Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Jos minä pääsen joskus naimisiin niin kyllä niissä juhlissa pitää olla tupakkaa, viinaa, villejä naisia sekä muita huumeita jotta ihmiset sekoilis kunnolla eli rock´n rollia :-D :-D :-D
Voihan sitä pelkän ruoan käydä napsimassa, kunhan sitä ei pantata montaa tuntia vihkimisten jälkeen. Siitä ehtii kyllä hyvin vielä alkoon ja/tai terassille juhlimaan.
Kyllä minä tykkäisin alkoholittomistakin häistä, mutta todennäköisesti lähtisin sieltä vaan aikaisemmin nukkumaan. Alkoholista saa niin paljon energiaa, että sen voimalla jaksan tanssia ja seurustella aamuun asti. Ilman tulee väsy.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki vaikuttavat kijoitustensa perusteella alkoholisteilta.
Niin, tai sitten porukka (kuten minä) juo alkoholia erittäinkin satunnaisesti ja tällaiset häät ovat siihen tapahtumana hyvä tilaisuus. Minä kun en harrasta mitään kotona kiskottuja kalsarikännejä tai lipitä viiniä ruokien kanssa. Minulle alkoholin juominen on aina tietynlainen tapahtuma, eikä se kuulu minulla kotielämään. Minä voin viettää koti-iltaa ilman alkoholia ja mieluummin vietänkin.
Peräkontilla ne parhaat bileet on. Suosittelen tarjoamaan ainakin ne kuoharit...
Vierailija kirjoitti:
Peräkontilla ne parhaat bileet on. Suosittelen tarjoamaan ainakin ne kuoharit...
Isäukko neuvoi, että sulhasen ei kannata peräkonteille mennä. Olis pitänyt uskoa.
Muutamissa alkholittomissa häissä olen ollut. Niissä on riskinsä. Yksissä tällaisissa häissä vieraat alkoivat häipyä heti ruokailun jälkeen, jopa morsiusparin parhaat kaverit. Tuli paha mieli järjestäjien puolesta, kun olivat varanneet bändinkin soittamaan. Eipä niitä tanssijoita juuri ollut.
Pitää päättää selkeästi minkä tyyppiset häät järjestää. Alkoholittomiin ei siis mitään tanssibändiä kannata varata vaan pitää juhlat aika lyhyenä. Ruokailu, kahvit kakkuineen ja siinä se sitten onkin.
Aikamoista kännikansaa näköjään täällä vauvapalstalla. Olen ollut useissa alkoholittomissa häissä ja muissakin juhlissa. Tunnelma on ollut paljon parempi, kuin niissä parissa missä sitten tarjoiltiin alkoholia, joskin niissäkin kohtuudella. Televisiosta olen nähnyt jotain örvellyskännäämistä hääjuhlissa ja on se todella noloa. Ihan järkyttävä ryyppytyyli joillakin. Minun tuttavapiirini häissä ei kukaan ole koskaan ollut humalassa.
Täytyy mainita kutsussa, joten vieraat osaavat varautua aikataulua ja lahjan summaa lyhentämällä. Viinittömät ja suomalaiseen tyyliin nolon vaatimattomat ruoat verrattuna etelä-Euroopan hurjiin syöminkeihin on kuin työpaikkalounas - ehkä ei nyt kuitenkaan kertakäyttöastioista. Jos ei ole varaa, minkä helkkarin takia häitä pitää.
Rahastuksen voi hoitaa suoraan ovella ja tarjota vain kakkukahvit. Säästyy aikaa eikä tarvitse turhiin p:n peijaisiin ostaa vaatteitakaan.
Voi kun jokainen tajuaisi, että pitää häät vain ja ainoastaan lähisukulaisilleen. Silloin kelpaa kirkkokahvit ja porukka ulos asap. Lahja tilille. Ei tarvita örvellystä, mutta ei myöskään muka-hauskaa, kun kaikilla on muutakin tekemistä kuin istua tylsissä häissä.
Ennen kuin järjestää alkoholittomat häät, kannattaa selvittää, mitä mieltä juuri ne ihmiset ovat, joita sinne häihin kutsuu.
Jos 90% vieraista on sitä mieltä, että 'juhlia' = 'juoda alkoholia' , kannattaa ainakin 1-2 lasillinen heille tarjota, jotta kokevat olevansa juhlissa.
Jos taas vieraat ovat suurelta osin sellaisia, jotka eivät tarvitse alkoholia ollakseen juhlatuulella, voitte hyvinkin järjestää alkoholittomat häät.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun jokainen tajuaisi, että pitää häät vain ja ainoastaan lähisukulaisilleen. Silloin kelpaa kirkkokahvit ja porukka ulos asap. Lahja tilille. Ei tarvita örvellystä, mutta ei myöskään muka-hauskaa, kun kaikilla on muutakin tekemistä kuin istua tylsissä häissä.
Nuoret ihmiset halauavat häät jonne tulee etupäässä ystäviä. Ei kukaan iteään kunnioittava nuori halua häitä viettää vain omien vanhempiensa ja setien ja tätien ja mummojen ja vaarien kanssa.
Ei ole minulle vieraana mikään ongelma alkottomat häät, jos on muuten juhlavaa, juomat ja muuten. You do you. Jos jollekin on ryyppääminen ainoa "juhlimisen" muoto, niin menkööt muualle örveltämään.
Juutalaisissa häissä on meininkiä. Ei taida päällimmäinen kysymys olla, että alkoa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista kännikansaa näköjään täällä vauvapalstalla. Olen ollut useissa alkoholittomissa häissä ja muissakin juhlissa. Tunnelma on ollut paljon parempi, kuin niissä parissa missä sitten tarjoiltiin alkoholia, joskin niissäkin kohtuudella. Televisiosta olen nähnyt jotain örvellyskännäämistä hääjuhlissa ja on se todella noloa. Ihan järkyttävä ryyppytyyli joillakin. Minun tuttavapiirini häissä ei kukaan ole koskaan ollut humalassa.
Täällä kun lukee porukan vuodatuksia ja voivotteluita, niin kyllä se vaikuttaa monille olevan hirveä paikka jo pelkästään ajatuksen tasolla, että JOUDUTTAISI lähtemään häihin, joissa ei tarjoilla alkoholia. EI! Ei missään nimessä lähdetä sellaisiin häihin. Siellä tulisi tylsää ja siellä olisi sellaista...
Eikö nyt ihmiset pysty edes sen verran skarppaamaan, että voitaisi yhdet häät viettää ilman sitä iän ikuista alkoholilla läträämistä? Aika ihmeellistä, ettei voi olla minkään näköistä sosiaalista tapahtumaa selvin päin. Aina, kun jonnekin lähdetään, niin alkoholin täytyy olla läsnä.
Jos joku haluaa pitää alkoholittomat häät, niin eiköhän hänellä ole siihen täysi oikeus. Ei pitäisi olla kenelläkään mitään nokan koputtamista siihen asiaan. Jos ei sovi lähteä alkoholittomiin häihin, niin jättää lähtemättä. Menee häiden sijaan vaikka lähiöpubiin ottamaan kuppia. Siinähän se ystävyys, ihmissuhde punnitaan, jos pitää skipata toisen häät, koska on tärkeämpää saada ottaa alkoholia, ja sitä kun ei häissä ole saatavana. Kauanko siellä häissä täytyy olla: kolme neljä tuntia, kuusi tuntia vai kuinka kauan? Onko se aika aivan liian pitkä olla ilman alkoholin pisaraakaan?
Vierailija kirjoitti:
Tunnelma yhtä hyvä kuin ristiäisissä. Ehkä jollekkin mummolle se on ihan kivaa, mutta nuorelle sinkulle? Mitä se on muuta kuin kesäpäivän, tai koko viikonlopun, hukkaamista? Ei ihme että osa serkusporukkaa päättää ottaa taksin paikalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä.
Ei häissä todellakaan mitään Pommacia tarjoilla, vaan oikeaa kuohujuomaa, hinta 10-15€/pullo! On kuule ihan yhtä juhlavaa kuin joku kuohuviini.
Ei, ei se kyllä ole yhtä juhlavaa kuin kunnollinen kuohuviini saati shampanja. Juhlavaa toki, mutta korvike se silti lopulta on.
Rokkimuija kirjoitti:
Jos minä pääsen joskus naimisiin niin kyllä niissä juhlissa pitää olla tupakkaa, viinaa, villejä naisia sekä muita huumeita jotta ihmiset sekoilis kunnolla eli rock´n rollia :-D :-D :-D
Nimimerkkisi on rokkimuija ja haaveilet villeistä naisista....Että sen sortin immeinen.
Meillä oli täysin alkoholittomat häät.
Ei alkumaljoja pönötyksineen, ei tylsiä puheita, ei kiusallisia leikkejä, rahankerjuuta tms.
Ei myöskään tukalaa oloa puku päällä, puristavia juhlakenkiä, aikatauluja tai jonotusta mihinkään.
Rentoa yhdessä oloa (mukavissa vatteissa) ja hyvää ruokaa (vapaasti tarjolla koko illan) maaseudulla kesäisenä päivänä.
Kaikilla oli mukavaa.