Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Aavikkokettu

Vierailija
09.06.2020 |

https://dynamic.hs.fi/a/2020/aavikkokettu/

Maksumuurin takana, mutta lyhyesti referoituna:
Ihminen on itsekäs pska.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin kyllä vain hopeaketun lemmikiksi

N18v

Vierailija
2/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se joku kuuskymppinen irakilainen ukko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu kuinka tyhmiä ihmiset on. Tämän jutun sankari ei muka tiennyt, että villieläimiä ei saa Suomessa pitää lemmikkinä. Ei vaikka ne olisi rokotettu.

Vierailija
4/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kopi paistella tänne? Kiitos.

Vierailija
5/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut, mutta niin on.

Oliko kantasomalainen joka ei olevinaan tiennyt, ettei villieläimiä saa ottaa lemmikiksi? Ei nykyään voi olla tietämättä.

Vierailija
6/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli.

Vierailija
7/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vetosi siihen että ketun mukana tuli tietoa "luvista ja rokotuksista". ”Olin aluksi varovainen, koska tiedostin, että kyseessä oli kettu. Mietin, onko se villieläin, ja ennen ostopäätöstä menin katsomaan kettua. Halusin nähdä, miten se käyttäytyy ja onko se kesy. Ja se oli, todella kesy”, Peter kertoo.

Suomalaismies siis osti aavikkoketun, väittää luulleensa hommaa lailliseksi, mutta Tulli jäljitti hänet napattuaan ensin kiinni naisen joka ketun oli tälle myynyt. Hänelle annettiin vaihtoehdot: lopetuttaa aavikkokettu tai lahjoittaa se eläintarhaan. Nykyisin ko. kettu on Korkeasaaressa.

Artikkelissa käsitellään eksoottisia lemmikkejä ja mainitaan että mm. juuri aavikkokettuja kasvatetaan tarkoituksella lemmikeiksi.

”Iso tiikeri ei voi olla onnellinen lemmikkinä, mutta minusta kettu on eri asia”, Peter sanoo.

”Olen tietoinen siitä, että Nymin omistaminen oli itsekäs teko, mutta kaikkien lemmikkien pitäminen on.”"

Vierailija
8/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kopi paistella tänne? Kiitos.

En viitsi kokonaan etten varmasti saa banneja tänne, mutta tässä muutama otteia:

”Olin aluksi varovainen, koska tiedostin, että kyseessä oli kettu. Mietin, onko se villieläin, ja ennen ostopäätöstä menin katsomaan kettua. Halusin nähdä, miten se käyttäytyy ja onko se kesy. Ja se oli, todella kesy”, Peter kertoo.

Hän sanoo luulleensa, että eläimen hankkiminen on laillista. Myyjä esitti eläimestä dokumentteja sen alkuperästä ja rokotuksista, ja Peter kertoo uskoneensa, että ne olivat aitoja.

Peter sanoo, että Nymin hankkimisen suurin motiivi oli saada haasteita eläinharrastajana. Nymin hankkiessaan hänellä oli jo muun muassa koira, fretti, liskoja ja tarantellahämähäkkejä.

”Olen eläinharrastaja. Eläimet ovat intohimoni. Luulen, että tässä on kyse samasta asiasta kuin muissakin harrastuksissa, halusta haastaa itseään. Eksoottiset eläimet ovat erikoisia, ne vaativat enemmän kokemusta ja ovat haasteellisempia”, Peter kertoo.

Sillä on kuitenkin edelleen stereotyyppistä käyttäytymistä: välillä Nym hyppii toistuvasti tarhan oveen. Käytös kertoo siitä, että sillä on jossain elämänsä vaiheessa ollut huonot olot, Lahtinen kuvaa.

Vierailija
9/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut, mutta niin on.

Oliko kantasomalainen joka ei olevinaan tiennyt, ettei villieläimiä saa ottaa lemmikiksi? Ei nykyään voi olla tietämättä.

Kantasomali todennäköisesti

Vierailija
10/10 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kotisohva ja koirapuistot ole edes koirankaan luonnollista elinympäristöä. Mulla on ollut lemmikkejä mutta viimeisimmän kissan kuoltua aloin miettiä asioita eri kantilta. Lemmikkien pitäminen on ehkä itsekkäintä ja epäeettisintä mitä voi olla. Lisäksi se tuhoaa luontoa tehokkaammin kuin lentomatkailu. Kadun olleeni itsekäs pska kun olen pitänyt eläimiä 20 vuotta.