Jatkuva väsymys
Olen 42-v mies ja tuntuu että olen lähes koko ajan väsyneempi ja väsyneempi. Siis fyysisesti. Nukun yleensä noin klo 22.30 - 4.30 arkisin. Viikonloppuisin voin nukkua klo 7.00 saakka suunnilleen. Olen yrittänyt erilaisia konsteja vähentääkseni väsymystä mutta ne ei ainakaan vielä ole auttaneet.
Onko teillä hyviä konsteja jolla väsymystä saa vähennettyä?
Kommentit (89)
Normaalia yrittäjän elämää tuo on. Tiedät itsekin että syy on ammatti/ yrittäjyys. Olisiko aika palkata apulainen? Muuten mikään ei muutu paitsi väsymisen lisääntyy ja loppu tulee tohon touhuun jollakin tavalla.
Etkö voi palkata osa-aikaista työntekijää (esim. 3h/pvä) tekemään noita hallinnollisia töitä? Usein ne ovat tunteja, jotka eivät hirveästi tuota, joten niihin on turha käyttää omaa tuottavampiin hommiin sopivaa aikaa.
Voi olla, että tämä työntekijä tekisi työt sinua tehokkaammin, koska ei ole niin väsynyt. Ehkä selviäisit tästä n. 1500 eurolla kuussa sivukuluineen.
Sinä elät työllesi. Ei siinä mitään, mutta tuossa tilanteessa ei olisi kannattanut hankkia perhettä. Ihminen ei repeä kaikkeen. Perheelliset ihmiset joutuvat yleensä tasapainoilemaan perheen ja työn välillä, eivätkä voi venyttää työpäiviä kohtuuttoman pitkiksi. Koska olet perheen kuitenkin jo hankkinut, sinun on nyt vähennettävä työntekoasi. Jos et tee niin, uuvut / saat ennen pitkää burnoutin/sydärin / lapsesi kärsivät kun olet aina väsynyt jne. Tiedän, että tämä korpeaa, mutta se on tehtävä. Olen itsekin yrittäjä, ja lapsen syntymän jälkeen olen joutunut vähentämään työntekoani. Tulot putosivat 10 000 vuodessa ja ottaa päähän, kun joutuu kieltäytymään rahakkaista tilauksista, mutta näin se nyt vain menee, kun päätin lapsen hankkia. Kunhan lapsi kasvaa isommaksi, voin varmaan tehdä taas enemmän töitä. Samoin sinä.
Yritä hyvä ihminen nyt ymmärtää että teet IHAN LIIKAA töitä, siksi olet väsynyt.
Tässä sinulle tasan kolme vaihtoehtoa:
1) Palkkaat lisää työntekijöitä (jos ei ole varaa niin jäljelle jäävät vaihtoehdot 2 ja 3).
2) Heivaat sen yrityksen helvettiin ja rupeat tekemään normaaleja töitä.
3) Jatkat samaan malliin ja lopetat sen väsymyksestä ruikuttamisen, sillä aiheutat sen itse itsellesi.
Apua, palat loppuun tuota tahtia, ap. Jos et voi lähteä töistä ennen klo 18, tuo iltamyöhään tehtävä työ pitää jättää pois. Kukaan ei jaksa tuollaista työmäärää pidemmän päälle. Siinä ei ole mitään järkeä.
Ideaalitapauksessa aikuisen ihmisen vuorokausi on: 8h unta, 8h työtä ja 8h vapaa-aikaa. Sillä tahdilla pysyy terveenä ja elää pitkään.
Isellänikään ei ole ideaalitilanne, mutta sinun kannattaa nyt katsoa todella kriittisesti arvovalintojasi ap. Tuolla tahdilla saat sydärin ennen kun pääset viettämään eläkepäiviäsi.
N45
Vierailija kirjoitti:
Yritä hyvä ihminen nyt ymmärtää että teet IHAN LIIKAA töitä, siksi olet väsynyt.
1) Palkkaat lisää työntekijöitä (jos ei ole varaa niin jäljelle jäävät vaihtoehdot 2 ja 3).
3) Jatkat samaan malliin ja lopetat sen väsymyksestä ruikuttamisen, sillä aiheutat sen itse itsellesi.
1 ja 2 ei tule kysymykseen, kun sitten ei rahat riitä. Minulta kuoli vaimo kolme vuotta sitten ja se sotki myös talous-kuviot. Nyt on pakko hankkia tietyn verran rahaa kuukaudessa ja tämä työmäärä tulee siitä. Ja on minulla kaksi työntekijääkin suorittavaa työtä tekemässä. Taloudellisesti tämä on nyt kannattavimmillaan, jos vähennän omaa työtä niin kannattavuus kärsii. Tai sitten pitäisi kasvattaa yritys aika paljon isommaksi, mutta siinä on sitten riskinsä, että riittääkö asiakaskuntaa kuitenkaan.
Tuntuu erikoiselta, että ei ole mitään piristeitä jolla tämän voisi hoitaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut ylipainoa, mutta olen sen tiputtanut pois viimeisen parin vuoden aikana. Silloin loppui myös kuorsaaminen. Jostakin syystä tämä väsymys on vaan lisääntynyt tänä aikana.
Olen kokeillut muunmuassa seuraavia: Juonut paljon vettä ennen nukkumaan menoa/jättänyt juomatta ennen nukkumaan menoa, syönyt tukevasti ennen nukkumista/jättänyt syömättä ennen nukkumista, lisännyt alkoholinkäyttöä jokapäiväisesti/jättänyt alkoholin käyttämättä, harrastanut seksiä ennen nukkumista/elänyt selibaatissa. Mistään ei ole ollut sanottavaa hyötyä.
Enempää en voi nukkua vuorokaudessa, koska minulla ei sitten aika riitä.
Ap
Sinulla on tunteja vuorokaudessa ihan yhtä paljon kuin kaikilla meillä muillakin. Ajan riittäminen on kiinni ainoastaan prioriteeteista. Tuossa iässä on vaan pakko alkaa muuttamaan prioriteetteja ja keskittymään omana hyvinvointiin, ei nelikymppisen kroppa eikä aivot kestä enää liian vähillä unilla samoin kuin nuorena.
Poista ruokavaliosta nopeat hiilarit, sianliha, sokerit yms. ja alko tietenkin.
Aloita päiväsi isolla lasillisella vettä jossa on sitruunaa.
Huomaat muutoksen päivissä. Oletan että liikut ja ulkoilet.
Minä olen sitä mieltä että kaikkien kannattaisi syödä monivitamiini valmistetta (+rautaa koska niissä mon. vitamiineissa ei ole rautaa).
Ravinteet ovat halpoja, harmittomia, helppoja ottaa ja pitävät puutostilat loitolla. Minä olen kokenut elämässäni monia puutostauteja esim heikotusta, muistiongelmia ja yleistä aivotoiminnan hidastumista. Ja esim immuunipuolustuksen toimintakyvykkyyttä ei pysty edes itse havaitsemaan!
Ja turha on sitä lähteä yksittäisiä vitamiineja rätnäämään kun monivitamiinissa on lähes kaikkea.
Sulla on jo burn out, johtuen liiasta työnteosta. Se aiheuttaa väsymyksen. Vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä hyvin harvinaista raudapuute koska heillä ei ole kuukautisia, mutta minäkin heitän veikkauksen uniapnealle.
Suolisto-ongelmat voi aiheuttaa. Rauta ei imeydy tai jotain vuotoa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut ylipainoa, mutta olen sen tiputtanut pois viimeisen parin vuoden aikana. Silloin loppui myös kuorsaaminen. Jostakin syystä tämä väsymys on vaan lisääntynyt tänä aikana.
Olen kokeillut muunmuassa seuraavia: Juonut paljon vettä ennen nukkumaan menoa/jättänyt juomatta ennen nukkumaan menoa, syönyt tukevasti ennen nukkumista/jättänyt syömättä ennen nukkumista, lisännyt alkoholinkäyttöä jokapäiväisesti/jättänyt alkoholin käyttämättä, harrastanut seksiä ennen nukkumista/elänyt selibaatissa. Mistään ei ole ollut sanottavaa hyötyä.
Enempää en voi nukkua vuorokaudessa, koska minulla ei sitten aika riitä.
Ap
Nukkumiselle löytyy aina aikaa. Pitää vain priorisoida se ja karsia sieltä muusta. Ihmisen elämiselle uni, ravinto ja vesi ovat elinehto. Toimeentulon kannalta myös työ. Parisuhde ja perhe jos on, niin niille pitää jonkin verran aikaa laittaa, mutta kaiken muun voit karsia.
Kaikki muu on karsittukin. En harrasta mitään. Teen vain työtä, käyn kaupassa, teen ruokaa ja kotityöt. Autan lapsia koulutehtävissä. Illalla teen töitä kotona. En minä tiedä mitä tästä voisi vähentää, ei noita lapsiakaan voi ihan ilman huomiota jättää.
Olisikohan jotakin piristäviä lääkkeitä jotka auttaisi?
Ap
No noista töistä vaikka aloittaa se karsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) Jatkat samaan malliin ja lopetat sen väsymyksestä ruikuttamisen, sillä aiheutat sen itse itsellesi.1 ja 2 ei tule kysymykseen, kun sitten ei rahat riitä. Minulta kuoli vaimo kolme vuotta sitten ja se sotki myös talous-kuviot. Nyt on pakko hankkia tietyn verran rahaa kuukaudessa ja tämä työmäärä tulee siitä. Ja on minulla kaksi työntekijääkin suorittavaa työtä tekemässä. Taloudellisesti tämä on nyt kannattavimmillaan, jos vähennän omaa työtä niin kannattavuus kärsii. Tai sitten pitäisi kasvattaa yritys aika paljon isommaksi, mutta siinä on sitten riskinsä, että riittääkö asiakaskuntaa kuitenkaan.
Tuntuu erikoiselta, että ei ole mitään piristeitä jolla tämän voisi hoitaa.
Ap
Onhan niitä piristeitä. Mutta mitä ajattelit niiden käytöstä seuraavan pitkässä juoksussa?
Jos et töille voi mitään niin lopeta edes alkoholinkäyttö kokonaan. Se heikentää unen laatua ja sulle näyttäisi joka minuutti olevan tärkeä, joka yö.
Minkä ikäisiä sun lapset ovat? Voisivatko he alkaa opetella kotitöitä ja ottaa niistä enenevissä määrin vastuuta?
Voin kertoa kokemuksesta että yöunista nitistäminen johtaa ennen pitkää sairastumiseen. Ei kannata.
Voit hoitaa piristeillä, kestät ehkä vuoden, sitten menee terveys.
Sinun on pakko sopia itsesi kanssa työajat. Klo 19 jälkeen ei töitä tehdä. 21.30 nukkumaan. Lapset saa luvan oppia siihen että sen jälkeen ei ole asiaa ellei talo ole tulessa. Nukkuminen on tärkeintä mitä ihminen voi tehdä terveytensä eteen.
"Väsyneempi fyysisesti"
tarkoitatko heikotusta? Se viittaisi jonkun ravintoaineen puutostilaan
Suosittelen kokeilemaan 7 viikon työpäivää, jopa 26 tunnin työvuoroja ja jatkuvaa kahvin kittaamista, ettei leposyke laske vahingossakaan alle 100. Tee tätä 0,5-2 vuotta, niin saat niin tajunnanräjäyttävän burn outin, ettet jaksa nousta edes sängystä ylös.
Sitä ennen ehdit toki ryssiä kirjanpidon univajeessasi ja teet pari isoa mokaa, joiden ansiosta firmasi nimi ryvettyy. Mene toki tekemään isoja kauppoja katse lasittuneena ja ääni väsymyksestä sammaltaen, niin pääsevät juoruilemaan vielä päihdeongelmastakin :D
T: kaksi sydänkohtausta ja bönäri, mun lapset pärjää pienemmällä rahalla, muttei ilman mua
Lisään vielä sen että jos ei noilla tuntimäärillä firmasi ole sen verran menestynyt että ei ole varaa palkata apua, ei se tule tuolla tavoin menestymään jatkossakaan. Joten ota noista organisaatio ja karsimistehtävistä neuvo ja tee asioille jotain.