Suomen yliopistojen suurin huijaus on avoin yliopisto. Älkää hyvät ihmiset sinne pistäkö rahojanne :/
Ruotsissakin avoimen väylän kautta on aika hyvät mahdollisuudet päästä opinnoissa eteen päin ja varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Suomessa sitä vaan pidetään keinotekoisesti yllä rahankeruu tarkoituksessa.
Hyväuskoisilta ihmisiltä huojataan rahat, kun saavat sitä kautta kävellä yliopiston tuulikaappiin.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.
nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.
Mä ajattelin opiskella yhden mua kiinnostavan alan perusopinnot ihan huvikseni. Millä logiikalla en "tee" niillä mitään? Mähän sivistyn siinä.
Et sä ole mitään sivistynyt. Kuvittelet vain.
Hän sanoi jalkaa polkien, ja näytti kieltä päälle. Oikeasti, mikä ihme sua riivaa? Kuka ihme kiukuttelee tällaisesta? Kerro vähän itsestäs. Mua kiinnostaa.
ömnömönmönönönönönönööö
Ei kun oikeasti. Ikä, koulutus, ammatti, sukupuoli, diagnoosi. Jotain sellaista. Lue nyt nuo omat viestis, kuulostat todella kummalliselta. Ethän sä oikeasti edes halua mistään avoimesta yliopistosta keskustella, mutta kiinnostaa, miksi valitsit juuri sen kiukutteluun.
Alkoko pelottaa oman työpaikan katoaminen?
Kyllä mua pelottaa, että koko mun ala katoaa, ja mun pitää opiskella uusi ammatti, mutta miten ihmeessä se liittyy tähän? Ethän sä edes tiedä, mitä teen työkseni. Mutta nyt, kerro itsestäsi, haluat kuitenkin. Nämä sun viestit on tosi omituista kiukuttelua.
Oot sihteerinä avoimessa yliopistossa. Joudut etsiin uutta työtä kun avoin yo lakkautetaan, niinkuin tuo yks tuossa sanoi.
Tai sitten olet opettaja, joka saa palkkaa siitä, että opiskelijat tuhlaa rahansa
Voi kuule, mä voin vain haaveilla siitä, että olisin palkansaaja. En ole, olen yrittäjä, enkä ole vielä toistaiseksi elämässäni ollut tekemisissä avoimen yliopiston kanssa. Mutta suunnittelen, että aloitan ensi syksynä taidehissan opinnot avoimessa.
Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä netissä lukee. Mutta nyt, kerro, millainen ihminen siellä on kiukuttelemassa?
Ei kannata aloittaa niitä opintoja jos kerran avoin lakkautetaan ens vuonna :/Et ehdi varmaan perusopintoja saada valmiiksi.
Ei lopeteta ensi vuonna. Katsos kun tämä AV-palsta ei ole minkään yliopiston tiedotuskanava.
Mutta kerro nyt vähän itsestäsi! Kerro edes se, mikä sua kiukuttaa! Se ei voi olla avoin yliopisto. Mun pitää mennä ihan kohta suihkuun, en voi enää kauaa odottaa.
Ootpa utelias. Ootko niitä työpaikan juoruämmiä, jotka haluaa tietää kaiken kaikista?
Joo, todellakin olen. Yksinyrittäjänä se juoruaminen on todella hedelmällistä. Mä en edes harrasta puhumista ääneen yksikseni, niin aika haasteellista on tämä juoruilu.
Kummallinen käytös herättää mielenkiintoa, enkä oo hetkeen aikaan törmännyt yhtä kummalliseen käytökseen kuin sulla. No, nyt mun pitää mennä suihkuun, eli sun täytyy nyt kiukutella jollekulle muulle.
missäs tynnyrissä oot elänyt, jos tämä on kummallisinta, mihin olet hetkeen törmännyt :D
Käyttäjä34555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoin yliopisto toki maksaa, mutta jos rahaa on, pääsee heti ns. opintoihin kiinni. Tietyn määrän kun on käynyt kursseja, pääsee ns. "oikeaksi opiskelijaksi", ja avoimen kautta käydyt opinnot lasketaan mukaan.
Jossain kohtaa harkitsin tuota, työssäkäyvänä kurssimaksut eivät ole ongelma, isompi vaiva olisi ollut irrottautua töistä 1-2kk ajaksi jotta voi lukea pääsykokeisiin, ja sitten opiskelupaikkaa ei ehkä sitten edes saa.
Esim. tuolla 2kk nettopalkalla (jonka menettäisi "lukulomalla") maksaa monta kurssia, ja pääsee heti varmasti opintoihin kiinni.Näille avoimen kautta varsinaiseen yliopistoon päässeille on usein joku kiintiömäärä tai opintojen keskiarvoraja. Mikään automaattinen maksullinen ohituskaista se ei onneksi ole.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Avoin ei ole mikään ohituskaista eikä automaattinen väylä yliopistoon.
Mikä on todella tyhmä juttu, sillä kun tutkittiin avoimesta varsinaisiin opintoihin siirtyneitä silloin aiemmin kun karsintaa ei niin paljon ollut niin kaikki jotka vaadittavat suoritukset saivat tehtyä ja siten sisään pääsivät menestyivät opinnoissaan vähintään yhtä hyvin kuin pääsykokeiden kautta tulleet. Useiden kokonaisopiskeluaika oli jopa lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan noin vertailupohjalta, niin kyllä minusta avoimessa on löysempi arvostelu, kuin ihan yliopiston puolella.
Miksi käytät pilkkua ennen kuin-sanaa?
"Alistuskonjunktioita ovat siis sanat että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnes, ellei, jollei. Ne aloittavat aina sivulauseen. Jos ne tulevat heti päälauseen jälkeen, pilkkua käytetään aina."
Ja nyt paikalle tuli kielinatsi :D
Next!
Ei se nyt varsinaisesti huijaus ole, koska ei luvatakaan mitään automaattista ohituskaiistaa pääaineopiskelijaksi, ammattpätevyyttä tms.
Mutta näin myös opetusta tekevänä yliopistotutkijana on vähän kaksijakoinen suhtautuminen tuohon avoimeen. Toisaalta on aina hienoa että ihmiset sivistävät ja kehittävät itseään, ja että tähän on mahdollisuus ihan kaikilla. Paitsi että... tosiaan se raha. Avoimeen voit mennä ilman lukio-opintoja tai pääsykokeita, mutta ilmaista se ei ole. Mutta toisaalta hinta on aika pieni, useimmille mahdollinen.
Se negapuoli, ja myönnän hyvin että olen vähän puritanisti. Eli ainakin omalla alallani (tietojenkäsittelytiede) avoimessa opetetaan olevinaan työelämään valmistavia, täysin ei-tieteellisiä hömppäkursseja. Varmasti niistä on hyötyä jos joku nyt haluaa alalle itseopiskella, mutta onko se sitten yliopiston tehtävä pitää jotain "ala full stack koodariksi pikakurssilla" kursseja. Minusta ei. Toinen juttu on se, että kukaan ei tule päteväksi tuollaisilla avoimen opinnoilla, ja kuitenkin vähän annetaan ymmärtää, että voisi jopa päästä töihin kun vaan käy ne perusopinnot. Jos on jo ennestään kokemusta, avoimen opinnot voi auttaa -joskin olen sitä mieltä, että yliopisto on huono käytännön oppilaitos ja paljon jäljessä etulinjassa kehitystä tekevistä firmoista tuossa ohjelmistotekniikan puolessa- mutta kun siellä istuu Sari Sairaanhoitajia 40-50 v ilman aiempaa koodauskokemusta, toivoen että koodarinura aukeaa full stack avoimen opinnoilla. Ei tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt varsinaisesti huijaus ole, koska ei luvatakaan mitään automaattista ohituskaiistaa pääaineopiskelijaksi, ammattpätevyyttä tms.
Mutta näin myös opetusta tekevänä yliopistotutkijana on vähän kaksijakoinen suhtautuminen tuohon avoimeen. Toisaalta on aina hienoa että ihmiset sivistävät ja kehittävät itseään, ja että tähän on mahdollisuus ihan kaikilla. Paitsi että... tosiaan se raha. Avoimeen voit mennä ilman lukio-opintoja tai pääsykokeita, mutta ilmaista se ei ole. Mutta toisaalta hinta on aika pieni, useimmille mahdollinen.
Se negapuoli, ja myönnän hyvin että olen vähän puritanisti. Eli ainakin omalla alallani (tietojenkäsittelytiede) avoimessa opetetaan olevinaan työelämään valmistavia, täysin ei-tieteellisiä hömppäkursseja. Varmasti niistä on hyötyä jos joku nyt haluaa alalle itseopiskella, mutta onko se sitten yliopiston tehtävä pitää jotain "ala full stack koodariksi pikakurssilla" kursseja. Minusta ei. Toinen juttu on se, että kukaan ei tule päteväksi tuollaisilla avoimen opinnoilla, ja kuitenkin vähän annetaan ymmärtää, että voisi jopa päästä töihin kun vaan käy ne perusopinnot. Jos on jo ennestään kokemusta, avoimen opinnot voi auttaa -joskin olen sitä mieltä, että yliopisto on huono käytännön oppilaitos ja paljon jäljessä etulinjassa kehitystä tekevistä firmoista tuossa ohjelmistotekniikan puolessa- mutta kun siellä istuu Sari Sairaanhoitajia 40-50 v ilman aiempaa koodauskokemusta, toivoen että koodarinura aukeaa full stack avoimen opinnoilla. Ei tule onnistumaan.
No mulle työttömänä noi maksut on kyllä liian kalliita. Perusopinnot liki 400€ ja aineopinnot lähes 600€. Tonnin kuukausituloilla noita ei maksella. Vaikka motivaatiota löytyis opiskeluun. Ja saattas olla että lisäkoulutuksella sais helpommin töitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan noin vertailupohjalta, niin kyllä minusta avoimessa on löysempi arvostelu, kuin ihan yliopiston puolella.
"Alistuskonjunktioita ovat siis sanat että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnes, ellei, jollei. Ne aloittavat aina sivulauseen. Jos ne tulevat heti päälauseen jälkeen, pilkkua käytetään aina."
Paitsi että tuossa "kuin" ei ole alistuskonjunktio: löysempi kuin, parempi kuin ym. Ei tule pilkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että tuossa "kuin" ei ole alistuskonjunktio: löysempi kuin, parempi kuin ym. Ei tule pilkkua!
mene takas sinne avoimeen opettamaan äidinkieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noinkin mutta itse kaivosalann diplomi-insinöörinä olisin todella vaikuttunut jos joku panostaja olisi suorittanut jotain geologian- tai lujuusopin avoimia kursseja- heti työnjohtoon ja kannustusta lisäopintoihin, mielenkiinto alaan on hyvä motivaatiomerkki ja motivaatio on tärkein menestystekijä työssä
Niin no jos Sari sairaanhoitaja (nainen) opiskelee, niin ihan turhaa, mutta jos sentään PANOSTAJA (mies) opiskelee avoimessa, niin hän on sankari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ystäväiseni kannattaisi pitää tauko mammapalstan suhteen, kun noin kuumana käyt. Ja lauseessasi, missä käytit pilkkua kuin sanan edessä, kuin ei ole alistuskonjunktio, joten sen eteen ei tule pilkkua.
-ohis & eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ystäväiseni kannattaisi pitää tauko mammapalstan suhteen, kun noin kuumana käyt. Ja lauseessasi, missä käytit pilkkua kuin sanan edessä, kuin ei ole alistuskonjunktio, joten sen eteen ei tule pilkkua.
-ohis & eri
kielipoliisi on tosi vanha ja klassinen juttu, jos ei keksi mitään muuta
Minkä takia muuten on hieno juttu kun joku mies on sentäs valmistunut tohtoriksi kahdesta eri aineesta, mutta samanlaisia naisia halveksitaan ja syyllistetään?
Vähätpä sinä avoimen yliopiston opinnoista tiedät, jos luulet vain avoimen väylän kautta yliopistoon pyrkivien opiskelevan siellä.
Pääsykokeissa minua suorastan hymyillytti, kun oli sen aineen opintoja takana saman yliopiston avoimessa. Toiseksi minulla on puolet opintoviikoista koossa ensimmäisen lukukauden jälkeen, kiitos hyväksiluettujen avoimen opintojen.
Mitäkö niillä opinnoilla tekee, jos ei pääse sisään yliopistoon? Ehkä niillä saa kelpoisuuden johonkin tiettyyn tehtävään, jossa on vaatimuksena " korkeakoulututkinto ja vähintään 60 op " jostakin tietystä aineesta. Ei sillä ole mitään väliä, onko avoimessa vai missä, kunhan vaatimukset on täytetty. Vaadittu korkeakoulututkinto voi olla aivan toiselta alalta.
Ei oo vieläkään saatu sitä lähdettä tälle 2021 avoimen väylän loppumiselle. Jännä kun google antaa mulle vaan sellaisia hakutuloksia jotka nimenomaan kertoo aivan toisenlaista tarinaa :)
Avoimessa opiskelu on säälittävää ja noloa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.
nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.
Vaikka olisin päässyt yliopistoon ja jättänyt opiskelut ekan vuoden jälkeen niin en olisi tehnyt niilläkään opinnoilla mitään? Aivan sama olisinko opiskelut ne avoimessa yliopistossa vai yliopistossa.
Avoimessa opiskelee myös paljon ihan valmistuneita ja työelämässä olevia, jotka haluavat kartuttaa ammattitaitoaan/hankkia lisäpätevyyksiä.
Sekään "lisäpätevyys" ei näy palkassa eikä työtehtävät muutu kummemmiksi. Heh, ihan jaksaa vetää hiljaseksi tämä ihmisten typeryys.
Sinun typeryytesi tässä eniten hämmästyttää, vai oletko nyt onnessasi kun olet saanut neljättä vastauksia provoosi?
Et ole tainnut käydä edes peruskoulua, kun et tiedä että esimerkiksi aineenopettajalle on kolmannen ja neljännen opetettavan aineet kelpoisuudet kullanarvoisia.
"Työtehtävät" muuttuvat paljonkin kummemmiksi, kun pitkäkaistyötön saa työpaikan ja työmarkkinatuen sijasta oikeaa palkkaa. Et varmaan usko tätä,mutta monissa paikoissa on valinnan lopputuloksen ratkaissut juuri joku erityinen lisäkoulutus.
Mitä se on sinulta pois, jos me muut pääsemme elämässämme eteen päin avoimen opintojen ansiosta? Oletko kateellinen, kun itse et selvinnyt ensimmäisestä johdantokurssista vai miksi sinä hyökkäät niin kiihkeästi sitä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Samat henkilöt vetää samoja kursseja avoimessa ja tutkinto-opiskelijoille, että tuskinpa vain.
Itse suoritin avoimessa yliopistossa ensin opintoja, sitten hain avoimen väylän kautta varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi ja pääsin. Arvosanani olivat keskimäärin 3.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo vieläkään saatu sitä lähdettä tälle 2021 avoimen väylän loppumiselle. Jännä kun google antaa mulle vaan sellaisia hakutuloksia jotka nimenomaan kertoo aivan toisenlaista tarinaa :)
Avoimen omilla sivuilla on linkki opintoihin 20-21, eli opetusta kyllä on suunnitteilla vuodella 2021.