Luetelkaa Helsingissä asumisen hyviä puolia!
Haluaisin asua siellä ja en ole keksinyt vielä tarpeeksi perusteita muuttaa, kun kuitenkin asuminen on niin kallista siellä.
Kommentit (66)
Enemmän luontoa ja merenrantaa kuin maaseudulla.
Eli paremmat ulkoilualueet.
Täällä on paljon erilaisia ihmisiä eikä ole yhtä pakko elää samassa muotissa kuin pienemmillä paikkakunnilla mistä olen kotoisin. Palvelut monipuolisia ja lähellä ja töitä omalla alallani. Lisäksi helppo matkustaa ulkomaille ja kunnon joukkoliikenne. Ystävällisiä ihmisiä kun viitsii jutella muille. Hyvät harrastusmahdollisuudet, monipuolisia ravintoloita. Mutta turha muuttaa jos jo ennakkoon ahdistaa. Jos olet tulossa töihin, suosittelen pääkaupunkiseudun pienempiä paikkakuntia. Läheltä löytyy ihan maaseutuakin
Ei ole tarvetta omalle autolle, kaikkialle pääsee varsin kivasti julkisilla. Palkat on paremmat. Työmahdollisuudet ovat äärettömästo paremmat kuin missään muualla tässä maassa. Palvelut ovat kattavammat kuin muualla. Reissuun pääsee helposti minne vain, löytyy niin satamaa kuin lentokenttääkin. Kunnan tarjoamat palvelut paremmat kuin muualla maassa ja kaupunki on vakavarainen eikä mikää persaukinen kuten suurin osa tämän maan kunnista. En osaa kyllä sanoa mitään mitä jollain muulla paikkakunnalla Suomessa olisi minulle tarjottavana enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmiset muuttavat maaseudulta Helsinkiin ja asuvat täällä jos eivät viihdy. Valitetaan ja ollaan tyytymättömiä kun ei ole sitä ja on tätä vali vali.
Suomessa on vapaus asua missä haluaa eikä kenenkään ole pakko Helsingissä asua. Eikö se nyt ole aika tyhmääkin ja saamatonta jäädä vain paikoilleen jumittamaan ja valittamaan.
Nyt vähän ryhtiä. Muuttakaa pois valittamasta.
Kun työpaikkoja biokemisti - it-asiantuntija -pariskunnalle löytyy vähän huonon puoleisesti pienistä maalaiskylistä - siksi täällä asumme. Eläkkeellä sitten toteutetaan maaseutuhaaveet.
Haluaisit asua, mutta et ole keksinyt tarpeeksi perusteita? Vähän on nyt ristiriitaista. Miksi sitten huaisit, että voisi kotipaikkakunnalla elvistellä, vai?
Nämä ovat hyvin subjektiivisia näkemyksiä, tietysti.
Muutin takaisin Suomeen 25 ulkomailla asutun vuoden jälkeen. Olisin voinut asettua asumaan mihin hyvänsä Suomeen (ei erityisen tärkeitä sukusiteitä tai ystäväpiiriä juuri tietyllä paikkakunnalla). Ostin asunnon Helsingin keskustasta.
Ne syyt jotka juuri minulle ovat antoisia ja tärkeitä:
- meri ja saaristo
- erittäin hyvä ja monipuolinen kulttuuritarjonta (paljon teattereita, museoita, taidegallerioita, musiikkitarjontaa, elokuvateattereita)
- mahdollisuus elää niin että ei tarvitse autoa, eli keskustassa kaikki palvelut joko kävellen saavutettavissa tai lyhyen julkisen liikenteen matkan päässä
- tietynlainen anonyymiys ja joukkoon sulautuminen. Saa elää rauhassa ilman että kaikki kylänmiehet tietävät asiasi
- hyvä ja monipuolinen ravintolatarjonta. En käytä alkoholia ollenkaan joten baarit ovat minulle yhdentekeviä, mutta tykkään syödä hyvin ulkona.
- helppo matkustaa ulkomaille; kätevä matka lentokentälle.
- hyvät ja kattavat yksityislääkäripalvelut; ajan saa nopeasti vaikka minkä alan spesialistille jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, se että 500 metrin säteellä on joku kuppainen juottola ja pysäkki, josta pääsee oksennuksen hajuiseen dösään, ei mieltä lämmitä.
Asuminen ja eläminen maksaa Helsingissä hunajaa, paremman elämänlaadun saat missä tahansa muualla Suomessa.
Jaa, no pöndelläkö on parempi, että 10km säteellä on joku kuppainen juottola ja pysäkki, josta ei edes pääse oksennuksen hajuiseen dösään?
Työ- ja opiskelumahdollisuudet, paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia (eri seuroja, eri hintaisia vaihtoehtoja, eri kellonaikoihin ja eri tasoja - on mistä valita), palvelut lähellä sisältäen myös monet erityisemmät palvelut, joita ei joka paikkakunnalla ole. Lisäksi melko hyvä julkinen liikenne ja kohtuulliset vuorovälit julkisilla. Yleisesti löytyy vapaa-ajan tekemiseen paljon vaihtoehtoja. Paljon kauppoja laajoilla aukioloajoilla.
Toki muissakin Suomen isommissa kaupungeissa löytyy edellä mainittuja varsin hyvin, mutta Helsinki on Suomen kärkeä näiden osalta. Etenkin työpaikkojen määrä omalla alalla on aika määräävä tekijä. Lisäksi vielä jos puolisokin haluaa käydä töissä, niin Helsingistä löytyy pääosin alalta kuin alalta työmahdollisuuksia verrattuna moniin muihin kolkkiin Suomessa.
Lisäksi itselle kivoja plussia on meri, hyvät lento-, juna- ja lauttayhteydet muualle sekä perhe + ystävät lähellä.
Hesalaisten peppukipu meistä "junantuomista".
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos ei haittaa että niillä alueilla on jatkuvana taustaäänenä autoteiltä tuleva tasainen humina, ja ihmisiä on joka puolella. Itse nautin kyllä paljon enemmän kulkea oikeasti hiljaisessa, ja niin rauhallisessa että koirakin voi olla irti häiritsemättä ketään (kun ketään ei koskaan tule vastaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos ei haittaa että niillä alueilla on jatkuvana taustaäänenä autoteiltä tuleva tasainen humina, ja ihmisiä on joka puolella. Itse nautin kyllä paljon enemmän kulkea oikeasti hiljaisessa, ja niin rauhallisessa että koirakin voi olla irti häiritsemättä ketään (kun ketään ei koskaan tule vastaan).
Minä olen elämäni asunut kaupungissa, joten noita sinun huminoitasi en edes kuule. Kannattaa miettiä onko olemassa jotain kuuloyliherkkyyttä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunne Helsinkiä, kun noin sanot. Kartta käteen ja ulkoilemaan.
Totta se, että koira pitää pitää kytkettynä.
Maaseudulla ei ole kunnon kevyen liikenteen reittejä niille, jotka eivät halua mennä rämeisiin metsiin ja maastoon.
Mutta makunsa tietty kullakin.
Itse olen ehdottomasti kaupunki-ihminen. Helsingin suurin miinus on sen pieni koko, suuren osan elämästäni olen asunut isommissa kaupungeissa ympäri Eurooppaa. Esim. Tukholmasta pidän enemmän, kun löytyy kokoa. Mutta Helsingissä on lukuisia hyviä puolia:
- Juuri pienen koon takia kaikkialle pääsee nopeasti joko ihan kävellen tai hetkessä raitiovaunulla tms. Metrolinjakin on vain lyhyt viiva, ja sillä pääsee jopa Vuosaareen ja Espooseen asti. Alle tunti menee siinä että kävelee Helsingin ns. "päästä päähän" (esim. Arabiasta Jätkäsaareen).
- Ihmiset ovat pääosin suvaitsevaisia, voi olla ja pukeutua miten lystää eikä kukaan kummastele.
- Kauniita alueita on paljon. Mm. Eiran ranta, Kauppatori, Kruunuhaka, Katajanokka, Töölönlahti... Veden ääressä saa olla jatkuvasti eri puolilla kaupunkia ja puistoja yms. ulkoilualueita on paljon
- Kulttuuritarjonta. Itselleni on tärkeää päästä usein leffaan, ulos syömään, tapahtumiin, vaihtuviin museoihin, testailemaan uusia asioita yöelämässä jne. Mitään näistä ei toki riitä yhtä paljon kuin monissa muissa maailman kaupungeissa, mutta paljon kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, se että 500 metrin säteellä on joku kuppainen juottola ja pysäkki, josta pääsee oksennuksen hajuiseen dösään, ei mieltä lämmitä.
Olen asunut Helsingissä 45 vuotta ja käytän busseja päivittäin. Koskaan en ole nähnyt tai haistanut oksennusta bussissa.
Eikä tänne nirppanokkia kaivata!
Olin kerran pikkucityssä. Järkytyin kun molemmat kaksi ruokakauppaa menivät lauantaina kuudelta kiinni. Ruokailumahdollisuudet olivat lounasravintola (kiinni), kaljakuppilasta ranskalaiset perunat & makkara, karvakäsipitseria ja grilli joka aukesi vasta illalla. Ou jeah!
Saa helpommin koronan ja kuoleman
Meiningi on kansainvälistä, ja Metro on aina bonarii.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ehdottomasti kaupunki-ihminen. Helsingin suurin miinus on sen pieni koko, suuren osan elämästäni olen asunut isommissa kaupungeissa ympäri Eurooppaa. Esim. Tukholmasta pidän enemmän, kun löytyy kokoa. Mutta Helsingissä on lukuisia hyviä puolia:
- Juuri pienen koon takia kaikkialle pääsee nopeasti joko ihan kävellen tai hetkessä raitiovaunulla tms. Metrolinjakin on vain lyhyt viiva, ja sillä pääsee jopa Vuosaareen ja Espooseen asti. Alle tunti menee siinä että kävelee Helsingin ns. "päästä päähän" (esim. Arabiasta Jätkäsaareen).
- Ihmiset ovat pääosin suvaitsevaisia, voi olla ja pukeutua miten lystää eikä kukaan kummastele.
- Kauniita alueita on paljon. Mm. Eiran ranta, Kauppatori, Kruunuhaka, Katajanokka, Töölönlahti... Veden ääressä saa olla jatkuvasti eri puolilla kaupunkia ja puistoja yms. ulkoilualueita on paljon
- Kulttuuritarjonta. Itselleni on tärkeää päästä usein leffaan, ulos syömään, tapahtumiin, vaihtuviin museoihin, testailemaan uusia asioita yöelämässä jne. Mitään näistä ei toki riitä yhtä paljon kuin monissa muissa maailman kaupungeissa, mutta paljon kuitenkin
Wanna-be kosmopoliitit tunnistaa siitä, että Helsinkiä on sanottava pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmiset muuttavat maaseudulta Helsinkiin ja asuvat täällä jos eivät viihdy. Valitetaan ja ollaan tyytymättömiä kun ei ole sitä ja on tätä vali vali.
Suomessa on vapaus asua missä haluaa eikä kenenkään ole pakko Helsingissä asua. Eikö se nyt ole aika tyhmääkin ja saamatonta jäädä vain paikoilleen jumittamaan ja valittamaan.
Nyt vähän ryhtiä. Muuttakaa pois valittamasta.Kun työpaikkoja biokemisti - it-asiantuntija -pariskunnalle löytyy vähän huonon puoleisesti pienistä maalaiskylistä - siksi täällä asumme. Eläkkeellä sitten toteutetaan maaseutuhaaveet.
Mikä pakko se silti asua juuri Helsingissä? Esim Lahdesta ajaa motoria pitkin tunnissa Helsinkiin. Nykyaikana on etätyöt yleistymässä ja ainakin it-asiantuntija voi monissa tehtävissä työskennellä mistä päin Suomea vaan. Nyt jos väittää, että Helsingissä on pakko asua niin se on puppua.
Nyt vähän ryhtiä. Muuttakaa pois valittamasta.