Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräily ja sen mahdottomuus.

Turhautunut
12.06.2020 |

Oon nuori, vuoden opiskellut korkeakoulussa.
Oon miettinyt kuluttamista ja ilmastonmuutosta. Ajattelin, että ehkä pärjään koko loppuelämän ilman omaa autoa?

Noh, ajattelin, että ostan pyörän.
Mutta mutta! Asia ei olekaan niin yksinkertaista, että ostat pyörän ja ajelet onnellisena päivästä toiseen.
Ne kuuluisat varkaat.
Nykyään ei taida riittää edes kunnollinen U-lukko varkauden estämiseksi?!
Tiedän nimittäin hiton monta tapausta että pyörä on lähtenyt. U-lukosta huolimatta. Ja siitä huolimatta, että on kerrostalon varastossa joka on lukittu.

Niinku voiko enää omistaa pyörää?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hhhhhvetin kalliin pyörän, sellaisen joka kestäisi varmasti 10 vuotta käytössäni ja olis mahdollsimman hyvä ajaa. Investoin pieneen GPS paikantimeen jonka laitoin istuimen alle. Meni n. vuosi ja pyörä pöllittiin U-lukosta huolimatta. Oi sitä voitonriemua kun poliisi kävi paikantamastani osoitteesta noukkimassa rosmot..!

Vierailija
22/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät kaupungissa ovat helvetistä. Suhaavat kuin maailmanlopun edellä välittämättä vähääkään muista liikenteessä olevista.

Muualla kuin keskikaupungilla fillarointi on ok. Siellä on myös yleensä asianmukaiset pyörätiet.

Missä näitä näkee?

Mä ajan Helsingin keskustassa työkseni, erittäin harvassa on ne tilanteet jossa "en olisi nähnyt" pyöräilijää, mutta toisaalta, näkemisestähän mulle palkka maksetaan 😊👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla joku ruma romufillari kaupunkiajelua varten. Sillä on kyllä huonompi ajaa kuin hyvällä pyörällä, mutta sen uskaltaa jättää mihin vaan. Ja jos pöllitäänkin, niin saa huokaista helpotuksesta, että pääsipä mokomasta rakkineesta eroon...

Vierailija
24/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin hhhhhvetin kalliin pyörän, sellaisen joka kestäisi varmasti 10 vuotta käytössäni ja olis mahdollsimman hyvä ajaa. Investoin pieneen GPS paikantimeen jonka laitoin istuimen alle. Meni n. vuosi ja pyörä pöllittiin U-lukosta huolimatta. Oi sitä voitonriemua kun poliisi kävi paikantamastani osoitteesta noukkimassa rosmot..!

Hyvä, etteivät löytäneet paikanninta.

Pitäisi kehitellä joku runkoon laitettava, jos sen haluaisi pois niin pyörä olisi entinen

Vierailija
25/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Minä sain vanhemmiltani lahjaksi synttärinä sähköpyörän. Oli todella toivottu lahja, jolla voisin hyvällä säällä tehdä 10 km työmatkani auton sijaan. No, lähdin kokeilemaan pyörää ja käväisemään Helsingin Arabian kauppakeskuksessa. Jätin pyörän lukittuna pyöräparkkiin, menin ostamaan ruokaostoksia - ja pyörää ei ollut enää missään kun palasin :( 

Jätitkö akun kiinni pyörään?

Vierailija
26/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on ehdotuksia miten säilyttää pyörää turvallisesti KOTONA, mutta kai ymmärrätte että se pyörän säilyminen pitää onnistua myös kaikkialla siellä minne sillä pyörällä mennään. Mä niin vihaan pyörävarkaita, pitäs oikeesti keksiä miten saadaan se pohjasakka kuriin, nykyinen ”laita sähköinen rikosilmoitus, palataan joskus (ehkä) asiaan” vaan kannustaa lisää niitä saastaisia pitkäkyntisiä!

Vierailija
27/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona ja taloyhtiön pyörävarastossa en säilyttäisi hiukankaan uudehkoa fillaria.

Itsemurhayksiöön kantaa likainen pyörä. Ihanaa!

Minä säilytin 13 neliön yksiössäni :D Kampissa ei tosiaan olis säilynyt ulkona.

Vierailija
28/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koputan puuta, mutta multa ei ole varastettu ainoatakaan polkupyörää. Olen kuitenkin ehtinyt 40v ikään ja polkenut aina aktiivisesti. Nykyään poljen noin 3000-4000km vuoteen, eli ihan kohtalaisesti.

Olen säilyttänyt pyörää jopa taloyhtiön pyörävarastossa, mutta tietenkin aina lukossa. Nykyään hieman parempi pyöräni on häkkivarastossa, sielläkin lukittuna ja varaston rakenteisiin. 

Pyöräni koskaan ei ole ollut niiden varkaisen suosiossa, jotka hakevat arvokkaita pyöriä. Joten mun pyörä olisi enemmän helpon kulkupelin varastajan mieleen, eli paljon on pärjännyt sen kanssa että ei jätä pyörää koskaan helppoon paikkaan tai missä houkutus napata pyörä on suuri. Ja tietenkin aina pyörä lukkoon. Myöskään, en jätä pyörää lojumaan minnekään pitkiksi ajoiksi.

Vierailija
29/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on ehdotuksia miten säilyttää pyörää turvallisesti KOTONA, mutta kai ymmärrätte että se pyörän säilyminen pitää onnistua myös kaikkialla siellä minne sillä pyörällä mennään. Mä niin vihaan pyörävarkaita, pitäs oikeesti keksiä miten saadaan se pohjasakka kuriin, nykyinen ”laita sähköinen rikosilmoitus, palataan joskus (ehkä) asiaan” vaan kannustaa lisää niitä saastaisia pitkäkyntisiä!

Mä käyn pyörällä vaan lenkillä. Varastossa säilytän niin, että eturenkaasta kiinni u-lukolla telineessä ja toisella u-lukossa eturengas kiinni rungossa.

Vierailija
30/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän varastossa kävi 10 vuotta sitten varkaita. Pyörääni ei varastettu. En tiedä olinko enemmän helpottunut vai loukkaantunut.

Vierailija
31/41 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koputan puuta, mutta multa ei ole varastettu ainoatakaan polkupyörää. Olen kuitenkin ehtinyt 40v ikään ja polkenut aina aktiivisesti. Nykyään poljen noin 3000-4000km vuoteen, eli ihan kohtalaisesti.

Olen säilyttänyt pyörää jopa taloyhtiön pyörävarastossa, mutta tietenkin aina lukossa. Nykyään hieman parempi pyöräni on häkkivarastossa, sielläkin lukittuna ja varaston rakenteisiin. 

Pyöräni koskaan ei ole ollut niiden varkaisen suosiossa, jotka hakevat arvokkaita pyöriä. Joten mun pyörä olisi enemmän helpon kulkupelin varastajan mieleen, eli paljon on pärjännyt sen kanssa että ei jätä pyörää koskaan helppoon paikkaan tai missä houkutus napata pyörä on suuri. Ja tietenkin aina pyörä lukkoon. Myöskään, en jätä pyörää lojumaan minnekään pitkiksi ajoiksi.

Ite 50+ v. ja asun Helsingissä, paikallisesti liikun lähes kaikkialle pyörällä, noin 5000 km vuodessa eikä myöskään kokonaista pyörää vielä viety.

Kotona saan pyörän omaan varastoon, töissä autotalliin ja kun asuin kerrostalossa, vein parvekkeelle. Parvekesäilytys alkoi kyllä kuraisen pyörän kanssa tympiä, tai se kanniskelu kotona ja rapussa.

Ulkona lukitsen rungosta johonkin kiinteään, esimerkiksi edellä mainitussa Arabian keskuksessa on pohjoispäädyssä kiinteät telineet. Satunnaisesti ihan vain takarengas kiinni runkoon ja seinä vasten nojaamaan. Keskustassa käytän vielä vaijeria eturenkaan kiinnittämiseen. Ajattelen, etteivät varkaat ihan joka hetki ole järeine murtovälineineen paikalla juuri silloin, kun käyn kaupassa tai hammaslääkärissä.

Huomenna pitää jättää pyörä päiväksi keskustaan, mutta menen aika simppelillä ja vähän ruosteisella teräspyörällä.

Vierailija
32/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksi halpa patentti jolla estät varkaudet niin olet miljönääri.

Kaikkiin pyöriin gps-jäljitin jota on mahdoton/tai vaikea poistaa pyörän rakenteita rikkomatta.

Siihen sitten voisi yhdistää varkaushälytyksen kännykkään.

Jos kaikissa pyörissä olisi, se näivettäisi varkaiden logistisia ketjuja.

Vierailija
33/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kiinnitätte gps-jäljittimen. Mahtuuko se rungon sisään? Mitä se maksaa?

Vierailija
34/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän päivittäin 1970-luvun kolmivaihteista Crescentiä. Kukaan ei ole siitä ollut kiinnostunut..

Joka vuosi suunnittelen, että ostan uuden pyörän, mutta tässä rakkineessa taitaakin olla huolettomat puolensa. 

Vierailija
35/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, etteivät löytäneet paikanninta.

Pitäisi kehitellä joku runkoon laitettava, jos sen haluaisi pois niin pyörä olisi entinen

Kaipa tuo olisi aika helppo toteuttaa. Akun lataus vaan dynamolla.

Vierailija
36/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätelineisiinkin saisi kyllä panostaa, vaikeahan semmoiseen mitättömään on saada rungosta kiinni. Pitää vissiin vähintään kolme lukkoa laittaa.

Onkohan se sitten tosiaan viisainta ottaa lyhyelläkin kauppareissulla akkukin pois.

Vierailija
37/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsisin pyörän, voinko nyt hyvällä omallatunnolla ostaa sellaisen käytettynä, mitlä mahdollisuudet että on jonkun rosvon viemä?

Vierailija
38/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin pitää ostaa kunnon U-lukko ja aina kun pyörän jättää jonnekin, etsiä sellainen teline/aita/tms. kiinteä teline, johon pyörän voi lukita rungosta. Ota mukaan myös kypärä, ajovalot ym. irtoavat osat, sähköpyöristä kannattaa aina ottaa mukaan myös akku. Joskus olen kuullut myös kalliita satuloita, esim. nahkaisia Brooksin pöllityn. Kotona ehdottomasti sisävarastoon, myös kerrostalossa se yhteinen pyöräkellari on aina pihaa turvallisempi paikka. Sanomattakin lienee selvää, ettei koskaan pidä jättää ainakaan mitään arvokasta pyörää yöaikaan seisomaan minnekään ulkosalle, baari- ym. reissuille siis joku halpa pyörä tai Alepa-fillari. Meillä säilyi näin monen tonnin arvoiset pyörät pöllimättä useamman vuoden asumisen mm. Helsingin Kalliossa, jossa auto kyllä pöllittiin kotikadulta.

Vierailija
39/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksi halpa patentti jolla estät varkaudet niin olet miljönääri.

Kaikkiin pyöriin gps-jäljitin jota on mahdoton/tai vaikea poistaa pyörän rakenteita rikkomatta.

Siihen sitten voisi yhdistää varkaushälytyksen kännykkään.

Jos kaikissa pyörissä olisi, se näivettäisi varkaiden logistisia ketjuja.

Voisi myös puoli-ilmaisten Tori-fillareiden markkinat hyytyä, kun yhä useampi ostaja saisi pihaansa vihaisen omistajan ja poliisin ja syytteen varastettuun tavaraan ryhtymisestä.

Vierailija
40/41 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin pitää ostaa kunnon U-lukko ja aina kun pyörän jättää jonnekin, etsiä sellainen teline/aita/tms. kiinteä teline, johon pyörän voi lukita rungosta. Ota mukaan myös kypärä, ajovalot ym. irtoavat osat, sähköpyöristä kannattaa aina ottaa mukaan myös akku. Joskus olen kuullut myös kalliita satuloita, esim. nahkaisia Brooksin pöllityn. Kotona ehdottomasti sisävarastoon, myös kerrostalossa se yhteinen pyöräkellari on aina pihaa turvallisempi paikka. Sanomattakin lienee selvää, ettei koskaan pidä jättää ainakaan mitään arvokasta pyörää yöaikaan seisomaan minnekään ulkosalle, baari- ym. reissuille siis joku halpa pyörä tai Alepa-fillari. Meillä säilyi näin monen tonnin arvoiset pyörät pöllimättä useamman vuoden asumisen mm. Helsingin Kalliossa, jossa auto kyllä pöllittiin kotikadulta.

Jostakin luin että lukko olisi hyvä laittaa niin ylös, että voimapihtejä ei pysty tukemaan maahan. Hankaloittaa kuulemma merkittävästi katkaisemista.