Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisimme yhdessä vähentää Pikkukosken hukkumiskuoleman kaltaisia tragedioita?

Vierailija
15.06.2020 |

Syyttely ja voivottelu eivät tuo kuolleita takaisin, mutta onnettomuuksista voi ottaa osviittaa turvallisempaan toimintaan jotta vastaisuudessa tapahtuisi tällaista vähemmän.

Tehdään lista, ja puhutaan näistä keinoista vanhempien ja muiden vastuullisten aikuisten kesken:

* Osaako lapsi uida/liikkua turvallisesti kallioilla/hyppiä trampoliinilla tms.? Lapsen taitotaso pitää tietää ja jos ei tiedä, pitää toimia erityisen varoen.

* Selkeä vastuunjako vastuullisten aikuisten kesken. Pienempien kanssa jonkun pitää aina tietää missä lapsi on, ja uimataidottoman lapsen vieressä pitää olla koko ajan vastuullinen aikuinen.

* Liikuntamahdollisuuksia kannattaa käyttää hyväksi ja neuvoa lasta toimimaan turvallisesti oman ymmärryksensä mukaan. Pelkästään valvovan aikuisen järjen varassa kulkeva lapsi on vaarassa heti jos aikuisen huomio herpaantuu.

* Lapsen kadotessa avun pyytäminen muilta monistaa etsintätehon. Lapsesta voi näyttää kuvaa omasta puhelimesta/lähettää kuvan mahdollisille auttajille jolloin etsivät silmäparit saadaan moninkertaisiksi.

Muita ideoita?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei löydy viidessä minuutissa omin voimin niin pyydä myös muita apuun. Tai mikä nyt on se kunkin tuntuma siihen että hetkinen, eikös sen tuolla pitänyt olla?

Vierailija
2/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään kännykän räpläys niihin hetkiin kun ollaan yksin liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetään kännykän räpläys niihin hetkiin kun ollaan yksin liikenteessä.

Jep. Esimerkiksi meidän ipanoiden kanssa pitää melkeen olla ranteessa kiinni jos pitää vaikka viestiin vastata tms.

Vierailija
4/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sidotaan lapset pumpulilla päällystettyihin sänkyihin 0-20 ikävuosina

Vierailija
5/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sidotaan lapset pumpulilla päällystettyihin sänkyihin 0-20 ikävuosina

Menneille tragedioille ei voi mitään, mutta tuleville voi.

Ehdotuksesi on siksi huono että lapset sairastuvat liikunnan puutteesta ja luultavasti sitten telovat itsensä kuoliaaksi viimeistään 21-vuotiaina.

Vierailija
6/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä toimi tuollakin nimenomaisella rannalla pienenä ihan vaan äidin käsky, että veteen ei yksin mennä. Sitten kun uin (kuusivuotiaana) Kumpulan aikuisten radan päästä päähän yhtä soittoa, sain mennä itsekseni veteen. 

Vierailija
7/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuivatetaan järvet ja muut vesistöt.

tai riittäs ku lasten saantiin tartteis kuvan, missä testataan vanhmepien äo.

Vierailija
8/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö täällä tällaista onnettomuutta vatkata aloituksesta toiseen? Vähän kunnioitusta perhettä kohtaan!

Vierailija
9/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumiehellä on parempaakin tekemistä kuin valvoa muiden lapsia.

Vierailija
10/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumiehellä on parempaakin tekemistä kuin valvoa muiden lapsia.

Tuolla puhutaankin vastuullisista aikuisista.

Muunlaisiakin on.

Vierailija
11/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jumalan työhön pitäisi puuttua? Älkää olko hurskaita!

Vierailija
12/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien varassa on se, että lapsia vahditaan. Vanhempien pitäisi erikseen sopia keskenään mitä sääntöjä noudatetaan rannalla tai uimahalleissa. Olen nähnyt sekä äitejä, jotka räpläävät kännykkäänsä, ja isiä jotka vievät pienet lapset liian syvälle tai leikkivät liian rajuja leikkejä. Ja isovanhempia, jotka ovat liian hitaita ja kilttejä valvomaan vilkkaita lapsia.

Toiseksi, koska kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuus mennä rantaan jonkun toisen aikuisen kanssa, jonka kanssa ottaa vahtivuoroja, voisi olla rantoja, joissa pitäisi maksaa hieman palvelusta, jossa ranta-alueesta matala osa olisi aidattu erikseen pienemmille ja uimataidottomille ja aluetta valvoisi osittain henkilökunta vanhemman/isovanhemman lisäksi. Silloin pieni lapsi yksin ei pääsisi liian syvälle, ja lapsia valvoisi useampi henkilö samalla.

Kolmanneksi, jokaisen aikuisen rannalla liikkuvan toivoisi pitävän silmät auki ja järjen päässä ja puuttuvan tilanteisiin ja että lapset opetettaisiin ottamaan aikuisten huolen tosissaan.

Mun lapsuudessa oli vielä okei, jos naapurin täti tai setä puuttui lasten tekemisiin ja vanhempia toteltiin oli omia tai vieraita. Nykyään ei näytä enää olevan muodissa. Näin viime kesänä joukon naapuruston poikia hyppimässä osaksi raunioituneen vanhan varaston katolta. No katto ei ollut hirveän korkealla, n. 3 metriä, mutta olihan se tuon ikäisille aikamoista parkouria. Menin siihen sitten tätimäisesti kyselemään että onko tuo ihan turvallista ja järkevää. Pojat tuijottivat ihmeissään, ilmeisesti heidän vanhempansa tai muukaan aikuinen ei ollut koskaan puuttunut vaarallisiin leikkeihin, joten mitään tehoa ei mun sanomisillani ollut. Katselin siinä vähän aikaa, että pojilla oli ihan hyvä tekniikka hyppäämisessä, olivat näköjään aikaisemminkin harrastaneet. Varmistin vielä että jollakin oli puhelin mukana ja neuvoin että jos jotain sattuu, soitto sitten 112:een, ennen kuin jatkoin lenkkiä. Vähän jäi toisaalta paha mielikin kun olin häirinnyt heidän leikkiään, nykylapset leikkivät ulkona porukoissa niin harvoin...

Vierailija
13/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin näin juhannuksen alla pakko painottaa, että vähintään yhden aikuisen täytyy olla selvinpäin / ajokunnossa koko ajan.

Vierailija
14/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapset nyt 13, 10 ja 7 vuotiaat ja aina olen näitä yksin käyttänyt uimassa. Vahdin kuin haukka, ei siinä muu auta. Myös säännöt olen lapsille tehnyt miten uimassa käyttäydytään.

Meillä on täällä uimaranta jossa lasten on hyvä uida, noin 100 metriä eteenpäin vesi yltää vain maksimissaan aikuista vyötärölle. Vahdin kyllä samalla muidenkin lapsia, lasken päälukua koko ajan. Olen itsekkin vedessä suurimman osan ajasta.

Vierailija
15/15 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kielletään uiminen

-kielletään rannat

-kielletään lapset

-kielletään vesi

-kielletään muu, mikä?

Tuntuu olevan maan tapa muissakin asioissa.