Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sitra haluaa bensalle minimihinnan - kannatan ideaa!

Vierailija
14.06.2020 |

Kannatan ideaa!

Ainoa keino saada turhaa saastutusta alas on tosiaan asettaa bensalle jonkinlainen minimihinta. Se voisi olla vaikka 5 euroa / litra.

Korona-aikana ollaan huomattu, että 90% ajosta on turhaa huvisaastuttamista.

Köyhyys ei myöskään ole mikään oikeutus saastuttaa. Jos ei ole varaa bensaan tai sähköautoon, niin sitten voi olla ajamatta. (Sähkö)Fillarilla pääsee myös.

Ihan samalla tavalla suurimmalla osalla ei ole varaa asua Helsingin tai Tampereenkaan keskustassa.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikka ja vaateteollisuus tuottavat kumpikin enemmän päästöjä kuin liikenne. Ehdotan näihin 1000 % veroa.

Miksi vaateteollisuudesta ei puhuta mitään, vaikka saastuttaa enemmän kuin liikenne?

Koska nämä vouhottajat eivät osaa ajatella, somessa valitetaan autoilusta mutta joka kuukausi ostavat sadoilla euroilla merkkivaatteita itselleen jotka tehty lapsityövoimalla karmeissa oloissa ja myrkyt kaadetaan suoraan maahan.

Vierailija
62/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikka ja vaateteollisuus tuottavat kumpikin enemmän päästöjä kuin liikenne. Ehdotan näihin 1000 % veroa.

Miksi vaateteollisuudesta ei puhuta mitään, vaikka saastuttaa enemmän kuin liikenne?

Koska nämä vouhottajat eivät osaa ajatella, somessa valitetaan autoilusta mutta joka kuukausi ostavat sadoilla euroilla merkkivaatteita itselleen jotka tehty lapsityövoimalla karmeissa oloissa ja myrkyt kaadetaan suoraan maahan.

Ihmiset, jotka valittavat autoilusta, ostavat tyypillisesti kestävämpiä vaatteita, tai käyvät kirpparilla, tai ostavat jonkun eettisemmin toimivan vaatefirman vaatteita.

Ihmiset, jotka autoilevat huvikseen paljon, ostavat tyypillisesti vaatteensa riistosuuryrityksiltä kuten H&M ja vastaavat, ja ostavat aivan liikaa vaatteita, joita eivät sitten käytä.

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka valittavat autoilusta, ostavat tyypillisesti kestävämpiä vaatteita, tai käyvät kirpparilla, tai ostavat jonkun eettisemmin toimivan vaatefirman vaatteita.

Ihmiset, jotka autoilevat huvikseen paljon, ostavat tyypillisesti vaatteensa riistosuuryrityksiltä kuten H&M ja vastaavat, ja ostavat aivan liikaa vaatteita, joita eivät sitten käytä.

t. eri

Miksi luulet ihmisten ajelevan huvikseen? Niin kuin on sanottu, kohta ei ole enää taloudellisesti järkeä käydä töissä, koska palkka ei riitä pakollisten maksujen jälkeen kattamaan koko ajan nousevia työmatkakuluja.

3000 euron arvoisen velattoman auton vaihtaminen 10 000-50 000 euron sähköautoon ei muuta tilannetta, päinvastoin kulut lisääntyvät osa-maksujen ym muodossa.

Vierailija
64/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ihminen liikkua siis vain työmatkat? Kaikki muu on huvikseen ajelua. Jos menen elokuviin, sukulaisia tai ystäviä tapaamaan, mökille, ostoksille, lomamatkalle...

Yleensä näillä reissuilla tulee käytettyä palveluita ja ostettua tarvikkeita mikä edistää kotimaan taloutta.

Jos polttoaineen käyttöä kovasti verotetaan ja hintaa nostetaan, pitäisi sähköautojen hinta olla sellainen että kaikilla on varaa. Muuten jää köyhiltä ja matalapalkkaisilta sekä työ että huvitukset.

Vierailija
65/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ihminen liikkua siis vain työmatkat? Kaikki muu on huvikseen ajelua. Jos menen elokuviin, sukulaisia tai ystäviä tapaamaan, mökille, ostoksille, lomamatkalle...

Yleensä näillä reissuilla tulee käytettyä palveluita ja ostettua tarvikkeita mikä edistää kotimaan taloutta.

Jos polttoaineen käyttöä kovasti verotetaan ja hintaa nostetaan, pitäisi sähköautojen hinta olla sellainen että kaikilla on varaa. Muuten jää köyhiltä ja matalapalkkaisilta sekä työ että huvitukset.

Osa polttoaineen verotuksesta kuuluisikin siirtää sähköautojen osto- ja huoltoveroetuihin. Mielellään vielä lähinnä pienituloisille.

Vierailija
66/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa polttoaineen verotuksesta kuuluisikin siirtää sähköautojen osto- ja huoltoveroetuihin. Mielellään vielä lähinnä pienituloisille.

Tai siis polttoaineiden verotuksesta saaduista rahoista, kuuluisi siirtää osa.

Vierailija
67/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani haluan lentoveron eli lisämaksun 5 snt/km. Ja koiraveron 500 e/koira. Ja kissaveron 500 e/kissa. Ja sähköpyöräveron.

Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä koiraverosta ja lentoverosta niin voisit silti perustaa tälle oman keskustelun. Ei liity nyt tähän mitenkään.

AP

Mun mielestä toi bensavero on idioottimainen mut toi koira ja kissavero on nerokas. Voitais keskustella mielummin siitä.

Johan koiran- ja kissanomistajat maksavat veroa kaikesta ja työllistävät ison tuhansia ihmisiä.

Vierailija
68/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani haluan lentoveron eli lisämaksun 5 snt/km. Ja koiraveron 500 e/koira. Ja kissaveron 500 e/kissa. Ja sähköpyöräveron.

Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä koiraverosta ja lentoverosta niin voisit silti perustaa tälle oman keskustelun. Ei liity nyt tähän mitenkään.

AP

Mun mielestä toi bensavero on idioottimainen mut toi koira ja kissavero on nerokas. Voitais keskustella mielummin siitä.

Johan koiran- ja kissanomistajat maksavat veroa kaikesta ja työllistävät ison tuhansia ihmisiä.

Lemmikinomistajat pilaavat maailman muilta ihmisiltä ja eläimiltä, eivätkä maksa siitä mitään.

Vierailija
69/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kannatat myös omistusveroa lemmikkieläimille, yhdestä 1000€/v, kahdesta 3000 jne

Aiheuttavat valtavan määrän päästöjä, haluatko pilata pienten lasten hengitysilman?

No miksi ei? Lemmikit ovat pääasiassa eläinrääkkäystä ja täysin turhia. Lisäksi mitään sääntöjä ei noudateta etenkään koirien kanssa. Ei kyllä tuokaan kuulu tähän keskusteluun. Miksi on niin vaikea pysyä aiheessa?

AP

Meillä ei ainakaan rääkätä meidän kissoja. Ennemminkin olemme pelastaneet ne maaseudulta likaisista olesuhteista, jossa kissoja ei hoideta muuten kuin antamalla ruokaa. Joka vuosi tulee uusia pentuja monta kertaa vuodessa, pahimmassa tapauksessa eli kun kukaan ei ota pentuja, ne tapetaan. Ja yleensä se on tyttökissojen kohtelu.

Vierailija
70/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ole pakko töissä kulkea. Voin myydä koko auton pois ja jäädä tukiaisten varaan kotiin köllöttelemään. Kyllä sitten maailma pelastuu.

Miksi sinne "töihin" on pakko mennä nimenomaan bensa-autolla?

30 km suunta. Sähköautoon ei ole varaa eikä julkisia kulje. Millä itse menisit?

Halvimmat sähköautot maksavat noin 10 000 euroa, joten en usko ettei ole varaa edes osamaksulla. Lisäksi säästät aivan helvetisti bensoissa. Sinullahan menee bensaan satoja euroja kuussa?

Juuri näin. Jos tosiaan ajaa 60 km päivässä työajoa niin niillä pelkillä bensakuluilla ostaisi jonkun käytetyn Leafin. Ihmiset eivät jostakin syystä osaa ajatella käytön kuluja. Minulla maksoi käytetyn bensa-auton remontti juuri 1500 euroa.

Päätä alkaa särkeä kun lukee näitä täysin todellisuudesta vieraantuneiden ääliöiden typerääkin typerämpiä heittoja. 

a) sähköauto ei ole mikään ratkaisu. ei vielä pitkään aikaan jos sittenkään

b) sähköauton valmistaminen saastuttaa aivan järjettömästi, muun muassa tuhoaa peruuttamattomasti pohjavesistöt enkä edes viitsi alkaa kirjoittaa kaivostoiminnan ympäristövaikutuksista, lapsityövoimasta puhumattakaan

b) sähköauton hävittäminen on kallista ja saastuttavaa. niistä ei saada talteen uusiutumattomia luonnonvaroja=metallit vaan kaikki käryää ilmaan saasteina

c) sähköauton todellinen teho, luotettavuus ja käyttöikä on pitkälti arvailua. sikäli kun ei ole virheelliseksi todistettua...

d) edellisestä johtuen, käytetyn sähköauton ostaminen on todellista arpakauppaa jossa ostaja häviää aina. mitä järkeä pistää 10te ongelmajätteeseen? 

e) painavat sähköautot tuhoavat infraa huomattavasti nopeammin kuin tavalliset autot

f) sähkön valmistaminen ei ole ilmaista eikä todellakaan saasteetonta

g) mites lataaminen? kaikilla ei kotona mahdollisuutta eikä ihmiset voi viettää vuorokautta tai kahta jollain huoltsikalla odottamassa vuoroaan latauspisteeelle jonka jälkeen 20t lataamista. huom! halvoissa sähköautoissa ei ole pikalatausta vaan lataaminen k e s t ä ä. Vaikka auton voisi pikaladata niin niitä paikkoja on vain muutama koko maassa

h) uudet bensa/dieselautot ovat suunnilleen päästöttömiä

i) vanhan auton voi muuttaa ekoautoksi eli käymään kaasulla tai biopolttoaineella

jne.

jne.

jne.

Vierailija
71/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensallahan on jo minimihinta.

Se on valmisteveroi joka on esimerkiksi 95E:lle 0,6504 € / litra. Lisäksi tulee päälle ALV 24%.

Vierailija
72/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ole pakko töissä kulkea. Voin myydä koko auton pois ja jäädä tukiaisten varaan kotiin köllöttelemään. Kyllä sitten maailma pelastuu.

Halvimmat sähköautot maksavat noin 10 000 euroa, joten en usko ettei ole varaa edes osamaksulla. Lisäksi säästät aivan helvetisti bensoissa. Sinullahan menee bensaan satoja euroja kuussa?

Juuri näin. Jos tosiaan ajaa 60 km päivässä työajoa niin niillä pelkillä bensakuluilla ostaisi jonkun käytetyn Leafin. Ihmiset eivät jostakin syystä osaa ajatella käytön kuluja. Minulla maksoi käytetyn bensa-auton remontti juuri 1500 euroa.

Päätä alkaa särkeä kun lukee näitä täysin todellisuudesta vieraantuneiden ääliöiden typerääkin typerämpiä heittoja. 

b) sähköauton valmistaminen saastuttaa aivan järjettömästi, muun muassa tuhoaa peruuttamattomasti pohjavesistöt enkä edes viitsi alkaa kirjoittaa kaivostoiminnan ympäristövaikutuksista, lapsityövoimasta puhumattakaan

b) sähköauton hävittäminen on kallista ja saastuttavaa. niistä ei saada talteen uusiutumattomia luonnonvaroja=metallit vaan kaikki käryää ilmaan saasteina

c) sähköauton todellinen teho, luotettavuus ja käyttöikä on pitkälti arvailua. sikäli kun ei ole virheelliseksi todistettua...

d) edellisestä johtuen, käytetyn sähköauton ostaminen on todellista arpakauppaa jossa ostaja häviää aina. mitä järkeä pistää 10te ongelmajätteeseen? 

e) painavat sähköautot tuhoavat infraa huomattavasti nopeammin kuin tavalliset autot

f) sähkön valmistaminen ei ole ilmaista eikä todellakaan saasteetonta

g) mites lataaminen? kaikilla ei kotona mahdollisuutta eikä ihmiset voi viettää vuorokautta tai kahta jollain huoltsikalla odottamassa vuoroaan latauspisteeelle jonka jälkeen 20t lataamista. huom! halvoissa sähköautoissa ei ole pikalatausta vaan lataaminen k e s t ä ä. Vaikka auton voisi pikaladata niin niitä paikkoja on vain muutama koko maassa

h) uudet bensa/dieselautot ovat suunnilleen päästöttömiä

i) vanhan auton voi muuttaa ekoautoksi eli käymään kaasulla tai biopolttoaineella

jne.

jne.

jne.

Jatkan vielä, että autoa tarvitse pienipalkkainen ja pätkätyöllistetty on rahoitusfirmalle riski joten hänelle ei myönnetä lainaa tai leasing-sopimusta. Muutaman satasen käytetyn bensa/dieselauton hänkin saa ostettua ja pärjää sillä. Mikäänhän ei pakota laittamaan rahaa vanhaan romuun. Risan auton voi kierrättää romuttamolle ja ostaa uuden halvan tilalle. Kestää minkä kestää.  

Vierailija
73/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin peri suomalaista. Itse en käytä joten hinnat saa olla +1000%. Kannattaa muistaa polttoaineisiin lisää hintaa haluavien kaupoissa kaiken hinnan nousevan ja useissa palveluissa myös...

Eli ympäristön tuhoutumisella ei ole mitään väliä kunhan kaikki vain on halpaa?

Aina tätä vihreetä ulinaa missä faktoilla ei ole mitään merkitystä. Katsoppa suomen päästöjä, liikenteen päästöjä, mopojen päästöjä... Pienet, vähäiset, olemattomat maailman mittakaavassa. Suomi ei tätä palloa pelasta vaikka poistettaisiin kartalta.

Aina tuota samaa persu-ulinaa, että Suomen ei tarvitsisi tehdä mitään. Ei maapallo tunne mitään valtiorajoja! Ja kyllä ihmisiä kaikki bensalenkkarien minä minä minä -meteli v*tuttaa!

Vierailija
74/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL...Venäjällä pääsi juuri 20 000 tonnia dieseliä luontoon ja Venäjä julisti hätätilan.

Muita tarkoitushakuisia valheitasi en nyt jaksa edes kommentoida. Bensa-autosta ei tule puhdasta, vaikka kuinka fanaattisesti hyvänsä vastustaisi sähköautoja.

Vierailija
75/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee jo nyt pelkkiin työmatkoihin 400e/kk rahaa dieseliin 1800e nettokuukausipalkastani. Kohta ei ole kannattavaa käydä töissä. Eikä hyödytä muuttaa lähemmäksi työpaikkaa tai sama tilanne siirtyy vain puolisolleni.

Sähköautolla saisit kustannukset murto-osaan tuosta.

Vierailija
76/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin viime vuonna tasan yhdet farkut ja nekin Prismasta. Älä oleta asioita kun et mistään mitään tiedä!

AP

Vierailija
77/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan, niin saadaan pienituloisen lääkkeille ja leivälle hintaa. Rikkaat pärjää aina.

Vierailija
78/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatetaan, niin saadaan pienituloisen lääkkeille ja leivälle hintaa. Rikkaat pärjää aina.

Ympäristöä ei voida pelastaa ilman uhrauksia.

Vierailija
79/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on bensa-auto eikä se häviä kuin tuhka tuuleen, vaikka hankkisinkin sähköauton. Joku sillä ajaisi ja bensaa tankkaisi minun jälkeenkin.

No vie paalaukseen niin ei varmasti aja sillä kukaan enää. Näin minä tein edelliselle autolleni.

Eli romutan 5 v vanhan autoni ja minulle valmistetaan uusi sähköauto. En pysty elinaikanani sitä hiilijalanjälkeä hyvittämään.

Eikun osta käytetty sähköauto. Se on jo valmistettu. Sinun omalla logiikallasihan joku kuitenkin ostaa sen.

Käytännössä sähköauto hylätään kun sen akku on käyttöikänsä päässä. Uusi akku maksaa 5000 - 10 000 euroa.

Ei enää 10 vuoden kuluttua kun nykyiset autot ovat käyttöikänsä päässä. Nythän on ollut uutisissa, että jotkut firmat ovat jo alle $100 / kWh akkujen kustannuksissa. Tuolla rahalla kannattaa ostaa uusi akku. Sähköauto ei ole kertakäyttötuote kuten bensa-auto. Bensa-auton huoltoon ja remontteihin menee enemmän rahaa kuin uuteen akkuun. Mitä maksaa uusi moottori ja vaihdelaatikko? Minulla vähän korjattiin halpaa autoa ja sekin maksoi jo 2000 euroa.

Vierailija
80/106 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://tekniikanmaailma.fi/is-sitra-ehdottaa-polttoaineelle-lattiahint…

Lailla säädettävän lattiahinnan tarkoituksena olisi varmistaa, ettei kansalaisten tankkaama bensiini ja diesel halpenisi jatkossa alle tietyn minimitason, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta putoaisi tulevaisuudessa kuinka alas tahansa, Ilta-Sanomat kirjoittaa.

Vastaava mekanismi on Sitran mukaan jo käytössä Costa Ricassa.

Eli Costa Ricassa tällainen jo on.

Ja tämähän on myös Suomessa jo. Kaikkialla muualla koronan aikaan öljyn maailmanmarkkinahinta romahdutti bensan hinnan, mutta Suomessa tultiin alas peräti 10-20 senttiä... 

Luuletko, että bensakauppa on jotain hyväntekeiväisyyttä? Laskeeko IKEA huonekalujen hintoja aina jos sattuu saamaan puuta halvemmalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä