Miten selität oman lihavuutesi?
Kommentit (84)
Ajatelkaa 30kg ylipaino on sama kun kantaisi 2kpl 15kg isoa koiranruokasäkkiä aina mukana. Aika vahva kehon pitää olla. 👌
Liian vähän liikuntaa, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Liikaa herkkuja ja viikonloppuisin alkoholia. Tähän vielä lisänä kilpirauhasen vajaatoiminta, niin soppa on valmis.
Nukun liian vähän(työstressin takia, kesällä kuumuuden), tunne syön (stressin takia) , päivällä ruoka jää syömättä (töissä ei ehdi) joten mätän illalla. Juon viikonloppuisin liikaa (työstressin takia). 4 vuotta olen haeskellut uutta työtä, mutta en ole saanut. Nykyinen työpaikka ei ole valmis käytäntöjä muuttamaan, joten 10 h päivät ilman taukoja jatkuvat. Lomalla aina paino laskee merkittävästi, kun nukkuu hyvin, syö hyvin ja liikkuu.
Viisi lasta viidessätoista vuodessa, istumatyö, kilpirauhasen vajaatoiminta, ikää viisikymmentä. Ei lähde viimeiset kymmenen kiloa vaikka liikun useamman kerran viikossa ja katson aika tarkkaan mitä syön. Ei onneksi paino nousekaan mutta en voi kyllä syödä paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Rankat vuodet, prioriteetit oli muualla kuin vartalonmuodon ylläpidossa. Ylipainoni on lievää sorttia, vähäisen arkiliikunnan ja epäsäännöllisen syömisen avulla hankittu. Siinä ohessa selviydyin perheenjäsenten vakavista sairastumisista, erosta ja pätkätöistä.
Hassua miten eri tavalla tämänkin voi nähdä. Itse koen, että liikunta, terveellinen ruokavalio ja niiden kylkiäisenä tuleva laadukas uni antavat voimia elämän vastoinkäymisiin.
Itselläni se on alkoholi. Sitä ei tarvitse sen enempää kierrellä ja kaarrella. Ja ei ole olemassa mitään "kevyttä alkoholia", eli tätä riippuvuutta ei voi ylläpitää jotenkin juomalla paremmin. Olenko miettinyt sitten vaihtoehtoja? Olen, mutta kannabikseen en tahdo yksinkertaisesti lähteä vain siksi, koska se nyt kuitenkin on laitonta.
Paino jämähti kun täytin 35. Isä kuoli ja söin suruuni monta kuukautta ja paisuin 30 kg. Sain otettua itseäni niskasta kiinni ja pudotin 10 kg, mutta paino ei vain enää putoa. Jo kohta 2 vuotta olen syönyt taas terveellisesti ja liikun 5 päivänä viikossa (raskasta, monipuolista liikuntaa), mutta paino ei vain putoa. Sen sijaan aina välillä tulee 500g lisää ja sitten ihmettelen, että miten se voi olla.
Kilpirauhanen kannattaisi varmaan tutkia?
Syön liikaa ja liikun liian vähän, siinäpä se kaiken ytimessä.
Jos pureudutaan syvemmälle, niin lihoin esiteininä "syödessäni suruun" toisen vanhemmistani menehdyttyä. Syömiseni rajoittamispyrkimykset johtivat siihen, että opin ahmimaan sitten salassa. Tuossa herkässä iässä koen aivoihini tallentuneen eräänlaisen "ahmimismoodin" enkä suoraan sanottuna kunnolla edelleenkään tunnista kylläisyyden tunnetta. Pystyn helposti jatkamaan syömistä, kunnes minulle tulee aivan käsittämättömän paha olo eli en tunnista kroppani antamia kylläisyyden signaaleja, kun olisi oikeasti aika lopettaa syöminen. Tästä pois oppiminen on äärimmäisen vaikeaa ja "normaalin ihmisen" likimain mahdotonta käsittää.
Esiteininä, lihomisen yhteydessä, koin muun muassa koulun liikuntatunneilla aika voimakasta syrjintää. Sekä muiden oppilaiden, että myös opettajan taholta. Tämä tappoi kaiken mielenkiintoni minkäänlaista liikuntaa kohtaan, vaikka lapsena vielä nautin esim. jalkapallon ja jääkiekon pelaamisesta. Olen nyt 45-vuotias ja vasta nyt, lasten myötä, alkanut löytää liikkumisen ilon uudelleen ja etenkin olen havainnut itsestäni jopa lapsenomaista riemua, kun noin 35 vuotta käyttämättä olleet jalkapallon taidot ovat alkaneet löytyä uudelleen.
Sellaista täällä.
terveisin mies 45-v
Syön liikaa kulutukseeni nähden, universumin yksinkertaisin yhtälö. N166cm/67kg
Tyhmälle ei viitsi, älykkäälle ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja ja olen valinnut nauttia syömisestä. Vaihtoehtona olisi ollut olla kaunis ja puoleensavetävä.
Jostain syystä se ei ollut minun juttuni. Pizza on.
Minäkin nautin päivittäin syömisestä, olen silti hoikka. Pizza on kyllä herkkua, itse tehty, paljon salaattia ja mereneläviä nam!!
Syön liikaa moskaa ja liikun liian vähän.
En jaksa laihduttaa, koska terveys on mitä on kroonisen väsymyksen ja kipujen kanssa.
Pitää laittaa energia opintoihin ja töihin, jonkun verran joskus jaksaa niitä kotitöitä sun muita
Vierailija kirjoitti:
Viisi lasta viidessätoista vuodessa, istumatyö, kilpirauhasen vajaatoiminta, ikää viisikymmentä. Ei lähde viimeiset kymmenen kiloa vaikka liikun useamman kerran viikossa ja katson aika tarkkaan mitä syön. Ei onneksi paino nousekaan mutta en voi kyllä syödä paljon mitään.
Mistä ne kilot tuli? Miksi päästit itsesi lihomaan?
Ei vajis tai raskaudet ole mikään tekosyy.
Ei tässä kai nyt pelkästään kysytty, että miksi ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän liikuntaa, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Liikaa herkkuja ja viikonloppuisin alkoholia. Tähän vielä lisänä kilpirauhasen vajaatoiminta, niin soppa on valmis.
Miten se kilppari siihen vaikuttaa? Saa sinut syömään liikaa?
Alkoholismi. Viikon sisällä 3x kännit, vähintään 11 olutta. Siihen vielä krapulamätöt. Ja jäätävä väsymys välipäivinä, ei jaksa liikkua. Joo, on lapsia, olen työttömänä, ei mitään järkeä mun elämässä. En saa töitä ja läskistyn vain.
N35 100kg
Vierailija kirjoitti:
Et ole lihava, jos sinulla on vaan 10 kg ekstraa.
Näytän mielestäni kamalalta hoikkana. Siis en näytä hyvältä isompanakaan mutta silti on parempi olla vähän isompana. Joten en edes yritä enää laihduttaa. Ylipainoni on lievää. 7 kg tästä pois ja olen normaalissa painossa.
En koe tarvetta selitellä sitä mitenkään.