Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Olemme miehen kanssa aikeissa pitää alkoholittomat häät ja tämä on aiheuttanut närää joissain sukulaisissa. Suvussa on siis ns. kännikaloja, jotka hiprakkaan päästessään rupeavat ilkeilemään ja pahimmassa tapauksessa tappelemaan.
Emne ota tiskiä, että meidän päivä, jinja haluamme muistaa aina, päättyisi perisuomalaiselta tavalla itkuun ja poliisien tuloon.
Emme itse käytä alkoholia laisinkaan ja vieraat ovat tervetulleita selvinpäin.
Jos ei kykene muutamaa tuntia nauttimaan buffetin antimista ja seurustelusta ilman alkoholia, saa vapaasti jättää tulematta.
absolutisti kirjoitti:
Meillä oli täysin alkoholittomat häät.
Ei alkumaljoja pönötyksineen, ei tylsiä puheita, ei kiusallisia leikkejä, rahankerjuuta tms.
Ei myöskään tukalaa oloa puku päällä, puristavia juhlakenkiä, aikatauluja tai jonotusta mihinkään.
Rentoa yhdessä oloa (mukavissa vatteissa) ja hyvää ruokaa (vapaasti tarjolla koko illan) maaseudulla kesäisenä päivänä.
Kaikilla oli mukavaa.
Mistä sä tiedät kaikilla oli kivaa ?
Ei ole mitään syytä, miksi juhlissa pitäisi tarjoilla alkoholia. Panostakaa muuten hyviin drinkkeihin ja booliin. Viina on täysin turhaa.
Hyvä ajatus. Kun toiseksi viimestä kertaa olin häissä, serkkujen häät, niin tarjoilua oli monenmoista, ja itse join alkoholittomia. Toki tarjolla oli hapokkaitakin juomia. Itse en ainakaan valittaisi alkoholittomista tarjoiluista.
Olisi hyvä tietää etukäteen koska itse jättäisin väliin.
Jos ei oo viinaa, niin ei kukaan pääse häissä puhumaan suutaan puhtaaksi. Miettikää vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun jokainen tajuaisi, että pitää häät vain ja ainoastaan lähisukulaisilleen. Silloin kelpaa kirkkokahvit ja porukka ulos asap. Lahja tilille. Ei tarvita örvellystä, mutta ei myöskään muka-hauskaa, kun kaikilla on muutakin tekemistä kuin istua tylsissä häissä.
Nuoret ihmiset halauavat häät jonne tulee etupäässä ystäviä. Ei kukaan iteään kunnioittava nuori halua häitä viettää vain omien vanhempiensa ja setien ja tätien ja mummojen ja vaarien kanssa.
Tämä on surullista ja totta.
Itse olen nyt tätä täti-ikäpolvea.
Ympärillä on paljon lapsia, jotka ovat nyt menossa naimisiin. Eikä minua perheineen kutsuta, koska halutaan pitää pienessä piirissä eikä tätejä pyydetä, vaan ystäviä.
Olin äitienpäivänä äitini luona ja siskoni oli myös perheineen myös siellä. Siskoni tyttö halusi näyttää tallenteen häistä.
Kysyin muutamasta kuka tämä on jne.
Entisiä työkavereita, entinen naapuri, tuoreita ystäviä jne. Totesin meidät oli korvattu ihmisillä, jotka ovat olleet morsiamen aikuisiässä hetken elämässä. Minä, joka olen ollut morsiamen elämässä koko raskausajan, ristiäisissä, kaikissa synttäreillä , mitä kotona vietettiin, rippijuhlissa. Yo juhliin leivoin pullia, sämpylöitä, tulin pari pv aikaisemmin auttamaan.
Kyllä, minä loukkaannuin.
Morsian myös muisti kertoa ei sukulaiset muistaneet mitenkään. Tällöin oli pinna mennä. Kerroin ei meille tullut tilinroa, kun ei saatu kutsua.
Meni pari h, sulhanen laittoi viestinä tilinron saatesanoilla vielä kerkee.
Tiina, jos luet tämän, ei laitattu rahaa ja ei laiteta.
Häissä ei ole mitään vikaa, mutta häälahjoissa on. Pitää olla sellaista luksusta, että huh huh. Sitten erotaan 2v päästä, kun ei niillä elämää saatukaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun jokainen tajuaisi, että pitää häät vain ja ainoastaan lähisukulaisilleen. Silloin kelpaa kirkkokahvit ja porukka ulos asap. Lahja tilille. Ei tarvita örvellystä, mutta ei myöskään muka-hauskaa, kun kaikilla on muutakin tekemistä kuin istua tylsissä häissä.
Nuoret ihmiset halauavat häät jonne tulee etupäässä ystäviä. Ei kukaan iteään kunnioittava nuori halua häitä viettää vain omien vanhempiensa ja setien ja tätien ja mummojen ja vaarien kanssa.
Ympärillä on paljon lapsia, jotka ovat nyt menossa naimisiin. Eikä minua perheineen kutsuta, koska halutaan pitää pienessä piirissä eikä tätejä pyydetä, vaan ystäviä.Olin äitienpäivänä äitini luona ja siskoni oli myös perheineen myös siellä. Siskoni tyttö halusi näyttää tallenteen häistä.
Entisiä työkavereita, entinen naapuri, tuoreita ystäviä jne. Totesin meidät oli korvattu ihmisillä, jotka ovat olleet morsiamen aikuisiässä hetken elämässä. Minä, joka olen ollut morsiamen elämässä koko raskausajan, ristiäisissä, kaikissa synttäreillä , mitä kotona vietettiin, rippijuhlissa. Yo juhliin leivoin pullia, sämpylöitä, tulin pari pv aikaisemmin auttamaan.Kyllä, minä loukkaannuin.
Morsian myös muisti kertoa ei sukulaiset muistaneet mitenkään. Tällöin oli pinna mennä. Kerroin ei meille tullut tilinroa, kun ei saatu kutsua.
Olipa törkeä hääpari!
Vierailija kirjoitti:
Häissä ei ole mitään vikaa, mutta häälahjoissa on. Pitää olla sellaista luksusta, että huh huh. Sitten erotaan 2v päästä, kun ei niillä elämää saatukaan paremmaksi.
Miten niin pitää olla luksusta ?
Jos hääruoka on hyvää, tulee juomatarjontaan sisällyttää myös viini. Muuten alkoholia ei tarvitse tarjoilla. Eli ainoastaan ruokailun ajan on vierailla halutessaan mahdollisuus nauttia ruokajuomaksi viiniä. Minusta tämä on hyvä kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Kun me menimme naimisiin 31 vuotta sitten, oli ihan tavallista että onnittelumaljojen jälkeen ei muuta alkoholia tarjoiltu. Ruuan kanssa ei muutenkaan ollut tavallista juoda viinejä.
Paljon on muuttunut näköjään.
Ihan samaa ajattelin. Tosin väistäminen on 29 vuotta. Onnittelumalja oli ja siihen alkoholitarjoilun jäikin. Häät oli kartanoravintolassa, joten ostaa olisi saanut. Eipä tainnut moni, jos kukaan ostaa. Hauskaa oli elävää musiikkia, hyvää ruokaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympärillä on paljon lapsia, jotka ovat nyt menossa naimisiin. Eikä minua perheineen kutsuta, koska halutaan pitää pienessä piirissä eikä tätejä pyydetä, vaan ystäviä.Olin äitienpäivänä äitini luona ja siskoni oli myös perheineen myös siellä. Siskoni tyttö halusi näyttää tallenteen häistä.
Entisiä työkavereita, entinen naapuri, tuoreita ystäviä jne. Totesin meidät oli korvattu ihmisillä, jotka ovat olleet morsiamen aikuisiässä hetken elämässä. Minä, joka olen ollut morsiamen elämässä koko raskausajan, ristiäisissä, kaikissa synttäreillä , mitä kotona vietettiin, rippijuhlissa. Yo juhliin leivoin pullia, sämpylöitä, tulin pari pv aikaisemmin auttamaan.Kyllä, minä loukkaannuin.
Siisi tuolla edellisellä postauksella tarkotin että sukulaisten lisäksi nuoret haluavat myös kutsua ystäviään. Molempia pitää kutsua ja silloin häissä juodaan alkoholia kanssa. Häät pelkästään sukulaisten kanssa ei kuulosta häiltä.
En menisi häihin jos olisi täysin alkoholittomat. Kyllä se aina vähän rentouttaa, humalaa en kaipaa. Jos on ongelmaisia niin antaa olla. Täytyy siellä häissä olla vähän äksöniäkin. Mitä pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Teidän häät, te päätätte. Eivät vieraat siihen kuole, jos eivät saa yksissä juhlissa alkoholia. Jos jotakuta ärsyttää, jääköön kotiinsa.
Teidän häät,teidän tavat. Ajoissa mukava hääkutsu ja ilmoitus siinä,ettei juominkia ole ja omia pulloja ei saa tuoda.Samalla jyvät akanoista karrsiutuu.Kuka ,ketkä ovatkin ne aidot oikeat ystävät ,tulevat vaikka ei viinaa tarjolla.Sahpanja siaan ennen tarjotiin bomac.Nykysin kaikia myydään alkoholitominakin viinat,olut viinit ymm.
Ihan sama asia kuin että ei haluttaisi kutsua lapsia, koska ne häiritsevät ja mekastavat ja huutavat.
Omat hääni 25 vuotta sitten olivat alkoholittomat. Olin aikonut tarjota alkumaljan alkoholillisena, mikä sinänsä on hyvin tavallinen käytäntö, mutta juhlapaikkana helluntaiseurakunnan ukot ottivat linjan että ei alkomahoolia joten sillä mentiin. Ja siellä meidän jälkeemme pidetyt häät seurasivat samaa alkoholitonta linjaa.
Olen ollut useissa alkottomissa häissä, eikä siinä ole ollut mitään kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeetä kerjäämistä! Jos ei kelpaa juhliin, niin ei todellakaan tarvitse lahjaa!
Mun käly naimisiin mennessään kutsui molempien suvuista vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset perheineen. Hänen miehellään on valtava suku, morsiamella on vain kaksi elossa olevaa tätiä ja neljä serkkua, niin olisi kuulemma ollut epäreilua kutsua miehen lähimmät 20 serkkua perheineen. Onhan se peruste tuokin.
Täysin alkoholittomissa häissä olin kerran. Alkottomuus ei haitannut, mutta syvästi uskonnollinen ohjelmasisältö pakotti poistumaan paikalta ensimmäisen mahdollisuuden tullen.
Joo, ei kyllä tosiaan kannata mitään tanssibileitä suunnitella niistä häistä alkoholittomina.
Jos pitää alkoholittomina, se on totta kai morsiusparin valinta tehdä niin. Mutta tosiaan se kannattaa sitten suunnitella se koko ohjelma sen mukaan. Ei siis kannata ajatella, että väki jää sinne istumaan juhlapaikalle pitkin yötä kuivin suin.