Unisex vessat ajavat naiset kotiin
Kuka idiootti oikein keksi unisex vessat ja kuka vielä idiootimpi halusi niitä julkisiin rakennuksiin Suomessa?
Olen itse pitänyt niitä vain epämiellyttävinä, mutta keskustelu perheen teinipoikien kanssa muutti ajatuksiani. Naisten omien wc-tilojen puuttuminen ei ole pelkästään epämiellyttävää, vaan johtaa siihen, että naisille ei ole turvallisia wc-tiloja.
Poikien kanssa tuli tosiaan eilen puheeksi heidän käymänsä koulun wc-järjestelyt.
En muista mistä keskustelu lähti liikkeelle, mutta vessajärjestelyihin se päätyi.
Pojat ihmettelivät että miksi koulussa melkein kaikki vessat, yhtä lukuunottamatta, on muutettu yhteisvessoiksi. Kertoivat tämän johtaneen siihen, että kaikki tytöt jonottavat siihen yhteen tyttöjen vessaan ja vain pojat käyttävät yhyeisvessoja. Paitsi sitä suurinta yhteisvessaa, jota pojatkaan eivät koe turvalliseksi.
Jäin miettimään, että miten tämä vaikuttaa tyttöjen elämään. Joutuvat jonottamaan pitkiä aikoja siihen ainoaan vessaan jota uskaltavat käyttää. Ei varmasti pysy edes siistinä niin kovalla käyttöasteella.
- Kuinkahan moni tyttö on päätynyt siihen ratkaisuun että koulupäivän aikana ei syödä eikä juoda ettei tarvitsisi mennä vessaan.
Kyllähän sen omilta kouluajoilta muistaa että vessassa käyminen oli epämiellyttävää kun pojat seisoivat siinä vessan edessä kommentoimassa tyttöjen ulkonäköä ja ominaisuuksia. En varmasti olisi mennyt vessaan ollenkaan jos olisivat saaneet tulla kommentoimaan vessaan asti.
Jokin aika sitten luin kuinka turvallisten wc-tiloja puute on todellinen ongelma joissakin ke hity smaissa. Se sillee naisia kotiin ja vaikuttaa heidän elämäänsä. Se on hyvin tehokas keino hallita naisten liikkumista kodin ulkopuolella. Tämä käytäntö on näköjään vauhdilla leviämässä länsimaihin 😳
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että meidän koulussa oli jo 2000-luvun alussa puolet vessoista unisex-vessoja eikä niistä tarvinnut silloin pitää meteliä. Vessat eivät olleet siivottomia ja ketään ei ahdisteltu vessoissa. Kukaan luokkakavereistani ei myöskään ollut ahdistunut asiasta. Ilmeisesti ajat ovat muuttunut huonompaan suuntaan...
Koulujen välillä on varmasti eroa, ja toisaalta tiedätkö, miten kiusatut koki unisex-vessat? Kaikki nuoret ei varmasti kehtaa kertoa avoimesti epämiellyttävistä vessatuntemuksistaan koulukavereille.
Miten koulukiusaaminen liittyy tähän.
Vessa on yksi niistä paikoista, joissa kiusaaminen on helppoa ja traumatisoivaa.
Venytä vähän totuutta lisää. Koulukiusaaminen on lähes aina traumatisoivaa. Toisekseen kiusaaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta ihan muualla kuin Wc-tiloissa.
Kyllä vakavimmat kiusaamistapaukset ovat aina tapahtuneet wc-tiloissa, koska siellä ei ole valvojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle unisex-vessat eivät ole ongelma, ja olen siis nainen. Ymmärrän miksi ne joitakin harmittavat, mutta minulle on se ja sama onko vessa naisten, yksittäiskoppi vai unisex-vessatila kunhan vain vessa on hädän hetkellä tarjolla. Suolistovaivoista kärsivänä ei paljon kiinnosta minkälainen vessa on kyseessä, olen useamman kerran juossut miestenvessaan oikein mielelläni kun muuten olisi tullut ripuli housuun.
En kyllä ole unisex-vessoja muutenkaan usein nähnyt, ainoastaan tosiaan lentokoneissa, junissa ja puistoissa niitä siirrettäviä ulkovessoja.
Minäkin kärsin erinäisistä vaivoista, joiden takia vessaan pitää yleensä päästä nopeasti.
Kerran satuin Lontoossa menemään pienen kahvilan unisex vessaan. Se oli ihan ok kokemus aluksi, vaikka vessa olikin erittäin ahdas. Semmoinen kolmen vessakopin tila jossa oli yksi käsienpesuallas.
Vessasta poistuminen olikin ikävämpi kokemus.
Siihen pieneen tilaan oli kertynyt jonoa, minkä takia vessasta pois pääseminen oli vaikeaa. Olin ainoa nainen siinä tilassa. Jonottavat miehet tuijottivat virnuillen niin irstaasti että en ole vastaavaa ennen nähnyt kuin telkkarissa.
Yksikään heistä ei väistänyt. Tuijottivat siinä vaan kieli poskessa pullottaen. Hyi saasta. Se oli oikeasti pelottava kokemus.Seuraavalla kerralla lasken mieluummin housuun kuin menen unisex vessaan äijien kyylättäväksi.
Sellaiset femakkofantasiat siellä.
Ja taas se naisviha nosti päätään. Ja tällaiset pitäisi sitten hyväksyä "naisiksi" naisten tiloihin.
Ja sieltä taas tutut olettamukset tuttuun tapaan, että tuo kommentoija olisi trans. Kävikö mielessä että kirjoittaja voi olla cis-nainen tai cis-mies.
Kävikö sukupuoliolettamiseltasi mielessäsi, että monet naisetkin vihaavat naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi käynkin nykyään vain invavessassa. Unisex-vessojahan nekin ovat, mutta saa ainakin olla rauhassa. Jos joku valittaa, niin aion todeta, että kaikki vammat eivät näy ulospäin. Kouluissakin on oltava invavessa, sinne vaan.
Niin eli joku promille väestöstä pakottaa naisväestön invavessaan?
Näin se nykyään menee. Vaikka tietenkin sukupuolivammaistenhan sitä invavessaa pitäisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy nyt kyllä olla eri mieltä, ei haittaa yhteisvessat ja usein olen käynyt siellä miehille pyhitetyssä vessassa kun naisten vessaan on ollut järkyttävä olo. Koskaan ei ole kukaan siellä vessassa uhannut minua, ainoastaan miesten yksityisyys on tilanteissa harmittanut, kun miestenvessassa on ollut pisuaareja aika näkyvällä paikalla niin..
Voisi siis hyvä kompromissi olla, että naistenvessat olisi edelleen naistenvessoja, mutta miestenvessat muutettaisiin yhteisvessoiksi, mikäli siis ei ole kovin yleistä että miehiä haittaa jos naiset käyttää samaa vessaa ja ne pisuaarit pistettäisiin ainakin jonkun näköesteen taakse jonne ei luonnollisestikkaan naisten tarvitse mennä.
Käytännössä maailmalla on vaan käynyt niin, että miestenvessat ovat säilyneet miestenvessoina (pisuaarit) ja naistenvessoista on tehty yhteiskäyttövessoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle unisex-vessat eivät ole ongelma, ja olen siis nainen. Ymmärrän miksi ne joitakin harmittavat, mutta minulle on se ja sama onko vessa naisten, yksittäiskoppi vai unisex-vessatila kunhan vain vessa on hädän hetkellä tarjolla. Suolistovaivoista kärsivänä ei paljon kiinnosta minkälainen vessa on kyseessä, olen useamman kerran juossut miestenvessaan oikein mielelläni kun muuten olisi tullut ripuli housuun.
En kyllä ole unisex-vessoja muutenkaan usein nähnyt, ainoastaan tosiaan lentokoneissa, junissa ja puistoissa niitä siirrettäviä ulkovessoja.
Minäkin kärsin erinäisistä vaivoista, joiden takia vessaan pitää yleensä päästä nopeasti.
Kerran satuin Lontoossa menemään pienen kahvilan unisex vessaan. Se oli ihan ok kokemus aluksi, vaikka vessa olikin erittäin ahdas. Semmoinen kolmen vessakopin tila jossa oli yksi käsienpesuallas.
Vessasta poistuminen olikin ikävämpi kokemus.
Siihen pieneen tilaan oli kertynyt jonoa, minkä takia vessasta pois pääseminen oli vaikeaa. Olin ainoa nainen siinä tilassa. Jonottavat miehet tuijottivat virnuillen niin irstaasti että en ole vastaavaa ennen nähnyt kuin telkkarissa.
Yksikään heistä ei väistänyt. Tuijottivat siinä vaan kieli poskessa pullottaen. Hyi saasta. Se oli oikeasti pelottava kokemus.Seuraavalla kerralla lasken mieluummin housuun kuin menen unisex vessaan äijien kyylättäväksi.
Sellaiset femakkofantasiat siellä.
Ja taas se naisviha nosti päätään. Ja tällaiset pitäisi sitten hyväksyä "naisiksi" naisten tiloihin.
Ja sieltä taas tutut olettamukset tuttuun tapaan, että tuo kommentoija olisi trans. Kävikö mielessä että kirjoittaja voi olla cis-nainen tai cis-mies.
Tunge ne cissisi perseeseen ja käytä oikeaa nimitystä meistä oikeista naisista ja miehistä.
Naiset nyt hädintuskin kehtaa käyttää julkisia muutenkaan niin mitä joku sekavessa mihinkään vaikuttaa
Minusta vaikuttaa rajattomuudelta väite että pitäisi olla ihan ok että toinen sukupuoli kuulee pierut, lorotukset ja näkee meikin ja alusasujen kohennukset sun muut intiimit asiat.
Sitten kun näitä ihan yleisesti kaikki tekee julkisilla paikoilla, kaikissa kulttuureissa, voidaan ajatella että ei wc-tiloja tarvitse eritellä.
Minä en ainakaan mitään unisex-vessoja käytä. Käyttäköön sellaiset, jotka niitä tänne hinkuu, mutta jättäkää meillekin nyt tavallisia naisten vessoja jotka haluamme niissä käydä! N29
Vierailija kirjoitti:
Unisex vessat ovat tulleet transtyyppien myötä. Ettei enää paheksuta ja ettei tarvitse selitellä miksi mies menee naisten vessaan ja päinvastoin.
Eli siis unisex-vessojen kannattajien mielestä transnaiset ovat miehiä.
Unisex-vessat perustuvat feministien täydelliseen realismin suvaitsemattomuuteen. Asioita ei ole järkevää tehdään niin, että tuhannet tekevät elämänsä vaikeaksi yhden takia. Vaan kyllä se on helpompaa niin päin, että yksi näkee hankaluutta ja tuhannet sitten auttaa, kun apua pyydetään.
Lähes kaikkialla on aina ollut joku "unisex"-vessa, eli vessa johon mennään yksin.
Ongelman ovat aiheuttaneet naismuusut, jotka eivät voi asioida naissymbolilla varustetuissa tiloissa. Naissymboli on heille kuin valkosipuli vampyyrille.
Jokaisen uniikkia sukupuolikokemusta varten pitää olla oma symboli, muuten vessaa ei vaan voi käyttää:
https://nonbinary.miraheze.org/wiki/List_of_nonbinary_identities
Saa olla helkatinmoinen halli, että kaikille noille saadaan omat kopperot!
Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän nämä trans ja cis-jutut. Mikä piri edes on cis??
Vierailija kirjoitti:
Maantieteellistä ja kemiallista ilmiötä kuvaava termi. Transeilla se tarkoittaa ihmistä, joka ei koe sukupuoliristiriitaa. Heidän mielestään on järkevää, että 99,9 % väestöstä ilmoittaa, ettei koe sukupuoliristiriitaa.
Olen yläkoulun ope ja monet tytöt ei oikein kehtaa nykyään mennä edes yksittäisvessoihin, jos sen edessä tai lähettyvillä seisoo ihmisiä. Jotkut tulee myöhässä tunnille ja kun kysyn, miksi, vastaus: piti käydä vessassa tunnin alussa. Selviää, että välkällä ei voinut, koska noloa.
Vierailija kirjoitti:
OMinä olin ensimmäinen nainen yhdellä työpaikalla. Johtaja oli hirveän huolissaan siitä, ettei ollut naisten vessoja. Sanoin sille, ettei niitä ole erikseen meillä kotonakaan.
Kotona olevat miehet ovat naisen perhettä, toisin kuin miehet unisex-vessoissa kaupungilla, töissä, kouluissa, kirjastoissa, ostoskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Unisex-vessoja vastustavat, vastustatteko kaikkia unisex-vessoja vai vaan sellaisia, missä on monta koppia vierekkäin ja käsienpesualtaan vieressä pisuaari?
Vai kuuluuko vastustukseen myös sellaiset vessat, mihin mennään yksin? Yhden "tiiviin" oven saa lukkoon, sitten mennään vielä koppiin, jonka oven saa säppiin.
"Kimppa vessojen" epämukavuuden ymmärrän, mutta miksi noiden yksityisen vessojen pitää olla sukupuolten mukaan jaettu?
Ehkä joitakin naisia inhottaa ajatus jättää esim. siteitä ja tampooneita vessaan jos on kyseessä unisex-vessa, koska on sellaisiakin miehiä, jotka saavat naisten eritteistä, käytetyistä pikkuhousuista sun muista kiksejä?
Mutta ihan jonkin ravintolan tms. paikan kannalta sukupuolten omien vessojen säilyttäminen antaa myös mahdollisuuden palvella asiakkaitaan paremmin ottaen näiden sukupuolen huomioon. Esim. jos nainen menee paikkaan, jossa naisten vessaan on jätetty pieni kori tamponeita ja siteitä kuukautisvahingon varalle, niin aivan varmasti tuollainen huomaavainen sukupuolten erojen huomioon ottaminen jää positiivisesti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantieteellistä ja kemiallista ilmiötä kuvaava termi. Transeilla se tarkoittaa ihmistä, joka ei koe sukupuoliristiriitaa. Heidän mielestään on järkevää, että 99,9 % väestöstä ilmoittaa, ettei koe sukupuoliristiriitaa.
Ei sitä tarvitse ilmoittaa, mutta tuntuu oudolta, että joku pahoittaa mielensä siitä, että jollekin ilmiölle on olemassa sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä naisten kovasti peräänkuuluttamaa tasa-arvoa.
En tunne yhtään naista joka olisi halunnut yhteisvessoja.
Jokainen nainen haluaa olla tasa-arvoinen ja tasaveroinen, mutta ei tietenkään samoja sääntöjä ja vastuita. Ei unisex-vessoja, ei armeijapakkoa naisille ja miehet eivät saa päästä töihin uimahallisiivoojiksi eivätkä naisten auttavaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex-vessoja vastustavat, vastustatteko kaikkia unisex-vessoja vai vaan sellaisia, missä on monta koppia vierekkäin ja käsienpesualtaan vieressä pisuaari?
Vai kuuluuko vastustukseen myös sellaiset vessat, mihin mennään yksin? Yhden "tiiviin" oven saa lukkoon, sitten mennään vielä koppiin, jonka oven saa säppiin.
"Kimppa vessojen" epämukavuuden ymmärrän, mutta miksi noiden yksityisen vessojen pitää olla sukupuolten mukaan jaettu?
Ehkä joitakin naisia inhottaa ajatus jättää esim. siteitä ja tampooneita vessaan jos on kyseessä unisex-vessa, koska on sellaisiakin miehiä, jotka saavat naisten eritteistä, käytetyistä pikkuhousuista sun muista kiksejä?
Mutta ihan jonkin ravintolan tms. paikan kannalta sukupuolten omien vessojen säilyttäminen antaa myös mahdollisuuden palvella asiakkaitaan paremmin ottaen näiden sukupuolen huomioon. Esim. jos nainen menee paikkaan, jossa naisten vessaan on jätetty pieni kori tamponeita ja siteitä kuukautisvahingon varalle, niin aivan varmasti tuollainen huomaavainen sukupuolten erojen huomioon ottaminen jää positiivisesti mieleen.
Miksi muuten jotain haittaisi, jos joku tuntematon mies, joka ei edes tietäisi kenen side on kyseessä, saisi kiksejä tämän siteestä?
Vastustan vain sitä että perinteiset naisten (=tiloihin voi mennä monta naista yhtaikaa) ja miesten (tiloihin voi mennä monta miestä yhtaikaa) vessat muutetaan sekavessoiksi.
Nuo vessat joihin menee vain yksi ihminen kerrallaan ja uloimman oven saa lukkoon voitaisiin kaikki muuttaa vain "vessoiksi". Jos sillä ratkeaisi tämä vessasota niin olisi pieni paha että miehet joutuu nuuhkimaan roskisten käytettyjä siteitä ja naiset pyyhkimään renkaalta pissatippoja.