Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen yliopistojen suurin huijaus on avoin yliopisto. Älkää hyvät ihmiset sinne pistäkö rahojanne :/

Vierailija
09.06.2020 |

Ruotsissakin avoimen väylän kautta on aika hyvät mahdollisuudet päästä opinnoissa eteen päin ja varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Suomessa sitä vaan pidetään keinotekoisesti yllä rahankeruu tarkoituksessa.
Hyväuskoisilta ihmisiltä huojataan rahat, kun saavat sitä kautta kävellä yliopiston tuulikaappiin.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoin yliopisto toki maksaa, mutta jos rahaa on, pääsee heti ns. opintoihin kiinni. Tietyn määrän kun on käynyt kursseja, pääsee ns. "oikeaksi opiskelijaksi", ja avoimen kautta käydyt opinnot lasketaan mukaan.

Jossain kohtaa harkitsin tuota, työssäkäyvänä kurssimaksut eivät ole ongelma, isompi vaiva olisi ollut irrottautua töistä 1-2kk ajaksi jotta voi lukea pääsykokeisiin, ja sitten opiskelupaikkaa ei ehkä sitten edes saa.

Esim. tuolla 2kk nettopalkalla (jonka menettäisi "lukulomalla") maksaa monta kurssia, ja pääsee heti varmasti opintoihin kiinni.

Näille avoimen kautta varsinaiseen yliopistoon päässeille on usein joku kiintiömäärä tai opintojen keskiarvoraja. Mikään automaattinen maksullinen ohituskaista se ei onneksi ole.

Avoimen väylä ei todellakaan ole millään lailla ohituskaista. Avoimen väylän kautta opiskelupaikan saaneet ovat suorittanut usein vähintään vuoden opinnot ennen kuin voivat hakea ja pääsykokeen kautta menneet ovat tehneet yhden kokeen.

Vierailija
82/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä parilla avoimen yliopiston kurssilla joilla olen ollut, "opetus" on ollut melko luokatonta. Opettajat vaikuttavat tekevän kaiken vähän vasemmalla kädellä ja opetus koostuu pdf-tiedostoista ja muutamasta videosta.

Kyseessä onkin yliopisto, jossa asioista luennoidaan, ei opeteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan noin vertailupohjalta, niin kyllä minusta avoimessa on löysempi arvostelu, kuin ihan yliopiston puolella.

En ole huomannut, olen tehnyt sekä että - samanaikaisesti - Hgin ja Turun avoimessa. Usein yhdessä varsinaisten opiskelijoiden kanssa. Olen edelleen kirjoilla yo:ssa, mutta Tampereella.

Vierailija
84/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä mitä ap selittää. Meillä on avoimen kurssit ilmaisia yliopiston omille opiskelijoille. Näillä kursseilla 90 % osallistujista on yliopiston omia opiskelijoita. Niiltä parilta jotka ilmoittautuvat kurssille oman mielenkiinnon takia maksavat kurssista vaivaiset 20-50 euroa.  Taitaa yliopsto tehdä ruhtinaallisen 50 euron liikevaihdon kurssia kohti.

Vierailija
85/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä mitä ap selittää. Meillä on avoimen kurssit ilmaisia yliopiston omille opiskelijoille. Näillä kursseilla 90 % osallistujista on yliopiston omia opiskelijoita. Niiltä parilta jotka ilmoittautuvat kurssille oman mielenkiinnon takia maksavat kurssista vaivaiset 20-50 euroa.  Taitaa yliopsto tehdä ruhtinaallisen 50 euron liikevaihdon kurssia kohti.

Susi lampaan vaatteissa

Vierailija
86/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.

nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.

Vaikka olisin päässyt yliopistoon ja jättänyt opiskelut ekan vuoden jälkeen niin en olisi tehnyt niilläkään opinnoilla mitään? Aivan sama olisinko opiskelut ne avoimessa yliopistossa vai yliopistossa.

Avoimessa opiskelee myös paljon ihan valmistuneita ja työelämässä olevia, jotka haluavat kartuttaa ammattitaitoaan/hankkia lisäpätevyyksiä.

Sekään "lisäpätevyys" ei näy palkassa eikä työtehtävät muutu kummemmiksi. Heh, ihan jaksaa vetää hiljaseksi tämä ihmisten typeryys.

Niin, kyllähän se on selvää, että on typerää kartuttaa tietojaan ja taitojaan opiskelemalla. Älykkäämpää on vetää jotain aineita ja riehua vauvapalstalla kuten sinä teet 😒

Vierailija
87/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väylä ole ainoa syy opiskella avoimessa. Minä opiskelin noin 70 opintopistettä ennen kuin pääsin sisään yliopistoon normaalisti pääsykokeiden kautta. Syitä tähän oli esim. seuraavia:

-Halusin varmistaa, että ala on varmasti sellainen, jota haluan opiskella. Olin siis alanvaihtaja ja työskentelin vanhalla alalla "harrastaen" avoimen opiskelua iltaisin.

-Valmistauduin pääsykokeisiin. Minulle oli tiedollisesti paljon hyötyä pääsykokeissa siitä, että olin opiskellut alan perusopintoja ennen pääsykokeita.

-Hyväksiluku. Kun pääsin tiedekuntaan sisään, hyväksiluettiin kaikki avoimen opintoni tutkintoon, ja opiskeluaikani lyhentyi merkittävästi.

Vierailija
88/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaankin yliopistokohtaista. Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa tutkinto-opiskelijat saavat opiskella kesäisin ilmaiseksi avoimessa. Lukukausiaikana maksetaan sama maksu kuin muutkin.

Vierailija
89/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, onhan se vähän turhauttavaa, että tosi vähän avoimessa on tarjontaa kaikkein parhaiten työllistäville aloille. Ja varsinkaan avointa väylää ei kovin monella hakupainealalla voi käyttää.

Mutta toisaalta avoin yliopisto on niitä harvoja asioita, joita työtön voi laittaa cv:n aukkoja peittämään. Tai jos on jo töissä, niin sitten on helppo hommata lisää pätevyyttä ilman että rasittaa järjestelmää kokonaisella tutkinnolla.

Vierailija
90/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.

nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.

Vaikka olisin päässyt yliopistoon ja jättänyt opiskelut ekan vuoden jälkeen niin en olisi tehnyt niilläkään opinnoilla mitään? Aivan sama olisinko opiskelut ne avoimessa yliopistossa vai yliopistossa.

Avoimessa opiskelee myös paljon ihan valmistuneita ja työelämässä olevia, jotka haluavat kartuttaa ammattitaitoaan/hankkia lisäpätevyyksiä.

Sekään "lisäpätevyys" ei näy palkassa eikä työtehtävät muutu kummemmiksi. Heh, ihan jaksaa vetää hiljaseksi tämä ihmisten typeryys.

Mutta osaamisessa kyllä näkyy. Kertoo siitä että haluaa laajentaa osaamistaan ja se luo vain hyvää kuvaa työntekijästä.

Vierailija
91/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksei kaikki työttömätkin jää vain himaan makaamaan kun ikinä töitä saa.

Vierailija
92/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo, onhan se vähän turhauttavaa, että tosi vähän avoimessa on tarjontaa kaikkein parhaiten työllistäville aloille. Ja varsinkaan avointa väylää ei kovin monella hakupainealalla voi käyttää.

Mutta toisaalta avoin yliopisto on niitä harvoja asioita, joita työtön voi laittaa cv:n aukkoja peittämään. Tai jos on jo töissä, niin sitten on helppo hommata lisää pätevyyttä ilman että rasittaa järjestelmää kokonaisella tutkinnolla.

Voi jumankauta tuota "rasittaa järjestelmää". Sinunko pussista niitä maksetaan?

Ihan sama kun jotku lääkärit sanoo, että ei voi kirjottaa lausuntoa, että pääsee eläkkeelle. Ihan niinku se lääkärin rahapussista se sen eläke maksettaisiin. 

Kyllä tekin olette rasitteita yhteiskunnalle. Ja luonnolle. Olet sinäkin kommentin kirjoittaja jotakin järjestelmää rasittanut

Vierailija
93/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli sivarina tulevan yliopistonsa mikrotuessa ja äkkäsi osallistua avoimen yliopiston luennoille iltaisin. Suorittaessaan velvollisuuttaan sai samalla 25 hyväksiluettavaa opintoviikkoa kasaan tulevasta tutkinnostaan.

Sanoisin että aika fiksu veto - samaan aikaan itse järsin jäistä näkkäriä tunturissa ja luulin olevani kova jätkä :(

Vierailija
94/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta osaamisessa kyllä näkyy. Kertoo siitä että haluaa laajentaa osaamistaan ja se luo vain hyvää kuvaa työntekijästä.

Heippa. Tässä työtön, joka opiskeli avoimessa. Hain työpaikkaa ja laitoin mukaan todistuksen avoimen opinnoista. Ajattelin juurikin niin, että niistä on apua ja osoitan aktiivisuutta ja olen fiksu. Mutta minulle suoraan sanottuna vain naureskeltiin ja ihmeteltiin, että eihän näillä pätevöidy mihinkään. Hakemukseni laitettiin oikein ilmoitustaululle, että sieltä pääsi kaikki katselemaan miten nolo olen. 

Noh onneksi olen nykyään työelämässä eikä toivonmukaan tarvitse noin nöyryyttävää kokemusta enää kokea

Vierailija
95/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
96/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon avoin yliopisto maksaa?

Kurssit on yleensä hinnoiteltu kappaleittain/opintopisteittäin ja aloittain ja sitten voidaan myydä kokonaisuuksia. Olen tehnyt johtamisen kurssin 85 e. avoimen puolella. Se riippuu ihan sitten omasta tahdistasi montako vuotta opiskelet ja montako kurssia suoritat eli maksut jakautuvat esim. 1 kurssimaksu per kuukausi tai kaksi kurssimaksua per lukukausi. Opinto-oikeus on vaihtelevasti voimassa kursseittain (suoritusaika). On kuitenkin yleensä kohtuullisen pitkä.

Vierailija
97/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan noin vertailupohjalta, niin kyllä minusta avoimessa on löysempi arvostelu, kuin ihan yliopiston puolella.

Tämä on totta. Mutta onpa opiskelija-aineskin erilaista, joten mitä voi odottaa? Avoimen opiskelijat kuitenkin kokevat arvioinnin ankaraksi :-D

Vierailija
98/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huijausta on

Vierailija
99/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Mutta onpa opiskelija-aineskin erilaista, joten mitä voi odottaa? Avoimen opiskelijat kuitenkin kokevat arvioinnin ankaraksi :-D

voisko johtua siitä, että ovat erilaisia, kun suurin  osa avoimessa opiskelvista on ihan oikeasti työelämässä ja usein myös perheellisiä AIKUSIA. Kun opiskelupaikka ei ole tutkintoon johtava, niin ei siihen kannata elämää uhrata ja sitä aikaa ei ole edes uhrata, koska ei voi pääaikaisesti opiskella>>> ei saa opintotukeakaan

Vierailija
100/151 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voisko johtua siitä, että ovat erilaisia, kun suurin  osa avoimessa opiskelvista on ihan oikeasti työelämässä ja usein myös perheellisiä AIKUSIA. Kun opiskelupaikka ei ole tutkintoon johtava, niin ei siihen kannata elämää uhrata ja sitä aikaa ei ole edes uhrata, koska ei voi pääaikaisesti opiskella>>> ei saa opintotukeakaan

Eli ei voi panostaa täysillä opintoihin, niin kuin ne nuoret, joilla on varsinainen opiskelupaikka ja kaikki maailman aika päivät pitkä opiskella. Mun mielestä ihan turhaan naureskelette avoimessa opiskelijoille. Itse ette suoriutuisi opnnoista työja perheen kanssa yhtäaikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän