Kannattaako ottaa Opamox työhaastatteluun?
Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta. SSRI-lääkkeitä olen syönyt pari kuukautta, ja olenkin saanut niistä vähän apua. Sain lisäksi Opamox 15 mg tarvittaessa otettavaksi. Lääkäri kehotti kokeilemaan Opamoxia ekan kerran ihan vaan kotona, ettei sen vaikutus sitten tositilanteessa tulisi yllätyksenä. Kokeilin eilen, ja ainut vaikutus oli väsymys. Väsymys oli jopa aika voimakasta (nukuin seuraavan yön kuin tukki).
Ensi viikolla edessä on työhaastattelu englanniksi... Jo pelkästään työhaastattelu on tilanteena ahdistava, mutta vieras kieli tekee siitä vielä tuplasti ahdistavamman tilanteen. Uskon kuitenkin soveltuvani työhön hyvin, ja haluaisin todella paljon onnistua! Kannattaako siis ottaa tuo Opamox? En halua olla haastattelutilanteessa väsynyt. Toisaalta ahdistava tilanne itsessään nostaa vireystasoa, jolloin väsyttävä vaikutus ei ehkä ole niin suuri. Onko siitä kuitenkaan mitään apua? Pitäisi jotenkin saada ”estot pois”, jotta saan ilmaistua itseäni sujuvasti englanniksi. Tiedän kyllä, että kielitaitoni riittää, mutta kynnys puhumiseen on jostain syystä suuri.
Kommentit (61)
Laitattehan lääkeneuvontaviesteihinne, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija. Kiitos.
No mitä voimakkampi lääke on, sitä pienempi annos kannattaa haastattelu tilanteeseen ottaa.
Ja arvelen, että jokainen ap:n ikäinen ihminen osaa itse netistä katsoa lääkkeen voimakkausasteet ja milligrammat ja sopeuttaa lääkkeen ottamisen tilanteen mukaan.
Ja jos ei siihen pysty, ei ole myöskään ansainnut työpaikkaa, jonka haastatteluun on päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sosiaalisista tilanteista ahdistuja ei edes päädy englanninkieliseen työhaastatteluun. Puhu vielä lisää paskaa.
Heh, heh. Olen yksi ketjuun kommentoineista ja todellakin pelkään esillä oloa. Silti olen työssä, jossa pitää puhua vieraille ihmisille englanniksi. Olen myös ollut vaihto-opiskelijana ulkomailla. Silti jännitän yhä ja paljon! Jopa itseni esittelemistä pienellekin ryhmälle jännitän ja tärisen.
Vierailija kirjoitti:
Laitattehan lääkeneuvontaviesteihinne, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija. Kiitos.
Olen kokemusiantuntija ja psykologi (en lääkäri, mutta jonkin verran ymmärrän lääkkeistä työnikin puolesta).
Tuskinpa kesäisenä lauantai-iltana tällä palstalla lääkereitä liikkuu. Kyllä he viettävät vapaa-aikansa mökeillään ja veneillään tai muualla perheensä kanssa.
Eikä kannattaisi halveksia ja mitätöidä asiallisa kokemusasiantuntijoita.
Suomessa sadattuhannet työelämässä olevat ihmiset käyttävät jokainen erilaisia joko rauhoittavia, nukahtamis- unilääkkeittä tai masennuslääkkeittä.
Joten tuossa määrässä luulisi olevan niitäkin, jotka todella tietävät asioista, mistä tänne kirjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
No mitä voimakkampi lääke on, sitä pienempi annos kannattaa haastattelu tilanteeseen ottaa.
Ja arvelen, että jokainen ap:n ikäinen ihminen osaa itse netistä katsoa lääkkeen voimakkausasteet ja milligrammat ja sopeuttaa lääkkeen ottamisen tilanteen mukaan.
Ja jos ei siihen pysty, ei ole myöskään ansainnut työpaikkaa, jonka haastatteluun on päässyt.
Rääh rääh
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi edes haet tehtävään, jossa tulee pärjätä englanniksi, jos jo työhaastattelu nostaa stressitasot tappiin? Miksi mikään firma palkkaisi työntekijää, joka suoriutuu tehtävistään ainoastaan douppaamalla? Riski burnouttiin tai sairastumiseen noin 500%. Entä ajatteletko omaa jaksamistasi? Onko se duuni jotenkin huomattavasti kevyempää, kuin työhaastattelussa itsensä esittely?
Minulla ainakin työhaastattelut aiheuttavat kaikkein pahimmat ahdistukset. Itse työ ei koskaan.
Kokeile vielä julkisella paikalla ennen haastattelua? Tee jotain lievästi ahdistavaa, kun kokeilet.
Ja kommentoijille. Minäkin pystyn arkielämään ihan hyvin, mutta inhoan olla esillä. Ahdistun todella paljon siitä, ja olenkin jättänyt monesti viime hetkellä menemättä työhaastatteluun. Lääkityksen saatuani sain töitä ja olen pystynyt olla viikottaisissa työpaikan esiintymisissäkin joten kuten. Työssäni olen muuten hyvä, joten onneksi sain lääkityksen. Alalle en olisi kouluttautunut, jos olisin jo aiemmin tajunnut, että on näin paljon esiintymisiä ja vielä vieraalla kielellä.
Itse ottaisin ehkä puolikkaan, joten ehkä sinun kannattaisi myös? Koska jos sinua väsyttää kokonainen niin ehkä puolikas toimii paremmin. Itse alan kokonaisesta sammaltamaan ja kaatuilemaan, mutta puolikas tuo ihan levollisen olon enkä vapise ahdistuksesta.
Oikeasti, ajattelitko tulevaisuudessa ottaa opamoxia joka päivä selvitäksesi töistäsi? Tuskin hetken päästä saisit enää edes reseptiä, jos lääkärisi on yhtään vastuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, ajattelitko tulevaisuudessa ottaa opamoxia joka päivä selvitäksesi töistäsi? Tuskin hetken päästä saisit enää edes reseptiä, jos lääkärisi on yhtään vastuullinen.
Yleensä ihmisillä on ehkä yksi tai kaksi työhaastattelua ja varsinainen työnkuva on jotain muuta.
Ai opamoxia vielä määrätään, ohhoh. Luulin, ettei mistään saa enää kunnon lääkkeitä ahdistukseen. Mahtava lääke!
Ota ihmeessä puolikas ja tarvittaessa toinen n. 1 h kuluttua jos olo ei helpota. Ota tabletti tarpeeksi ajoissa (pari h ennen haastattelua) ja kokeile vielä kerran ennen haastattelua tablettia kotona, niin näet miten reagoit. Oman elämäni opamox pelasti. Nykyään sitä ei tunnu saavan, niin olen sitten käyttäny tarvittaessa muita väsyttäviä lääkkeitä, joita ilman reseptiä saa. SSRI-lääkitys ei kiinnosta.
Tsemppiä työhaastatteluun!
T. Kokemusasiantuntija
Kokeile puolikasta tablettia ennen työhaastattelua ja lähde käymään vaikka kaupassa. Todennäköisesti lääkkeen väsyttävä vaikutus menee nopeasti ohi, mutta ei ehkä vielä muutamalla ensimmäisellä tabletilla. Puolikas voisi olla sopiva annos.
Joo, tuo kaupassa käynti lääkkeen ottaneena voisi olla hyvä testi. Lääke voi nimittäin saada horjahtelemaan ja sammaltamaan.
jos jännität oikeasti paljon ja olet testannut etuäteen kokonaisen niin miksi ei.
Mulla sama ongelma ja jännitän niin paljon että aivot menee siitä ihan lukkoon enkä suoriudu ns normaalisti, kädet tärisee, maha sekaisin jne. Kaikki jännittävät mutta ahdistuneisuushäiriöisen jännittämistä ei ymmärrä jos ei itse ole sitä kokenut ja siinä jännitys/ahdistus menee ns yli, sitä varten se on häiriö.
Jos otan opamoxin (15mg) niin oloni on silti jännittynyt mutta koen selviäväni tilanteesta paremmin. En käytä aina vaan pahimpiin tilanteisiin. Ja tosiaan työhaastattelu vrs työssä oleminen ei mitenkään vastaa toisiaan eli vaikka jännittäisi haastattelua ja ottaisi sitä varten opamoxin niin ei tarkoita etteikö voisi olla ihan huippu työssä.
Itsekin ehdottaisin, että ota se tabletti ja lähde käymään kaupassa.
Uskon kyllä että tilanteen jännitys vireyttää ja väsymys tulee tod. näk. vasta haastattelun jälkeen jännityksen purkauduttua. Ei kai niitä muuten määrättäisi sosiaalisten tilanteiden ahdistukseen.
Ainaki kaks ja muutama siideri päälle niin ei jännitä eikä ahdista
Monelta on? Jos aamulla/aamupäivällä niin otat tuplat eli 30 mg illalla kun menet nukkumaan , rauhoittaa vielä aamullakin mutta olet skarppi. Propralia sitten aamulla jos löytyy.
Mitä ihmettä? Minulla on diagnosoitu yleinen ahdistuneisuushäiriö. Olen opiskellut sen kanssa yhden amk-tutkinnon ja yhden maisterintutkinnon, ollut ulkomailla töissä jne. Nykyäänkin kokopäivätyössä vaativalla alalla.
Mitä Opamoxiin työhaastattelua varten tulee, itse ottaisin korkeintaan puolikkaan tai neljäsosan. Rauhoittaa hieman, mutta ei tee liian sedatoituneeksi.