Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavillako ei ole itsekuria?

Valittu fokus
15.06.2020 |

Se on typerä väite, johon törmää tähän tästä. Se muun muassa antaa ymmärtää, että lihava nyt pitäisi lihavuutta tärkeänä itseään määrittävänä tekijänä. Esimerkiksi itseäni ole vain koskaan kiinnostanut panostaa siihen, etten lihoisi. Lihoamattomuus ei ole kiinnostanut sen enempää kuin lihominenkaan. Motivaatiot nyt ovat ihan muualla kuin painoasioissa. Kehitän itseäni huomattavasti älyllisemmissä lajeissa.

Ihmiset, jotka hössöttävät lihomisen välttämiseksi ovat aina tuntuneet pinnallisilta ja epäkiinnostavilta ihmisiltä. Luonnostaan laihat ovat asia erikseen, he saattavat jopa elää kuin läskit, mutta eivät liho. He ovat yhtä lailla kiinnostavia ihmisiä siinä, missä muutkin, jotka eivät pakonomaisesti ajattele ulkonäköään.

Olen oppinut liittämään lihoamattomuuden ihanteen siis ennen kaikkea ulkonäön palvontaan, en valitettavasti niinkään terveyteen. Johtuisiko siitä, että suvussa on lihavia lääkäreitä, jotka eivät ole hössöttäneet painoasioista. Tai siitä, että olen aina nostanut älykkyyden ulkonäköä tärkeämmäksi ominaisuudeksi niin muissa kuin itsessänikin, niin naisissa kuin miehissä. Ja jostakin syystä koen, että ulkonäköön panostaminen (esim. dieetein) on jonkinlainen loukkaus älyä ja henkistä puoltani kohtaan. Muita, jotka olisivat kokeneet samoin?

Lisäksi hämmästelen kommenttiketjujen keräämiä epäasiallisia kommentteja. Kun olen tekemisissä ihmisten kanssa, kohtaan lähinnä fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä, jotka eivät suhtaudu painooni ongelmana. Jotenkin tuntuu, että jonkinlaiset läskifobikot pesivät yliedustettuina keskustelupalstoilla ja puolustautuvat kärkkäästi hyökkäämällä, kun painoaiheista tulee puhe.

Meikä tykkää normaaleista, älykkäistä ihmisistä, jotka eivät katso asiakseen puuttua toisen ihmisen yksityisiin asioihin. Sekä laihoista että lihavista sellaisista ja tiedän, että kaltaisiani ihmisiä on paljon.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän muutaman piripään. Hoikkia ovat, jopa laihoja, mutta en millään pysty sanomaan heitä älykkäiksi.

Voi jestas, että osuit "naulankantaan". Tämä jos mikä oli kaiken kattavin mielipide yksinkertaisuudessaan.

Vierailija
42/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, no mitenhän sitten selität korkeat pisteet älykkyystesteissä, tai kuuluminen ylimpään 10 prosenttiin psykologisissa testeistä?

En syö roskaruokaa. Enkä usko, että laihuudella tai lihavuudella on juurikaan tekemistä älykkyyden kanssa.

Tuo oli kyllä jokseenkin turha ja tyhjä kommentti, sääli, etten osannut skipata. :D

ap

Höpö höpö narskutestistä olet saanut hyvät pisteet, muuten pelkkää henkselien paukuttelua. Nyt lihapulla lopetat tekodyiden keksimisen ja muiden syyttelyn ja oikeasti teet painollesi jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea, mutta lihavilla on ruokailutottumukset pielessä. Siihen ei mitään itsekuria tarvita.

Vierailija
44/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ovat leppoisia ja ystävällisiä ihmisiä. Heillä on myös yleistä jakaa omastaan.

Älykkäät taas eivät tee sitä. Älykkyys on yhteydessä kitsauteen ja ahneuteen.

Nykyinen maailmantalous on älykkäiden hallussa ja meno on ihan hirvittävä, jos Martti Lutherilta asiaa kysyisi.

Ei kovinkaan kristillistä ja armeliasta.

Lihavilla on enemmän ahdistushäiriöitä ja muitakin mielenterveyden häiriöitä. Tässä linkki tutkimukseen.

https://www.psychiatrictimes.com/view/obesity-and-psychiatric-disorders

Vierailija
45/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa jotain keväistä MeNaiset-lehteä ja siinä oli juttua finskin naislentokapteenista jolla ainakin jutun kuvien perusteella on parikymmentä kiloa ylimääräistä. Hän vaikutti elävän varsin kurinalaista elämää ruokavalion ja liikkumisen suhteen mutta vuorotyö ja epäsäännöllinen elämänrytmi istumatöineen sen sijaan vaikeuttaa normipainossa pysymistä ja tekee sen jopa mahdottomaksi vaikka itsekuri olisi kuinka rautaa.

Sotilaat eivät automaattisesti elä kurinalaista elämää. Iso osa puolustusvoimien henkilökunnasta on ylipainoisia, liian vähän liikuntaa harrastavia ja alkoholia suurkuluttavia. 

Vierailija
46/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ovat leppoisia ja ystävällisiä ihmisiä. Heillä on myös yleistä jakaa omastaan.

Älykkäät taas eivät tee sitä. Älykkyys on yhteydessä kitsauteen ja ahneuteen.

Nykyinen maailmantalous on älykkäiden hallussa ja meno on ihan hirvittävä, jos Martti Lutherilta asiaa kysyisi.

Ei kovinkaan kristillistä ja armeliasta.

Lihavilla on enemmän ahdistushäiriöitä ja muitakin mielenterveyden häiriöitä. Tässä linkki tutkimukseen.

https://www.psychiatrictimes.com/view/obesity-and-psychiatric-disorders

Saman tutkimuksen tehnyt teki myös havainnon että älykkäät ovat taipuvia käyttämään päihteitä kuten huumeita ja tupakkaa.

Tupakointi on muuten todella yleistä älykkäiden keskuudessa. Se liittyy turhautuneisuuteen ja onhan kaikki älyköt maailman historiassa poseeranneet kuvissa tupakka kädessä tai huulessa.

Yleensä piippua polttavat älyköt ovat ihan omaa luokkaansa.

Älykkäät ovat usein pirinarkkareita.

Vierailija
47/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiihan se itsekuria, ettei syö joka päivä liikaa. Miettii, mitä syö.

Liikkuminen vaatii myös itsekuria. On mentävä ovesta ulos.

Vierailija
48/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pitkään normaalipainoinen kunnes viime vuosi oli henkisesti todella rankka, en jaksanut enää liikkua mutta ruokamäärät pysyivöt samoina kuin silloin urheilija aikoina. Aloin lihota huomaamattani, nyt keväällä kävin vaa'alla pitkästä aikaa ja näytti +12kg alkoi ahdistamaan ja itkettämään. En halunnut lihoa mutta kun voi henkisesti huonosti, se näkyy ulospäin. Nyt olen pari kk siistinyt ruokavaliota ja alkanut kävelemään, miten näiltä helteiltä nyt pystyy. Toivottavasti pääsen taas normaaliin.

Älkää ihmiset tuomitko ja haukkuko kun ette tiedä syitä. Tuntuu pahalta jo itsestä nähdä liian iso luku vaa'assa.

Vierailija
49/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuutta tupakkiin ja nautintoaineisiin ei älykkyys tai tyhmyys määritä.

Vierailija
50/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuvuutta tupakkiin ja nautintoaineisiin ei älykkyys tai tyhmyys määritä.

Mutta useissa tutkimuksissa on todettu että älykkäät usein hairahtuvat päihteiden tielle herkemmin kuin tyhmemmät.

He yksinkertaisesti pitkästyvät ja kaipaavat jotain muuta elämäänsä. Tämän takia moni huippumenestynyt paljastuukin kräknarkkariksi myöhemmin.

Vierailija
51/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Älykkyys ja lihavuus eivät korreloi mitenkään keskenään, samoin ei myös älykkyys ja laihuus. Ne ovat kaksi eri ominaisuutta.

Nuo tuota ei nyt olisi tarvinnut mulle kertoa, se nyt on päivänselvää. Mutta hyvä kun kerrot niille, joilla ei oma päättelykyky riitä.

Vierailija
52/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähääkään en ymmärrä noita tyyppejä joille on ihan liikaa, että lihava on älykäs. Siis mitä ihmettä!

Ei mulla ollut mitään lähtökohtaista tarvetta puhua äo:stani tai psykologisista testeistä, enkä lähellekään kaikkia meriittejäni edes maininnut, mutta kun jonkun oli taas pakko päästä laukomaan tuota käsittämätöntä shaissea, että lihava ei olisi älykäs, niin uskoin, että kyseessä on oikeasti todella niin heikosti maailmaa hahmottava lausuja, että pitää oikeasti vähän valistaa.

Mitä sieltä pääkopasta oikein löytyy tällaisilla päättelijöillä. Veikkaan, että ollaan älyllisesti tiukasti sitä keskiluokkaa, josta johtuu hassu vinouma älykkäiden jakauman ja älykkäiksi itsensä luulevien jakauman välillä.

Vierailija
53/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta: Kukaan EI HALUA olla lihava.

Joten looginen johtopäätös on se, että lihavuus on itsekurin puutetta.

Paaskanmarjat!

Ensisijainen syy siihen, että ei haluaisi olla lihava, on sosiaalinen, siis se, että osa kanssaihmisistä on täysiä iriootteja. Moni lihava olisi ihan onnellinen ja tyytyväinen ilman näitä iriootteja ympäristössään. itse lihavuus ei tekisi ihmistä onnettomaksi. Sen tekee muut ihmiset.

Vierailija
54/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet edelleen kuvottava laarditynnyri!

Vierailija
55/82 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa jotain keväistä MeNaiset-lehteä ja siinä oli juttua finskin naislentokapteenista jolla ainakin jutun kuvien perusteella on parikymmentä kiloa ylimääräistä. Hän vaikutti elävän varsin kurinalaista elämää ruokavalion ja liikkumisen suhteen mutta vuorotyö ja epäsäännöllinen elämänrytmi istumatöineen sen sijaan vaikeuttaa normipainossa pysymistä ja tekee sen jopa mahdottomaksi vaikka itsekuri olisi kuinka rautaa.

Tämä. Vuorotyö ja epäsäännöllinen unirytmi lisäävät kortisolin tuotantoa, mikä johtaa painon kertymiseen. Itse laihduin merkittävästi, kun vaihdoin vuorotyön tavalliseen kokopäivätyöhön. En syö juurikaan erilailla, mutta nukun päivittäin vähintään 8 tuntia.

Vierailija
56/82 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Vuorotyö ja epäsäännöllinen unirytmi lisäävät kortisolin tuotantoa, mikä johtaa painon kertymiseen. Itse laihduin merkittävästi, kun vaihdoin vuorotyön tavalliseen kokopäivätyöhön. En syö juurikaan erilailla, mutta nukun päivittäin vähintään 8 tuntia.

Selityksiä, selityksiä. Kaikki on kiinni siitä kuinka paljon syö, ei työvuoroista. Olen tehnyt koko aikuisikäni vuoro- ja yötöitä. Olen lähes 40v ja hoikka. Ei se paino itsestään kerry, kyllä se on siitä kiinni mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
57/82 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta: Kukaan EI HALUA olla lihava.

Joten looginen johtopäätös on se, että lihavuus on itsekurin puutetta.

Paaskanmarjat!

Ensisijainen syy siihen, että ei haluaisi olla lihava, on sosiaalinen, siis se, että osa kanssaihmisistä on täysiä iriootteja. Moni lihava olisi ihan onnellinen ja tyytyväinen ilman näitä iriootteja ympäristössään. itse lihavuus ei tekisi ihmistä onnettomaksi. Sen tekee muut ihmiset.

Eikä ole sosiaalinen vaan se, että lihavana on hankala elää. Liikkuminen sattuu ja hengästyttää. Ei mahdu minnekään. Vaatteet ei näytä miltään päällä. On hidas ja kömpelö. Aina väsyttää ja puhti on pois. Sosiaalinen puoli, mitä ei yleensä ole kun tarpeeksi lihoo, on pienin ongelma fyysisen epämukavuuden rinnalla minkä lihavuus tuottaa. 

Vierailija
58/82 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Älykkyys ja lihavuus eivät korreloi mitenkään keskenään, samoin ei myös älykkyys ja laihuus. Ne ovat kaksi eri ominaisuutta. Painosta voi huolehtia myös hiljaa ja hössöttämättä. Tosiasia on, että jokainen selkeästi ylipainoinen täyttää ruualla henkistä tunne-elämän vajetta siinä kuitenkaan onnistumatta. Ei tarvitse hössöttää ja voi kehittää älyllistä puoltaan, mutta voi mennä myös terapiaan siitä melua pitämättä.

Kyllä ne KESKIMÄÄRIN korreloivat. Tutkimuksia aiheesta löytyy paljon.

Suhtaudun muuten oman älyn mainostajiin nuivasti, erityisesti niissä tapauksissa, jos säkenöivä äly ei tule tekstistä mitenkään esille, kuten tässä tapauksessa.

Lihavuus on todella suuri kansantaloudellinen rasite Suomen kaltaisessa julkisin varoin toimivassa valtiossa, eikä siihen pidä ilmiönä suhtautua kevyesti. Lihavuutta pitäisi nimenomaan tarkastalla tästä kulmasta, koska se on se tärkein seikka. Yksittäisiä ihmisiä ei pitäisi asiasta tuomita, mutta toisaalta tanakkuus, ellei jopa merkittävä ylipaino, alkaa olla Suomessa uusi normaali.

Vierailija
59/82 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmyysargumenteilla selittyy se, että esimerkiksi kaikkein aivottomimmissa tosi-tv-ohjelmissa kaikki ihmiset ovat hoikkia ja nätisti sanottuna eivät ehkä kovin älyllisesti orientoituneita.

Ai kuten suurin pudottaja?

Mitä taas temppareihin tulee, sinne haetaan tietyn tyyppisiä ihmisiä. Ihmeellistä ettet punkero tätä ymmärrä.

Tai nyt kun miettii niin eipä tuo kovin ihmeellistä ole....

Vierailija
60/82 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä, selityksiä. Kaikki on kiinni siitä kuinka paljon syö, ei työvuoroista. Olen tehnyt koko aikuisikäni vuoro- ja yötöitä. Olen lähes 40v ja hoikka. Ei se paino itsestään kerry, kyllä se on siitä kiinni mitä suuhunsa laittaa.

Älä nyt kun kortisolissa on ainaki 10 000 kcal

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi