Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jonka lapset on päiväkodissa!

Vierailija
08.07.2006 |

Tiesitkö, että osa lapsesi hoitotädeistä voi olla täysin kouluttamattomia alalle?

Tiesitkö, että pihalla voi olla kerralla useita kymmeniä lapsia, eikä heitä välttämättä vahdi kuin 1-2 tätiä, ja kumpikin heistä voi olla näitä kouluttamattomia?

Tiesitkö myös, että näiden tätien taustoja ei tarkisteta millään tavalla, he voivat olla vaikka tuomittuja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä?

Terveisin alalla työharjoittelussa ollut kouluttamaton

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla kerroilla jouduin olemaan täysin sijaisena luokalle,opettamaan esim. eka luokkaa ja kolmatta matematiikassa tuntisuunnitelman mukaan ja olin koko päivän yksin vastuussa luokasta,toisella kertaa 3 pvää peräkkäin.

Siinä jäi opetus aika retuperälle sanon,olinhan vasta 17v...

Vierailija
22/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, en olisi vastuussa jos silloin talo syttyisi palamaan ja kaikki lapset kuolisi.

Olen nyt äitiyslomalla ja olen jo päättänyt, että lapseni eivät mene päiväkotiin, ikinä!!!!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, luokallinen lapsia ja yksi 17v. vastuussa!

Nuoria tyttöjä siis käytetään törkeästi hyväksi, jos tämä ketju tosiaan pitää paikkaansa. Uskon että pitää, olen aiemminkin kuullu tällaisesta.

Vierailija
24/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy pyytää häneltä anteeksi, jos tilanne on tosiaan tuo niin ei ihme että ei pyllyä pyyhitty.

Jos yksi tytönheitukka on vastuussa ryhmästä!

Vierailija
25/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelkaa kuinka kauhuissaan olin,se toinen kerroista oli mun ekassa työharjoittelussa joka alkoi kun oltiin oltu vasta 4vkoa koulussa...

Sitten lykätään 7-9v lasten eteen,luokan eteen ja pitäisi OSATA oikesti jotain...

Samoin tuon koulupäivän jälkeen minut koulukaverini kanssa joka oli samassa koulussa harjoittelussa laitettiin iltapäiväkerhoon vetämään. Tilana oli kaksi pientä luokkaa,me oltiin molemmat 17v,just koulun aloittaneita ja lapsia oli 35 kpl!!

Oltiin niistä sit vastuussa aina iltapäivisin 4h,kunnes vanhemmat haki ne,pääosin 6-8v lapset pois. Ensimmäisenä viikkona ei edes tiedetty kaikkien nimiä ja meno oli aivan hurjaa....

t . 30

Vierailija
26/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäiskö sinun mielestä jättää viemättä tänä syksynä 3 ja5 vuotiaat hoitoon ja pitää kotona kouluikään asti? millähän ajattelit meidän elävän? vai oletko sitämieltä, että lapsia on suotavaa tehdä vasta kun voidaan hoitaa kotona kouluikään saakka ja koko perhe elää miehen palkalla?

Vierailija
27/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahdeksantoistavuotiaana puoli vuotta päiväkodissa harjoittelijana. Myöhemmin olin vielä kolme kuukautta. Olin täysin kouluttamaton ja aloittaessani kokematon lasten kanssa. Minut jätettiin joka ainoa päivä yksin hoitamaan pahimmillaan 12-15 lasta. Piha oli sellainen, että sitä ei voinut nähdä ovelta. Koulutetut tädit istuivat ovella tai olivat sisällä kahvilla ja me harjoittelijat hoidimme lapset ja vaaratilanteet ja välien selvittelyt ja kaikki. Meitä oli siis kaksi harjoittelijaa kahdessa ryhmässä ja nuo ryhmät ulkoilivat yhdessä.

Tuona aikana kävi pari lyhytaikaisempaa harjoittelijaa, joista toinen jopa aiheutti vaaratilanteita lapsille täydellä holtittomuudellaan. Hän joutui jättämään paikan, mutta vain siksi, että minä kielin hänestä. Koulutetut eivät tienneet, koska olivat seuraamassa työskentelyämme niin vähän.

Työntekijäpulassaan päiväkodit ottavat vastaan näitä harjoittelijoita. He ovat nuoria, joilla ei yleensä ole mitään ammattikoulutusta. Systeemi menee niin, että jos on alle 25-vuotias ja vailla ammattikoulutusta, ei saa työttömyyskorvausta ellei hae yhteishaussa kouluun. Korvausta ei saa myöskään jos on lopettanut koulun kesken tai kieltäytynyt opiskelupaikasta.

Saadakseen työttömyyskorvauksensa täytyy tehdä 6 tuntia päivässä harjoittelijan hommia jossain, missä tahansa. Moni valitsee päiväkodin, koska siellä on aika helppoa ja mukavaa isosta työmäärästä huolimatta.

En laita omia lapsiani päiväkotiin missään tapauksessa. Ei kukaan tuossakaan päiväkodissa lapsiaan pitävä voinut mitenkään tietää, ketkä' lapsia oikeasti hoitivat. Koulutetut kertoivat heille, että me olemme epäpäteviä harjoittelijoita ja vielä huokailivat, että meistä on vaivaa, kun meitä pitää opettaa. Jaa jaa.

En puuttunut asiaan, koska en niin nuorena tajunnut ja halusin hyvät peperit ko. paikasta. Sainkin. Jälkeenpäin ajatellen ihan kiva sopimus heille: minä tein työt ja minulle ei edes maksettu mitään. Ilmankos kirjoittivat hyvän todistuksen.

Huomatkaa, olin siis 18 vee ja ihan teini vielä. Poltin salaa tupakkaa pihalla! En osannut alkuun olla lasten kanssa enkä todellakaan tiennyt lapsista mitään. Toki opin ihan kelvolliseksi hoitajaksi. Että hymyilkää vaan kiltisti sille nuorelle harjoittelijalle siellä päiväkodissa, älkääkä ihmetelkö jos lapsenne puhuu lähinnä hänestä kotona. Hän saattaa olla se lapsenne melkeinpä ainoa hoitaja päivän aikana.

Vierailija
28/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain kertoa, että kaikki ei ole niin kuin luulette, ja että jotakin voi todella tapahtua! Älkää tuudittautuko " kaikki on hyvin ja lapseni osaavissa käsissä" -tunteeseen!

Lisäksi haluaisin ottaa kantaa näihin " virikkeisiin" kun moni vetoaa täällä että siellä saa virikkeitä, että eipä niiden takia kannata työntää lapsia hoitoon!

Jos äiti on vauvan kanssa kotona, on tosiaan parempi jos isompi sisarus on kotona eikä päiväkodissa.

Eipä muuta, lähden nyt ulos.

Ap

Vierailija
29/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenhuipuksi kun on hieman epävarma itsestään niinkuin minä silloin 17-19v niin sitä oikeasti LUULEE et näin sen kuuluukin mennä.

Se koulujuttu traumatisoi aika pahasti. Päiväkodissa osasi jo mennä myöhemmässä harjoittelussa rutiinilla,mutta ei se tarkoita,että olisin missään nimessä ollut lähimaillakaan pätevä ohjaamaan päiväkotiryhmää vaikka lähäriksi luinkin!!

Nukuttamishetket jäi yli viikoksi täysin mun vastuulle,kun tädit ei niistä tykänneet,kiittelivät minua kyllä kovin,et saavat ylimääräisen hengähdystauon...

Niimpä minä nukutin pienten ryhmää (noin 20 lasta 1-3v) yksin ja valvoin sen,se oli oikesti vastuullista ja vaikeaa!!!

vaippaa en ollut vaihtanut ikinä ennen ja saattaa olla et muutamat teippivaipat meni vähän nurilleen aluksi kunnes siperia opetti JNE JNE tätä vois jatkaa...

t. 30

Vierailija
30/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä laittanut muutaman alussa etupuoli takapuolelle, hoksasin vasta myöhemmin! Ap

Vierailija
31/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen minäkin työharjottelussa ollut, pph:lla. käytti päivästä ison osan lasten vanhempien haukkumiseen ja päivittelyyn, lasten kuullen tietysti. Muutenkin homma oli sellaista, että kun siihen lisätään omassa lapsuudessa koettu perhepäivähoito, niin päiväkotiin vien lapseni.

Tiesin kaikki nuo harjoittelijoiden käytöt jne.

Vierailija
32/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että työttömyyskorvausta ei saa jos ei tee tällaista työtä!

Vierailija
33/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ollut myöskään vaitiolovelvollinen. Sain kuulla yhtä ja toista lasten ja heidän vanhempiensa terveydentilasta ja olin selvillä siitä, kenen kodissa oli väkivaltaa, kenen taustalla hyväksikäyttöepäilyä... Eikä kukaan edes sanalla vihjannut minulle, ettenkö saisi puhua kaiken kuulemani eteenpäin aivan vapaasti.

Nämä työkkärin harjoittelijat eivät siis ole työsuhteessa. He ovat työttömiä joita hyppyytetään peruspäivärahan eteen. He ovat yleensä väsyneitä,koska eivät ole tottuneita työelämään ja koska he eivät ole oikeutettuja minkäänlaisiin vapaapäiviin. Työpäiväkin saattaa olla se kahdeksan tuntia, riippuu paikasta. Minulla oli vain kuusi. Harjoittelupaikkoja vaihdellen (yhdessä saa olla max. 6kk) tein 16 kk työtä putkeen ilman palkkaa ja vapaapäiviä. Sen lisäksi minua haukutaan täällä sosiaalipummiksi, koska olen elänyt etuuksilla ;)

Vierailija
34/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin soitto päivähoidon ohjaajalle ja tsadam.

Vierailija
35/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ikää, reilu 50 vuotta, ei koulutusta...

Vierailija
36/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitään ei joutunut allekirjoittamaan. Arvatkaa pystyykö 14v. pitämään niin herkulliset jutut itsellään?

Tietysti kerroin kaikki eteenpäin!

Ja en muista numeroa, mutta olin se TETissä ollut joka oli vastuussa välillä koko eskariryhmästä

Vierailija
37/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ollut järjetöntä viedä opiskelupaikka joltakulta oikeasti innokkaalta vain siksi, että " pitää" olla koulussa. Minusta on hassua, että nuoren oletetaan olevan aina koulussa ja ihmetellään, jos ei ole. Eikö sinne mennä oppimaan eikä vain kuluttelemaan aikaa ja saamaan tukia?

Mieluummin olisin tietenkin tehnyt oikeita töitä, mutta tässä kaupungissa niitä ei noin vain saanut. Jollain piti elää.

Vierailija
38/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsehän sillä tietty eroon omista syyllisyydentunnoistaan. Järkevämpi ehkä ottaa kuitenkin huomioon sen mahdollisuuden, että huono tuuri voi käydä joskus omalle kohdallekin, eikä vain kiellä kaikkea peläten huonon äidin leimaa...

Vierailija
39/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on lto ja välillä ne jutut kuulostaa ihan kamalta. Niissä koulutetuissakin on ihan idiootteja ämmiä joukossa, lapsia on välillä ihan liikaa aikuista kohden jne. Omat lapseni ovat yksityisessä päiväkodissa ja siellä ei vaihdu työtekijät jatkuvasti ja jos joku on hoitaja on ryhmästä poissa, siitä kerrotaan suoraan. Ei sekään mikään paratiisi ole, mutta meno vaikuttaa ihan asialliselta.

Vierailija
40/44 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täytyy itse toimittaa työnantajalle. Kaikilta sitä ei vaadita. Esim jos on kyseessä lyhytaikainen sijaisuus, ei tarvitse antaa rikosrekisteriotetta. Ei myöskään jos työsuhde on alkanut ennen tuon lain voimaantuloa. Minunkaan ei ole sellaista tarvinnut toimittaa vakituisessa toimessakaan, jossa olen vieläkin. On totta että päiväkodeissa ainakin tuossa hoitajien määrässä lapsiryhmää kohden poiketaan räikeästi. Olen itse joutunut kaitsemaan käytännössä kahta lapsiryhmää yksin pihalla. Tosin olen koulutettu, mutta eipä siitä paljon apua ole. Kun sanoin asiasta lto:lle, tämä totesi vain, että onhan talossa kuitenkin riittävästi henkilökuntaa. Oli sisätiloissa juu....