Miten saan reseptin nettilääkäriltä?
Kertokaas nyt tumpelolle, joka on käynyt lääkärissä viimeksi vuosia sitten ja joka ei tajua terveydenhuollon organisaatioista mitään, onko mahdollista saada esimerkiksi huomenna jostain nettilääkäriltä resepti virtsatulehdukseen niin, ettei tarvitsisi mennä itse mihinkään vastanotolle. Ei ole siis mitään työterveysjuttuja tms omalääkäreitä. Voinko vain laittaa viestiä jonnekin yksityisen lääkäritalon sivuille vai miten tällaiset nettivastaanotot toimivat?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antibiootteja ei aloiteta kansalaisten omien epäilyjen perusteella.
Paitsi että tämän nimenomaisen vaivan kohdalla usein kirjoitetaan ks. Käypä hoito.
Nythän ei ole vielä tietoa, mikä vaiva on kyseessä. Lääkäri aloittaa hoidon labran jälkeen.
Eipä tuota labravarmistusta useinkaan tarvita (edelleen, se suositus), ja monet eivät edes pysty antamaan näytettä kun oireet ovat voimakkaita.
Vieläkö labroissa pitää juosta joka asian takia?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö labroissa pitää juosta joka asian takia?
Ei toki, vain tietyt oireet ja epäilyt vaativat labratutkimuksia, mm. tulehdusepäilyt.
No niin, nyt kaikille tiedoksi. kirjauduin siis terveystalon sivuille ja menin chat-lääkärille. Kuvasin oireet ja lääkäri laittaa minulle e-reseptin. Labraan sitten jos oireet jatkuvat.
kiitos paljon kaikille, jotka vastasivat asiallisesti ja hauskaa iltaa teillekin, jotka tulitte nälvimään ja viisastelemaan.
ap
Hyvä, että sait apua! Tämä Terveystalon ja Mehiläisen etäpalvelut ovat kyllä loistavia, kyllä sitä nainen itse aikalaillatietää, milloin virtsis on niin paha jo, ettei siinä mitään labrakokeita enää tarvita! Vinkki vitonen, itse jätän viimeisen antibiootin aina pakettiin, niin on saatavilla heti apu jos yöllä iskee. Hieman jos tuntuu, että on iskemässä, kokeilen ensin karpalokapseleita tripla-annoksella, yllättävän usein auttaa tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että sait apua! Tämä Terveystalon ja Mehiläisen etäpalvelut ovat kyllä loistavia, kyllä sitä nainen itse aikalaillatietää, milloin virtsis on niin paha jo, ettei siinä mitään labrakokeita enää tarvita! Vinkki vitonen, itse jätän viimeisen antibiootin aina pakettiin, niin on saatavilla heti apu jos yöllä iskee. Hieman jos tuntuu, että on iskemässä, kokeilen ensin karpalokapseleita tripla-annoksella, yllättävän usein auttaa tuokin.
Niinpä, on kyllä hieno juttu. Chatissa meni noin neljä minuuttia. Todella tehokasta verrattuna siihen, jos olisin soittanut terveyskeskukseen, mennyt labraan ja sitten olisi vielä pitänyt varata aika lääkärille. Juuri tällaisessa tapauksessa on täysin turhaa kuormittaa vastaanottoja ja päivystyksiä, kun asia hoituu näin tehokkaasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt kaikille tiedoksi. kirjauduin siis terveystalon sivuille ja menin chat-lääkärille. Kuvasin oireet ja lääkäri laittaa minulle e-reseptin. Labraan sitten jos oireet jatkuvat.
kiitos paljon kaikille, jotka vastasivat asiallisesti ja hauskaa iltaa teillekin, jotka tulitte nälvimään ja viisastelemaan.
ap
Kuudenkympin chattihoito.
Kiitos ap. kun jaksoit tulla vielä kipeänä kertomaan, kuinka kävi. Nyt painun heti Terveystalon chattiin, koska sama vaiva.
Paranemisia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kirjoitetaan reseptiä ilman, että varmistetaan kokeella tulehduksen olemassaolo. Voisihan käydä niinkin, että sinulla olisi joku ihan muu vaiva ja antibiootit olisivat turhat.
Niin tuotakin ihmettelin, kun jossain luki, että voi saada ihan nettilääkäriltäkin reseptin. Mutta pitääkö tosiaan raahautua jonnekin labraankin vielä. Ja pääseekö sinnekään viikonloppuna.
ap
Käypä Hoito-suosituksenkin mukaan terve nainen voi saada vti-antibiootit ilman vastaanottoa ja kokeita. Varmasti onnistuu nettilääkäriltä.
Kyllä se sen chat-vastaanoton vaatii eli tietyt varmistavat kysymykset vaaditaan ennen diagnoosia.
Itsehoitona puolukka- tai karpalomehua.