuttaan kysy asiaa, hienotunteista on hääparin ilmoittaa alkottomuudesta itse.
Miksi on toisille niin vaikeaa olla huomaavainen.Kulkeeko ihmiset nykyään häihin takseilla? Siis mitä ihmettä????
No harvoin se juhlapaikka on kirkosta kävelymatkan päässä tai niin, että sinne on jokin hyvä julkinen yhteys olemassa.
Olen ollut kerran. Ihan hyvät häät olivat, oli jopa tanssiakin lopuksi. Osa porukasta juoksi tien yli läheiseen baariin, mutta se oli heidän ongelmansa. Itse kyllä mielelläni otan lasin, jos toisenkin, mutta voin juhlia myös ilman. Jos on riski sille, että joku känniääliö pilaa häät, on alkoholiton juhla hyvä vaihtoehto.
Jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo, oli häissä alkoholitarjoilua tai ei. Alkoholistille löytyy aina joku syy juoda, ja syyllinen repsahdukselle on aina joku muu kuin alkoholisti itse. Tietenkään alkoholistille ei missään nimessä pidä alkoholia tuputtaa, mutta ei kukaan toisen kurkkuun väkisinkään sitä alkoholia kaada.[/quote]
Näin juuri. Olimme alkoholittomissa häissä (kutsussa ilmoitettiin että alkoholitarjoilua ei ole), ja morsiamen alkoholiin taipuvaisella lähisukulaisella oli taskumatti tai varmaan useampikin mukana. Ja aivan jurrissa sitten olikin.
Alkohlittomat häät ymmärrän vain siinä tapaukseessa että ennen häitä järjestetään polttarit (morsiaimen ja sulhasen erikseen ) joihin kaikki häihin kutsuttavat aikuiset 18-80-vuotiaat kutsutaan, ja polttareissa sitten kallistetan kuppia.