Jatkuva väsymys
Olen 42-v mies ja tuntuu että olen lähes koko ajan väsyneempi ja väsyneempi. Siis fyysisesti. Nukun yleensä noin klo 22.30 - 4.30 arkisin. Viikonloppuisin voin nukkua klo 7.00 saakka suunnilleen. Olen yrittänyt erilaisia konsteja vähentääkseni väsymystä mutta ne ei ainakaan vielä ole auttaneet.
Onko teillä hyviä konsteja jolla väsymystä saa vähennettyä?
Kommentit (89)
Tuo 9-vuotias tarvitsisi kyllä vanhempaa muutenkin kuin pelkästään viikonloppuisin. Lapset ovat menettäneet äitinsä ja sinä pistät rahan lastesi edelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 9-vuotias tarvitsisi kyllä vanhempaa muutenkin kuin pelkästään viikonloppuisin. Lapset ovat menettäneet äitinsä ja sinä pistät rahan lastesi edelle.
AP yrittänee rakastaa työnteolla. Harmi, ettei kovin pieni lapsi ymmärrä niin monimutkaista konseptia. Läheisyys olisi arvokkaampaa.
Toki AP polttaa kynttiläänsä molemmista päistä JA keskeltä. Hänen pitäisi ensin pelastaa itsensä tuolta i.tsemurhasuorittamiselta, ja sitten energiaa ehkä riittäisi lapsille, vanhemmuuteen.
Kiitos vastauksista! Selvitän nuo nukahtamislääkkeet yms. En edelleenkään löydä vuorokauteen enempää tunteja joita käyttää nukkumiseen, koska niin kuin joku kirjoittikin niin myös lapset tarvitsevat isäänsä...
Mutta jos saisin nukkumiseen käyttämäni tunnit käytettyä tehokkaammin niin olisihan sekin jo jotain.
Ja tuosta rahapuolesta. Kuten jo kirjoitin, niin ei minun prioriteettini ole raha. Tuo rahan paine tulee muualta. Sanotaanko nyt näin, että elämme lasten kanssa säästeliäästi, mutta silti olemme koko ajan rajoilla että rahat riittää. Tätä jatkuu nyt ainakin kolme vuotta ja sitten tulee pieni helpotus, mutta ei suuri.
Lapset tekevät kyllä kotitöitä, mutta jää siinä vielä aikuisellekin tehtävää, niin kuin kuuluukin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Selvitän nuo nukahtamislääkkeet yms. En edelleenkään löydä vuorokauteen enempää tunteja joita käyttää nukkumiseen, koska niin kuin joku kirjoittikin niin myös lapset tarvitsevat isäänsä...
Mutta jos saisin nukkumiseen käyttämäni tunnit käytettyä tehokkaammin niin olisihan sekin jo jotain.
Ja tuosta rahapuolesta. Kuten jo kirjoitin, niin ei minun prioriteettini ole raha. Tuo rahan paine tulee muualta. Sanotaanko nyt näin, että elämme lasten kanssa säästeliäästi, mutta silti olemme koko ajan rajoilla että rahat riittää. Tätä jatkuu nyt ainakin kolme vuotta ja sitten tulee pieni helpotus, mutta ei suuri.
Lapset tekevät kyllä kotitöitä, mutta jää siinä vielä aikuisellekin tehtävää, niin kuin kuuluukin.
Ap
Oletko siis velkaantunut kovasti? Voiko siihen saada apua esim. velka-aikoja pidentämällä?
Ymmärsinkö oikein, että olet yrittäjä? Oletko ajatellut, että voisit ottaa jostain oppilaitoksesta opiskelijan harjoitteluun? Te-toimiston koulutuksessa on paljon eri-ikäisiä ja eri kokemusta omaavia hyviäkin tekijöitä, jotka eivät ole saaneet työtä yrityksistä huolimatta ja hakeutuneet koulutukseen. Te-koulutuksen harjoittelu on palkatonta. Moni koulutuksessa oleva olisi iloinen, jos saisi harjoittelupaikan, näin korona-aikana varsinkin se on ollut hankalaa.
Ap, osaatko neuvoa, kun mulla on jatkuva nälkä. Syön sellaiset 750 kcal päivässä, mutta en oikein ehdi eikä oikein ole rahaa muuhun, että ainakin kolme vuotta pitäisi jatkaa, mutta miten saisi tuon näläntunteen pois ja tietty energiakin tehdä asioita olisi kiva?
Ap:lle käy kuin mustalaisen hevoselle. Juuri kun oppi olemaan syömättä, se kuoli.
Onko nyt varmasti kaikki isovanhemmat, kummit ja tarvittaessa tukiperhe hyödynnetty maksimaalisesti? Lapset tarvitsevat enemmän kuin yhtä turvallista aikuista elämäänsä, etenkin kun se ainoa on aina kiireinen ja väsynyt ja irti realiteeteista. Ja se tuosta liikenevä aika lepoon ja oman terveyden hoitoon, ei työmäärän lisäämiseen tai treenaamiseen tms.
Mies ehkä ymmärtää autovertauksen paremmin kuin epämääräisen terveyspuheen. Auto liikkuu juuri sen määrän, paljonko siihen on tankattu, ei yhtään enempää vaikka kuinka olisi tarve. Ja jos et huolla sitä, se lasahtaa ennen pitkää. Se on fysiikan laki.
Autovertausta voisi täydentää niin että ymmärrätkö AP että tällä hetkellä ajat kakkosvaihteella satasta koko ajan, autoa ei ole huollettu millään lailla kolmeen vuoteen? Sitte kun se lasahtaa niin se ei tule kuntoon vaihtamalla pelkät öljyt.
Edelleen, sulla ei ole nyt prioriteettina se, että sun lapsilla olisi vanhempi vielä 10 vuoden päästäkin. Ajankäyttö kertoo prioriteeteista, ei se mitä ihmisen suusta pääsee.
Pystyisitkö jotenkin vähentämään kotitöiden määrää, jos leipätyön määrästä ei voi millään nipistää? Esim tilaamalla ruokaostokset kotiin, tai palkaamalla viikkosiivoojan, au pairin tai jonkun muun tuntipalkkaisen avun jos lapsista ei ole apua. Ennen ihmisillä oli kotiapulaisia, mutta nykyään kaikki pitäisi tehdä itse. Tietty on astianpesukoneet, robotti-imurit sun muut vempaimet mitä ennen ei ollut, mutta kotitöiden määrä ei kuitenkaan ole vähentynyt, koska ihmisiltä odotetaan enemmän. Olen lukenut tätä palstaa nyt 12 vuotta, ja edelleenkin ällistyttää suuresti suomalaisten hygieniainto. Lauantaisaunasta on tullut päivittäinen suihku, ja ehkä 20 vuoden kuluttua on jo standardi ettá kaikki käy myös keskellä päivää pesulla työpaikalla, ilta-ja aamusuihkun lisäksi.