Sitra haluaa bensalle minimihinnan - kannatan ideaa!
Kannatan ideaa!
Ainoa keino saada turhaa saastutusta alas on tosiaan asettaa bensalle jonkinlainen minimihinta. Se voisi olla vaikka 5 euroa / litra.
Korona-aikana ollaan huomattu, että 90% ajosta on turhaa huvisaastuttamista.
Köyhyys ei myöskään ole mikään oikeutus saastuttaa. Jos ei ole varaa bensaan tai sähköautoon, niin sitten voi olla ajamatta. (Sähkö)Fillarilla pääsee myös.
Ihan samalla tavalla suurimmalla osalla ei ole varaa asua Helsingin tai Tampereenkaan keskustassa.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ole pakko töissä kulkea. Voin myydä koko auton pois ja jäädä tukiaisten varaan kotiin köllöttelemään. Kyllä sitten maailma pelastuu.
Miksi sinne "töihin" on pakko mennä nimenomaan bensa-autolla?
30 km suunta. Sähköautoon ei ole varaa eikä julkisia kulje. Millä itse menisit?
Halvimmat sähköautot maksavat noin 10 000 euroa, joten en usko ettei ole varaa edes osamaksulla. Lisäksi säästät aivan helvetisti bensoissa. Sinullahan menee bensaan satoja euroja kuussa?
Jos polttoaine on liian kallista, loppuu myös kotimaan matkailu. Kuka lähtee enää Pohjois-Lappiin joka elää suurimmaksi osaksi matkailusta? Joukkoliikennevälineissäkö kuljetat teltat, rinkat, koirat, kaikki perheen varusteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani haluan lentoveron eli lisämaksun 5 snt/km. Ja koiraveron 500 e/koira. Ja kissaveron 500 e/kissa. Ja sähköpyöräveron. Erityisen iloinen olisin siitä, että olisi jätevesivero, jonka maksaisivat kaikki ne, joiden asuinalueen jätevedet johdetaan vesistöihin.
Jätevedestä maksetaan jo.
Niin maksetaan, mutta ei suinkaan sellaisia summia mitä laki vaatii, jotta jätevedet puhdistettaisiin. Esimerkiksi Lahden kaupungilla on edelleen ministeriöstä saatu poikkeuslupa olla puhdistamatta jätevesiään riittävästi, koska se maksaa. Laittamalla kunnollinen jätevesivero saadaan asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ole pakko töissä kulkea. Voin myydä koko auton pois ja jäädä tukiaisten varaan kotiin köllöttelemään. Kyllä sitten maailma pelastuu.
30 km suunta. Sähköautoon ei ole varaa eikä julkisia kulje. Millä itse menisit?
Halvimmat sähköautot maksavat noin 10 000 euroa, joten en usko ettei ole varaa edes osamaksulla. Lisäksi säästät aivan helvetisti bensoissa. Sinullahan menee bensaan satoja euroja kuussa?
Juuri näin. Jos tosiaan ajaa 60 km päivässä työajoa niin niillä pelkillä bensakuluilla ostaisi jonkun käytetyn Leafin. Ihmiset eivät jostakin syystä osaa ajatella käytön kuluja. Minulla maksoi käytetyn bensa-auton remontti juuri 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani haluan lentoveron eli lisämaksun 5 snt/km. Ja koiraveron 500 e/koira. Ja kissaveron 500 e/kissa. Ja sähköpyöräveron.
Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä koiraverosta ja lentoverosta niin voisit silti perustaa tälle oman keskustelun. Ei liity nyt tähän mitenkään.
AP
Ai jaa, luulin, että kyse on erilaisista huvisaastuttamiseen liittyvistä veroista, kuten aloituksessa määritit.
Köyhyys ei voi olla mikään tekosyy sille, että luonnon kannalta tuhoisia koiria ja kissoja voidaan pitää lemmikkeinä osallistumatta mitenkään niiden luonnolle aiheuttamien tuhojen korvaamiseen. Jos sinulla ei ole varaa maksaa 500 e/v koirastasi, niin tyydy katselemaan koirien kuvia!
Enpä ole nähnyt av:llä vaadittavan lemmikkiveroa. Miksi yrität sekoittaa keskustelua? Lemmikkivero olisi hyvä ja oikein itsekkäille lemmikinpitäjille, mutta ei se sen suositumpi ole av:n itsekkäiden mammojen keskuudessa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani haluan lentoveron eli lisämaksun 5 snt/km. Ja koiraveron 500 e/koira. Ja kissaveron 500 e/kissa. Ja sähköpyöräveron.
Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä koiraverosta ja lentoverosta niin voisit silti perustaa tälle oman keskustelun. Ei liity nyt tähän mitenkään.
AP
Ai jaa, luulin, että kyse on erilaisista huvisaastuttamiseen liittyvistä veroista, kuten aloituksessa määritit.
Köyhyys ei voi olla mikään tekosyy sille, että luonnon kannalta tuhoisia koiria ja kissoja voidaan pitää lemmikkeinä osallistumatta mitenkään niiden luonnolle aiheuttamien tuhojen korvaamiseen. Jos sinulla ei ole varaa maksaa 500 e/v koirastasi, niin tyydy katselemaan koirien kuvia!
Olen tästä samaa mieltä - kova koiravero pitäisi saada. Sellainenhan on joskus ollutkin. Ei kuitenkaan kuulu tähän keskusteluun, joka koski fossiilisia polttoaineita.
AP
Eipä oo lötinää ilmastonmuutoksesta,kuulunut,ei oo liikenne yksin syypää,ihminen on! bensan sekä dieselin hinnat alas.Mitää sähköautoa,tai kaasuautoa ikinä tuu.Sillon saa jäädä kaikki matkaaminen.Ei ees töihin!Tuolla joku kirj.rekoista,silloin kun rekkoja enää näy asiat on huonosti.Nyt talous kulkee näkyy.Kuka sullekkin ruokaa tuo.Vr kulkee kerran viikossa ,aina rikki.Rekkoja lisää vaan kuljettamaan vaikka noita radanvarrelle jääneitä.Kaalit,lihat,Hirvet..kausijutut hesankin eläville.Liha pitää ihmisen elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla on bensa-auto eikä se häviä kuin tuhka tuuleen, vaikka hankkisinkin sähköauton. Joku sillä ajaisi ja bensaa tankkaisi minun jälkeenkin.
No vie paalaukseen niin ei varmasti aja sillä kukaan enää. Näin minä tein edelliselle autolleni.
Eli romutan 5 v vanhan autoni ja minulle valmistetaan uusi sähköauto. En pysty elinaikanani sitä hiilijalanjälkeä hyvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikennevälineissäkö kuljetat teltat, rinkat, koirat, kaikki perheen varusteet?
Osta sähköauto. Jos sinulla on varaa pitää autoa (ja oikeaa tarvetta sille eikä vain huviajelu), niin pystyt kyllä ostamaan sähköauton. Ja pääsee Lappiin junallakin, yöjunissa on tilaa myös matkatavaroille.
t. Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla on bensa-auto eikä se häviä kuin tuhka tuuleen, vaikka hankkisinkin sähköauton. Joku sillä ajaisi ja bensaa tankkaisi minun jälkeenkin.
No vie paalaukseen niin ei varmasti aja sillä kukaan enää. Näin minä tein edelliselle autolleni.
Eli romutan 5 v vanhan autoni ja minulle valmistetaan uusi sähköauto. En pysty elinaikanani sitä hiilijalanjälkeä hyvittämään.
Eikun osta käytetty sähköauto. Se on jo valmistettu. Sinun omalla logiikallasihan joku kuitenkin ostaa sen.
Jokaisesta idioottimaisesta ideasta jonka kehtaa suustaan päästää niin 100 000e maksu.
Korona aikana bensankulutus laski koska iso osa ihmisistä teki etätyötä. Siirtykäämme siis etätöihin, niin säästyy luontoa, aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin peri suomalaista. Itse en käytä joten hinnat saa olla +1000%. Kannattaa muistaa polttoaineisiin lisää hintaa haluavien kaupoissa kaiken hinnan nousevan ja useissa palveluissa myös...
Eli ympäristön tuhoutumisella ei ole mitään väliä kunhan kaikki vain on halpaa?
Aina tätä vihreetä ulinaa missä faktoilla ei ole mitään merkitystä. Katsoppa suomen päästöjä, liikenteen päästöjä, mopojen päästöjä... Pienet, vähäiset, olemattomat maailman mittakaavassa. Suomi ei tätä palloa pelasta vaikka poistettaisiin kartalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikennevälineissäkö kuljetat teltat, rinkat, koirat, kaikki perheen varusteet?
Osta sähköauto. Jos sinulla on varaa pitää autoa (ja oikeaa tarvetta sille eikä vain huviajelu), niin pystyt kyllä ostamaan sähköauton. Ja pääsee Lappiin junallakin, yöjunissa on tilaa myös matkatavaroille.
t. Ei-ap
Junamatka taitaa loppua Rovaniemelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Köyhyys ei voi olla mikään tekosyy sille, että luonnon kannalta tuhoisia koiria ja kissoja voidaan pitää lemmikkeinä osallistumatta mitenkään niiden luonnolle aiheuttamien tuhojen korvaamiseen. Jos sinulla ei ole varaa maksaa 500 e/v koirastasi, niin tyydy katselemaan koirien kuvia!Enpä ole nähnyt av:llä vaadittavan lemmikkiveroa. Miksi yrität sekoittaa keskustelua? Lemmikkivero olisi hyvä ja oikein itsekkäille lemmikinpitäjille, mutta ei se sen suositumpi ole av:n itsekkäiden mammojen keskuudessa.
t. eri
Miksi bensavero on sinun mielestäsi huvisaastuttamista vähentävä vero, mutta lemmikkivero ei olisi? Kissojen ja koirien jätökset ovat ihan samalla tavalla ympäristöä pilaava asia kuin bensakin, joten miksi haluat pitää keskustelun suppeana ja sellaisena, jossa vain sinun mielipiteesi asiasta tulee esille?
Autoilu ei ole ihmisoikeus, mutta ei sitä ole lemmikinpitokaan!
Minulla menee jo nyt pelkkiin työmatkoihin 400e/kk rahaa dieseliin 1800e nettokuukausipalkastani. Kohta ei ole kannattavaa käydä töissä. Eikä hyödytä muuttaa lähemmäksi työpaikkaa tai sama tilanne siirtyy vain puolisolleni.
Eli ap haluaa puhtaampaa ilmaa lapsille, mutta pakottaa ihmiset muuttamaan maaseudulta kaupunkeihin kalliin bensan vuoksi? Pois puhtaasta maaseutuilmasta keskelle kaupungin päästöjä? Koska tuon jälkeen ei kellään olisi varaa liikkua maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun osta käytetty sähköauto. Se on jo valmistettu. Sinun omalla logiikallasihan joku kuitenkin ostaa sen.
Käytännössä sähköauto hylätään kun sen akku on käyttöikänsä päässä. Uusi akku maksaa 5000 - 10 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikka ja vaateteollisuus tuottavat kumpikin enemmän päästöjä kuin liikenne. Ehdotan näihin 1000 % veroa.
Miksi vaateteollisuudesta ei puhuta mitään, vaikka saastuttaa enemmän kuin liikenne?