Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on "pariskuntailtojen" pointti?

Vierailija
11.06.2020 |

Selittäkääs mulle tämä, kun en ole koskaan tajunnut asiaa riippumatta omasta parisuhdestatuksestani:

Miksi jotkut ihmiset rajaavat sinkkuja ulos yhteisestä tekemisestä? Esimerkiksi juhannuksena mökille kutsutaan vain pariskuntia ja saatetaan ihan reippaasti sanoakin, että nyt meillä on tämmöiset juhlat, jotka on tarkoitettu vain pariskunnille. Sitä saattaa myös huomata, että kutsuja illanviettoihin tms. tulee heti ihan eri tavalla, jos sattuu itse seurustelemaan, kuin jos on sinkkuna. Ja tämä riippumatta siitä, tunteeko kutsuja edes seurustelukumppaniani, kelpaan paremmin seuraan parillisena.

Millä tavalla minun parisuhdestatukseni vaikuttaa siihen, voiko kanssani viettää aikaa vai ei? Muutunko heti jotenkin paremmaksi ja kiinnostavammaksi, jos minulla on kumppani? Onko kyse jostain alitajuisesta pelosta, että sinkku yrittää pokailla toisten puolisoita? Muuttaako parisuhde ihmisen olemista jotenkin sellaisella tavalla, ettei sinkku kertakaikkiaan voi ymmärtää parisuhteellisen elämästä mitään? Tarvitsevatko seurustelevat näitä omia tapaamisiaan jotenkin vertaistukimielessä ja tunnelma menee pilalle, jos paikalla on yksi seurustelematon?

t. nimim. Taas juhannus yksin

Kommentit (448)

Vierailija
401/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 30v mies ja sinkku ollut aina. Miespuoliset kaverini ja tuttuni ottavat kyllä mielellään mukaan illanistujaisiin ja mökkireissuille, koska tietävät, että olen hyvä tyyppi ja hyvä kaljakaveri. Heidän tyttöystäviltään tosin ei kutsuja varmastikaan tulisi. Veikkaan, että sukupuolten välillä on tässäkin eroja. Monelle miehelle varmaan ihan sama onko sinkkukaveri mukana kun taas naisille, noille nirppanokkaisille kotkille, ei käy. 

Vierailija
402/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin vaikutan ikisinkulta ja saan uusilta tutuilta naisilta kuulla ylemmyydentuntposesti että "kyllä sinäkin joskus jonkun löydät ja pääset suhteeseen" ovat siis seurustelleet yleensä alle 3 vuotta. Kun sitten itse täräytän vastaukseksi, että "juu kestihän tuo aiempi avoliittoni 8 vuotta" on hauskaa nähdä se nolo ja tyrmistynyt ilme kun tajuavat että en olekaan aina ollut sinkku ja he ovat vain olettaneet :'D

Kyseessä ei siis ollut kaverit vaan täysin oudot ihmiset keskenään? 

Tämä oli ohi aiheen. Ei liity AP:n mökkitapaukseen vaan sinkuista tehtyihin oletuksiin. Jos sanamuoto "täräytän" häiritsee voit korvata sen sanalla "totean", se tarkoittaa tässä yhteydessä samaa asiaa.  Nämä viesit  eivät siis ole liitännäisiä aloitusviestiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joskus sinkut on huomiota vaativia, eikä voi yhtään olla oman kumppanin kanssa kahden kesken. En jaksa olla mikään pakollinen aikuisen ihmisen seuraneiti. Pariskunnille on usein myös pariskunta-aiheita tai pientä "naiset sitä, miehet tätä parisuhteessa" heittoja, joihin sinkut aina reagoi naurahtamalla vaivaantuneesti. Pitää miettiä liikaa kaikkea, jos joku sinkku tulee mukaan. Aina ei vaan jaksa...

Vierailija
404/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin vaikutan ikisinkulta ja saan uusilta tutuilta naisilta kuulla ylemmyydentuntposesti että "kyllä sinäkin joskus jonkun löydät ja pääset suhteeseen" ovat siis seurustelleet yleensä alle 3 vuotta. Kun sitten itse täräytän vastaukseksi, että "juu kestihän tuo aiempi avoliittoni 8 vuotta" on hauskaa nähdä se nolo ja tyrmistynyt ilme kun tajuavat että en olekaan aina ollut sinkku ja he ovat vain olettaneet :'D

Onks niinku toi 8v paljon?

Mä olen ollut puolisoni kanssa kohta 20v kimpassa.

Mitä mä voitin?

Vierailija
405/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla parillinen määrä auton avaimia kulhossa.

Eli jokaisella tulijalla oma auto? Mikäs leikki tämä on?

Vierailija
406/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä voitin?

Mä olin 26 vuotta ja voitin onnellisen avioeron ja oman velattoman asunnon.

Miten junthi on oltava, että neli-viisikymppisenä niinkuttelee? Elämäm_koulu ja Alkon yliopisto käytynä?

Vierailija
407/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"nimimerkki. Taas juhannus yksin"

Tämä ap:n nimimerkki kertoo jo paljon koko ongelman ytimestä. Siis että taas menee juhannus yksin. Niin varmaan menee, kun odottaa että muut järjestävät kyllä jotain, ja hän saa sitten vain ilmestyä vieraana nauttimaan lopputuloksesta.

Kyllä se menee ihan niin, että kun jotain haluaa, se pitää itse tehdä. Miksi ap ei järjestänyt hyvissä ajoin itse juhannus tekemistä, ja varmistanut hyvällä suunnittelulla ja esim mökin varaamisella ja sen yhteismaksamisella muidenkin osallistumisen?

Mitä tulee näihin ns ystäviisi, jotka vieroksuvat sinua sinkkuutesi takia, voin kertoa että he eivät ole oikeita ystäviäsi. Oikeat ystävät eivät toimi noin, ja oikeilta ystäviltä voi myös kysyä suoraan mikä on ongelma.

Kolmanneksi tulee mieleen, että aina ei voi kutsua kaikkia. Itse olen se ihminen, joka järjestää illanistujaisia ja mökkiviikonloppuja. Koska aika, rahat ja tilat ovat usein rajalliset, kaikkia ei voi kutsua kerralla. Ja koska itse usein järjestän illan, tietenkin päätän myös ketä kutsun. Juhannukseksi meille on muodostunut tietty vakioporukka, jouluksi tietty jne.

Oman illanviettojen emönnöinnin kannalta paras vierasmäärä on itseni ja mieheni lisäks 2 pariskuntaa, tai yhteensä neljä vierasta. Yhteensä 6 ihmistä on vielä sellainen määrä, minkä ruuat ja juomat on mielekästä vaikka tarjota, ja kun vieraita ei ole liikaa, ehtii kaikkien kanssa seurustella, ja myös 6 hlön porukassa onnistuu juttelu, eikä tule pakollisia ns kuppikuntia kuten silloin, kun on enemmän porukkaa. Emäntä joutuu myös miettimään, minkälaista tunnelmaa hakee illalleen, ja ketkä ihmiset tulevat hyvin toimeen, tai ovat joustavia ja helposti viihtyviä esim usein rajallisemmissa ja haastavemmissa mökkiolosuhteissa.

Mitä tulee vielä juuri juhannuksen viettoon, mitä itse juhlimme omalla mökillämme nimenomaan 2 ystäväpariskunnan kanssa, huomioitavia asioita on se että kaikki pariskunnat tulevat hyvin toimeen, ja ns tasapainottavat toisiaan. Sitten se, että he viihtyvät useamman päivän samoissa alkeellisissa oloissa, eivätkä esim halua baariin tai ns pitkästy samaan paikkaan ja porukkaan. Itsestäni on myös mukavaa, että miehiä ja naisia on suunnilleen saman verran, eikä yks mies ja loput naisia.

Näitä edellä mainittuja asioita joutuu miettimään, kun järjestää itse paljon. Ehkäpä ap:kin ymmärtäisi tätä asiaa vähän laajemmin, jos hän itse vaivautuisi vetovastuuseen. Silloin hänen ei myöskään tarvitsisi viettää juhannusta yksin, taas.

Miksi pitää olla niin virallista? Eikö vaan voi kutsua kaikkia, ja se tulee joka tulee ja pitää itse itsestään huolen

Siksi, että niin kauan kun ei olla vaan puistossa "ei kenenkään maalla", joku joutuu oleen vastuussa illan sujumisesta. Se että kaikille riittää astioita, ruokaa, nukkumapaikka ja vessapaperia. Se että jäljet tulevat siivotuksi jälkikäteen. Se että kaikki sujuu ja että on kivaa, vaatii joltakulta panosta, ja usein myös jotain vierailta. Liian paljon on niitä tyyppejä, jotka haluavat aina ilmestyä paikalle katettuun pöytään, mutta eivät itse ole valmiita tekemään mitään asian eteen.

Apua... Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että mökkibileet voisi tehdä noinkin vaikeaksi. Vertailun vuoksi meidän tapa toimia, porukassa pariskuntia ja sinkkuja: kysytään ketkä tulevat mukaan, sovitaan mitä ruokia kukakin tuo ja mitä isäntäväki tarjoaa, saavutaan paikalle. Onkohan jotain oleellista jäänyt puuttumaan, kun emäntä ei ole ymmärtänyt miettiä millaista tunnelmaa hakee illalle?

ohis

No kyllä se aika oleellinen asia on se tunnelma. Tunnelma muodostuu ihmisten hekilökemioista, musiikista, säästä ja puitteista. Hyvät emännät miettivät asioita etukäteen. Tietysti jos tunnelmalla ei ole mitään väliä, niin sitten sillä ei ole. Itselleni on. :)

Meillä ei ole koskaan ollut mitään teemaa ja hauskaa meillä on aina ollut. Spotify soittaa musaa ja jokainen soitattaa haluamiaan biisejä. Kitara on ja soittotaitoiset soittelee jotain. Sauna lämpiää, grilli on kuuma ja olut kylmää. Harvemmin kukaan on mitään tunnelmanluomisia miettinyt.

Vierailija
408/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, joskus sinkut on huomiota vaativia, eikä voi yhtään olla oman kumppanin kanssa kahden kesken. En jaksa olla mikään pakollinen aikuisen ihmisen seuraneiti. Pariskunnille on usein myös pariskunta-aiheita tai pientä "naiset sitä, miehet tätä parisuhteessa" heittoja, joihin sinkut aina reagoi naurahtamalla vaivaantuneesti. Pitää miettiä liikaa kaikkea, jos joku sinkku tulee mukaan. Aina ei vaan jaksa...

Tämähän oli juuri se pointti minkä tein. Olen NYT sinkku mutta aiemmin olin 8 vuotta PARISUHTEESSA (avoliitossa). En ole saanut eron jälkeen muistinmenetystä, vaan osaan samaistua molempiin kokemusmaailmoihin.  (En ole edelleenkään AP).

Vierailija
409/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinkkuna en ole halunnutkaan pariskuntien juhliin:

Ärsytti jos luullaan että olen viettelemässä jonkun miestä.

Pariskunnat utelevat treffitilanteesta, ihmetellään mikä sinussa on ”vikana”. Miehet vihjailevat, joku jopa flirttailee räikeästi. Koska haluat olla kohtelias, vastailet ystävällisesti.

Inhottavaa mennä alasti saunaan ystävien sekä heidän miestensä kanssa.

En halua sitoutua ystävyyteen, jossa en voi toimia vastavuoroisesti. Pariskunnan on helpompi järjestää iltamat, tilaa, tukea toisistaan. Mökillä tarvitaan kaksi ohjaamaan vieraita, saunapuuhat ulkona sekä ruokapuuhat sisällä, ainakin jos haluaa järjestää omannäköiset juhlat.

Kallista, mahdolliset yhteislahjat perhekunnalta ja majoitus kuitenkin on yksin maksettava, jos on tällainen tilanne, esim häissä.

Miesten puheenaiheet kiinnostaisi enemmän, varsinkin jos on puhe siitä talonrakennuksesta tai vastaavista, koska sinkkuna kuitenkin tarvitsisin tällaista tietoa. Naiset puhuvat toisten ihmisten asioista, mikä ei kiinnosta. On kuitenkin pysyttävä naisporukassa.

Entiset läheiset ystävyyssuhteet ovat vesittyneet kun tiedät, että kaveri on jakanut kaikki asiasi miehensä kanssa ja kertoo miehelleen kaiken.

Ihmiset, joiden ihmissuhteet perustuu enemmän sosiaalisen aseman pönkittämiseen, tympäisee. Tämä tulee pahentumaan, kun lapsia alkaa tulla.

Sekin on kyllä totta, että sinkuiksi tietyssä pariutumisiässä jää ongelmallisia tai jotenkin erilaisia (ehkä hyvälläkin tavalla) ihmisiä. Parisuhteeseen päätyy tasapainoisemmat henkilöt, jonka kaltaisten kanssa olisi terveellisempää viettää aikansa.

No, me vaan mennään porukalla mökille, etukäteen sovitaan suurin piirtein mitä syödään ja pari ihmistä käy kaupassa. Lasku sitten jaetaan. Omat juomat tuodaan itse mukana.

Saunaa lämmittää se, kuka sen ekana muistaa ja ruuanlaittovuorotkin on monesti etukäteen jaettu/sovittu, ellei joku halua ottaa kokkausvastuuta koko viikonlopun ajalta. Avustavia ruuanlaittohommia, kuten salaatintekoa tai perunoiden keittämistä voi nyt tehdä kuka tahansa. Huoneet jaetaan tulojärjestyksessä ja säädetään tarvittaessa.

Meilläkin tehdään tähän tyyliin. Kaikki ollaan tuttuja vuosien takaa ja mökkeilty niin monesti yhdessä, että jokainen osaa olla kuin kotonaan. Minua ahdistaisi jos kavereiden kesken oltaisiin kovin muodollisia.

Vierailija
410/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänkö siis kavereiden kanssa iltaa istuessa viettämään aikaa sen oman kumppanin kanssa? Eikö siinä saman tien voisi jäädä vain kotiin olemaan?

Vierailija
411/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, nyt käsitän. Pariskuntaillanviettoja järkkääville tyypeille on siis sukupuolistereotypiat tärkeitä, ja he tykkäävät naljailla toista sukupuolta näiden stereotypioiden ja yleistysten kautta. Ja sitten vaivaannutaan siitä, kun sinkku selvästi pitää tällaista ajattelua vähän yksinkertaisten tyyppien juttuna.

Voi luojantähden. Minä ainakin haluan ihan parisuhteessa elävänä pysyä kaukana noista "naiset sitä, miehet tätä" -heitoista ja kliseistä. Ja onneksi kumppanini on tässä samanlainen kuin minä. Jos meidät, pariskuntana, kutsuttaisiin tuollaiseen illanviettoon, me sitten naurahdettaisiin sen sinkun kanssa vaivaantuneesti. Tai ei, emme edes naurahtaisi. Teeskentelisimme, ettemme kuulleet tuollaisia aivopieruja.

Vierailija
412/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 30v mies ja sinkku ollut aina. Miespuoliset kaverini ja tuttuni ottavat kyllä mielellään mukaan illanistujaisiin ja mökkireissuille, koska tietävät, että olen hyvä tyyppi ja hyvä kaljakaveri. Heidän tyttöystäviltään tosin ei kutsuja varmastikaan tulisi. Veikkaan, että sukupuolten välillä on tässäkin eroja. Monelle miehelle varmaan ihan sama onko sinkkukaveri mukana kun taas naisille, noille nirppanokkaisille kotkille, ei käy. 

Miesten sosiaaliset kuviot ovat yleensä yksinkertaisempia. Minkähän takia naiset eivät pysty samaan?

Vierailija
413/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä voitin?

Voitit paikan pariskuntaillanvietosta, jossa nokitellaan vastakkaista sukupuolta tyyliin "naiset aina sitä, miehet aina tätä", puhutaan häistä, lapsista, talonrakennuksista ja kertoillaan viimeisimmän yhteisen loman lemmenhetkistä (esim. kuvaillaan parittelua ja kerrotaan että tosi romanttisia illallisia oli aina). Sitten välillä kokeillaan kumppanin kanssa, vieläkö onnistuu kielisuudelmat (jos ei muuten keksi, missä vaiheessa tätä voi tehdä, niin esim. samaan aikaan kuin joku muukin pari suutelee ja hivelee toisiaan). Ja sitten lopulta klo 21 kaikki vetäytyvät omiin makuuhuoneisiinsa harrastamaan seksiä.

Vierailija
414/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten sosiaaliset kuviot ovat yleensä yksinkertaisempia. Minkähän takia naiset eivät pysty samaan?

Tuolla aiemmin jo kerroin meidän kaveriporukan mökkikuvioista ja mietin, että lisäänkö siihen kysymyksen, kumpaa sukupuolta luulette enemmistön tuossa kaveriporukassa olevan?

Mutta on mulla tyttökavereitakin, joiden kanssa ei tarvitse ihan noin paljon säätää, että on niitä helppoja naisiakin olemassa. Pitää löytää ne oikeat persoonat näköjään.

Vierailija
415/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahollissuus naijja napsauttoo ristii ja rastii.

Vierailija
416/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä on kiva olla ihan rauhassa ja chillailla rentojen ihmisten kanssa, kuin kuunnella sinkkujen jatkuvaa valitusta ihan kaikesta.

Maistuva syötti.

Vierailija
417/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennäänkö siis kavereiden kanssa iltaa istuessa viettämään aikaa sen oman kumppanin kanssa? Eikö siinä saman tien voisi jäädä vain kotiin olemaan?

Osa näistä kommentoijista on niin nuoria, ettei heillä tuskin on yhteistä kotia kumppaninsa kanssa. Asuvat varmaan vanhemmillaan ja pääsevät juhannuksena sitten kumppaninsa kanssa ilman iskän ja äiskän läsnäoloa pussailemaan ja samaan sänkyyn. Muuten en tuota tajua, että mennään porukassa mökille ja vetäydytään punkkaan alkuillasta. 

Vierailija
418/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri niitä tyyppejä ,jotka polttareiden jälkeen näkee miehen viimeisen kerran tämän häissä.

Vierailija
419/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä voitin?

En tiedä. Minä olen ollut oman puolisoni kanssa 35 vuotta. Ihmettelen vaan miten tämä mihinkään vaikuttaa. Silti kutsun mökilleni ketä haluan. Onneksi kukaan sinkku ei kuvittele minun emännöivän mökkimajoitusta ja ohjelmatoimistoa.

Vierailija
420/448 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän itkuvirren aihe on se kun joku kaveripariskunta ei kutsu sinkkua mökilleen juhannukseksi vaan jotain muita ihmisiä. Kai se isäntäväki saa omalla mökillään olla ja kutsua ketä haluaa. Miksi koko tuttavapiiri pitäisi kutsua kerralla. Harvemmalla sellaiseen tilat riitä, mikäli ei pyöritä lomakylää tai leirikeskusta.