Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
261/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni ja siskoni molemmat pitivät alkottomat pienet päivähäät, jotka kestivät noin kolmisen tuntia. Oikein mukavaa oli. Ystäväni piti myös isot häät, joissa alkoholia ei tarjoiltu, tanssia kuitenkin ja kestivät iltaan saakka. Ne, jotka halusivat, menivät ravintolaan jatkoille. Minusta tämä ratkaisu toimi myös oikein hyvin. Käytän alkoholia hyvin vähän, jos ollenkaan. Jouluviininikin on nykyään alkoholiton. Ihania juhlia teille ja onnea!

Vierailija
262/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään herätysliikkeen mukaiset häät, ei alkoa, mutta pitkiä, jopa 12 säkeistön virsiä aterian, kahvittelun ja puheenvuorojen välissä.  Ja tietenkin maallikkosaarnaajan puhe, kirkkosaarnan lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käyvät kuitenkin ulkosalla auton takana ryypyllä.

Vierailija
264/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menette naimisiin jos ette halua panostaa? Miettikää vielä. Olla voi yhdessä ilman häähöpinää

Vierailija
265/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista että jengi on niin riippuvaista että kekkerit on pillalla jos ei saa alkoholia. Niin kai se monella on.

Minä ja minun perheeni viihtyisivät ihan hyvin alkoholittomissa kekkereissä, vaikka en mikään raitis olekaan. Niin että minun puolestani hääjuhlat eivät olisi pilalla

Toisaalta, aika monet häät on menneet pieleen siksi että vieraat ovat olleet niin päissään ja pahimmillaan hääparikin.

Vierailija
266/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Älä turhaan tee toisten alkoholittomuudesta itsellesi ongelmaa. Tokihan sä voit niihin häihin lähteä ja varata mukaasi jonkun piilopullon, josta käyt välillä salaa naukkailemassa vessassa, nurkan takana tai läheisessä metsikössä. Juhlapaikasta riippuen. Juot salaa ja sitten katselet halveksien selvinpäin juhlaa viettäviä. Kunhan edes koitat olla pilaamatta juhlia ja muiden iloa.

Tuo on tosi hyvä idea, että pidetään häät alkoholittomina. Mitä sitä helvetin viinaa tarvii joka tilanteessa käyttää? Ymmärrän kyllä, että joukko ihmisiä ei halua, pysty tai halua ja pysty ajattelemaan elämää ilman alkoholia. Eläköön jokainen niin kuin haluaa. Ei se oo keltään pois, jos toiset haluaa viettää juhlan ilman alkoholia.

Hyvä että häitä suunnitellessa otetaan huomioon myös ne vieraat, joille alkoholi ei sovi yhtään. Kannatan. 👍

Vierailija
267/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuullostaisi suoraan sanottuna tylsältä. Eri asia olisi tietysti, jos juhlavieraat joisivat itsensä totaaliseen änkyräkänniin, mutta en ole sellaisissa häissä ollut vaikka alkoholia on kaikissa ollut tarjolla. Toisaalta häiden tulee olla hääparin näköiset, eivätkä vieraiden. Itse tuossa tilanteessa ehkä kallistuisin ehkä siihen, että tarjoaisin alkumaljat ja ruoan kanssa viinilasillisen. Muilta osin voisi sitten olla omakustanteinen baari.

Vierailija
268/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun ajattelette näin toipuvia alkoholisteja. Älkää tarjotko mitään joka muistuttaakaan alkoholin makua vaikka ei olisi promilleja yhtään. Toivon teille ihanaa loppuelämää yhdessä.

Vierailija
269/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Älä turhaan tee toisten alkoholittomuudesta itsellesi ongelmaa. Tokihan sä voit niihin häihin lähteä ja varata mukaasi jonkun piilopullon, josta käyt välillä salaa naukkailemassa vessassa, nurkan takana tai läheisessä metsikössä. Juhlapaikasta riippuen. Juot salaa ja sitten katselet halveksien selvinpäin juhlaa viettäviä. Kunhan edes koitat olla pilaamatta juhlia ja muiden iloa.

Tuo on tosi hyvä idea, että pidetään häät alkoholittomina. Mitä sitä helvetin viinaa tarvii joka tilanteessa käyttää? Ymmärrän kyllä, että joukko ihmisiä ei halua, pysty tai halua ja pysty ajattelemaan elämää ilman alkoholia. Eläköön jokainen niin kuin haluaa. Ei se oo keltään pois, jos toiset haluaa viettää juhlan ilman alkoholia.

Hyvä että häitä suunnitellessa otetaan huomioon myös ne vieraat, joille alkoholi ei sovi yhtään. Kannatan. 👍

Eli sitä ollaan mustavalkoisesti joko ongelmakäyttäjiä tai absolutisteja? Minusta alkoholin nauttiminen esim. ruoan kanssa tai sopivassa määrin muussakin tilanteessa on ihan mukavaa.

Vierailija
270/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat häät ovat usein kuivakat häät. Kenenkään ei tarvitse dokata, mutta on yleensä riehakkaampaa, kun saa drinksun pari. Mun suurin pelkoni on tylsät häät. Pari lasia kuoharia helpottaa kummasti sietämään häiden tylsyyttä ja kielenkannat virkoamaan.

Meidän häistä tulee kosteat häät, koska haluan ihmisillä olevan ratkiriemukkaan hauskaa. Kaikki meidän häissämme osaa ottaa sopivasti.

Vierailija
271/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On surullista että jengi on niin riippuvaista että kekkerit on pillalla jos ei saa alkoholia. Niin kai se monella on.

Minä ja minun perheeni viihtyisivät ihan hyvin alkoholittomissa kekkereissä, vaikka en mikään raitis olekaan. Niin että minun puolestani hääjuhlat eivät olisi pilalla

Toisaalta, aika monet häät on menneet pieleen siksi että vieraat ovat olleet niin päissään ja pahimmillaan hääparikin.

Jo Raamatussa kerrotaan, kuinka Jeesuksen piti tulla hätiin ja vettä viiniksi muuttamaan, jotta häät eivät menneet täysin päin sitä itseään. Jeesus pelasti alkoholista riippuvaisten pippalot. ☺

Vierailija
272/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, työni puolesta, yli 100 häissä.

Alkoholiton ei toimi. Vieraat lähtevät nopeasti pois.

Ihan tarpeetonta sanoa jotain pönötyshäistä. Olen viimeksi nähnyt viime vuosituhannella joku olisi juonut liikaa.

Vierailija
273/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alussa voisi hyvin olla kuohuviini (toki siinäkin alkoholiton vaihtoehto), mutta se olisi sitten siinä, lisää ei tarjoilla. Ei sekään välttämätön ole, mutta tuntuu juhlavalta. Olen itse viiniharrastaja, mutta aivan hyvin voisin osallistua alkoholittomiin häihin :) En halua hifistellä, mutta ihmettelen, että aika usein jossain viinissäkin tuntuu olevan se ja sama millaista kuraa se on, kunhan on alkoholia. Siksi ajattelen, että jos ei viineistä mitään tiedä, on parempi jättää ne tarjoilusta kokonaan pois. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, ei kaikkien todellakaan tarvitse viinejä harrastaa. En itsekään juo esim. oluita ja olisi kamala lähteä hankkimaan jotain laadukkaampaa oluttarjoilua, kun olisin ihan pihalla. Ei kai kukaan nyt häihin tule ensisijaisesti sen takia, että siellä saa ilmaista alkoholia :( Pitäkään omannäköiset häät. Onnea teille :)

Vierailija
274/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkottomat häät syystä että näiden sukujen kohtaamisessa tarjoiltu alkoholi olisi johtanut kaikenlaisiin selkkauksiin kun eivät meinanneet selvästä päästäkään pystyä olemaan keskenään.

Vierailija
275/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitä ollaan mustavalkoisesti joko ongelmakäyttäjiä tai absolutisteja? Minusta alkoholin nauttiminen esim. ruoan kanssa tai sopivassa määrin muussakin tilanteessa on ihan mukavaa.

No ei sitä nyt mustavalkoisesti olla vain joko absolutisteja tai ongelmakäyttäjiä. En nyt vaan ruvennut tässä kirjaa kirjoittamaan ja kertomaan juurta jaksain, kuinka alkoholia voi käyttää niin monella eri tapaa, kuinka monella eri tavalla ihmiset alkoholiin suhtautuvat, on absolutismia, alkoholin kohtuukäyttäjiä ja alkoholisteja jne.

Vierailija
276/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskinä on puiseva ja varautunut tilaisuus, joka tosin loppuu ajoissa.

Vierailija
277/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista alkoholittomille bileille, mitkä "juhlat" ne edes on.

Itse en vaivautuisi mehukesteihin edes paikalle vaan menisin paikkan jossa on menoa.

Vierailija
278/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiset, kuolettavan tylsät häät tulee ilman alkoholia.

Vierailija
279/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten perhejuhlat, varsinkin maaseudulla ovat tylsiä nimenomaan siksi että alkoholi on niissä tabu.

Syödään vain maidon, veden tai kotikaljan kera, kahvit juodaan ja syödään kakkua ja sitten kaikilla on kiire pois.

Katsoin eilen youtubesta yhden tsekkiläisen elokuvan joka sijoittui maaseudulle ja siellä ei mitään juhlia vietetty ilman kunnon tarjoilua, ei edes hautajaisia. 

Vierailija
280/957 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun me menimme naimisiin 31 vuotta sitten, oli ihan tavallista että onnittelumaljojen jälkeen ei muuta alkoholia tarjoiltu. Ruuan kanssa ei muutenkaan ollut tavallista juoda viinejä.

Paljon on muuttunut näköjään.

Ei niin tarjoiltu, mutta perinteisesti porukalla on ollut takakontissa pullo. Sehän sitä hauskaa just on ollut.