Nyt tämä ihan oikeasti alkaa mennä loukkaavaksi: Hesari tänään
Mietin, että otan yhteyttä tästä jo Kaius Niemeen. Alkaa mennä niin oikeasti loukkaavaksi.
Samaan aikaan, kun me suomalaiset joudumme sietämään Leninin ja Neuvostoliiton patsaita keskeisillä paikoilla, jotka glorifioivat meihin kohdistunutta kansanmurhaa, jonka lisäksi me suomalaiset olemme olleet orjakaupan uhreja itse, niin Hesari KEHTAA julkaista jutun, jossa pari harhaista paskapäätä yrittävät keksiä tapoja syyttää Suomea jostain satojen vuosien takaisista Afrikan tapahtumista.
Tämä menee nyt liian pitkälle.
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta loukkaantuisi? Tottakai historiasta löytyy kaikenlaista, eikä kaikki ole miellyttävää. Kyllä suomalaisista voi ihan oikeutetusti kirjoittaa sorrettuna kansana mutta myös sellaisista teoista, joilla on alistettu muita.
Koska mitään niitä muita alistavia tekoja tuossa kontekstissa ei ollut. Valheista voi ja pitää loukkaantua. Luitko edes juttua?
Luin kyllä. Ja ihmettelen tuohtumista.
Siirtomaavallan hedelmistä ovat suomalaisetkin nauttineet. Tarvitseeko sitä lähteä kieltämään? Ihan kuten tällä hetkellä suomalaiset tilaavat halpakrääsää maista, joissa ihmiset heikossa asemassa tuottavat sitä.
Miksi tuo juttu loukkasi sinua?
Puhut ilmeisesti suomenruotsalaisista. He ovat niitä suomalaisia jotka pääsivät ehkä vähän nauttimassa siirtomaavallan antimista.
Me suomenkieliset suomalaiset olimme ihan samassa asemassa kuin muutkin valloitettujen ja riistettyjen alueiden ihmiset.
Onhan se hieman loukkaavaa väittää, että olisimme syyllisiä siihen mitä maamme valloittanut kansa on tehnyt.
Keskustelusta on sensuroitu monta sivua kommentteja viime tuntien aikana, silti vastaukset näyttävät 203/203, ihan kuin kaikki olisivat tallella.
isis ja talibanikulttuurit leviää. eikä ihme . niiden paapomisen jälkeen
Saas nähdä kuka nousee sorron yöstä, veikkaan Slaaveja. Agendaan ei ilmeisesti sovi jos väestö on omiensa uhraama.
Koska suomalaisuus pyritään hävittämään, se ei pitäisi olla kenellekään epäselvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Suomeen tuotiin orjatalouden tuotteita. Eivät Turun porvarit kahvia ja tupakkaa olisi saaneet ilman orjatalouden tulosta”, sanoo Aaltonen.
Orjalaivat olivat iso bisnes ja aluksia petsattiin suomalaisella tervalla. Marjahilloihin ripoteltiin sokeria ja tuulessa kuivateltiin puuvillalakanoita, joiden tuotannossa oltiin käytetty orjatyövoimaa.
”Hyvin todennäköisesti myös suomalaista metallia käytettiin orjien ketjujen valmistamiseen”, Aaltonen sanoo.
Ihan hyviä pointteja. Ei mä TÄYSIN sivussa olla oltu.
Käytätkö H&M, Benetton jne vaatteita? Sukkia noin yleensä, joita et ole itse tehnyt? Mitään, missä lukee "made in Bangladesh/India/Indonesia/jne"? Käytät siis orja- JA lapsityöllä tuotettuja tuotteita.
Eikä ne Applen tehtaille ihan turhaan niitä itsemurhaverkkoja rakentaneet. Puhumattakaan lukuisista ruokatuotteista. Käypä vaikka Espanjassa katsomassa miten appelsiinit sun muut kerätään.
;)
Kyllä, nautimme orjakaupan hedelmistä ennen ja nautimme niistä nytkin. Tästä olemme samaa mieltä, mutta en ymmärrä miten kommenttisi liittyy kommentoimaasi kommenttiin. Eihän hän kiistänyt nykyajan orjuuden olemassaoloa.
-eri
Me olemme itse olleet orjakaupan uhreja. Opiskele historiaa.
Kerro lisää. Linkkiä?
Linkkiä? How about: Suomen historia.
Ilmeisesti nukuit peruskoulussa etkä sen jälkeen ole kirjaan koskenut.
Peruskoulun opit on hyvin muistissa, ja missään vaiheessa siellä ei puhuta orjuudesta Suomessa. Meillä tehtiin työtä, raskastakin työtä, mutta orjia ei ollut. Olet vissiin jossain psykooseissa.
Vielä sata vuotta sitten myytiin huutolaislapsia toreilla. Eniten hiitanut sai lapsen ja tehdä sillä mitä halusi, sitä käytettiin siis orjana, varmasti myös secsiorjana. Joku huutolaislapsi voi olla vielä jopa elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Suomeen tuotiin orjatalouden tuotteita. Eivät Turun porvarit kahvia ja tupakkaa olisi saaneet ilman orjatalouden tulosta”, sanoo Aaltonen.
Orjalaivat olivat iso bisnes ja aluksia petsattiin suomalaisella tervalla. Marjahilloihin ripoteltiin sokeria ja tuulessa kuivateltiin puuvillalakanoita, joiden tuotannossa oltiin käytetty orjatyövoimaa.
”Hyvin todennäköisesti myös suomalaista metallia käytettiin orjien ketjujen valmistamiseen”, Aaltonen sanoo.
Ihan hyviä pointteja. Ei mä TÄYSIN sivussa olla oltu.
Orjuus ei ole oikein, enkä ymmärrä miksi jutun kirjoittaja yrittää väkisin raahata suomalaisten harteille valkoisen sortajan viittaa tilanteessa kun meillä ei todellisuudessa tuossa tilanteessa aidosti ollut kuin sivustakatsojan rooli.
Viimeinen lauseesi on se pointti. Sivustakatsojana on syyllinen kanssa. Silence is compliance!
Mitäs aiot tehdä niille kaikille miljoonille afrikkalaisille, jotka ovat satoja vuosia harjoittaneet aktiivisesti orjakauppaa, tekevät niin nykyäänkin, ja kaikille niille sadoille miljoonille afrikkalaisille jotka ovat hiljaisina hyväksyneet tämän? Koko Afrikka on syyllinen, vuosisatojen ajan ja nyt.
Sellaset victim shamingit sieltä. Uhri ei koskaan ole syyllinen.
No ei se orjaksi myyty henkilö olekkaan orjuuteensa syyllinen. Sen sijaan se naapurikylän saman värinen kaveri, joka sen orjan myi, on syyllinen. Afrikkalaisia orjakauppiaita on olemassa. Just luin jotain juttua, että Yhdysvalloissa oli myös rikkaita mustia, jotka omistivat orjia. Nämä rikkaat mustat orjanomistajat eivät siis olleet lainkaan syyllisiä orjuuteen, mutta se suomalainen tervaa polttanut Pertti oli?
Ja kukapa ne orjat otti kiinni ja myi orjiksi Afrikassa? Ne toiset afrikkalaiset. Nehän metsästivät kilpailevia heimoja, vangitsivat ja myivät orjiksi. Että sellaista. Oli isoa bisnestä niille.
Sitä siellä on tehty jo kauan ennen Kolumbuksen syntymää.
Ei Kolumbus ole syyllinen Afrikan orjakauppaan.
Alunperin he haalivat orjia ihan omaan käyttöön. Tekemään raskaita töitä. Sitten kun valkoinen mies saapui rahoineen, alettiin orjia myymään heille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eurooppalaisista halutaan tehdä syyllisiä kaiken maailman orjuuteen.
Alla kopio siitä mitä nykyään lukiossa opetetaan orjuudesta.
Ei se ole pelkkää Amerikan kauppaa. Orjia haettiin myös Euroopasta, ei Afrikka ole ainoa orja-valtio, vaikka orjuus on siellä edelleen yleistä. Mm. slaaveja myytiin orjiksi niin paljon, että sanasta slav tuli orjaa tarkoittava slave. Arabit hallitsivat orjakauppaa hyvin pitkään kauppiaan ominaisuudessa."Orjuus
Orjuus oli yleistä Afrikassa jo ennen eurooppalaisten tuloa. Afrikkalaiset heimovaltiot käyttivät orjia esimerkiksi työvoimana pelloilla. Orjien hankkimiseksi käytiin sotia muita heimoja vastaan.Myös eurooppalaiset ja aasialaiset hankkivat orjia Afrikasta.
Antiikin aikana (500 eaa. – 500 jaa.) Euroopassa oli afrikkalaisia orjia, ja arabit välittivät orjia Aasiaan. Islamin leviäminen voimisti orjakauppaa 800-luvulta lähtien, sillä uskonto kielsi toisten muslimien orjuuttamisen. Orjat oli nyt hankittava Afrikasta, Euroopasta tai muualta Aasiasta. Arabien orjakauppa ulottui Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan asti, ja sen uhreiksi joutui miljoonia ihmisiä."
Erinomainen viesti.
Ei teillä taida olla hirveämmin historia tai yhteiskuntatieteet hallussa, jos kuvittelette, että Suomi olisi ollut jotenkin viaton näissä puuhissa (ennen tai nykypäivänä). Toiseksi, en ymmärrä mikä tässä nyt niin loukkaa. Jos et itse ollut edes elossa silloin, niin ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Suomella valtiona ja suomalaisilla kansakuntana on silti vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä taida olla hirveämmin historia tai yhteiskuntatieteet hallussa, jos kuvittelette, että Suomi olisi ollut jotenkin viaton näissä puuhissa (ennen tai nykypäivänä). Toiseksi, en ymmärrä mikä tässä nyt niin loukkaa. Jos et itse ollut edes elossa silloin, niin ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Suomella valtiona ja suomalaisilla kansakuntana on silti vastuunsa.
Jos sinulla on tietämystä asiasta, miksi et voi jakaa sitä?
Nykypäivänä ei taida olla yhtäkään valtiota eikä ihmistä, joka ei osallistuisi riistämiseen ja orjuuttamiseen. Se on aika selvää. Mutta mitä ovat nämä suomalaisten teot menneisyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Se olet kyllä tasan sinä, jolla ei ole historia tai yhteiskuntatieteet millään tavalla hallussa. Tai moraali tai yleiset vastuukysymykset. Koulunkäyntikin on tainnut jäädä, koska kyllä ainakin jo lukion perusteellakin pitäisi olla sivistyneempi kuin sinä. Mutta taisit lopettaa koulun peruskouluun ja sielläkin nukuit, lintsasit etkä ymmärtänyt opetettua. Harmi sinänsä, että kaltaisesi todistavat, että edes maailman paras ilmainen koululaitos tai ilmainen kirjasto eivät auta kun ihminen on tarpeeksi tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valkoista suomalaista pihviä syövää hetetomiestä voi loukata, toteaa valkoinen suomalainen pihviä syövä heteromies toisessa ketjussa. Mikä sinä siis olet?
Itse olen vegaani nainen. Ja pidän tuota Hesarin juttua äärimmäisen törkeänä ja loukkaavana.
Historiasta loukkaantuminen osoittaa että olet idiootti.
Länsiafrikkalaisessa orjalinnakkeessa oli suomalaisia töissä, samoin orjalaivoilla. Tämä on fakta, mutta myös mennyttä.
Turha vetää herneitä nenään, olit mies, nainen, aasi tai apina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tietämystä asiasta, miksi et voi jakaa sitä?
Nykypäivänä ei taida olla yhtäkään valtiota eikä ihmistä, joka ei osallistuisi riistämiseen ja orjuuttamiseen. Se on aika selvää. Mutta mitä ovat nämä suomalaisten teot menneisyydessä?
Sillä on salattua tietoa, jos historioitsijatkaan tai kukaan muu maailmassa eivät ole tietoisia :-) Kuten vaikkapa salattu tieto Suomen laajoista siirtomaista 1500-luvulla, LOL. Kun se "tieto" on omissa aivoissa syntyneitä harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valkoista suomalaista pihviä syövää hetetomiestä voi loukata, toteaa valkoinen suomalainen pihviä syövä heteromies toisessa ketjussa. Mikä sinä siis olet?
Itse olen vegaani nainen. Ja pidän tuota Hesarin juttua äärimmäisen törkeänä ja loukkaavana.
Länsiafrikkalaisessa orjalinnakkeessa oli suomalaisia töissä, samoin orjalaivoilla. Tämä on fakta, mutta myös mennyttä.
Historialliset lähteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olet sinä joka on idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha vetää herneitä nenään, olit mies, nainen, aasi tai apina.Historialliset lähteet?
Samoin haluan tietää ne akateemiset historiantutkimukset, joissa näitä asioita on käsitelty, sekä mistä arkistoista kyseiset tiedot on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteet "faktallesi"?
Ei tässä tarvita kuin yksi selväpäinen historioitsija jolla on panna numeroita pöytään. Orjuutus kaikissa maailmanosissa kautta historian. Menee Hesarin suut hiljaiseksi.
Ps. Kuinka moni tällä palstalla tietää esim. sen, että Afrikan mustat ottivat enemmän valkoisia orjikseen kuin mitä rontattiin jenkkeihin? Kannattaisi kiinnostaa jos haluaa katsoa itseään peiliin sen jälkeen kun kirjoittelee tänne julkisesti. Katsokaa myös Aasian orjakulttuuria. Oseania-sektorin orjakulttuuria. Arabien orjakulttuuria. Ottakaa selvää ennen kuin perseilette sopuleina täällä tai missään muuallakaan.
Bonus: jenkkilän orjista huomattava osa oli nimenomaan juutalaisten hallussa. Muusta normipoppoosta noin 5 prosenttia omisti mitään orjia. Ottakaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha vetää herneitä nenään, olit mies, nainen, aasi tai apina.Lähteet "faktallesi"?
Täysi hiljaisuus, eli "fakta" ei ollutkaan fakta vaan täysin hatusta vedetty valhe. Quelle surprise.
Miksi eurooppalaisista halutaan tehdä syyllisiä kaiken maailman orjuuteen.
Alla kopio siitä mitä nykyään lukiossa opetetaan orjuudesta.
Ei se ole pelkkää Amerikan kauppaa. Orjia haettiin myös Euroopasta, ei Afrikka ole ainoa orja-valtio, vaikka orjuus on siellä edelleen yleistä. Mm. slaaveja myytiin orjiksi niin paljon, että sanasta slav tuli orjaa tarkoittava slave. Arabit hallitsivat orjakauppaa hyvin pitkään kauppiaan ominaisuudessa.
"Orjuus
Orjuus oli yleistä Afrikassa jo ennen eurooppalaisten tuloa. Afrikkalaiset heimovaltiot käyttivät orjia esimerkiksi työvoimana pelloilla. Orjien hankkimiseksi käytiin sotia muita heimoja vastaan.
Myös eurooppalaiset ja aasialaiset hankkivat orjia Afrikasta.
Antiikin aikana (500 eaa. – 500 jaa.) Euroopassa oli afrikkalaisia orjia, ja arabit välittivät orjia Aasiaan. Islamin leviäminen voimisti orjakauppaa 800-luvulta lähtien, sillä uskonto kielsi toisten muslimien orjuuttamisen. Orjat oli nyt hankittava Afrikasta, Euroopasta tai muualta Aasiasta. Arabien orjakauppa ulottui Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan asti, ja sen uhreiksi joutui miljoonia ihmisiä."