Avioeron ottaminen yli 60 vuotiaana, kannattaisiko?
Olen ajatellut muuttaa yksin asumaan omaan asuntoon ja avioerota, mutta miten on, onko täällä muita eronneita kokemuksineen kertomaan, miten onnistuitte jatkamaan elämäänne yksin ilman puolison tukea?
Meidän yhteiset lapset jo aikuisia ja asuneet omine kumppaneineen ja lapsineen omillaan jo vuosikausia, joten eromme ei vaikuttaisi heihin kuin tietysti sillä tavalla, että joutuisivat vierailemaan minun luona ja sitten mieheni luona erikseen.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannattaisi erota. Miehellä on omaisuutta noin 2 milj e verran ja se on kaikki perittyä (testamentissa sanottu, että omaisuus ja sen tuotto ei ole avio-oikeuden piirissä). Aikanaan en suostunut avioehtoon, joten erossa jaettaisiin yhteinen omaisuus (50 000 e) ja minun omaisuuteni (200 000 e). Maksaisin erossa miehelle 100 000 e ja hän saisi puolet yhteisestä omaisuudesta.
Ei edes aikeita erota!Olisiko muuten tosiaan näin?
Testamentti tietysti suojaa perintöä, mutta joutuuko se köyhempi eroaja tällöin jakamaan omistaan? Eikö menisi ennemminkin niin että perijä pitää miljoonansa ja sinä pidät ton 200000?
Tai siis että kai sen osituksenkin voi hoitaa monella eri tavalla?
Miksi varakkaampi saisi pitää vain sen, mikä ei ole avio-oikeuden piirissä ja loput eli yhteinen jäisi toiselle?
Oman pankin lakimies teki meidän osituksen. Pari puhelinkeskustelua, pari tapaamista, nimet paperiin ja pulinat pois. Maksoi 600€. Ei ollut mielestäni kallista siitä hyvästä, että turhat venkoilut ja kiusanteot tyssäsivät kuin seinään. Suosittelen.
Nykyään ei tarvitse sietää huonoa aviomiestä vain sen takia, että tulisi joku reikä porattua seinään. Sekin vasta monen kuukauden maanittelun ja nalkutuksen jälkeen. Mä tein sillai, että kirjoitin listan pikkuhommista ja soitin talkkaripalvelufirmaan. Sieltä tuli seuraavana päivänä reipas nuorimies, joka teki listani hommat vajaassa 2 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan pystynyt järjestelemään eroaan ja muuttoaan salaa puolisoltaan?
Miten se onnistuisi, että saisi omat tavaransa matkalaukkuineen siirrettyä uuteen asuntoon ilman että puoliso huomaisi mitään ennen kuin olisi jo muuttanut omaan asuntoonsa? Eikös eropaperin voi toimittaa puolisolleen samana päivänä haastemiehen tuomana kun muuttaa virallisesti pois?
Kyllä ihminen saa muuttaa ihan mihin haluaa, ei laki sitä estä, etkä ole miehesi omaisuutta vaikka olisitte naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannattaisi erota. Miehellä on omaisuutta noin 2 milj e verran ja se on kaikki perittyä (testamentissa sanottu, että omaisuus ja sen tuotto ei ole avio-oikeuden piirissä). Aikanaan en suostunut avioehtoon, joten erossa jaettaisiin yhteinen omaisuus (50 000 e) ja minun omaisuuteni (200 000 e). Maksaisin erossa miehelle 100 000 e ja hän saisi puolet yhteisestä omaisuudesta.
Testamentti tietysti suojaa perintöä, mutta joutuuko se köyhempi eroaja tällöin jakamaan omistaan? Eikö menisi ennemminkin niin että perijä pitää miljoonansa ja sinä pidät ton 200000?
Sivusta. Eiköhän tässä tulisi sovitella kohtuullistamisnäkökulmasta ja myös molempien tulot huomioiden. Vaikuttaa siltä, että miehesi voisi saada perusteetonta etua mikäli sinunkin omaisuutesi jaettaisiin tasan teidän yhteisen omaisuutenne lisäksi.
https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenomaisuude…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi varakkaampi saisi pitää vain sen, mikä ei ole avio-oikeuden piirissä ja loput eli yhteinen jäisi toiselle?
Koska on huomioitava kohtuus. Yhteistä oli 50 000 ja se todennäköisesti jaettaisiin.
Kyllä se noin menee. Testamentti suojaa omaisuutta ja sen tuottoa, palkkansa saa käyttää mukavaan elämään ja erossa todella saa puolet.