Suomen yliopistojen suurin huijaus on avoin yliopisto. Älkää hyvät ihmiset sinne pistäkö rahojanne :/
Ruotsissakin avoimen väylän kautta on aika hyvät mahdollisuudet päästä opinnoissa eteen päin ja varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Suomessa sitä vaan pidetään keinotekoisesti yllä rahankeruu tarkoituksessa.
Hyväuskoisilta ihmisiltä huojataan rahat, kun saavat sitä kautta kävellä yliopiston tuulikaappiin.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoin yliopisto toki maksaa, mutta jos rahaa on, pääsee heti ns. opintoihin kiinni. Tietyn määrän kun on käynyt kursseja, pääsee ns. "oikeaksi opiskelijaksi", ja avoimen kautta käydyt opinnot lasketaan mukaan.
Jossain kohtaa harkitsin tuota, työssäkäyvänä kurssimaksut eivät ole ongelma, isompi vaiva olisi ollut irrottautua töistä 1-2kk ajaksi jotta voi lukea pääsykokeisiin, ja sitten opiskelupaikkaa ei ehkä sitten edes saa.
Esim. tuolla 2kk nettopalkalla (jonka menettäisi "lukulomalla") maksaa monta kurssia, ja pääsee heti varmasti opintoihin kiinni.Näille avoimen kautta varsinaiseen yliopistoon päässeille on usein joku kiintiömäärä tai opintojen keskiarvoraja. Mikään automaattinen maksullinen ohituskaista se ei onneksi ole.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Avoin ei ole mikään ohituskaista eikä automaattinen väylä yliopistoon.
Mä opiskelin avoimessa sivuaineen toiseen yliopistoon verkko-opintoina, jota ei ollut meijän yliopistossa tarjolla. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Paljon avoin yliopisto maksaa?
Helsingissä 15 €/op.
Ensi vuonna 2021 avoimet yliopistot lakkautetaan kokonaan ja yliopistot eivät saa enää ylläpitää avointa väylää. Joten ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
avoimen yliopiston kautta pääsee yliopiston tuulikaappiin viemään hiekkaa kengissään
Ja kuraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.
nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.
Vaikka olisin päässyt yliopistoon ja jättänyt opiskelut ekan vuoden jälkeen niin en olisi tehnyt niilläkään opinnoilla mitään? Aivan sama olisinko opiskelut ne avoimessa yliopistossa vai yliopistossa.
Avoimessa opiskelee myös paljon ihan valmistuneita ja työelämässä olevia, jotka haluavat kartuttaa ammattitaitoaan/hankkia lisäpätevyyksiä.
Käyttäjä34555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoin yliopisto toki maksaa, mutta jos rahaa on, pääsee heti ns. opintoihin kiinni. Tietyn määrän kun on käynyt kursseja, pääsee ns. "oikeaksi opiskelijaksi", ja avoimen kautta käydyt opinnot lasketaan mukaan.
Jossain kohtaa harkitsin tuota, työssäkäyvänä kurssimaksut eivät ole ongelma, isompi vaiva olisi ollut irrottautua töistä 1-2kk ajaksi jotta voi lukea pääsykokeisiin, ja sitten opiskelupaikkaa ei ehkä sitten edes saa.
Esim. tuolla 2kk nettopalkalla (jonka menettäisi "lukulomalla") maksaa monta kurssia, ja pääsee heti varmasti opintoihin kiinni.Näille avoimen kautta varsinaiseen yliopistoon päässeille on usein joku kiintiömäärä tai opintojen keskiarvoraja. Mikään automaattinen maksullinen ohituskaista se ei onneksi ole.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Avoin ei ole mikään ohituskaista eikä automaattinen väylä yliopistoon.
Juu ei, mutta ohituskaista naistutkimukseen.
Oikeesti älä tuu mainostaan tänne avoimen kursseja, jotta saisit säilyttää työpaikkasi. Aattele sinäkin noiden raukkojen huijattujen selkänahasta revit rahaa. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Mä opiskelin avoimessa kahdet perusopinnot, kun en ekalla yrittällä päässyt yliopistoon. Tokalla yrittämällä pääsin ja sain hyväksluettua nää opinnot eli käytännössä jatkoin ns. toiselle vuodelle.
nii no hyvä että pääsit sisälle. Mutta niillä opinnoilla ei tee mitään jos ei pääse sisälle.
Vaikka olisin päässyt yliopistoon ja jättänyt opiskelut ekan vuoden jälkeen niin en olisi tehnyt niilläkään opinnoilla mitään? Aivan sama olisinko opiskelut ne avoimessa yliopistossa vai yliopistossa.
Avoimessa opiskelee myös paljon ihan valmistuneita ja työelämässä olevia, jotka haluavat kartuttaa ammattitaitoaan/hankkia lisäpätevyyksiä.
Sekään "lisäpätevyys" ei näy palkassa eikä työtehtävät muutu kummemmiksi. Heh, ihan jaksaa vetää hiljaseksi tämä ihmisten typeryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin opiskella yhden mua kiinnostavan alan perusopinnot ihan huvikseni. Millä logiikalla en "tee" niillä mitään? Mähän sivistyn siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään "lisäpätevyys" ei näy palkassa eikä työtehtävät muutu kummemmiksi. Heh, ihan jaksaa vetää hiljaseksi tämä ihmisten typeryys.
Kyllä voi näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna 2021 avoimet yliopistot lakkautetaan kokonaan ja yliopistot eivät saa enää ylläpitää avointa väylää. Joten ei huolta.
No höpö höpö. Muuttuvassa maailmassa pitääkin olla mahdollisuuksia edetä eri reittejä. Se, joka sössi lukion ja ylioppilaskirjoitukset, voi edetä avoimen väylän kautta. Osa pääsee suoraan yo-papereilla, osa pääsykokeilla, osa näiden yhteispisteillä ja osa avoimen väylällä. Erilaiset mahdollisuudet avaa ovia erilaisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi näkyä.
no ei voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Muuttuvassa maailmassa pitääkin olla mahdollisuuksia edetä eri reittejä. Se, joka sössi lukion ja ylioppilaskirjoitukset, voi edetä avoimen väylän kautta. Osa pääsee suoraan yo-papereilla, osa pääsykokeilla, osa näiden yhteispisteillä ja osa avoimen väylällä. Erilaiset mahdollisuudet avaa ovia erilaisille ihmisille.
Avoimen väylän kautta kun ei PÄÄSE minnekkään.
menin melkein maisteria avoimeen yhdeksi kesäksi avoimeen, ajattelin tohtorointia ja tukevaa sivuainetta omasta mielenkiinnosta. Ei kertaakaann mitään palautetta opinnoista, sitä palautti tehtävät ja tuli arvosana mutta vaikka kysyi vielä täydennyksiä niin ei vastattu. Tutkinto-opiskelijana ymmärrän että on niin kiire oman tutkimuksen ja tutkinto-opiskelijoiden kanssa että avoimessa nuo kesäkurssit vain luennoidaan mutta jos olisin näin kun tiedän miten yliopistossa toimitaan varsinaisesti ja miten proffat yleensä vuorovaikuttaa niin jos olisin joutunut maksamaan niin en olisi ollut tyytyväinen kyllä laatuun verrattuna tutkinto-opiskelian intensiiviseen opetukseen, yliopistossa ainakin tutkimuksessa ja luonnontieteiseissä on vaikea ainakin aluksi kehittyä ilman ohjausta.
Laitoin silloin jo palautetta että eihän tämä ole tasavertaista koska ei näin opi, joku assari korjaa tentin ja antaa numerion ilman mitään palautetta opiskelijalle. Ilmeisesti kolmonen on joku taikaraja joka tulee proffilta kaikille että se avoimen väylä pysyy avoimena ja silti harva etenee sisään, silloinkin harmitti juuri näiden maksavien ja sisäänpääsyy haluavien vuoksi.
Avoimessa opiskelevat, vaatikaa hieman luennoitsijoilta ja kysykää mitä kannattaa lukea päästäkseen tutkinto-opiskelijaksi. Parhaimmillankin avoin on hyvä valmennuskurssi, ei ilmeisesti todellinen väylä yliopisto-opiskeluun, siltä näyttää vaikka niin ei pitäisi olla; ainakin itse näin motivoituneita ihmisiä avoimessa, tutkinto-opiskelijoilla on monesti muitakin metkuiluja mielessä- kuten oikein onkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin opiskella yhden mua kiinnostavan alan perusopinnot ihan huvikseni. Millä logiikalla en "tee" niillä mitään? Mähän sivistyn siinä.
Et sä ole mitään sivistynyt. Kuvittelet vain.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, mutta ohituskaista naistutkimukseen.
Oikeesti älä tuu mainostaan tänne avoimen kursseja, jotta saisit säilyttää työpaikkasi. Aattele sinäkin noiden raukkojen huijattujen selkänahasta revit rahaa. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa jos luokanopettaja opiskelee perus- ja aineopinnot, jossain peruskoulussa opetettavasta aineesta, nousee hänen palkkansa muutaman satkun kaksoiskelpoisuuden ansiosta. Tämä vain esimerkkinä. Lisäksi lisäopiskelu ja lisäpätevyys avaavat ovia edetä. Elinikäinen oppiminen?
Minä olen tykännyt avoimen kursseista, monesti on tullut kesäloman aikaan valittua kurssi tai pari, useimmiten yritän löytää verkkokursseja. Mielenkiintoisia ja pidän uuden oppimisesta. Eikä ne näin työssäkäyvälle maksa juuri mitään.
Minä olen käynyt muutaman kurssin parin vuoden välein ja ollut oikein tyytyväinen. Olen saanut näin mukavasti vähän uusia näkökulmia ja täytettä CV:hen. Koulutukseltani olen insinööri.
Oletko kännissä vai ihan muuten vain jurpo?