Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen yliopistojen suurin huijaus on avoin yliopisto. Älkää hyvät ihmiset sinne pistäkö rahojanne :/

Vierailija
09.06.2020 |

Ruotsissakin avoimen väylän kautta on aika hyvät mahdollisuudet päästä opinnoissa eteen päin ja varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Suomessa sitä vaan pidetään keinotekoisesti yllä rahankeruu tarkoituksessa.
Hyväuskoisilta ihmisiltä huojataan rahat, kun saavat sitä kautta kävellä yliopiston tuulikaappiin.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
122/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako avoimessa yliopistossa tuhlata aikaa?

Mitä muutakaan sitä tekisi? Lapset on jo isoja, eikä mitään haasteita elämässä. Käytän sen sitten vaikka avoimessa opiskeluun ja vielä maksan siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen kommentti: muuten hyvä, mutta Ruotsissa ei edes ole mitään avointa yliopistoa.

Että 0/5 aloittajalle.

On siellä. Voit opiskella yksittäin kursseja tai hakea programmiin. Jos oot programmissa, niin saat suorittaa koko tutkinnon saman tien loppuun ja etenet saman ryhmän kanssa. Jos suoritat kurssi kerrallaan, ni voit silläkin tavalla valmistua ja hakea meriiteillä tutkintosuorittajaksi

Vierailija
124/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen kommentti: muuten hyvä, mutta Ruotsissa ei edes ole mitään avointa yliopistoa.

Että 0/5 aloittajalle.

On siellä. Voit opiskella yksittäin kursseja tai hakea programmiin. Jos oot programmissa, niin saat suorittaa koko tutkinnon saman tien loppuun ja etenet saman ryhmän kanssa. Jos suoritat kurssi kerrallaan, ni voit silläkin tavalla valmistua ja hakea meriiteillä tutkintosuorittajaksi

Ruotsissa sairaanhoitajakin voi hakea lääkäriksi ja saa pointseja sairaanhoitajan tutkinnosta ja työkokemuksesta. 

Vierailija
125/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 0/5 aloittajalle.

Häh? Jos sä haet johonkin "programmiin" ja pääset, silloinhan olet sisällä yliopistossa, eikö?

Vierailija
126/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin  yliopisto on turha, turha, turha. Vuosisadan turhin viritelmä.

Vierailija
127/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni Avoin yliopisto on hyödyllinen jos sen kautta tarjotaan mahdollisuus tutkinto-opiskelijaksi kun tietty opintomäärä (esim. perusopinnot) tulee täyteen. Muuten olen vähän sitä mieltä, että hyvä jos haluaa itseään sivistää, mutta jos pohjalla ei ole mitään korkeakoulututkintoa niin aika turhaa. Jos on niin voi mahdollisesti auttaa uralla eteenpäin.

Se mikä minua erityisesti rassaa sekä Avoimen yliopiston että AMK:n kohdalla on se miten asia esitetään. Puhutaan ummet ja lammet mahdollisuuksista ja uudesta alusta vaikka pääsykokeessa ei tärpännytkään, ja sitten vasta ihan lopullissa mainitaan, että ai niin tästä pitää sitten maksaa näin ja näin paljon. Parempaan on menty siten, että nykyään voi maksaa kurssi kerrallaan kun ennen oli kokonaisuus kerrallaan. Silti kuten joku totesi niin jos olet peruspäivärahalla, perheellinen tai muuten vähätuloinen voi tehdä tiukkaa tuo maksaminen. Tuskin kukaan on Avoimen yliopiston opintoja toimeentulotukeen saanut, vai onko?

Mutta joo. Yhteenvetona että jos maksaa niin pitää tarjota hyvä mahdollisuus päästä tutkinto-opiskelijaksi kun tietty määrä opintoja on suoritettuna.

Vierailija
128/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni Avoin yliopisto on hyödyllinen jos sen kautta tarjotaan mahdollisuus tutkinto-opiskelijaksi kun tietty opintomäärä (esim. perusopinnot) tulee täyteen. Muuten olen vähän sitä mieltä, että hyvä jos haluaa itseään sivistää, mutta jos pohjalla ei ole mitään korkeakoulututkintoa niin aika turhaa. Jos on niin voi mahdollisesti auttaa uralla eteenpäin.

Se mikä minua erityisesti rassaa sekä Avoimen yliopiston että AMK:n kohdalla on se miten asia esitetään. Puhutaan ummet ja lammet mahdollisuuksista ja uudesta alusta vaikka pääsykokeessa ei tärpännytkään, ja sitten vasta ihan lopullissa mainitaan, että ai niin tästä pitää sitten maksaa näin ja näin paljon. Parempaan on menty siten, että nykyään voi maksaa kurssi kerrallaan kun ennen oli kokonaisuus kerrallaan. Silti kuten joku totesi niin jos olet peruspäivärahalla, perheellinen tai muuten vähätuloinen voi tehdä tiukkaa tuo maksaminen. Tuskin kukaan on Avoimen yliopiston opintoja toimeentulotukeen saanut, vai onko?

Mutta joo. Yhteenvetona että jos maksaa niin pitää tarjota hyvä mahdollisuus päästä tutkinto-opiskelijaksi kun tietty määrä opintoja on suoritettuna.

SAMAA MIELTÄ! 

Vierailija
129/151 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole näköjään päässyt avoimen yliopiston tentistä läpi :D

Vierailija
130/151 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoritin aikoinaan avoimessa kasvatustieteen perusopinnot. Sen ansiosta sain oman alani opettajan paikan.

Mä olin yliopisto-opiskelija, mutta halusin olla tehokas ja suoritin kesäyliopistossa kasvatustieteen perusopinnot. Tasoeron huomasi sitten opetusharjoittelussa, kun muut oli suorittaneet ne ihan lukukauden päiväopintoina "oikean" yliopiston puolella. Hävetti.

Välttämättä kaikilla yliopistopaikkakunnilla ei ole niin, että avoimessa tai kesäyliopistossa on huonompaa opetusta, mutta ainakin siellä minun opinahjossa niin oli.

Vierailija
131/151 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut avoimessa yliopistossa kirjoittamisen perus- ja aineopinnot, jotka olivat tosi laadukkaat ja opiskelukaverit kivoja. En todellakaan edes haaveillut pääseväni tuota kautta yliopistoon, olen yliopistosta jo valmistunutkin. Suurimmalle osalle opiskelukavereista kirjoittaminen oli harrastus ja jotkut ovat kirjoja sittemmin julkaisseetkin. Eivät kaikki avoimen yliopiston opiskelijat edes havittele yliopistopaikkaa!

Vierailija
132/151 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
133/151 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Mutta joo. Yhteenvetona että jos maksaa niin pitää tarjota hyvä mahdollisuus päästä tutkinto-opiskelijaksi kun tietty määrä opintoja on suoritettuna..."

Aika moni asia maksaa tässä(kin) maassa. Avoimen opinnot ovat kuitenkin hyvin edullsiia jos niitä vertaa vaikka valmennuskursseja ylläpitävien tahojen järjestämiin kursseihin. Myös niin työväen kun kansan -opistossa opiskelu maksaa...

Avoimessa yliopisossa voit kuitenkin saada yliopistotasn opeusta hyvässä ja pahassa. Tarkoitan pahassa sitä, että joukkoon mahtuu aina heitä joille tulee suurena ylläyksenä, että alan johava asiantuntijat, kuten professorit, dosenti ja osa yliopisonlehtoreista eivä aina ole kaikkein mukaansa tempaavia ai ainainakaan kaikkein selkeimpiä ja ymmärrettävämpiä luennoitsijoita ja opettajia

Vielä jos ajattelee tuon opinopisteen hintaa, niin vertailun vuoksi on hyvä huomata, että opintopiste on (ns) Bolognan prosessin yhteydessä Euroopan unionin sisäisesti luotu standardi opiskelun mittaamiseen. 60 opintopistettä vastaa lukuvuoden työmäärää tai 1 600 tuntia työtä. Yksi opintopiste vastaa siis noin 27 tunnin työpanosta. 

Kuinkahan paljon maksaa edullsimmat kuntosalikäynnit, jossa joku on valmis mittaamaan tuloksesi ja sitä ennen antamaan valmennusta ja oheita, että yläisit tavoitteeseei?

No joo. Luulavasti jokainen yliopsitossa opiskellut tieää, että toisinaan tuon yhden opintopisteen tekemiseen menee enemmän kuin standardi 27 tuntia - toiisnaan vähemmän.

.   

Vierailija
134/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
135/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 0/5 aloittajalle.

Olet ihan täysin pihalla. Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa julistamaan totuutena ihan puutaheinää, jolla ei ole faktojen kanssa mitään tekemistä.

Ruotsissa yksittäinen kurssi yliopistossa ei ole yhtä kuin avoin yliopisto, vaan yksittäinen kurssi yliopistossa on yksittäinen kurssi yliopistossa. Kaikissa opintosuuntauksissa ei edes ole ohjelmaa, vaan luetaan tietyt pääaineen yksittäiset kurssit, ja loput luetaan sitten valinnaisina aineina. Yksittäisiä kursseja nekin. Tutkinto laitetaan siis kasaan pääaineen kursseista ja valinnaisista kursseista. 

Joitakin tutkintoja ei voi suorittaa kuin ohjelman kautta. Joitakin näihin ohjelmiin kuuluvia kursseja voi yleensä lukea yksittäisinä kursseina, mutta ei koko ohjelman kursseja. Jos lukee yksittäisiä kursseja, ja haluaa sitten hakea ohjelman kautta opiskelemaan koko tutkinnon, sinne täytyy hakea ihan normaalissa haussa. Normaalissa haussa ei oteta huomioon niitä aiemmin suoritettuja yksittäisiä kursseja, eikä siellä ole mitään kiintiöitä heille, jotka ovat aiemmin suorittaneet yksittäisiä kursseja. Haussa valinnat tehdään sekä lukio/lukiotasoisen todistuksen perusteella ja högskoleprovet-testin tulosten perusteella. Eniten otetaan ihmisiä sisään lukio/lukiotasoisen todistuksen perusteella. 

Vierailija
136/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 0/5 aloittajalle.

Ruotsissa sairaanhoitajakin voi hakea lääkäriksi ja saa pointseja sairaanhoitajan tutkinnosta ja työkokemuksesta. 

Ei pidä tuokaan paikkaansa. Sairaanhoitaja voi hakea opiskelemaan lääkäriksi, mutta on haussa samalla lähtöviivalla kaikkien muiden hakijoiden kanssa. Mitään lisäpisteitä ei tule sairaanhoitajan tutkinnosta eikä työkokemuksesta. Lääkäriksi haettaessa valinnat tehdään lukio/lukiotason todistuksen ja högskoleprovet-kokeen perusteella.

Vierailija
137/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä parilla avoimen yliopiston kurssilla joilla olen ollut, "opetus" on ollut melko luokatonta. Opettajat vaikuttavat tekevän kaiken vähän vasemmalla kädellä ja opetus koostuu pdf-tiedostoista ja muutamasta videosta.

Pystytkö vertailemaan yliopiston kursseihin?

Nimittäin monet kurssit yliopistossakin (itselläni kokemusta TKK, Aalto ja HY) on olleet vasemmalla kädellä vuodesta toiseen samalla tavalla vedetty minimieffortilla ja varsinaisen työn tekee kurssiassarit, jotka saattavat itse samalla suorittaa kurssia, kun assaroivat.

Vierailija
138/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin yliopisto on kiva harrastus. Olen nyt suorittamassa toista maisterintutkintoani pitkälti avoimen opintojen ansiosta. Edellisestä valmistuttuani jatkoin huvikseni maltilliseen tahtiin opintoja avoimessa, koska työpaikkaa ei heti kuulunut ja sitten kun tuli oikea hetki töiden ja oman kiinnostuksen kannalta, hain yhteishaussa tutkinto-opiskelijaksi. Aika kiva oli aloittaa opinnot, kun oli jo 85op kasassa. Pääsin suoraan kandityön kimppuun.

Opetuksen laatu on mielestäni ollut ihan verrattavissa yliopistoon. Tuntuu oikeastaan, että "oikean" yliopiston puolella saa enemmänkin touhuta mitä lystää - siis tenttiä kirjoja ja tehdä esseitä aika vapaasti, avoimen puolella opinnot ovat useaan kertaan olleet tätä "ohjatumpia", esim. verkkokursseja.

Vierailija
139/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimen kurssit on samoja ja samojen lehtorien vetämiä kuin varsinaisetkin kurssit. Vaatimukset ja arvostelukriteerit on samoja. Outoa settiä täällä taas väitetään.

Yliopistossa opiskellessa tein osan kursseista avoimen kautta eri yliopistoon.

Ei niissä aina ole samat opettajat. Usein kyllä on.

Itselläni on avoimesta hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta en pane niitä sen syyksi että olen opiskellut avoimen puolella.

Vierailija
140/151 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että jos haluaa vain huvikseen ja mielenkiinnosta mennä kuuntelemaan yliopiston luentoja eikä halua välttämättä suorittaa opintoja, niin luennot ovat yleensä julkisia ja sinne voi mennä ilmaiseksi. Sitä varten ei tarvitse ilmoittautua avoimeen yliopistoon. Sitten taas avoimen yliopiston luennot eivät ole tuossa mielessä julkisia, eli sinne ei saisi mennä jos ei ole ilmoittautunut kurssille (tosin itse olen tähän syyllistynyt joskus).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän