Missä päin Afrikkaa on naisen turvallista matkustaa yksin? Entä Keski- ja Etelä-Amerikassa?
Olisi mukava käydä elämänsä aikana kaikilla mantereilla (pl Antarktis)
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Afrikka... Käy Kanariansaarilla, se on turvallisin osa Afrikkaa.
Kulttuurisena kokemuksena ei kovin kummoinen, mutta tuleepa maantieteellisesti Afrikka käytyä ilman että saa lähes varmaa ullatussexiä.
Ei kanariansaaret kyllä mitenkään afrikkalaisilta tuntuneet, en muistaakseni edes nähnyt kauheasti tummempia ihmisiä siellä. Ilmastoa lukuunottamatta aika sama fiilis kuin esim Mallorcalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole aika ummehtunut näkökanta, että naisen tulisi pelätä matkustamista kyseisissä paikoissa? Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
Kyllä se on edelleen realismia monissa muissakin maissa kuin joissakin Afrikan tai Latinalaisen Amerikan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikassa Chile on muistaakseni turvallisin maa joidenkin mittauksien mukaan.
No ei todellakaan. Meidät, mut ja mun 2 m vaalea mies ryöstettiin Valparaisossa keskellä kirkasta päivää, kadulla. Peräti 2x. Ensin lähti kamera kädestä ja kohta sen jälkeen tulivat hakemaan reput.
Ihan paska maa.
Chileläinen kaveri Suomessa sanoi, et olkaa tyytyväisiä, olis voinu tulla puukostakin.
Kuuba on turvallinen. Kaikki tietysti maksaa turistille enemmän, mut onhan meillä parempi liksakin. Siellä kk palkka on n 30 dollaria. Mut halpaa elämä heille.
Ihanat rannat ja tanssi ja musiikki. Cayo Coco 🧡
Maailma on aina vaarallinen paikka naisille, ihan sama minne menet. Toki jotkut paikat ovat vaarallisempia kuin toiset, mutta todella monet naiset matkustavat yksin vaarallisissakin maanosissa ja maissa, ja selviävät siitä ihan kunnialla.
Meitä naisia pelotellaan aina milloin mistäkin, mutta ei saa antaa pelolle valtaa, muuten jää elämä elämättä. Varmaan kiva elää jossain kuplassa pumpuliin kääriytyneenä, pelätä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Mitä elämää se muka on ettei uskalla tehdä mitään, koska aina voi tapahtua jotain pahaa?
Vaikka niitä pahoja ihmisiä onkin maailma täynnä, olen varma että hyviä ihmisiä on kuitenkin enemmän.
Kunhan ei juo itseään humalaan, ei mene huonoille alueille, ei lähde pimeällä ulos ja muutenkin pitää maalaisjärjen mukana ja ottaa asioista selvää etukäteen, pärjää varmasti missä vain.
Monet soolomatkustelua harrastavat naiset tekevät youtubeen videoita missä antavat vinkkejä muille, lisäksi ihan googlaamalla löytyy lisää aiheesta.
Itse aion lähteä ensi vuonna Etelä-Amerikkaan reppureissulle yksin, ja olen nuori valkoinen nainen. Mieluummin elän elämäni täysillä ja otan sen riskin että jotain pahaa tapahtuu, kun nyhjötän neljän seinän sisällä missä mitään ei ikinä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Marokossa on tosi turvallista jos olet mies.
Muita turvallisia maita ovat esim. Mauritius, Malawi, Ghana, Tansania.Latinalaisessa Amerikassa Ecuador, Chile ja Panama ovat suht. Rauhallisia paikkoja
Botswana tai Seychellit. Vältä ehdottomasti maita, joissa on paljon myslimejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ja minkälaisiin paikkoihin ajattelit matkustaa?
No jotain road trip -henkistä reissua oli mielessä mutta todennäköisesti se on ihan nounou.
Ei kannata lähteä road-tripille. Tiet ovat aavikolla, huonossa kunnossa, bensa-asemia ja palveluja on harvassa monilla alueilla. Lisäksi Afrikassa voi ajaa autolla turvallisesti vain päivisin, yleensä katuvaloja ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella. Ja kyse on maanosasta joten se on valtavan iso ja monet maat ovat valtavia. Toisten maantiede on sellaista ettei autolla liikkuminen ole paras vaihtoehto, jne... Eikä kuka lähtee autolla könyämään yksin naisena varsinkaan.
Paras olisi lähteä edes yhden kaverin kanssa ja vuokrata autoja siellä täällä, missä mahdollista, etenkin oppaiden kera kuten Itä-Afrikan luonnonpuistoissa. Toisissa paikoissa kuten Niilillä, kantsii kulkea laivalla. Valitsisin muutaman kohteen ja lentäisin aikaa ja vaivaa säästäkseni pitkät välit ja roadtrippailisin pienesti sitten kohteissa siellä.
En mä sitä tarkoittanutkaan että roadtrippaisin kaikki Afrikan valtiot :D vaan juuri tuohon selittämääsi tyyliin että lentokoneella jonnekin ja siellä sitten pieni road trip. Mutta ehkä voin keksiä jotain muutakin, junatkin kiinnostaa joku Niilin risteilykin voisi olla elämys.
Junareittejä on sellaisia luksusjuniakin Rovos Rail ja Blue Train, yms. Halpoihin paikallisjuniin en lähtisi koska matka kestä kauan ja kielitaidottomana jos ei tunne kulttuuria voi olla hankalaa.
Niilin risteily Luxorin ja Assuanin välillä on hyvä idea, valitse korkeatasoinen laiva. Ota Suomesta mahapöpölääkkeet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa kirjoittaa mielipiteitä henkilöt , joilla ei ole mitään kokemusta tai edes oikeaa tietoa kyseisistä maanosista?
Enpä usko. Itseni lisäksi ainakin joku muu sanoi omaavansa kokemusta. Onko sulla?
Täältä ei tällaisia kannata kysyä. Saat vastauksia 40+ miehiltä, jotka eivät ole koskaan käyneet kummallakaan mantereella.
t. Molemmilla mantereilla monessa maassa käynyt nainen.
Youtubessa noita soolomatkustelu-videoita tekevät mm Backpacking Bananas, HeyNadine, Psychotraveler ja monet muut, mutta noita olen itse tykännyt katsoa. Nuo tekevät siis englanniksi videoita, mutta varmaan löytyy suomeksikin jotain.
Ja kannattaa ihan oikeasti tutustua aiheeseen, ihan varmasti kaikkia (erityisesti naisia) pelottaa se ensimmäinen matka yksin, mutta kun teet sen kerran, et enää edes halua matkustaa muiden kanssa.
Eikä kaikkia pelotteluja kannata ottaa niin tosissaan, vaikka tietysti kannattaa tietynlainen skeptisyys pitää matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä ei tällaisia kannata kysyä. Saat vastauksia 40+ miehiltä, jotka eivät ole koskaan käyneet kummallakaan mantereella.
t. Molemmilla mantereilla monessa maassa käynyt nainen.
Eipä tullut sinultakaan kokemusperäisiä vastauksia :D
Kaikkialle voi mennä niin naiset kuin miehetkin! Ihanaaa! Maailma on yhteinen kylä ja kaikki ollaan samanlaisia ei ole mitään eroja! Afrikka on ihan sama kuin suomikin! IIiiihhanaaaaa! Voimme kulkea vapaana yöllä tai päivällä, suomessa tai afrikan viidakoissa kaikki ollaan yhteisessä harmoniassa IIIhhannaaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikassa Chile on muistaakseni turvallisin maa joidenkin mittauksien mukaan.
No ei todellakaan. Meidät, mut ja mun 2 m vaalea mies ryöstettiin Valparaisossa keskellä kirkasta päivää, kadulla. Peräti 2x. Ensin lähti kamera kädestä ja kohta sen jälkeen tulivat hakemaan reput.
Ihan paska maa.
Chileläinen kaveri Suomessa sanoi, et olkaa tyytyväisiä, olis voinu tulla puukostakin.
Niin että koska sinut ryöstetään on Chile ihan paska maa :D Miksi kuljit kamera kädessä? Vähän taas älyä päähän niin kyllä maailmalla pärjää. Suomalaiset vaan on tosia naiveja ja siksi helppoja ryöstökohteita. Itse jätin kaikki korut ja muut ylimääräiset pois kun seikkailin Etelä-Amerikan maissa. Ei käynyt kuinkaan. Ihan julkisilla busseilla ja minibusseilla siellä liikuin. Hienoja maita sieltä löytyy. Toki kielitaito auttaa.
Etelä-Amerikassa olen reissannut paljonkin yksin enkä koskaan ole joutunut vaaraan. Kerran yritettiin pölliä kamera, mutta sekin jäi yritykseksi. Ehkä kielitaito auttaa vähän, ehkä ei. Ja tietenkään ei kannata liikkua yksin yöllä. Afrikasta ei kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on aina vaarallinen paikka naisille, ihan sama minne menet. Toki jotkut paikat ovat vaarallisempia kuin toiset, mutta todella monet naiset matkustavat yksin vaarallisissakin maanosissa ja maissa, ja selviävät siitä ihan kunnialla.
Meitä naisia pelotellaan aina milloin mistäkin, mutta ei saa antaa pelolle valtaa, muuten jää elämä elämättä. Varmaan kiva elää jossain kuplassa pumpuliin kääriytyneenä, pelätä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Mitä elämää se muka on ettei uskalla tehdä mitään, koska aina voi tapahtua jotain pahaa?Vaikka niitä pahoja ihmisiä onkin maailma täynnä, olen varma että hyviä ihmisiä on kuitenkin enemmän.
Kunhan ei juo itseään humalaan, ei mene huonoille alueille, ei lähde pimeällä ulos ja muutenkin pitää maalaisjärjen mukana ja ottaa asioista selvää etukäteen, pärjää varmasti missä vain.
Monet soolomatkustelua harrastavat naiset tekevät youtubeen videoita missä antavat vinkkejä muille, lisäksi ihan googlaamalla löytyy lisää aiheesta.
Itse aion lähteä ensi vuonna Etelä-Amerikkaan reppureissulle yksin, ja olen nuori valkoinen nainen. Mieluummin elän elämäni täysillä ja otan sen riskin että jotain pahaa tapahtuu, kun nyhjötän neljän seinän sisällä missä mitään ei ikinä tapahdu.
Noinhan se on. Suosittelen kuitenkin ottamaan selville asioita ja suunnittelemaan huolella kaiken etukäteen. Se helpottaa. Pitää ymmärtää että muissa maissa tavat ovat erilaiset eikä pidä kulkea sinisilmäisenä suomalaisena kassi auki (kuten monet turistit) tai yksin naisena jalkaisin pimeässä tietämättä mihin menee ja mistä ja miten saa hätätilassa taksin.
Tarpeeksi rahavaroja eri muodossa oltava mukana, ettei joudu tekemään hölmöjä päätöksiä.
Suurin vaara yleensä on että rahat viedään tai että saa pahan mahapöpön. Mutta siihenkin auttaa se että suunnittelee asiat etukäteen.
Blogeista saa paljon vinkkejä.
Etelä-Amerikassa Uruguay, Argentiina ja Chile on naiselle turvallisimpia maita matkustaa. Uruguay on pieni maa, sen kiertää nopeasti läpi jos autolla liikkuu. Chile on pitkä ja kapea, Argentiina taas todella massiivinen ja maastoltaan erittäin monipuolinen. En suosittele autolla liikkumista Brasilian rajalla, siellä sataa toisinaan paljon ja punamultateistä tulee todella vaikeakulkuisia. Sitten taas Etelä-Argentiinan laajat tasangot ja erämaat mahdollistaa kaikenlaisten vauhtihirmujen hurjastelun, joten kannattaa pysyä tarkkana ajaessa.
Buenos Aires on kaunis kaupunki, mutta varkaat on todella nopeita ja huomaamattomia. Itseltäni ei ole mitään varastettu, mutta tiedän monia muita, joilla ei ole ollut onni matkassa. Keski-Argentiinan sydän Córdoba on myös kiva kaupunki ja etenkin Córdoban matalahko ja helppokulkuinen vuoristo on todella kaunista aluetta, suosittelen. Jos aiot etelään, niin suosittelen ajamaan rannikkoa pitkin ja pysähtymään Puerto Madrynissa, jossa voit päästä uimaan valaiden kanssa ja kävellä suuren pingviiniyhdyskunnan keskellä. Upeat jäätiköt, järvet ja lumivuoret on myös etelän valttikortteja, sekä Argentiinassa että Chilessä. Esimerkiksi Jasper Pääkkönen käy säännöllisesti Etelä-Argentiinan Patagoniassa kalastamassa :) Tulimaahan päästäksesi täytyy ylittää Chilen raja sekä ottaa lautta, mutta tuo eteläinen kolkka Antarktiksen kupeessa on mielenkiintoinen kokemus. Etelästä on myös helppo jatkaa Chilen puolelle ja nousta takaisin pohjoiseen päin :)
Uruguay taas on todella turvallinen ja "edistynyt" maa, maasto on kaunista ja helppokulkuista. Pääkaupunki Montevideo on pienehkö, mutta näkemisen arvoinen. Itse tykästyin eniten Punta del Diablo -nimiseen ihastuttavaan pikkukylään meren rannalla. Kannattaa tosin aina pitää käteistä mukana, sillä koskaan ei tiedä, milloin on seuraavaksi mahdollisuus päästä pankkiautomaatille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikka... Käy Kanariansaarilla, se on turvallisin osa Afrikkaa.
Kulttuurisena kokemuksena ei kovin kummoinen, mutta tuleepa maantieteellisesti Afrikka käytyä ilman että saa lähes varmaa ullatussexiä.
Ei kanariansaaret kyllä mitenkään afrikkalaisilta tuntuneet, en muistaakseni edes nähnyt kauheasti tummempia ihmisiä siellä. Ilmastoa lukuunottamatta aika sama fiilis kuin esim Mallorcalla.
No voinu viddu. Kanaria on osa Espanjaa ja kuuluu EU:hun. EI tartte pelätä edes keskellä yötä.
En tiedä miten korona vaikuttaa asiaan. Itse lentäisi Etelä-Afrikkaan. Siellä on safaria ja rantaa yms. Siitä vaikka viktorianputoiksille. Lähinna ehkä lentäen Zimbabween tai Sambiaan ja siellä katsoen miten parhaiten putouksille pääsee. Ennen tuolta oli vaikea jatkaa Tansaniaan tai Keniaan. En tiedä miten nyt. Mutta voisin mennä jompaan kumpaan. Tai Rwandaan. En tiedä Burundin tilanteesta. Rwandasta pääsee Ugandaan. Kävisin Etiopiassa, koska se on erilainen. Mutta siellä ei kauheasti tykätä länsimaalaista. Mutta ihan turvallista sielläkin on.
Miksi jättäisit antaktiksen pois? Itse uskoisin että olisi aika unohtumaton elämys käydä avantouimassa siellä.
En mä sitä tarkoittanutkaan että roadtrippaisin kaikki Afrikan valtiot :D vaan juuri tuohon selittämääsi tyyliin että lentokoneella jonnekin ja siellä sitten pieni road trip. Mutta ehkä voin keksiä jotain muutakin, junatkin kiinnostaa joku Niilin risteilykin voisi olla elämys.