Ottaako esikoinen mukaan perhehuoneeseen vai ei?
Eli kokemuksia siitä, että vanhempia sisaruksia on ollut yötä synnytyksen jälkeen perhehuoneessa, kiitos. Esikoisen synnyttyä olin mieheni kanssa perhehuoneessa, joka oli ihanaa, oma rauha jne. Nyt taas perhehuone houkuttaa, mutta mies järkeilee, että onko 3v. esikoisen sinne mukaanotossa mitään järkeä, kun vauvan kanssa tulen olemaan tarpeeksi kiireinen jne. Esikoista meidän pitää nukuttaa jne. En nyt oikein sitten tiedä itsekään. Joko olen yksin vauvan kanssa miehen yöpyessä kotona esikoisen kanssa tai sitten koko perheen voimin perhehuoneessa. Toisaalta koko perheen kanssa siellä yöpyminen olisi uusi ja ainutlaatuinen kokemus. Ajatuksia?
Kommentit (5)
Minä kävin niin ylikierroksilla helpon synnytyksen jälkeen viimeksi, ettei paljoa tullut muistaakseni huilittua. Tai ainakin liikaa touhusin, mm. valokuvia kun otin perhehuoneesta, niin siistin huonetta sitä varten jne. (Älytöntä:) Ja se, että jos ei perhehuoneeseen pääsekään, niin enpä usko paljoa ainakaan nukkuvani samassa huoneessa toisten äitien kanssa, tai toisen äidin kanssa, Kättärillä vain kahden äidin huoneita. Mutta lepoa se toki on se huilaaminenkin, verrattuna leikki-ikäisen kanssa olemiseen :)
Itse asiassa alamme kallistumaan polikliinisen suuntaan, jos kaikki menee ok. Ja onhan sekin mahis, että esikoinen jää kotiimme äitini kanssa, jos sattuu niin, että hän on meillä silloin, tulee meille ainakin viikoksi la:n tienoilla. Mutta sitähän ei tiedä. Se olisikin sitten esikoisen eka yö ilman minua.
Enkä olisi voinut edes kuvitella ottavani häntä sairaalaan perhehuoneeseen. Vauhdikas neiti kun on, niin olisi todella tylsistynyt sinne. Nekin kerrat kun isin kanssa kävivät katsomassa, olivat "liikaa". Hirveä tohina päällä, huoneessa ei viihtynyt ollenkaan, vaan piti kiertää ympäri osastoa.
Isi siis hoiti esikoisen kotona, itse olin sairaalassa 2 yötä. Meille oli helpompaa, että lapsi sai olla kotona ja pääsi ulkoilemaan (joo, sairaalastakin pääsee ulos) sekä oli tekemistä. Sairaalaan olisi saanut raahata puoli omaisuutta edes jonkinlaisen viihtymisen takaamiseksi. Itselleni sairaalassa nukkuminen ei ole herkkua, voisin kuvitella, että lapselle vielä oudompaa?
esikoispoika 2v.(touhukas sellainen) ensimmäisen yön mummolassa ja toiseksi yöksi tuli perhehuoneeseen kättärin haikaranpesään. Päivällä mies käytti pojan puistossa ja aika tovi meni osastoa tutkaillessa.Ruuat sai sairaalasta kun oltiin asiasta ilmoitettu,ja vuoteenkin olisi saanut,mutta me laitoimme oman matkasängyn huoneen nurkkaan. Ihmen hyvin nukahti ja nukkui sikeästi vaikka nuorempi veli piti ääntä;)..Aamupalan jälkeen taas puistoon ja sitten olikin jo kodin vuoro. Kyllähän siinä hässäkkää oli, ja on paljon merkitystä kuinka synnytys on mennyt,itsellä se oli nopea ja olin voimissani..Mutta tuntui hyvältä että uusi arki alkoi jo sairaalassa..
florakukka rv13
Minusta perhehuone on sitä varten, että äiti ja isä saavat tutustua uuteen tulokkaaseen. Vaikka perhehuone olisi kuinka kodikas ja mukava (aikuisten mielestä), niin sen seinät on aika ahtaat 3-vuotiaalle. Kyllä tuon ikäisen pitää jo oppia olemaan joskus ilman äitiäkin! Olen aika huolissani sinun omasta jaksamisestasi, jos 3-vuotias on noin kiinni sinussa ja teillä on kohta vastasyntynyt viemässä huomiotasi 24/7...
...ja sinä miehen ja vauvan kanssa yöpyusitte perhehuoneessa? Kai se sairaala-aika on tarkoitettu myös sitä varten että äiti lepää koitoksesta ja kerää voimia tulevaa perhe-elämää varten, ja sen kannalta vastasyntyneen + taaperon hoito kuulostaa vähän rankalta ihan heti synnytyksen jälkeen.
Niin ja vielä, vaikka perhehuoneet varmaan on aika kodinomaisia, niin onhan se silti sairaala. Voi olla kolmivuotiaalle aika jännä (pelottavakin?) paikka, varsinkin nukkumaan menoa ajatellen.