Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomasin tänään lumisateessa ja kylmässä, että sää ei ollut itsessään huono vaan pukeutumiseni.

Vierailija
28.01.2026 |

Oikea pukeutuminen poistikin tuon "huonon sään". Jännittävää, eikö? Silti niin monet valittavat kun on niin huono sää ettei voi tehdä mitään.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wääwää olen lihava koska en voi ulkoilla kylmässä. Sään syytä.

Vierailija
2/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se meni jo kansakoulussa. Oujee 👴🏼🥩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä keksinyt miten puen naamani ja suojaan keuhkoni

Vierailija
4/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vielä keksinyt miten puen naamani ja suojaan keuhkoni

Mene vaikka laskettelukeskukseen ja tee siellä havaintoja, miten he voivat lasketella monia tunteja siellä pakkasessa. Ja sitten teet kriittistä ajattelua siitä kuinka kauan itse vietät ulkona, jos oikeasti on niin kylmä, että tarvitsee jonkun maskiratkaisun, perustyyppi sanoo, että SEHÄN KASTUU JA SITTEN VASTA ONKIN KYLMÄ!!!!!!!! Ei se välittömästi kastu ja jäädy, mikä on todennäköisyys sille, että tulet viettämään ulkona seuraavat 5 tuntia herran vuonna 2026 kun kukaan ei edes ulkoile.

Vierailija
5/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina lämmittää, voi olla vaikka alasti

Vierailija
6/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vielä keksinyt vaatekertaa jossa olisi lämmin odotella pakkasessa bussia mutta tarpeeksi viileä seistä 40 minuuttia täydessä lämmitetyssä bussissa.

Vierailija
7/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä oivallus. 

Toki perussairailla ja vanhuksilla terveys koetuksella.

Vierailija
8/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelkkä pukeutuminenkin suojaa tiettyyn rajaan. Sitten kun mennään äärimmäisen kylmää johonkin -55-40 niin on jo tärkeää välttää hikoiluakin. Kasvot joutuu suojaamaan jo jossain -20 asteessa jos tuulee ettei saa paleltumavammoja. Oikein tosi kylmässä -50 jotain huivia pidetään kasvojen edessä jo sen vuoksi että hengitysilma lämpiää vähän. Noilla todella kylmillä alueilla elävillä voi olla hengitysteissäkin paleltumavammoja. Pakkasen ja varsinkaan todella kovan pakkasen yli -40 astetta kanssa ei ole leikkimistä vaan jos auto hajoaa ja ei ole kelkkahaalaria ja oikeasti lämpimiä kenkiä niin olet arkivaatteissa vaarassa paleltua nopeasti jollet saa isoja tulia aikaan. Kehon lämmöntuottoa myös liioitellaan monissa retkeilyoppaissa tarjoten liiankin kevyttä pukeutumista kovassa pakkasessa hiihtämiseen.

Nämä jotka puhuvat kuinka liikkeellä pysyy lämpimänä heikomminkin pukeutuneinan eivät ole olleet ulkona päiviä kovassa pakkasessa. Minusta armeijassakin on vähän tätä vieraantuneisuutta näitä yli 30 asteen pakkasista. Äskettäin kymmenet varusmiehet saivat avanosta pelastautumis harjoituksessa rakkula asteen paleltuma vammoja. Tälle ei ole muuta selitystä kuin harjoitusta johtaneet kapiaiset vaikka ovat tottuneet olemaan ulkona eivät ole täysin ymmärtäneet jonkun -35 asteen pakkasen vaaraa. 

On täysin todellisuudesta vieraantunutta höpötystä väittää etelän -10 astetta kun ilma on kosteaa kylmemmäksi kuin -30 kuivaa ilmaa Lapissa. Tai ettei -45 tunnu enää kuivassa tuulettomassa pakkasilmassa ankarammalta kuin -30. Minusta armeijassakin kannattaisi kysyä asiasta poromiehiltä jotka tekevät töitä kovimmissakin pakkasessa kun kelkka vain vielä käynistyy. Työnteko on noissa oloissa eri asia kuin retkeily tai edes rajamiesten ajelu pitkin metsiä.

9/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilu on väärin valitut vaatteet.

10/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole vielä keksinyt vaatekertaa jossa olisi lämmin odotella pakkasessa bussia mutta tarpeeksi viileä seistä 40 minuuttia täydessä lämmitetyssä bussissa.

Toppahousut, jotka voit ottaa bussissa pois. Vetskarit punteissa niin, että saat riisuttua ilman, että otat kengät pois. Ei mikään ideaaliratkaisu, kunhan mietin mitä itse tekisin.

Toppatakin/pipon riisuisin syliin matkan ajaksi.

Vierailija
11/11 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vässykät valittaa kaikesta, se kuuluu elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä