Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Serkku piti alkoholittomat pienet häät. Oli mukavaa, en jäänyt kaipaamaan mitään ja oli kiva päästä aikaisin kotiin. Kukaan ei riehunut tai nolannut itseään. Pitäkää vaan oman näköiset häät, jos jota kuta ahdistaa ettei ole viinaa niin ongelma on hänen, ei teidän päässänne.
Seo jännää, että kikhernevegehäät on ok, mutta jos häät on ilman viinaa, niin heti ulistaan.
Parasta olisi, että kukin maksaa omat tarjoilunsa ja antaa parikymppiä lahjarahaa parille. Köyhäily vastaan köyhäily :D
Vierailija kirjoitti:
Seo jännää, että kikhernevegehäät on ok, mutta jos häät on ilman viinaa, niin heti ulistaan.
Kenen mielestä kikhernevegehäät on ok?
Täysin alkottomat häät ovat olleet niin paskat kuin olla vaan voi, todella ankeat, jäykät, vaivaannuttavat ja kestivät ihan liian pitkään.
Kiitos ei ikinä enää alkottomia häitä.
M kirjoitti:
Täysin alkottomat häät ovat olleet niin paskat kuin olla vaan voi, todella ankeat, jäykät, vaivaannuttavat ja kestivät ihan liian pitkään.
Kiitos ei ikinä enää alkottomia häitä.
Sulla taitaa olla ongelma alkoholin kanssa, jos et pysty viihtymään ja olemaan itse hauskaa seuraa selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Itse vanhempana yksineläjänä en voi kuin kuvitella miten pitkästyttävää olisi olla raittiissa häissä. Jos olisi vielä se bändi soittamassa, niin, melkein tyhjälle lattialle, luulen.
Pariskunnat ehkä tanssisivat, ainakin jokunen velvollisuudesta, mutta kukaan ei tasan tarkkaan hakisi yksin juhlissa olevaa. Kun se on vaikeata (kumppani suuttuu tms.) niissä railakkaammissakin.
Tosin loppuillasta tunnelma alkoholin avulla vapautuu ja yksinjuhlijatkin huomioidaan, niin juttelun kuin tanssinkin merkeissä. Mutta siis harvemmin raittiissa.
Itse en siis menisi yksin alkoholittomiin häihin ellen tietäisi siellä olevan jokunen muukin yksin. Koska siellä "kuuluu" olla pariskunta. Ainakin varautuisin omalla eväspullolla.
Nuoremmilla on enemmän sinkkuja tuttavapiirissä, heillä on helpompaa ja juttukavereita enemmän.Tietysti nyt voi joku sanoa, että parittomat pysyköön poissa, tietenkin niin, mutta toin vain esiin yhden näkökulman. Parillisilla ei ole niin tylsää kun on se oma juttukaveri kuitenkin. Ja muutenkin pariskunnat juttelevat helpommin toisten pariskuntien kanssa kuin juhlissa yksinolevan.
Aloittaja voi miettiä myös sitä kuinka moni on häissä liikkeellä ilman paria kuinka he viihtyvät.
Minulla aivan eri kokemus. Olin sinkku ikävuodet 24-28. Se oli sitä aikaa, kun ystävät ryntäsivät naimisiin, osa on nyt jo eronnutkin. Vähintään kolmet häät kesässä tuli käytyä ja aina omalla autolla. Itse en voinut mitään ottaa, kun piti ajaa kotiin juhlista. Minua ahdisti häät, joissa viina virtasi. Aina siellä tuli joku ehdottelija illan aikana. Minua ei ole koskaan missään muualla puristanut täysin vieras mies takapuolesta kuin hyvän ystäväni häissä, missä olin kaasona. Kun ollaan maistissa, rohkaistutaan lähentelemään. Jossain baarissa menisin karkuun, mutta hääpaikalla ei kauas pääse, eikä kehtaa tehdä asiasta isoa numeroa. Vähän sama tuon tanssin kanssa, että onhan se ällöä, jos joku morsiamen eno 50 vee tulee hakemaan tanssimaan ja joutuu lähtemään, kun ei kehtaa kieltäytyä. Ei se tanssi mitään, mutta pakkoko jonkun enon 50 v. on alkaa iskeä siellä tanssilattialla alle kolmekymppistä, nuorta naista?
Alkoholittomat häät ovat kiva juttu. Kukaan ei yritå panna kaasoa/vokotella morsianta yms. Eikä kukaan oksentele rinnuksilleen ja ahmi hääkakkua morsiusparin edestä. Nykyään on kuitenkin trendi siirtyä "uuteen normaaliin".
Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan..
Muistakaa käyttää häissä käsidesiä paljon,..
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ajattelevaista, että miettii vieraiden kulkemisen. Vai olisiko itselle ok tulla ja lähteä taksilla ja huomata, että olisi voinut hyvin tulla omalla autolla.
Saati niin, että olisi varannut hotellihuoneen turhaan. Koska oletus useimmiten on, että häissä tarjotaan alkoholia jossain muodossa. Moni vieras ei hienotunteisuuttaan kysy asiaa, hienotunteista on hääparin ilmoittaa alkottomuudesta itse.
Miksi on toisille niin vaikeaa olla huomaavainen.
Kulkeeko ihmiset nykyään häihin takseilla? Siis mitä ihmettä????
Olin kerran alkoholittomia häissä, ei alkumaljaa, tosin ruoalla taisi olla viiniä. Meni ainakin vartti ellei enemmän kunnes joku hiljaa kuiskasi vierustoverilleen jotain. Oli niiiin jäykkää ja tympeetä, kukaan ei oikeasti kuulunut mitään. Oli muutenkin pienet häät, pienessä tilassa joten epämukavuus oikein loisti.
En tiiä oliko porukassa vai missä vika...?
Tarjoaisin siis ruokajuomana viiniä niille ketkä haluaa, sekä jotain alkoholitonta juomaa, muutakin kuin vettä. Alkumaljaksikin saa tehtyä hyvää alkoholitonta cocktailia, muutakin kuin yökki pommacia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ajattelevaista, että miettii vieraiden kulkemisen. Vai olisiko itselle ok tulla ja lähteä taksilla ja huomata, että olisi voinut hyvin tulla omalla autolla.
Saati niin, että olisi varannut hotellihuoneen turhaan. Koska oletus useimmiten on, että häissä tarjotaan alkoholia jossain muodossa. Moni vieras ei hienotunteisuuttaan kysy asiaa, hienotunteista on hääparin ilmoittaa alkottomuudesta itse.
Miksi on toisille niin vaikeaa olla huomaavainen.Kulkeeko ihmiset nykyään häihin takseilla? Siis mitä ihmettä????
Miksi ei? Tulin kaukaa ystäväni häihin ja autottomana huristelin majapaikasta taksilla hääpaikalle. Tosin olisin tullut taksilla olisin juonut tai ei, mutta siellä oli kyllä alkoholiakin tarjolla ja oikein mukavat häät olivat. Kukaan ei örveltänyt. Voisin kuvitella, että kaupunkihäihin monetkin tulisivat taksilla auton sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on toisille niin vaikeaa olla huomaavainen.Kulkeeko ihmiset nykyään häihin takseilla? Siis mitä ihmettä????
Miksi ei? Tulin kaukaa ystäväni häihin ja autottomana huristelin majapaikasta taksilla hääpaikalle. Tosin olisin tullut taksilla olisin juonut tai ei, mutta siellä oli kyllä alkoholiakin tarjolla ja oikein mukavat häät olivat. Kukaan ei örveltänyt. Voisin kuvitella, että kaupunkihäihin monetkin tulisivat taksilla auton sijaan.
Joo, tai julkisilla hääpaikalle ja taksilla kotiin/majapaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Kiitos ei ikinä enää alkottomia häitä.Sulla taitaa olla ongelma alkoholin kanssa, jos et pysty viihtymään ja olemaan itse hauskaa seuraa selvinpäin.
Olen eri, ja juon ehkä pari kertaa vuodessa, joten ei ole alkoholiongelmaa. Häät nyt on vain sellainen juttu, että siellä voi olla oikeasti aika rankkaa ja pari lasia ei tekisi pahitteeksi. En tykkää olla isoissa juhlissa vieraiden ihmisten kanssa vaikka hääparista kovasti pitäisinkin. Siellähän ei olla hääparin kanssa juuri missään tekemisissä. Yritän vältellä häitä, mutta joskus ei vaan kehtaa olla menemättä. Ja tosiaan ei mitään hääparia vastaan vaan sitä koko häätätouhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Kiitos ei ikinä enää alkottomia häitä.Sulla taitaa olla ongelma alkoholin kanssa, jos et pysty viihtymään ja olemaan itse hauskaa seuraa selvinpäin.
Olen eri, ja juon ehkä pari kertaa vuodessa, joten ei ole alkoholiongelmaa. Häät nyt on vain sellainen juttu, että siellä voi olla oikeasti aika rankkaa ja pari lasia ei tekisi pahitteeksi. En tykkää olla isoissa juhlissa vieraiden ihmisten kanssa vaikka hääparista kovasti pitäisinkin. Siellähän ei olla hääparin kanssa juuri missään tekemisissä. Yritän vältellä häitä, mutta joskus ei vaan kehtaa olla menemättä. Ja tosiaan ei mitään hääparia vastaan vaan sitä koko häätätouhua.
Ai niin rankkaa, ettei selvinpäin kestä? Otatko pari lasillista muissakin tilanteissa, joissa joudut olemaan vähemmän tutussa seurassa? Kuulostaa siltä, että sulla on ongelma sekä alkoholin että sosiaalisten tilanteiden kanssa.
Oon ollut kerran.
Oli todella tylsät häät.
Kun järjestää juhlia, kannattaa miettiä painopisteitä.
Onko tärkeämpää vieraat viihtyy vai ovat omannäköiset.
Itse olin kerran häissä, jotka oli vegaanihäät.
Sanoin morsiamelle vatsani ei siedä linssejä, eikä papuja.
Tämä oli morsiamesta huvittavaa, mutta lupasi minulle on jotain.
Siellä sitten oli yhtä vihersalaattia, joka oli tyhjä, kun oli meidän pöydän vuoro hakea.
Jopa täytekakussa oli herneitä .
Onneksi minulla oli mukana lounasboxi ja söin sitä. Morsian veti herneet, kun jälkikäteen näki kuvissa ruokaboxini. Kun hänen suunnittelema menyy ei kelvannut.
Omissa häissäni oli baari, ja jokunen vieras säilytti autoissa omia eväitään.
Hyvät juhlat, kukaan ei moittinut.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut kerran.
Oli todella tylsät häät.Kun järjestää juhlia, kannattaa miettiä painopisteitä.
Onko tärkeämpää vieraat viihtyy vai ovat omannäköiset.Itse olin kerran häissä, jotka oli vegaanihäät.
Tämä oli morsiamesta huvittavaa, mutta lupasi minulle on jotain.Siellä sitten oli yhtä vihersalaattia, joka oli tyhjä, kun oli meidän pöydän vuoro hakea.
Onneksi minulla oli mukana lounasboxi ja söin sitä. Morsian veti herneet, kun jälkikäteen näki kuvissa ruokaboxini. Kun hänen suunnittelema menyy ei kelvannut.
Alkottomat hääni olivat omannäköiset ja viihtyisät. Hyvää ruokaa ja bändi. Ei sen ajan pakkoleikkejä, ei istumajärjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut kerran.
Oli todella tylsät häät.Kun järjestää juhlia, kannattaa miettiä painopisteitä.
Onko tärkeämpää vieraat viihtyy vai ovat omannäköiset.Itse olin kerran häissä, jotka oli vegaanihäät.
Tämä oli morsiamesta huvittavaa, mutta lupasi minulle on jotain.Siellä sitten oli yhtä vihersalaattia, joka oli tyhjä, kun oli meidän pöydän vuoro hakea.
No hyvä että oli mukana oma eväsrasia. Taidat olla varsin herkkävatsainen ja nirso, kun osasit noin hyvin varautua. Nykyään ihmisillä on niin paljon erikoisruokavaliotoiveita ja muotidiettejä, että niitä kaikkia on varsin mahdotonta huomioida samassa menussa. On minullakin yleensä käsilaukussa mukana pähkinöitä tai kuivahedelmiä, ettei tarvitse reissussa syödä epäterveellisiä ja epämieluisia välipaloja. Ennen oli myös eväät lapsille, kun olivat niin ronkeleita syömään. Enää ei tarvitse kantaa heille vararuokaa mukana, kun syövät sentään perunaa, leipää ja monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä. Jotkut aikuiset eivät ole vielä päässeet näin pitkälle ja kyllä he lähinnä huvittavat muita ihmisiä, ainakin niin kauan kuin ei tarvitse huolehtia heidän ruokahuollosta. Seuraaviin häihin sitten omat voileivät ja taskumatti mukaan.
Alkuun kuohuviinit ja ruoan kanssa 2 kaatoa, kahvi ja konjakki/likööri. Se riittää.
Vieraat tuskin sen jälkeen kovin pitkäksi aikaa jää, mutta em. Tarjoili riittää hyvin ns pitkään illalliseen, 3-4h.
Kaikki bileet joihin olen osallistunut ovat olleet seksittömiä orgioita.