Unisex vessat ajavat naiset kotiin
Kuka idiootti oikein keksi unisex vessat ja kuka vielä idiootimpi halusi niitä julkisiin rakennuksiin Suomessa?
Olen itse pitänyt niitä vain epämiellyttävinä, mutta keskustelu perheen teinipoikien kanssa muutti ajatuksiani. Naisten omien wc-tilojen puuttuminen ei ole pelkästään epämiellyttävää, vaan johtaa siihen, että naisille ei ole turvallisia wc-tiloja.
Poikien kanssa tuli tosiaan eilen puheeksi heidän käymänsä koulun wc-järjestelyt.
En muista mistä keskustelu lähti liikkeelle, mutta vessajärjestelyihin se päätyi.
Pojat ihmettelivät että miksi koulussa melkein kaikki vessat, yhtä lukuunottamatta, on muutettu yhteisvessoiksi. Kertoivat tämän johtaneen siihen, että kaikki tytöt jonottavat siihen yhteen tyttöjen vessaan ja vain pojat käyttävät yhyeisvessoja. Paitsi sitä suurinta yhteisvessaa, jota pojatkaan eivät koe turvalliseksi.
Jäin miettimään, että miten tämä vaikuttaa tyttöjen elämään. Joutuvat jonottamaan pitkiä aikoja siihen ainoaan vessaan jota uskaltavat käyttää. Ei varmasti pysy edes siistinä niin kovalla käyttöasteella.
- Kuinkahan moni tyttö on päätynyt siihen ratkaisuun että koulupäivän aikana ei syödä eikä juoda ettei tarvitsisi mennä vessaan.
Kyllähän sen omilta kouluajoilta muistaa että vessassa käyminen oli epämiellyttävää kun pojat seisoivat siinä vessan edessä kommentoimassa tyttöjen ulkonäköä ja ominaisuuksia. En varmasti olisi mennyt vessaan ollenkaan jos olisivat saaneet tulla kommentoimaan vessaan asti.
Jokin aika sitten luin kuinka turvallisten wc-tiloja puute on todellinen ongelma joissakin ke hity smaissa. Se sillee naisia kotiin ja vaikuttaa heidän elämäänsä. Se on hyvin tehokas keino hallita naisten liikkumista kodin ulkopuolella. Tämä käytäntö on näköjään vauhdilla leviämässä länsimaihin 😳
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä tää unisex vessatouhu. Nuorena en olisi tuollaisissa käynyt ja nyt vanhempanakin vaan jos on ihan pakko. Kyllä naisilla pitää olla omat vessat, jossa saa rauhassa piereskellä, paskoo ja kusta, sekä parannella meikkiä ja puhuu sellaisista asioista mitkä ei miehille kuulu. Niin ja lisäks miesten vessat haisee hirveelle (muutaman kerran joskus käynyt kun pitkä jono ja kova hätä siis silloin kun oli viä eri vessat).
Se että miesten vessat haisevat hirveältä, ei ole mikään pätevä syy yhteisvessoja vastaan. Joutuvathan monet miehetkin käymään siellä haisevassa vessassa, vaikka itse asiallisesti siellä asioisivatkin.
Eroaa niin että muissa julkisissa tiloissa et oo housut alhaalla niin lähellä jotain tuntematonta miestä/miehiä. Eikä vessakopit yleensä ole umpinaisia, niin joku voisi hyvin kurkata sinne ja lisäks kaikki äänet kuuluu. Myös ahdas tila ja vain miesten ympäröimänä ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle unisex-vessat eivät ole ongelma, ja olen siis nainen. Ymmärrän miksi ne joitakin harmittavat, mutta minulle on se ja sama onko vessa naisten, yksittäiskoppi vai unisex-vessatila kunhan vain vessa on hädän hetkellä tarjolla. Suolistovaivoista kärsivänä ei paljon kiinnosta minkälainen vessa on kyseessä, olen useamman kerran juossut miestenvessaan oikein mielelläni kun muuten olisi tullut ripuli housuun.
En kyllä ole unisex-vessoja muutenkaan usein nähnyt, ainoastaan tosiaan lentokoneissa, junissa ja puistoissa niitä siirrettäviä ulkovessoja.
Minäkin kärsin erinäisistä vaivoista, joiden takia vessaan pitää yleensä päästä nopeasti.
Kerran satuin Lontoossa menemään pienen kahvilan unisex vessaan. Se oli ihan ok kokemus aluksi, vaikka vessa olikin erittäin ahdas. Semmoinen kolmen vessakopin tila jossa oli yksi käsienpesuallas.
Vessasta poistuminen olikin ikävämpi kokemus.
Siihen pieneen tilaan oli kertynyt jonoa, minkä takia vessasta pois pääseminen oli vaikeaa. Olin ainoa nainen siinä tilassa. Jonottavat miehet tuijottivat virnuillen niin irstaasti että en ole vastaavaa ennen nähnyt kuin telkkarissa.
Yksikään heistä ei väistänyt. Tuijottivat siinä vaan kieli poskessa pullottaen. Hyi saasta. Se oli oikeasti pelottava kokemus.Seuraavalla kerralla lasken mieluummin housuun kuin menen unisex vessaan äijien kyylättäväksi.
Sellaiset femakkofantasiat siellä.
Ja taas se naisviha nosti päätään. Ja tällaiset pitäisi sitten hyväksyä "naisiksi" naisten tiloihin.
Ja sieltä taas tutut olettamukset tuttuun tapaan, että tuo kommentoija olisi trans. Kävikö mielessä että kirjoittaja voi olla cis-nainen tai cis-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle unisex-vessat eivät ole ongelma, ja olen siis nainen. Ymmärrän miksi ne joitakin harmittavat, mutta minulle on se ja sama onko vessa naisten, yksittäiskoppi vai unisex-vessatila kunhan vain vessa on hädän hetkellä tarjolla. Suolistovaivoista kärsivänä ei paljon kiinnosta minkälainen vessa on kyseessä, olen useamman kerran juossut miestenvessaan oikein mielelläni kun muuten olisi tullut ripuli housuun.
En kyllä ole unisex-vessoja muutenkaan usein nähnyt, ainoastaan tosiaan lentokoneissa, junissa ja puistoissa niitä siirrettäviä ulkovessoja.
Minäkin kärsin erinäisistä vaivoista, joiden takia vessaan pitää yleensä päästä nopeasti.
Kerran satuin Lontoossa menemään pienen kahvilan unisex vessaan. Se oli ihan ok kokemus aluksi, vaikka vessa olikin erittäin ahdas. Semmoinen kolmen vessakopin tila jossa oli yksi käsienpesuallas.
Vessasta poistuminen olikin ikävämpi kokemus.
Siihen pieneen tilaan oli kertynyt jonoa, minkä takia vessasta pois pääseminen oli vaikeaa. Olin ainoa nainen siinä tilassa. Jonottavat miehet tuijottivat virnuillen niin irstaasti että en ole vastaavaa ennen nähnyt kuin telkkarissa.
Yksikään heistä ei väistänyt. Tuijottivat siinä vaan kieli poskessa pullottaen. Hyi saasta. Se oli oikeasti pelottava kokemus.Seuraavalla kerralla lasken mieluummin housuun kuin menen unisex vessaan äijien kyylättäväksi.
Sellaiset femakkofantasiat siellä.
Ja taas se naisviha nosti päätään. Ja tällaiset pitäisi sitten hyväksyä "naisiksi" naisten tiloihin.
Ja sieltä taas tutut olettamukset tuttuun tapaan, että tuo kommentoija olisi trans. Kävikö mielessä että kirjoittaja voi olla cis-nainen tai cis-mies.
Luultavasti palstan kiukkuinen transmies. Hänellä on paljon sisäistettyä misogyniaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi käynkin nykyään vain invavessassa. Unisex-vessojahan nekin ovat, mutta saa ainakin olla rauhassa. Jos joku valittaa, niin aion todeta, että kaikki vammat eivät näy ulospäin. Kouluissakin on oltava invavessa, sinne vaan.
Niin eli joku promille väestöstä pakottaa naisväestön invavessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä naisten kovasti peräänkuuluttamaa tasa-arvoa.
En tunne yhtään naista joka olisi halunnut yhteisvessoja.
Yksi asia on silti varma: eivät ne yhteisvessat taatusti ollut ainakaan miesten idea. (Feministisoijapoikia ei lasketa miehiksi)
Se oli transien idea ja transien vanhemmat riehuivat veri suusta roiskuen, että poikansa pääsisivät tyttöjen vessaan.
Ei siinä kuule muutama transu koko feminististä propagandakoneistoa pyöritä. Miksi te ihmiset leikitte vasiten tyhmää kun jokainen sen tietää, että tämä kaikki "sukupuolia on 500 erilaista"-höpönhöpö on feministien aikaansaannosta?
Vähän sama kun vasurimedia koettaa vakuuttaa ihmisiä siitä, että se olisi muka jokin "äärioikeisto" kaduilla riehumassa ja tuhoamassa paikkoja BLM-mellakoissa... vaikka kuka tahansa noita videoita katseleva näkee ettei se ole totta.
Kieltämättä paljon nuoria ahdistuneita parikymppisiä naisia tuossa mukana. Tumblr...
Mun täytyy nyt kyllä olla eri mieltä, ei haittaa yhteisvessat ja usein olen käynyt siellä miehille pyhitetyssä vessassa kun naisten vessaan on ollut järkyttävä olo. Koskaan ei ole kukaan siellä vessassa uhannut minua, ainoastaan miesten yksityisyys on tilanteissa harmittanut, kun miestenvessassa on ollut pisuaareja aika näkyvällä paikalla niin..
Voisi siis hyvä kompromissi olla, että naistenvessat olisi edelleen naistenvessoja, mutta miestenvessat muutettaisiin yhteisvessoiksi, mikäli siis ei ole kovin yleistä että miehiä haittaa jos naiset käyttää samaa vessaa ja ne pisuaarit pistettäisiin ainakin jonkun näköesteen taakse jonne ei luonnollisestikkaan naisten tarvitse mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy nyt kyllä olla eri mieltä, ei haittaa yhteisvessat ja usein olen käynyt siellä miehille pyhitetyssä vessassa kun naisten vessaan on ollut järkyttävä olo. Koskaan ei ole kukaan siellä vessassa uhannut minua, ainoastaan miesten yksityisyys on tilanteissa harmittanut, kun miestenvessassa on ollut pisuaareja aika näkyvällä paikalla niin..
Voisi siis hyvä kompromissi olla, että naistenvessat olisi edelleen naistenvessoja, mutta miestenvessat muutettaisiin yhteisvessoiksi, mikäli siis ei ole kovin yleistä että miehiä haittaa jos naiset käyttää samaa vessaa ja ne pisuaarit pistettäisiin ainakin jonkun näköesteen taakse jonne ei luonnollisestikkaan naisten tarvitse mennä.
Siis naisten vessaan ollut järkyttävä jono. Mistähän tuo olo tuohon putkahti? :D
Vaikka itseäni ei häiritsekkään, niin vastauksista päätellen naisen asema ei ole vielä riittävän vakaalla pohjalla, että naiset uskaltaisi olla omia itsejään (mm. piereskellä, kusta ja paskoa) myös miesten ollessa läsnä, edelleen koetaan tarpeelliseksi ja naiselliseksi salailla esim. ruumiintoimintojaan ja pyhittää meikkaushetki niin ettei läsnä ole kikkelillä varustettuja.
Sen lisäksi, että koetaan miesten edelleen ahdistelevan naisia ja tämä lienee totta, mielestäni esim. persujen kirjan naisvihamielisyys on osoitus tästä, että tekemistä vieläkin riittää, että oikea tasa-arvo saavutetaan meidänkin maassa. Ja ei, ei tarvitse persujen tulla nyt huutelemaan m*muista, ensin kotimaisilta asiat kuntoon ja sitten voidaan miettiä miten saadaan ne mainitutkin opetettua talon tavoille (mutta niin kauan kuin suomalainen mieskään ei omaa käytöstapoja ja kunnioitusta naista kohtaan, niin turha odottaa sitä muiltakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että meidän koulussa oli jo 2000-luvun alussa puolet vessoista unisex-vessoja eikä niistä tarvinnut silloin pitää meteliä. Vessat eivät olleet siivottomia ja ketään ei ahdisteltu vessoissa. Kukaan luokkakavereistani ei myöskään ollut ahdistunut asiasta. Ilmeisesti ajat ovat muuttunut huonompaan suuntaan...
Koulujen välillä on varmasti eroa, ja toisaalta tiedätkö, miten kiusatut koki unisex-vessat? Kaikki nuoret ei varmasti kehtaa kertoa avoimesti epämiellyttävistä vessatuntemuksistaan koulukavereille.
Miten koulukiusaaminen liittyy tähän.
Vessa on yksi niistä paikoista, joissa kiusaaminen on helppoa ja traumatisoivaa.
Venytä vähän totuutta lisää. Koulukiusaaminen on lähes aina traumatisoivaa. Toisekseen kiusaaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta ihan muualla kuin Wc-tiloissa.
Ai tapahtuuko? Missäs tällainen tutkimus on tehty? Ja vaikkei "niin paljoa" kiusattaisi wc-tiloissa (koska siellä vietetään vähemmän aikaa kuin vaikkapa vämitunnilla) niin se on suljettu tila, josta on vaikea päästä pakoon. Kiusaajien on helppo sulkea joko sisään- tai ulospääsy kiusatulta tai odottaa sopivaa hetkeä jolloin wc:ssä ei ole muita. Nimenomaan wc:ssä on erityisen helppoa kiusata ja saada aikaan sellainen tilanne, että silminnäkijöitä on vähän tai ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan vastustaa ja kampanjoida yhteisvessoja vastaan kaikkialla missä niihin törmää. Valitusta ja negaa palautetta vaan. Itseäni inhottaa siivottomuuden takia. Miehet kuseskelee pitkin lattioita, rinkejä ja seiniä.
Oletko VR:lle muistanut pistää?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itseäni ei häiritsekkään, niin vastauksista päätellen naisen asema ei ole vielä riittävän vakaalla pohjalla, että naiset uskaltaisi olla omia itsejään (mm. piereskellä, kusta ja paskoa) myös miesten ollessa läsnä, edelleen koetaan tarpeelliseksi ja naiselliseksi salailla esim. ruumiintoimintojaan ja pyhittää meikkaushetki niin ettei läsnä ole kikkelillä varustettuja.
Sen lisäksi, että koetaan miesten edelleen ahdistelevan naisia ja tämä lienee totta, mielestäni esim. persujen kirjan naisvihamielisyys on osoitus tästä, että tekemistä vieläkin riittää, että oikea tasa-arvo saavutetaan meidänkin maassa. Ja ei, ei tarvitse persujen tulla nyt huutelemaan m*muista, ensin kotimaisilta asiat kuntoon ja sitten voidaan miettiä miten saadaan ne mainitutkin opetettua talon tavoille (mutta niin kauan kuin suomalainen mieskään ei omaa käytöstapoja ja kunnioitusta naista kohtaan, niin turha odottaa sitä muiltakaan).
Mutta eihän nämä sulje toisiaan pois. On ihan aiheellista olla huolissaan yliedustuksista tilastoissa, mutta voi samalla kantaa huolta myös tuosta vastenmielisestä kirjasta. Mun kokemukseni ovat yhteneväisiä tilastojen kanssa, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä naisten kovasti peräänkuuluttamaa tasa-arvoa.
En tunne yhtään naista joka olisi halunnut yhteisvessoja.
Tutustupa parikymppisten (opiskelija)naisten ajatuksiin asiasta. Etenkin ylioppilaskunnista näitä naisia löytyy, jotka oma-aloitteisesti ajavat unisex-vessoja kampuksille
Muutama ”tahtoo” lujasti ja loput naiset kärsivät. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä luulet, että miehet haluavat noita yhteisvessoja sen enempää kuin naisetkaan?
Se, että täällä palstalla joku pervopena jankuttaa "tasa-arvosta" ja hekumoi siitä, että pääsisi tuottamaan naisille epämukavan olon unisex-vessoissa ei kerro yhtään mitään siitä, miten muut miehet ajattelevat. En ymmärrä, miten tuo tarve yksityisyyteen toiselta sukupuolelta joissakin tilanteissa ei koskisi myös monia miehiä. Kompromissi ei ole se, että naisilta TAI miehiltä viedään omat vessat, pukuhuoneet ja suhkutilat vaan se, että järjestetään muutamia yksittäisiä unisex-vessoja, pukuhuoneita ja suihkutiloja (erillinen umpinainen suihkukoppi tms. järjestely), jota voivat käyttää ne 1 % väestöstä, joilla on ongelmia sukupuolensa kanssa. Enemmistön ei tarvitse kärsiä eikä koko yhteiskuntaa voi muuttaa sen takia, että pienenpienellä vähemmistöllä on hyvin erityislaatuinen ongelma.
Miten vessa ajaa kotiin?
Kyllä sen oon kuullu ett taksi porsaan kotio ajaa, mutt ettei vessa? Mahtaa olla joustava putkisto vai lieneekö potrapotti tyyppinen ratkaisu?
Unisex vessat ovat tulleet transtyyppien myötä. Ettei enää paheksuta ja ettei tarvitse selitellä miksi mies menee naisten vessaan ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo ratkaista oopperan vessajonon.
Oikeastihan ongelman aiheuttavat tietyt naiset.Ne kuvittelee, ettei muut tiedä, mitä ne vessassa tekee.
Ne lirittelee hiljalleen pissaa, vaikka takana on pitkä jono.
Luuleeko nuo oikeasti olevansa parempia ihmisiä tuolla, mistä muita ihmisiä kiusaavatZ?
Oopperan vessaongelma ratkeaa sillä, että tehdään lisää vessoja. Silloin jonkun mahdolliset kuvittelut eivät vaikuta muihin.
Unisex-vessoja vastustavat, vastustatteko kaikkia unisex-vessoja vai vaan sellaisia, missä on monta koppia vierekkäin ja käsienpesualtaan vieressä pisuaari?
Vai kuuluuko vastustukseen myös sellaiset vessat, mihin mennään yksin? Yhden "tiiviin" oven saa lukkoon, sitten mennään vielä koppiin, jonka oven saa säppiin.
"Kimppa vessojen" epämukavuuden ymmärrän, mutta miksi noiden yksityisen vessojen pitää olla sukupuolten mukaan jaettu?
Sitä en ymmärrä, että minkä ihmeen takia niistä vessoista pitää ylipäätänsä tehä semmosia massiivisia oleskelutiloja? En minä ainakaan koskaan käytä mitään vessaa, mikä toimii tällaisella periaatteella, vaan käytän ainoastaan niitä yksittäisvessoja.
Venytä vähän totuutta lisää. Koulukiusaaminen on lähes aina traumatisoivaa. Toisekseen kiusaaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta ihan muualla kuin Wc-tiloissa.