Voisiko joku selittää minulle, miten poliisin lakkauttaminen lisää turvallisuutta?
Tämä on nyt sitten massiivisen kansanliikkeen keskeinen sisältö.
Kuinka moni tulee oikeasti kannattamaan poliisin rahoituksen lopettamista (DefundThePolice) ja lakkauttamista kokonaan (AbolishThePolice)?
Näen jo tosi monen julkkiksen yms. jakavan näitä kannanottoja. Ilmeisesti olen jo 35-vuotiaana auttamattoman boomer, sillä en ymmärrä tätä ollenkaan.
Kommentit (61)
Sitten kun oma omaisuus katoaa jonkun mukana tai joutuu itse hakatuksi niin poliisia tulee ikävä.
Kummallisesti tässä nyt hyvän asian (anti-rasismi) varjolla tapahtuu kaikenlaista sekavaa. Tuntuu, että harva edes tietää, mitä on kannattamassa. Muutama päivä sitten näkyi jatkuvasti kiihkeitä kannanottoja, että "BLM EI ole poliittinen asia, vaan ihmisoikeusasia", jonka puolesta jokaisen pitää ottaa kantaa, eikä BLM:llä ole mitään tekemistä Antifan kanssa, mutta kuitenkin BLM:n keskeinen periaate - defund the police - on täsmälleen sama kuin Antifalla, koska Antifan mielestä poliisi ei voi olla koskaan muuta kuin sorron ja fasismin agentti. Nyt sitten moni "valistunut" henkilö kannattaa #DefundThePolice -asiaa, vaikka käytännössä selostavatkin asiaa niin, etteivät oikeasti kannata poliisin poistamista vaan tylsemmin poliisin reformia. Mutta tästä huolimatta antavat äärensä kuoroon, jossa on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat poistaa esivallan kokonaan.
Minustakin alkaa tuntua, että korona tai sitten pelkkä social distancing on alkanut tehdä ihmisistä vähän höperöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisesti tässä nyt hyvän asian (anti-rasismi) varjolla tapahtuu kaikenlaista sekavaa. Tuntuu, että harva edes tietää, mitä on kannattamassa. Muutama päivä sitten näkyi jatkuvasti kiihkeitä kannanottoja, että "BLM EI ole poliittinen asia, vaan ihmisoikeusasia", jonka puolesta jokaisen pitää ottaa kantaa, eikä BLM:llä ole mitään tekemistä Antifan kanssa, mutta kuitenkin BLM:n keskeinen periaate - defund the police - on täsmälleen sama kuin Antifalla, koska Antifan mielestä poliisi ei voi olla koskaan muuta kuin sorron ja fasismin agentti. Nyt sitten moni "valistunut" henkilö kannattaa #DefundThePolice -asiaa, vaikka käytännössä selostavatkin asiaa niin, etteivät oikeasti kannata poliisin poistamista vaan tylsemmin poliisin reformia. Mutta tästä huolimatta antavat äärensä kuoroon, jossa on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat poistaa esivallan kokonaan.
Minustakin alkaa tuntua, että korona tai sitten pelkkä social distancing on alkanut tehdä ihmisistä vähän höperöjä.
Ei korona ole tähän syypää, tämä on pidempi kehitys, joista toiset ovat varoittaneet vuosia, jopa vuosikymmeniä.
Poliittinen korrektius tai tarkemmin sanottuna moraaliposeeraus on ilmiö, joka johtaa tämmöiseen.
Tästä tulee mieleen se The Purge leffa, jossa 24 tuntia sai rötöstellä ja murhuroida miten halusi. Mietin vain, että jos poliisi lakkautetaan, kuka estää tämmöistä tapahtumasta kokoaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee mieleen se The Purge leffa, jossa 24 tuntia sai rötöstellä ja murhuroida miten halusi. Mietin vain, että jos poliisi lakkautetaan, kuka estää tämmöistä tapahtumasta kokoaikaisesti?
Jaa-a, sen kun tietäisi. Ilmeisesti jokin naapuruston aseistautunut aktivistiryhmä. Mikä voisi mennä pieleen?
Eihän ne siellä ole kokonaan poliisia lakkauttamassa, mutta siirtävät toiminnon uudelle organisaatiolle, koska näkevät ettei nykyinen kykene itse korjaamaan omia virheitään. Tämähän on kuulemma tehty jo muutamissa kaupungeissa, mutta tuloksista ei ainakaan minulla osunut silmiin yhtään uutista.
Mistä se uusi organisaatio sitten polkaisee työntekijänsä? Tuskin ihan joutilaana seisoskelee tarvittavaa määrää ammattitaitoisia poliiseja, eli eiköhän ne palkata siitä lakkautetusta poliisista? Muuttuuko tällöin mikään? Ilmeisesti tarkoitus olisi yhdistää poliisia, palokuntaa ja sairaanhoitoa?
Joissain osavaltioissa yli 40% verovaroista menee poliisitoimeen. Eniten kaikista, Suomessa eniten menee sosiaali- ja terveystoimeen. Jenkeissä poliisit ajelevat ympäriinsä ja yrittävät löytää jotain huomautettava autoista, jotta voivat pysäyttää sen.
Naiset ja mustat tätä haluaa. Vähäkään naisennäköinen tulisi raiskatuksi ja murtautujat ammuttaisiin suvereenisesti oman käden oikeudella.
Kuinka tyhmiä ja vastuuttomia voi ihmiset olla.
mies52v
Naistenhuoneella liuta mimmejä vaahtosi, että ovat viikonloppuna käyneet kumartelemassa m atujen edessä, koska se on hienoa ja osoittaa solidaarisuutta m atuja kohtaan.
Joku kirjoitti, että eikö se ole alistumista sitä kohtaan, että riehutaan ja rikotaan paikkoja ja ryöstellään. Alkoi kova kirkuminen rasismista tätä kirjoittajaa kohtaan.
Joten lopulta päädyttiin siihen, että se on hienoa, kun rikotaan liikkeet ja varastetaan tavaraa ja poltetaan autoja, koska rasismi.
Alahuuli väpättää vasta sitten, kun se oma mopo poltetaan ja oman kodin ikkunat rikotaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse olen kerran elämäni aikana jutellut poliisille ja olen ollut ihan turvassa. Toki joku hätätilanteen apu pitää olla ja kyllä suomen poliisi on siihen hyvä. Amerikan poliisia en haluaisi paikalle hätätilanteessa. eli jos amerikan poliisi lopetetaan niin suomen poliisi sinne tai vaihtoehtoisesti kanadan.
Niin, Yhdysvaltain poliisin lakkauttamistahan tuossa tarkoitaan. En kyllä ymmärrä, miten LAKKAUTTAMINEN auttaa tavallisia ihmisiä, kun se poliisi pitäisi UUDISTAA. Olenko ainoa, jonka mielestä poliisin lakkauttaminen johtaisi vain aseistautuneiden rikollisjengien ja rikkaiden yksityisarmeijoiden valtakauteen?
Ei, vaan Minneapolisin poliisilaitoksen lakkauttamisesta (ja uudestaan perustamista) sillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joissain osavaltioissa yli 40% verovaroista menee poliisitoimeen. Eniten kaikista, Suomessa eniten menee sosiaali- ja terveystoimeen. Jenkeissä poliisit ajelevat ympäriinsä ja yrittävät löytää jotain huomautettava autoista, jotta voivat pysäyttää sen.
Annapa tuohon %-lukuun joku viite, kiitos
M kirjoitti:
Mun mielestä kaikki ryöstelijät, raiskarit ja huumeiden käyttäjät pitäisi ampua suoraan kyselemättä.
Tuon mustan kuolema jenkeiissäkin oli kaikille paras vaihtoehto, valtio säästää ja kamsalaisten ei tarvitse enää kärsiä ko. Tyypin ryöstelyistä ym.
Mielettömän hyvä idea. Mä voin ryhtyä poliisiksi, tuomariksi ja pyöveliksi. Ei kai kukaan saa tutkia mun tekoja? Valtani pitää olla ylittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Kun se poliisi siellä Amerikassa on se, joka tappaa. Ei ole turvallinen eikä luotettava. Päin vastoin.
ja muuthan eivät sitten Amerikassa tapa kuin poliisit?
Mustat tekevät henkirikoksia väestöryhmän kokoon suhteutettuna yli kuusinkertaisesti valkoisiin verrattuna. tilastot vuodelta 2013
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on populaa joka lähtöön joten en ihmettele että kyttäbudjettiin kuluu 40 %. Esim.Minnesotassa on huomattava so ma likeskittymä, kts. somalinight. Jos olet joskus asunut jenkeissä ns. hieman huonomalla alueella (paljon public housing) niin olet varmaankin nähnyt millaista meno on. Pitkällä tähtäimella fiksua olisi syntyvyyden tiukka rajoittaminen ja kova lobbaus ehkäisyvälineiden käyttöön. Oli minkä värinen tahanasa naisen ei kannata alkaa hankkia lapsia 17-vuotiaana 5 eri miehen kanssa jotka häviävät siementämisen jälkeen kuin pieru saharaan. Lisää varoja ja näkyvyyttä Planned Parenthooddille ja black wives matter- liikkeelle.
Sinne tulee kovemmat kansalliskaartit, eli ojasta allikkoon mennään, koska pakko on koventaa otteita.
Se lisää rikoksentekijän turvallisuutta tehdä rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse olen kerran elämäni aikana jutellut poliisille ja olen ollut ihan turvassa. Toki joku hätätilanteen apu pitää olla ja kyllä suomen poliisi on siihen hyvä. Amerikan poliisia en haluaisi paikalle hätätilanteessa. eli jos amerikan poliisi lopetetaan niin suomen poliisi sinne tai vaihtoehtoisesti kanadan.
Niin, Yhdysvaltain poliisin lakkauttamistahan tuossa tarkoitaan. En kyllä ymmärrä, miten LAKKAUTTAMINEN auttaa tavallisia ihmisiä, kun se poliisi pitäisi UUDISTAA. Olenko ainoa, jonka mielestä poliisin lakkauttaminen johtaisi vain aseistautuneiden rikollisjengien ja rikkaiden yksityisarmeijoiden valtakauteen?
Ei, vaan Minneapolisin poliisilaitoksen lakkauttamisesta (ja uudestaan perustamista) sillä tarkoitetaan.
Minneapolisiin tulee poliisin tilalle kuulemma "community-based public safety model", mitä se sitten tarkoittaakaan. Jos tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että poliisilaitos "lakkautetaan" sekunniksi ja sitten perustetaan uudelleen suurinpiirtein samanlaisena, niin onpa aika huijausta.
Tätä asiaa kannattavien kannattaisi puhua uudelleenorganisoinnista jos sitä tarkoitetaan, sillä "defund" tarkoittaa rahoituksen poistamista, eli käytännössä lopettamista. Kun abortinvastustajat sanovat "Defund Planned Parenthood", he haluavat Planned Parenthoodista eroon. Kun BLM ja muut tahot sanovat "Defund the Police", päämääränä on nimenomaan poliisilaitoksen lakkauttaminen. Minneapolisissakin mielenosoittajien vaatimus oli ABOLISH THE POLICE, ja pormestarille buuattiin, kun hän sanoi, ettei kannata sitä. On paljon idealistisia ideoita siitä, mitä tulee tilalle. Jotkut näkemäni ideat kuulostavat minun korviini todella kaistapäisen naiiveilta, m.m. keskusteluapua huumediilereille, jotta lopettaisivat huumeiden myymisen.
Poliitikot ja julkimot myötäilevät defund-vaatimuksia, vaikka joutuvat sitten selittämään, että eivät oikeasti tarkoita rahoituksen poistamista, vaan budjetin pienentämistä (reduce) ja uudelleenorganisointia (reallocate). Monilla tuntuu olevan oikeasti sellainen käsitys, että defund tarkoittaa rahoituksen vähentämistä, mutta amerikkalaiset ovatkin tunnetusti tyhmiä.
Nyt viimeisimpänä Biden joutui ilmoittamaan, ettei kannata poliisin rahoituksen poistamista, jottei tämä asia tahraa hänen kampanjaansa enemmistön silmissä. Nyt sitten se äänekäs aktivistivähemmistö, joka oikeasti haluaa poliisilaitoksen LAKKAUTTAMISTA, on kääntynyt Bidenia vastaan. En tiedä ratsastaako Trump taas kerran voittoon siksi, että demokraattien ehdokas ei kelpaa vasemmistolle.
Mitä tulee niihin väitteisiin, ettei kukaan oikeasti vaadi Yhdysvaltojen poliisivoimien lopettamista, niin tuollahan se lukeaa selkeästi BLM-organisaation omilla sivuilla.
https://blacklivesmatter.com/defundthepolice/
"We call for a national defunding of police. We demand investment in our communities and the resources to ensure Black people not only survive, but thrive."
Rahat pois poliisilta, ja sen sijaan rahaa mustien yhteisöjen hyvinvointiin, niin rikollisuus loppuu. Ilman rahaa poliisia ei olisi, koska ei kukaan sitä työtä palkattomana vapaaehtoisesena tee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee niihin väitteisiin, ettei kukaan oikeasti vaadi Yhdysvaltojen poliisivoimien lopettamista, niin tuollahan se lukeaa selkeästi BLM-organisaation omilla sivuilla.
https://blacklivesmatter.com/defundthepolice/
"We call for a national defunding of police. We demand investment in our communities and the resources to ensure Black people not only survive, but thrive."
Rahat pois poliisilta, ja sen sijaan rahaa mustien yhteisöjen hyvinvointiin, niin rikollisuus loppuu. Ilman rahaa poliisia ei olisi, koska ei kukaan sitä työtä palkattomana vapaaehtoisesena tee.
No, siellä on päässeet ääneen paikalliset viher-vassarit. Heti meille kaikki rahat, ei me tarvita poliisia (kunnes rikollisjengit tulee ovista ja ikkunoista sisään). Kuinka kukaan voi olla NOIN tyhmä, että kuvittelee yhteiskunnan toimivan ilman poliisia?
Thanks. Tosin noista ymmärtää, että yrittävät vain saada hyvää julkisuutta tätä kautta. Kun eihän se heihin vaikuttaisi, kun ovat kuitenkin turvassa muurien, porttien ja yksityisten vartijoiden takana.