Pyöräily ja sen mahdottomuus.
Oon nuori, vuoden opiskellut korkeakoulussa.
Oon miettinyt kuluttamista ja ilmastonmuutosta. Ajattelin, että ehkä pärjään koko loppuelämän ilman omaa autoa?
Noh, ajattelin, että ostan pyörän.
Mutta mutta! Asia ei olekaan niin yksinkertaista, että ostat pyörän ja ajelet onnellisena päivästä toiseen.
Ne kuuluisat varkaat.
Nykyään ei taida riittää edes kunnollinen U-lukko varkauden estämiseksi?!
Tiedän nimittäin hiton monta tapausta että pyörä on lähtenyt. U-lukosta huolimatta. Ja siitä huolimatta, että on kerrostalon varastossa joka on lukittu.
Niinku voiko enää omistaa pyörää?
Kommentit (41)
Minulta on kymmenen vuoden aikana pöllitty kolme pyörää ja yksi rikottu, joten kyllä niillä pari vuotta pystyy ajelemaan ennen kuin tarvii ostaa uusi.
Jos asut omakoti- tai rivitalossa ja sulla on oma piha, niin ei ongelmaa. Kerrostalon pyörävarastosta tai ulkona olevassa pyörätelineessä siitä pöllitään parhaat osat tai se rikotaan. Tottakai kannattaa ostaa halpa käytetty ja simppeli pyörä. Mitä rupuisemman näköinen, sen epätodennäköisemmin se pöllitään.
Ongelma on se, että polkupyörät myydään ilman lukkoa ja lukko on irrallinen osa pyörää. Lukon rikkomisen jälkeen pyörä on myytävissä edelleen ilman varkauden jälkiä. Tilanne on eri, kun lukko on hitsattu osaksi runkoa. Silloin varkaudesta jää jäljet. Polkupyörävalmistajaa eikä -myyjää ei vain kiinnosta, jos pyöriä varastetaan.- ,ahdollisesti jopa toivovat, että varastetaan, koska myynti lisääntyy. Taustalla katteiden maksimointi niin, että polkupyörästä on karsittu kaikki vähänkään mahdollinen ja kaikki se myydään erikseen kuin halpalentoyhtiön lennolla. Vaikea ajatella, että auto myytäisiin ilman lukkoa.
Ainakin u-lukolla kannattaa kiinnittää pyörä rungosta johonkin kiinteään rakenteeseen. Ja halvin u-lukko ei ehkä ole se paras.
Ulkona ja taloyhtiön pyörävarastossa en säilyttäisi hiukankaan uudehkoa fillaria.
Keksi halpa patentti jolla estät varkaudet niin olet miljönääri.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että polkupyörät myydään ilman lukkoa ja lukko on irrallinen osa pyörää. Lukon rikkomisen jälkeen pyörä on myytävissä edelleen ilman varkauden jälkiä. Tilanne on eri, kun lukko on hitsattu osaksi runkoa. Silloin varkaudesta jää jäljet. Polkupyörävalmistajaa eikä -myyjää ei vain kiinnosta, jos pyöriä varastetaan.- ,ahdollisesti jopa toivovat, että varastetaan, koska myynti lisääntyy. Taustalla katteiden maksimointi niin, että polkupyörästä on karsittu kaikki vähänkään mahdollinen ja kaikki se myydään erikseen kuin halpalentoyhtiön lennolla. Vaikea ajatella, että auto myytäisiin ilman lukkoa.
Niin ja kun se lukko vikaantuu, niin koko pyörällä ei tee mitään.....
Julkisella paikalla U-lukko varmaan palvelee hyvin. Siellä ihmisvilinässä ei kukaan viitsi ottaa esille niitä puolimetrisiä työkaluja, joilla tuon voi huomaatatta katkaista ja pölliä pyörää. Mun pyörässä on kiinteä lukko mutta sen lisäksi tuo U jotta saan pyörän kiinni telineeseen.
Mun pyöriä ei ole enää pitkään aikaan pöllitty. Varkaan kyllä tunnistava kalliit ja pöllittävät pyörät. Sen sijaan puolisoni kilpapyörä kelpasi joitakin vuosia sitten varkaille.
Monet kerrostalossa asuvat kuljettavat pyörän kotiin ja säilyttävät sitä eteisessä jos pyörä on sellainen varkaille kelpaava. Tietysti on niitäkin varkaita joille kelpaa melkein kaikki.
Mulla on ollut kohta kymmenen vuotta kolmivaihteinen mummopyörä jossa on hameverkko. Erittäin hyvä kaupunkipyörä, mutta varkaat kiertävät kaukaa.
Onko sinulla parveke?
On todella yleistä se, että ihmiset säilyttävät polkupyöriään parvekkeella, tai jopa sisustuselementtinä olohuoneen seinällä.
Onko sulla parveketta tai eteistä? Esim. maantiepyörät on melko kevyitä ja kalliita, niin säilytän sitä sisällä. Meillä myös töissä voi pyörät tuoda eteiseen/autohalliin.
Niinpä. Minä sain vanhemmiltani lahjaksi synttärinä sähköpyörän. Oli todella toivottu lahja, jolla voisin hyvällä säällä tehdä 10 km työmatkani auton sijaan. No, lähdin kokeilemaan pyörää ja käväisemään Helsingin Arabian kauppakeskuksessa. Jätin pyörän lukittuna pyöräparkkiin, menin ostamaan ruokaostoksia - ja pyörää ei ollut enää missään kun palasin :(
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kymmenen vuoden aikana pöllitty kolme pyörää ja yksi rikottu, joten kyllä niillä pari vuotta pystyy ajelemaan ennen kuin tarvii ostaa uusi.
Monissa pyörissä on rungossa elinikäinen takuu. 2 vuotta on aivan liian vähän edes yli 500€ euron pyörälle. Lisäksi ilmasto kiittää.
Pitäisi kyllä pyörävarkaille jotain tehdä. Ihan niinkuin poliittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona ja taloyhtiön pyörävarastossa en säilyttäisi hiukankaan uudehkoa fillaria.
Itsemurhayksiöön kantaa likainen pyörä. Ihanaa!
Meiltä lähti aikanaan pyörät monta kertaa omakotitalon pihasta ennen kuin isä rakensi lukollisen varaston.
Oman pihan turvallisuus riippuu ihan siitä onko lähistöllä kiertäviä pyörävarkaita vai ei.
Kalliit pyörät viedään kotiin sisälle, ei parvekkeelle. Halvat/rupuisen näköset voi jättää pyörävarastoon, mutta _rungosta_ kiinni pyörätelineeseen aina kun pyörän jättää jonnekin.
Lukon ei tarvitse olla se järein moottoripyörän ketjulukko, mutta halvat rimpulat vääntää harjanvarrella poikki, eli eipä niihinkään kannata tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minä sain vanhemmiltani lahjaksi synttärinä sähköpyörän. Oli todella toivottu lahja, jolla voisin hyvällä säällä tehdä 10 km työmatkani auton sijaan. No, lähdin kokeilemaan pyörää ja käväisemään Helsingin Arabian kauppakeskuksessa. Jätin pyörän lukittuna pyöräparkkiin, menin ostamaan ruokaostoksia - ja pyörää ei ollut enää missään kun palasin :(
Minulla on ollut sähköpyörä jo yli 10 vuotta. Aina on vaijerilukolla jossain kiinteissä rakenteissa kiinni, pyöräparkissa aina siinä pyörätelineessä. Myös omassa pyörävarastossani laitan sen pyörätelineeseen kiinni. Sielläkin on käynyt pitkäkyntisiä, mutta sähköpyörä ei ole heidän matkaansa lähtenyt. Enää ei niin paljon haittaisi, vaikka lähtisi, kun alkaa olla jo isomman remontin tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kymmenen vuoden aikana pöllitty kolme pyörää ja yksi rikottu, joten kyllä niillä pari vuotta pystyy ajelemaan ennen kuin tarvii ostaa uusi.
Monissa pyörissä on rungossa elinikäinen takuu. 2 vuotta on aivan liian vähän edes yli 500€ euron pyörälle. Lisäksi ilmasto kiittää.
Pitäisi kyllä pyörävarkaille jotain tehdä. Ihan niinkuin poliittisesti.
Pyörärekisteri, runkonumeron perusteella 👍
Kuulemma on joku yksityinen palvelu jo mutta voisi olla pyörille samoin kuin on autoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minä sain vanhemmiltani lahjaksi synttärinä sähköpyörän. Oli todella toivottu lahja, jolla voisin hyvällä säällä tehdä 10 km työmatkani auton sijaan. No, lähdin kokeilemaan pyörää ja käväisemään Helsingin Arabian kauppakeskuksessa. Jätin pyörän lukittuna pyöräparkkiin, menin ostamaan ruokaostoksia - ja pyörää ei ollut enää missään kun palasin :(
Oliko rungosta kiinni telineessä? Jätitkö akun kiinni pyörään?
Pyöräilijät kaupungissa ovat helvetistä. Suhaavat kuin maailmanlopun edellä välittämättä vähääkään muista liikenteessä olevista.
Muualla kuin keskikaupungilla fillarointi on ok. Siellä on myös yleensä asianmukaiset pyörätiet.
Alepafillari, problem solved.