Rakennusinsinööriksi (AMK) opiskelu aikuisena
Kokemuksia kellään, erityisesti monimuoto-opinnoista? Missä vaiheessa opiskeluita saitte oman alan töitä? Antoivatko opinnot hyvät valmiudet työelämään? Millainen on työllisyys valmistumisen jälkeen? Onko alalla ikäsyrjintää? Jos valmistuisin tuolta, olisin jotain 35-vuotias joten erityisesti tuo mietityttää. Suurta urakehitystä en tavoittele vaan varmaa työtä ja toimeentuloa.
Kommentit (4)
Ei ole kokemusta raksainssin opinnoista mutta samalla alalla työskentelen. Itse katselen toimistolla aina kieli pitkällä BIM-insinöörien ja -mallintajien töitä ja kysyn heitä näyttämään salaisuuksiaan. Meillä arkkitehdit suunnittelee, unelmoi ja analysoi, BIM-mallintajat piirtää meidän töräykset puhtaaksi ja oikeilla protokollilla, ja useimmat raksainssimatskut ja -mallit tulevat toisilta toimistoilta.
Opiskelut raksainssiksi on tietääkseni pidemmät kuin mallintajaksi. BIMboilla on mielestäni kiinnostavampi työ, he osaavat taikoa. Jos tietotekniikka kiinnostaa yhtään niin tuokin voi olla vaihtoehto :)
-arkkitehti
Lisäyksenä vielä opintojen ja työelämän erosta; riippuu tosi paljon työpaikasta. Vastavalmistuneena ei todellakaan tiedä tarpeeksi että voi tehdä työnsä kunnolla ja tehokkaasti. Olin heti opintojen loputtua töissä todella teknisessä toimistossa ja meni kyllä sormi kyynärpäätä myöten suuhun kun piti ratkaista ja piirtää oikean elämän rakennuksia. Työelämässä tulee vastaan niin paljon uutta että alku menee ihan haparoidessa. Itse muistan olleeni ihan hukassa mm. maalien huoltoluokitusten, esteettömysvaatimusten, rakennusmääräysten, detaljien yms. kanssa. Toisessa työpaikassa ohjasivat junioreita ihan kädestä pitäen ekat puoli vuotta ja kaikki meni helpommin. Rakennusmaailma on aika jähmeä ja tietotaito tulee käytännön kokemuksen kautta.
-toi aikaisempi
Ainakin IT-alalla esiintyy juuri tuota ikäsyrjintää, miten lie rakennuspuolen insinööreillä...
Eikö kellään ole kokemuksia?